Різновиди мобінгу
Відповідно до вимог Кодексу законів про працю України працівники мають право на здорові і безпечні умови праці, на гідне ставлення з боку роботодавця, інших працівників.
Згідно до вимог Закону України "Про засади протидії та запобіганні дискримінації в Україні" утиск - небажана для особи та/або групи осіб поведінка, метою або наслідком якої є приниження їх людської гідності за певними ознаками або створення стосовно такої особи чи групи осіб напруженої, ворожої, образливої або зневажливої атмосфери.
Поняття утиск має широке юридичне застосування і розповсюджується на багато видів юридичних правовідносин. Поняття утиск (дискримінація) під час виконання трудових обов'язків застосовується як одне з визначень мобінгу.
За загальним правилом мобінг може набувати таких форм:
- авторитарний мобінг – здійснюється з боку начальника;
- зміщений мобінг – агресія спрямовується на третю особу;
- мобінг «посвяти» – в ситуації, коли в колективі з‘являються нові члени;
- дискримінаційний мобінг – його жертвою стають особи, які відрізняються від загального колективу з точки зору цінностей важливих для його членів;
- десигналізаційний мобінг – різновид дискримінаційного, застосовуваний по відношенню до особи, яка виявила негативні факти про своїх колег, інформуючи про них всередині організації керівників;
- сексуальний мобінг – сексуальне домагання є особливою формою дискримінаційного мобінгу;
- відбірковий мобінг – його метою є позбавлення вибраної особи з групи, дії стають щораз жорстокішими, поки мета не буде досягнута.
Також окремими формами прояву мобінгу є:
- Психологічний утиск;
- Економічний утиск.
Держава гарантує працездатним громадянам, які постійно проживають на території України правовий захист від мобінгу (цькування), дискримінації, упередженого ставлення у сфері праці, захист честі та гідності працівника під час здійснення ним трудової діяльності, а також забезпечення особам, які зазнали таких дій та/або бездіяльності, права на звернення до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, та до суду щодо визнання таких фактів та їх усунення (без припинення працівником трудової діяльності на період розгляду скарги, провадження у справі), а також відшкодування шкоди, заподіяної внаслідок таких дій та/або бездіяльності, на підставі судового рішення, що набрало законної сили (стаття 5-1 Кодексу законів про працю України).
https://smu.dsp.gov.ua
Коментарі до матеріалу