Списання комунального майна здійснюється СГ, на балансі якого воно перебуває, на підставі рішення ОМС про надання згоди на його списання. Наслідками неправильного проведення цієї процедури можуть стати адміністративна та кримінальна відповідальність. Щоб уникнити цього, списання майна слід проводити, враховуючи особливості правового режиму такого майна, наявності встановлених законодавчими актами обтяжень чи обмежень щодо розпорядження майном (крім випадків, якщо встановлено заборону розпорядження майном). Про що і йтиметься у статті.
Органи місцевого самоврядування (далі – ОМС) наділені повноваженнями ухвалювати рішення про списання комунального майна. Проте на сьогодні в чинному законодавстві немає спеціальних нормативно-правових актів, які безпосередньо регулюють питання списання об’єктів (майна) права комунальної власності. Тож з’ясуємо, якими нормативними документами слід керуватися та як проводити процедуру такого списання.
Відповідно до ст. 1 Закону від 21.05.97 р. № 280/97-ВР «Про місцеве самоврядування в Україні» (далі – Закон № 280) право комунальної власності полягає у праві територіальної громади володіти, доцільно, економно, ефективно користуватися і розпоряджатися на свій розсуд й у своїх інтересах комунальним майном як безпосередньо, так і через ОМС.
Нагадаємо, що відповідно до ч. 1 ст. 60 Закону № 280 територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить право комунальної власності на рухоме й нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, землю, природні ресурси, підприємства, установи та організації, серед іншого й банки, страхові товариства, а також пенсійні фонди, частку в майні підприємств, житловий фонд, нежитлові приміщення, заклади культури, освіти, спорту, охорони здоров’я, науки, соціального обслуговування та інше майно і майнові права, рухомі та нерухомі об’єкти, визначені відповідно до закону як об’єкти права комунальної власності, а також кошти, отримані від їх відчуження.
Водночас комунальне майно, як і інше майно державної чи приватної власності, з підстав, визначених законодавством та підзаконними актами, може підлягати списанню та зняттю з балансового обліку. Слід зазначити, що на сьогодні в чинному законодавстві немає спеціальних нормативно-правових актів, які безпосередньо регулюють питання списання об’єктів (майна) права комунальної власності. Тому на практиці за принципом аналогії закону допускається застосування нормативно-правових актів, що регулюють питання списання об’єктів державної власності, а також відповідні акти ОМС.
Зважаючи на це, до нормативної бази, на яку можна спиратися в питаннях списання комунального майна, крім уже зазначеного Закону № 280, можна віднести такі нормативно-правові акти:
Списанню підлягає майно територіальних громад, яке не може бути в установленому порядку відчужене, безоплатно передане комунальним підприємствам (установам, організаціям) та щодо якого не можуть бути застосовані інші способи управління (або їх застосування може бути економічно недоцільним).
Об’єктами списання можуть бути:
Таке майно списується, зокрема, якщо воно:
Після проведення заходів щодо списання майна у вигляді обладнання та устаткування усі розібрані та демонтовані вузли, деталі, агрегати, придатні для ремонту іншого обладнання чи устаткування або подальшого використання, а також матеріали, отримані після списання майна, оприбутковуються з відображенням на рахунках бухобліку запасів. Отримані після списання майна основні засоби оприбутковуються з відображенням на рахунках бухобліку основних засобів.
Не придатні для використання вузли (деталі, матеріали, агрегати тощо) оприбутковуються як вторинна сировина (брухт тощо). Кошти, отримані внаслідок реалізації брухту або придатних матеріалів, можуть бути використані територіальною громадою з урахуванням особливостей ведення бухобліку в процесі списання майна. Оцінювання придатності для використання надалі вузлів, деталей, матеріалів та агрегатів, отриманих унаслідок списання майна, проводиться відповідно до законодавства.
Свої владні повноваження щодо управління об’єктами права комунальної власності, зокрема списання комунального майна, ОМС можуть реалізувати шляхом затвердження на пленарному засіданні ради Порядку списання об’єктів (майна) комунальної власності. Цим документом рада тергромади, зокрема, може визначати:
Як уже зазначалося, виходячи з того, що спеціальних нормативно-правових актів, які регулюють питання списання об’єктів права комунальної власності (майна), на сьогодні немає, складаючи Положення про порядок списання об’єктів (майна) права комунальної власності, ОМС може використовувати нормативно-правові акти, що регулюють питання списання об’єктів держвласності, зокрема Постанову № 1314, але мають ураховуватися й вимоги інших нормативно-правових актів щодо списання майна.
Процедура списання комунального майна доволі непроста і передбачає проходження низки послідовних етапів. Покажемо це на рисунку.
1. Уповноваженому радою органом визначити майно, що пропонується до списання (далі – майно) |
⇓ |
2. Уповноважений радою орган утворює комісію зі списання майна (далі – Комісія) |
⇓ |
3. Комісія проводить інвентаризацію майна та складає акт за її результатами |
⇓ |
4. Комісія визначає можливість використання окремих вузлів, деталей, матеріалів та агрегатів об’єкта, що підлягає списанню |
⇓ |
5. Комісія складає акт списання майна, а балансоутримувач збирає пакет документів, |
⇓ |
6. Передати уповноваженому радою органом затверджені протоколом засідання Комісії |
⇓ |
7. Уповноваженний радою орган звертається до відповідного ОМС |
⇓ |
8. Відповідними ОМС ухвалюється рішення про надання згоди на списання майна |
⇓ |
|
⇓ |
9. Балансоутримувач майна відображає у бухгобліку проведення відповідних |
⇓ |
10. Отримані внаслідок списання майна придатні для експлуатації основні засоби оприбутковуються балансоутримувачем |
⇓ |
11. Непридатні для використання вузли, деталі, матеріали та агрегати |
⇓ |
12. Контроль ОМС за використанням коштів, отриманих унаслідок списання комунального майна |
Для отримання згоди на списання комунального майна його балансоутримувач (СГ) разом зі зверненням про списання майна подає ОМС такі документи:
За потреби ОМС можуть запитувати від СГ-балансоутримувача додаткові документи, потрібні для ухвалення рішення про списання майна (технічні паспорти, витяги з реєстрів, висновки спеціалізованих організацій, договори тощо).
Рішення про надання згоди на списання майна оформлюється ОМС у формі розпорядчого акта, а про відмову в наданні такої згоди – у формі листа.
Рішення про відмову в наданні згоди на списання майна ухвалюється в разі, якщо:
Законодавством забороняється знищувати, здавати у брухт техніку, апаратуру, прилади та інші вироби, що містять дорогоцінні метали і дорогоцінне каміння, без попереднього їх вилучення та одночасного оприбуткування придатних для подальшого використання деталей.
Водночас розбирання та демонтаж майна, що пропонується до списання, проводиться лише після прийняття відповідним ОМС рішення про надання згоди на списання майна (крім випадків пошкодження майна внаслідок аварії чи стихійного лиха).
Розбирання, демонтаж та списання майна, а також відображення на рахунках бухобліку фактів проведення відповідних господарських операцій забезпечується безпосередньо СГ, на балансі якого перебуває таке майно.
З моменту подання СГ – балансоутримувачем суб’єкта управління – ОМС звіту про списання майна процедура списання такого майна вважається закінченою.