Отримайте доступ до готових рішень, публікацій та оглядів
Підписатися

Комітет з питань бюджету інформує про поточний стан виконання державного бюджету

06.06.2022 28 0 0

Керуючись статтею 14 Закону України «Про комітети Верховної Ради України», у Комітеті Верховної Ради України з питань бюджету в рамках здійснення контрольної функції проаналізовано оперативну інформацію Міністерства фінансів України /далі – Мінфін/ і Державної казначейської служби України /далі – Казначейство/ щодо виконання державного бюджету станом на 1 червня 2022 року, окремі рішення Кабінету Міністрів України з даного питання та відмічено, насамперед, таке.

Наразі прийнято 7 законів, якими внесено зміни до Закону України «Про Державний бюджет України на 2022 рік», а саме: від 23.02.2022 № 2099-ІX, від 03.03.2022 № 2118-ІX, від 15.03.2022 № 2120-ІX і № 2135-ІХ, від 21.04.2022 № 2218-ІХ, від 31.05.2022 № 2280-ІХ і № 2290-ІХ. У результаті таких змін загальні параметри державного бюджету змінено таким чином: доходи збільшено на 26,5 млрд грн, або на 2%, видатки збільшено на 581,7 млрд грн, або на 38,8%, граничний обсяг дефіциту збільшено на 555,3 млрд грн, або у 3,9 раза. При цьому збільшення видатків державного бюджету здійснено, насамперед, на: реалізацію заходів щодо підвищення обороноздатності і безпеки держави – 338 млрд грн; поповнення резервного фонду – 201,5 млрд грн (з них 200 млрд грн із спрямуванням виключно на здійснення заходів щодо забезпечення безпеки і оборони, фінансової підтримки внутрішньо переміщених осіб); соціальний захист та соціальне забезпечення – 38,4 млрд грн.

За січень-травень 2022 року доходи загального фонду державного бюджету надійшли у сумі 467,2 млрд грн, що становило 99,8% уточненого плану на цей період, тобто менше на 0,8 млрд грн. При цьому відбулося понадпланове надходження окремих доходів, з яких найбільше щодо: грантів, допомоги та інших трансфертів від ЄС, урядів іноземних держав, міжнародних організацій, донорських установ (+38,3 млрд грн, або у 13 разів, що в основному не планувалися і надійшли у квітні-травні); частини прибутку державних підприємств та дивідендів на державну частку власності (+36,6 млрд грн, або у 14,9 раза, за рахунок переважно авансової сплати таких платежів у березні); податку на додану вартість з вироблених в Україні товарів (робіт, послуг) з урахуванням бюджетного відшкодування (+16,2 млрд грн, або на 23,7%); рентної плати за користування надрами (+9,3 млрд грн, або на 30,6%); коштів, що перераховуються Національним банком (+5,2 млрд грн, або на 38,3%, які достроково надійшли у лютому); акцизного податку з ввезених на митну територію України підакцизних товарів (продукції) (+3,9 млрд грн, або на 63,7%). Водночас, не забезпечено виконання планових показників деяких доходів, зокрема: податку на додану вартість з ввезених на територію України товарів (– 70,8 млрд грн, або на 45,1%); податку на прибуток підприємств (– 13,4 млрд грн, або на 17,8%), акцизного податку з вироблених в Україні підакцизних товарів (продукції) (– 11,7 млрд грн, або на 45,9%); ввізного мита (– 5 млрд грн, або на 49,7%); податку на доходи фізичних осіб та військового збору (–3,4 млрд грн, або на 6%).

Державні запозичення до загального фонду державного бюджету за 5 місяців п.р. становили 376,6 млрд грн, або 170,5% плану на цей період. Зокрема, від розміщення ОВДП на фінансування державного бюджету залучено 225,5 млрд грн, з них за рахунок випуску військових облігацій – 200,2 млрд грн (включаючи 120 млрд грн – шляхом придбання у власність НБУ). Зовнішні запозичення становили 151,1 млрд грн, з яких значні кошти отримано від: Міжнародного валютного фонду – 41,3 млрд грн /1,4 млрд дол. США/; Європейського Союзу – 37,1 млрд грн /1,2 млрд євро/; Міжнародного банку реконструкції та розвитку – 22,6 млрд грн /285,8 млн дол. США та 0,4 млрд євро/; Європейського інвестиційного банку – 21,1 млрд грн /639 млн євро/; Уряду Канади – 11,5 млрд грн /392,8 млн дол. США/; Французького агентства розвитку – 9,7 млрд грн /300 млн євро/; Німецької кредитної установи для відбудови – 4,8 млрд грн /150 млн євро/; Японського агентства розвитку – 3 млрд грн /13 млрд яп. єн/.

