19 червня 2019 року набула чинності постанова КМУ від 05.06.19 р. № 466, якою внесено зміни до порядків перевірок Держпраці щодо працевлаштування осіб з інвалідністю (затверджені постановою КМУ від 31.01.07 р. № 70, далі – Постанова № 70). Зважаючи на обмежені фізичні можливості цієї категорії громадян, їх працевлаштування та робота мають свої особливості, з якими пропонуємо ознайомитись у цьому матеріалі. А також нагадаємо, що є підставою для перевірки установи органами Держпраці та Фонду соціального захисту інвалідів (далі – Фонд) та які документи роботодавець зобов’язаний надавати перевіряльникам.
Відповідно до ст. 2 Закону від 21.03.91 р. № 875-XII «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні» (далі – Закон № 875) особою з інвалідністю є особа зі стійким розладом функцій організму, що в разі взаємодії із зовнішнім середовищем може призводити до обмеження її життєдіяльності, унаслідок чого держава зобов’язана створити умови для реалізації такою людиною своїх прав нарівні з іншими громадянами та забезпечити її соціальний захист.
Особи з інвалідністю в Україні володіють усією повнотою соціально-економічних, політичних, особистих прав і свобод, закріплених Конституцією України, законами України та міжнародними договорами, згода на обов’язковість яких надана Верховною Радою.
Питання працевлаштування осіб з інвалідністю закріплені у низці законодавчих актів, зокрема Законі № 875, Законі від 14.10.92 р. № 2694-ХІІ «Про охорону праці», окремі положення яких спрямовані на створення для таких осіб реальних можливостей продуктивно працювати і передбачають конкретні механізми їх реалізації. Зазначені закони та похідні від них підзаконні нормативні акти зобов’язують роботодавців створювати спеціальні робочі місця для осіб з інвалідністю і сприяти їх працевлаштуванню з урахуванням обмежених фізичних можливостей.
Однак, перш ніж оформлювати трудові відносини з такими особами, роботодавець має враховувати, що згідно із ч. 6 ст. 24 КЗпП забороняється укладати трудовий договір із громадянином, якому згідно з медичним висновком запропонована робота є протипоказаною за станом здоров’я. Для підтвердження факту інвалідності роботодавець має зажадати від кандидата на посаду відповідний документ, що містить рекомендації щодо умов і характеру роботи, яку він може виконувати. Відповідно до ст. 7 Закону від 06.10.05 р. № 2961-IV «Про реабілітацію осіб з інвалідністю в Україні» (далі – Закон № 2961) інвалідність і ступінь втрати здоров’я повнолітніх хворих установлюється медико-соціальними експертними комісіями (далі – МСЕК) за результатами відповідної експертизи.
Документом, що підтверджує інвалідність та містить висновок щодо умов і характеру роботи, є довідка МСЕК, яка видається за формою, затвердженою наказом МОЗ від 30.07.12 р. № 577.
Чинне законодавство встановлює низку гарантій та пільг для працюючих осіб з інвалідністю, зокрема:
Крім того, відповідно до ч. 3 ст. 17 Закону № 875 не допускається відмова в укладенні трудового договору або в просуванні по службі, звільнення з ініціативи адміністрації, переведення особи з інвалідністю на іншу роботу без її згоди з мотивів інвалідності, за винятком випадків, коли за висновком МСЕК стан здоров’я такого працівника перешкоджає виконанню професійних обов’язків, загрожує здоров’ю та безпеці праці інших осіб або продовження трудової діяльності чи зміна її характеру та обсягу загрожує погіршенню здоров’я особи з інвалідністю.
Відповідно до ст. 19 Закону № 875 для підприємств, установ, організацій (далі – установа) установлено норматив робочих місць для працевлаштування інвалідів у розмірі 4 % середньооблікової чисельності штатних працівників облікового складу за рік, а якщо в установі працює від 8 до 25 осіб – у кількості 1 робоче місце.
Отже, якщо чисельність штатних працівників досягне 8 осіб, роботодавець зобов’язаний зареєструватися у Фонді.
Закон № 875 визначає, що установи повинні самостійно розрахувати кількість робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю відповідно до нормативу і забезпечити їх працевлаштування. Мінпраці рекомендує округлювати до цілого значення кількість робочих місць, отриману в результаті такого розрахунку. |
Виконанням нормативу робочих місць уважається працевлаштування підприємством відповідної кількості осіб з інвалідністю, для яких це місце роботи є основним (із веденням трудової книжки), а не роботою за сумісництвом. У такому разі не має значення:
Оформлення на роботу особи з інвалідністю починається з подання відповідної заяви, до якої кандидат на посаду додає такі документи:
Роботодавець повинен звернути особливу увагу на протипоказання, установлені МСЕК, зокрема чи не містять вони заборони на виконання роботи, для якої наймається працівник – особа з інвалідністю.
Далі видається наказ про прийняття на роботу, ознайомлюється з ним працівник та подається повідомлення до органу ДФС.
