Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Досвід подання звітності з ЄСВ, ПДФО ТА ВЗ: як об’єднали необ’єднуване 

24.05.2021

Нарешті нам усім удалося впоратися з поданням єдиної звітності з ЄСВ і ПДФО. Підготовчий процес був непростим. Відповідно до Законів від 19.09.19 р. № 115-IX Про внесення змін до Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування та від 19.09.19 р. № 116-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо подання єдиної звітності з єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування і податку на доходи фізичних осіб» наказом Мінфіну від 15.12.20 р. № 773 надано нову редакцію форми Податкового розрахунку. Але чи зручно та вдало вийшло?

Дуже багато технічних проблем ускладнює подання звіту. На недоліки форми вказували як бухгалтери, так і працівники ДПС і ПФУ, а саме: 

1. Немає чіткого методологічного порядку заповнення звіту від ДПС і ПФУ. А це – прямий шлях до збільшення помилок у ньому, а звідси – і штрафів. У стандартних ситуаціях заповнення не викликає проблем. За будь-яких відхилень від стандартних – аврал і пошук можливих схем відображення даних. 

2. Звіт дуже великий. Через неможливість автоматизованого заповнення в разі великої чисельності працівників виникає проблема з перевіркою та підрахунком загальної суми нарахованих податків.

3. Багато зайвих показників на кшталт «Кількість застрахованих осіб», «Жінок», «Чоловіків», «Осіб з інвалідністю та інших», які програма ПФУ та ДПС технічно могла б порахувати самостійно за даними табличних додатків до звіту.

4. Незрозумілою є структура звіту: звіт квартальний, а відображення в ньому – помісячне. Щось не схоже на спрощення і назву звіту «квартальний». Доходи фізосіб-підприємців, які зазначаються в додатку Д4 (Звіт з ЄСВ), чомусь також потрібно розподіляти по місяцях, хоча фізособи-підприємці звітують про них поквартально.

5. Дані про персоніфікований облік доходів і ЄСВ, дані про ПДФО та військовий збір (далі – ВЗ) ведуться в окремих таблицях, що додає роботи. Крім того, навіщо персоніфікований облік ВЗ, за яким немає жодних пільг, та ще й помісячно?

6. Якщо це вже об’єднаний звіт, то навіщо повторювати ту саму інформацію в різних додатках (звільнення/прийняття працівників)?

7. Об’єднаний звіт ускладнює роботу бухгалтерів через потребу подання довідкових звітів для нарахування лікарняних та ін. Водночас від цього звіту залежить нарахування лікарняних та виплат у зв’язку з безробіттям.

8. У разі зміни юрадреси звіт щодо ЄСВ потрібно подавати в «новий» податковий орган, з інших податків – до кінця року за старою адресою. Куди подавати об’єднаний звіт, ще не визначились?

9. Складання звітності за філіями та відокремленими підрозділами є незрозумілим. Чому б за відокремлені підрозділи не подавати основний звіт за всіх працівників до податкового органу за місцем реєстрації і «довідкові» звіти – за неосновним місцем обліку.

10. Окремий додаток щодо спецстажу, знову ж таки, додає роботи. Можливо, дані про спецстаж слід інтегрувати в додаток персоніфікованого обліку доходів та ЄСВ шляхом додавання графи із зазначенням підстави спецстажу?

11. Принцип виправлення звіту шляхом виключення/включення рядків абсолютно не спрощує звітності. Краще повернути можливість виправлення помилок за принципом Звіту з ЄСВ. Тобто, щоб у разі виявлення помилки у звіті до закінчення терміну його подання можна було повторно формувати та подавати розрахунок у повному обсязі з додатками і щоб чинним уважався останній електронний розрахунок, поданий до закінчення строків подання звітності.

Очевидно, що потрібно було не просто об’єднати звіт, а зробити його зручним та зрозумілим. 

Отже, резюмуємо вищевикладене.

Ідея єдиної звітності, яка фактично перетворилася в об’єднану, виявилася прийнятою лише для підприємців (фізособи-підприємці – за себе). 