З початку року прийнято 4 рішення Уряду (постанови КМУ від 16.02.2022 №133, від 27.03.2022 № 374, від 29.04.2022 № 497 і від 24.05.2022 № 625), якими передбачено надати у 2022 році державні гарантії для забезпечення часткового виконання боргових зобов’язань за портфелем кредитів 28 банків-кредиторів, наданих суб’єктам господарювання мікро-, малого і середнього підприємництва – резидентам України, загалом у межах майже 23 млрд грн. За 4 місяці п.р. відповідні державні гарантії надано в обсязі 19,1 млрд грн, з них у квітні – 17,9 млрд грн.

Кошти бюджетів та інших клієнтів Казначейства на 1 червня 2022 р. становили 24,7 млрд грн, у т.ч.: на єдиному казначейському рахунку – 10,4 млрд грн, на рахунках Казначейства в установах банків – 1,5 млрд грн, на інших рахунках – 12,8 млрд грн.

За січень-травень 2022 р. дефіцит загального фонду державного бюджету становив 270,8 млрд грн (51,5% уточненого плану на цей період), платежі з погашення державного боргу

 – 169,3 млрд грн (99,5% уточненого плану на цей період), платежі з обслуговування державного боргу – 75 млрд грн (97,5% уточненого плану на цей період).

За оперативною інформацією Казначейства за 5 місяців п.р. касові видатки загального фонду державного бюджету проведені у сумі 740 млрд грн, або 74,4% уточненого плану на цей період.

Слід відмітити, що відповідно до пункту 22 розділу VI Бюджетного кодексу України в умовах воєнного стану або для здійснення згідно із законом заходів щодо загальної мобілізації Кабінет Міністрів України може приймати рішення за погодженням з Верховним Головнокомандувачем Збройних Сил України щодо скорочення видатків і кредитування державного бюджету та їх спрямування до резервного фонду державного бюджету з метою використання на потреби ЗСУ, інших військових формувань, правоохоронних та інших державних органів, залучених до виконання завдань щодо відсічі збройної агресії, забезпечення недоторканності державного кордону та захисту держави або для здійснення згідно із законом заходів загальної мобілізації. Керуючись вказаною законодавчою нормою, Урядом протягом березня і квітня п.р. прийнято відповідні рішення /постанови КМУ від 03.03.2022 № 193, від 04.03.2022 № 199, від 08.03.2022 № 231, від 10.03.2022 № 245, від 01.04.2022 № 401, від 12.04.2022 № 438/ про скорочення витрат державного бюджету на 2022 рік за багатьма бюджетними програмами загалом на 164,7 млрд грн із спрямуванням цих коштів до резервного фонду державного бюджету. Поряд з тим, станом на 01.06.2022 Урядом прийнято рішення про виділення із зазначеного фонду загалом 314,3 млрд грн, з них на:

  • потреби сектору безпеки і оборони – 256,5 млрд грн, з них для: Міноборони (включаючи ГУР) – 182,2 млрд грн, МВС – 72,7 млрд грн, СБУ – 1,45 млрд грн;
  • надання фінансової підтримки (допомоги, компенсацій тощо) цивільному населенню, передусім внутрішньо переміщеним особам, – 34,8 млрд грн, з них для: Мінекономіки на надання допомоги в рамках Програми «єПідтримка» – 23,3 млрд грн, Мінсоцполітики на надання допомоги внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання – 10 млрд грн;
  • функціонування економіки (передусім інфраструктури) та ліквідацію наслідків бойових дій – 22,8 млрд грн, з них для: Мінінфраструктури – 18,2 млрд грн, Мінфіну – 2,3 млрд грн, окремих облдержадміністрацій – 1,45 млрд грн, Укравтодору – 0,49 млрд грн.

Війна Російської Федерації проти України негативно впливає на виконання державного бюджету, разом з тим, Урядом вживаються заходи щодо пошуку додаткових джерел наповнення державного бюджету та проведення першочергових видатків, спрямованих на фінансове забезпечення потреб сектору безпеки і оборони, соціального захисту і підтримки населення, поступового відновлення економіки.

Комітет з питань бюджету в межах компетенції оперативно долучається до реалізації відповідних заходів, насамперед в частині підготовки до розгляду і прийняття Верховною Радою України законопроектів щодо змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2022 рік» та Бюджетного кодексу України, спрямованих на залучення фінансових ресурсів до державного бюджету, поліпшення управління бюджетними коштами та безперебійне функціонування бюджетної системи.

https://www.rada.gov.ua

Коментарі до матеріалу