Якщо особа з інвалідністю направляється на роботу за рекомендаціями МСЕК, то випробування у разі прийняття на роботу їй не встановлюється (ч. 3 ст. 26 КЗпП). Але якщо така особа працевлаштовується самостійно, їй можна встановлювати випробування. |
Крім того, відповідно до ст. 29 КЗпП працівника з інвалідністю слід ознайомити із внутрішніми документами установи та провести з ним відповідні інструктажі. На підставі наказу про прийняття на роботу:
Відповідно до Порядку реєстрації підприємств, установ, організацій та фізичних осіб, що використовують найману працю, затвердженого Постановою № 70, роботодавці, у яких за основним місцем роботи працює вісім і більше осіб, повинні зареєструватись у відділеннях Фонду за місцем їх державної реєстрації. Для реєстрації бюджетні установи подають або надсилають поштою до відділення Фонду копію довідки про включення їх до реєстру неприбуткових установ, виданої податковим органом. Оригінали документів пред’являються під час подання заяви, а в разі надсилання заяви поштою копії документів засвідчуються нотаріально.
Згідно з Порядком подання підприємствами, установами, організаціями та фізичними особами, що використовують найману працю, звітів про зайнятість і працевлаштування осіб з інвалідністю та інформації, необхідної для організації їх працевлаштування, затвердженим Постановою № 70, Звіт про зайнятість і працевлаштування осіб з інвалідністю роботодавці подають (надсилають рекомендованим листом) щороку до 1 березня відділенням Фонду, у яких вони зареєстровані, за формою, затвердженою Мінсоцполітики за погодженням із Держстатом. Крім того, роботодавці зобов’язані подавати інформацію про наявність вільних робочих місць (вакантних посад) для працевлаштування осіб з інвалідністю до базового центру зайнятості незалежно від місцезнаходження роботодавця за формою, затвердженою Мінсоцполітики за погодженням із Держстатом.
Територіальні відділення Фонду відповідно до Порядку проведення перевірки підприємств, установ, організацій та фізичних осіб, що використовують найману працю, затвердженого Постановою № 70, здійснюють перевірку установ, у яких за основним місцем роботи працює вісім і більше осіб, щодо дотримання роботодавцями вимог ст. 19 і 20 Закону № 875. Предметом таких перевірок є:
Крім того, за наказом керівника відділу Фонду можуть проводитися планові та позапланові, виїзні та невиїзні перевірки. Підставами для позапланових перевірок є, зокрема, інформація відділення Фонду щодо неподання роботодавцем звітів про зайнятість та працевлаштування осіб з інвалідністю за два звітних періоди підряд без поважних причин або без надання письмових пояснень про причини, що перешкоджали поданню таких документів, або невиправлення помилки у звіті про зайнятість та працевлаштування осіб з інвалідністю у строк до 5 робочих днів із дня отримання повідомлення Фонду.
Роботодавець зобов’язаний надавати перевіряючим для ознайомлення та перевірки такі документи:
У разі виявлення фактів невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю, неподання звіту про зайнятість і працевлаштування таких осіб уповноважена посадова особа, яка проводила перевірку, складає протокол про адміністративне порушення (форма і Порядок заповнення протоколу затверджено наказом Мінпраці та соцполітики від 14.03.07 р. № 99).
За невиконання встановленого нормативу із працевлаштування осіб з інвалідністю на роботодавця можуть накладатися адміністративно-господарські санкції (далі – АГС), передбачені ч. 1 ст. 20 Закону № 875. Зокрема, роботодавці, у яких середньооблікова чисельність працюючих осіб з інвалідністю менша, ніж установлено нормативом, щороку сплачують відповідним відділенням Фонду такі АГС:
Зазначене положення не поширюється на установи, що повністю утримуються за рахунок коштів державного або місцевих бюджетів.
Порушення строків сплати АГС тягне за собою нарахування пені в розмірі 120 % річних облікової ставки НБУ за кожний календарний день прострочення. Порядок сплати пені затверджено наказом Мінпраці та соцполітики від 15.05.07 р. № 223. Сплату АГС та пені роботодавці здійснюють відповідно до закону за рахунок прибутку самостійно, у строк до 15 квітня року, що настає за роком, у якому відбулося порушення нормативу робочих місць. Крім того, за невиконання нормативу встановлено адміністративну відповідальність у вигляді штрафу, який накладається на посадових осіб підприємства та на роботодавця-підприємця в розмірі від 10 до 20 НМДГ (ст. 1881 КУпАП).
У разі відмови у прийнятті на роботу, ненадання роботи за фахом особі з інвалідністю, яку направлено за розподілом після закінчення навчального закладу, або недотримання інших умов трудового договору і законодавства про працю, роботодавець зобов’язаний буде відповідно до ч. 2 ст. 24 Закону № 875 відшкодувати такій особі витрати на проїзд до місця роботи та назад до місця проживання, а також витрати на проїзд супроводжуючого (якщо такий потрібен).