Експертний огляд законопроєкту №7413 щодо посилення гнучкості місцевих бюджетів та підвищення оперативності прийняття рішень
Експерти Проєкту USAID «ГОВЕРЛА» підготували огляд проєкту Закону про внесення змін до Закону України "Про Державний бюджет України на 2022 рік" щодо посилення гнучкості місцевих бюджетів та підвищення оперативності прийняття рішень (реєстр. №7426).
Основною метою даного законопроєкту є подальше здійснення невідкладних заходів, спрямованих на протидію широкомасштабній збройній агресії росії проти України. У законопроєкті пропонується передбачити додаткові видатки загального фонду державного бюджету на національну безпеку, оборону та інші напрямки.
Проаналізувавши запропоновані ініціативи, експерти акцентували увагу на проблемних питаннях, які на їх думку потребують подальшого врегулювання.
________________________________________
ЗАКОНОДАВЧИЙ ОГЛЯД
проєкту Закону про внесення змін до розділу VI "Прикінцеві та перехідні положення "Бюджетного кодексу України" щодо посилення гнучкості місцевих бюджетів та підвищення оперативності прийняття рішень (реєстр. №7426)
Дата: 1 червня 2022 року
1. Мета:
удосконалення та спрощення бюджетних процедур в умовах воєнного стану з метою ефективного та оперативного прийняття управлінських рішень органами місцевого самоврядування щодо фінансового забезпечення першочергових потреб у разі збройної агресії чи загрози нападу, забезпечення національної безпеки та соціального захисту громадян України;
2. Статус:
1 червня 2022 р. зареєстровано у Верховній Раді України.
2 червня 2022 р. опрацьовується Комітетом Верховної Ради України з питань бюджету.
3. Основні законодавчі зміни та їх вплив на діяльність органів місцевого самоврядування:
1. Законопроєктом пропонуються внесення змін до розділу VI "Прикінцеві та перехідні положення" Бюджетного кодексу України шляхом доповнення підпункту 1 пункту 22 після абзацу сімнадцятого новим абзацом такого змісту: «частина друга статті 85 у частині обмежень щодо здійснення видатків за рахунок вільного залишку бюджетних коштів або перевиконання дохідної частини загального фонду місцевого бюджету за умови відсутності простроченої кредиторської заборгованості такого бюджету за захищеними статтями видатків на останню звітну дату, що передує плануванню видатків, або за рішенням Кабінету Міністрів України».
У зв’язку з цим абзац вісімнадцятий вважати абзацом дев’ятнадцятим.
2. Законопроєктом пропонуються внесення змін до розділу VI "Прикінцеві та перехідні положення" Бюджетного кодексу України шляхом доповнення його новим пунктом 22-5 такого змісту: «22-5. Установити, в період дії воєнного стану військові адміністрації, військово-цивільні адміністрації (у разі їх утворення) , місцеві державні адміністрації та виконавчі комітети місцевих рад можуть передавати кошти із спеціального фонду місцевого бюджету (крім власних надходжень бюджетних установ та міжбюджетних трансфертів) до загального фонду місцевого бюджету на підставі відповідного рішення військової адміністрації, військово-цивільної адміністрації, місцевої державної адміністрації, виконавчого комітету місцевої ради. У разі передачі коштів із спеціального фонду місцевого бюджету до загального фонду як виняток із положень статті 72 цього Кодексу місцевий бюджет може затверджуватися з профіцитом за спеціальним фондом та з дефіцитом за загальним фондом шляхом внесення змін до рішення про місцевий бюджет».
Проблемні аспекти для подальшого врегулювання.
1. Головне науково-експертне управління апарату Верховної Ради України, у своєму висновку зазначає, що у проєкті відсутні обмеження щодо напрямків використання відповідних вивільнених коштів, що може призвести до ризиків зловживання наданою нормою на практиці. Проте, Постанова КМУ № 590 “Про затвердження Порядку виконання повноважень Державною казначейською службою в особливому режимі в умовах воєнного стану” визначає пріоритетність здійснення видатків загального та спеціального фонду державного та місцевих бюджетів. Відповідно до неї, в першу чергу фінансуються видатки на національну безпеку і оборону та на здійснення заходів правового режиму воєнного стану, погашення та обслуговування державного (місцевого) боргу, виконання гарантійних зобов’язань, виплати за державними деривативами, забезпечення безперервної роботи, захисту та розвитку об’єктів критичної інформаційної інфраструктури, та інші. Тому, зазначений ризик, нівелюється відповідною постановою.
2. Одним з ризиків, вбачаємо що відповідні зміни обмежать капітальні видатки, зокрема бюджету розвитку. В довгостроковій перспективі, це вплине на соціально-економічний розвиток регіонів та реалізації інвестиційних проєктів. Варто зазначити, що у січні - квітні 2022 року показники виконання спеціального фонду місцевих бюджетів становили 8,4 млрд грн.
https://decentralization.gov.ua
Коментарі до матеріалу