Поєднано два непоєднуваних звіти (адже адміністрування ПДФО і ЄСВ здійснюється в різний спосіб). Можливо, треба було об’єднати звіт лише для зарплатних доходів, а для незарплатних розробити інший. 

Для державних органів були й залишаються важливими: 

  • для ПФУ – контроль щомісячних нарахувань для забезпечення поточних пенсійних виплат, визначення середньомісячної заробітної плати в Україні, яка враховується для обчислення пенсії; 
  • для ДПС – прогнозування надходжень з ЄСВ.

Розрахунок показників середньої зарплати (доходу) в Україні, з якої сплачуються страхові внески та яка враховується для обчислення пенсії, здійснюється ПФУ за інформацією ДПС, наданою в порядку міжвідомчого обміну. До цієї інформації, зокрема, належать дані звітності страхувальників про заробітну плату (дохід), на яку нараховується ЄСВ, та середньооблікову чисельність штатних працівників, зайнятих на підприємствах, в установах і організаціях усіх форм власності, у фізосіб-підприємців та в осіб, які провадять незалежну професійну діяльність.

Проте зазначена звітність подається платниками ЄСВ у складі звітності з ПДФО (єдиного податку). Для роботодавців строк подання звітності за найманих працівників – протягом 40 календарних днів після закінчення звітного кварталу. Тому починаючи з січня 2021 року показники середньої зарплати будуть розраховані та розміщені на інформаційній сторінці вебпорталу ПФУ після отримання відповідних даних від ДПС.

Ніна Южаніна, член Комітету ВРУ з питань податкової та митної політики, після вивчення проблемного досвіду складання та подання об’єднаної звітності вважає, що питання єдиної звітності перебуває майже в глухому куті. Треба або переходити на цю складну, проте щомісячну, форму (як на цьому наполягає ПФУ), або ж повертатися до того, що було – розділити окремо форму № 1ДФ та щомісячний Звіт з ЄСВ і не створювати труднощів як для платників (бухгалтерів), так і для податкових та пенсійних органів.

Голова Комітету ВРУ з питань податкової та митної політики Данило Гетьманцев, який і був автором цієї ініціативи, повідомив, що буде створено робочу групу для врегулювання питання об’єднаної звітності. 
Тож спробуймо разом, висловивши свої думки з приводу об’єднаної звітності, доопрацювати це питання та змінити деякі умови, щоб дійсно досягти спрощення роботи та уніфікації форм звітності на зрозумілих принципах.

Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Популярне
08.08.2025
Випуск: Новини тижня для бюджетних установ (04.08.2025 - 08.08.2025)
Бюджет. Бухгалтерський огляд   Лист Мінсоцполітики: Щодо індексації заробітної плати Відповідно до статті 34 Закону України від 19.11.2024 № 4059-IX "Про Державний бюджет України на 2025 рік" (далі - Закон № 4059) визначено, що обчислення індексу споживчих цін для індексації грошових доходів...
22.08.2025
В Україні оновлено типи закладів дошкільної освіти
В Україні оновлено типи закладів дошкільної освіти. Це дасть змогу зробити садочки доступними для кожної дитини — незалежно від місця проживання чи життєвих обставин. Серед форматів:  ясла — для дітей від 3 місяців;  сімейні садочки — організовані родиною у власному ...
20.08.2025
У «Резерв+» з'явилася відстрочка для одного з подружжя, хто доглядає людину з інвалідністю
Відтепер у застосунку «Резерв+» від Міністерства оборони України оформити відстрочку може нова категорія громадян — один із членів подружжя, хто доглядає за чоловіком або дружиною з інвалідністю I чи II групи. Для оформлення такої відстрочки інформація про інвалідність має бути вн...
Нове
18.09.2025
Порушення прав військовослужбовців: куди звернутися по допомогу
Під час проходження служби військовослужбовці можуть оскаржувати рішення безпосередніх начальників за визначеним законом механізмом. У подібних випадках важливо знати свої права та механізми їхнього захисту. Серед найпоширеніших проблем, з якими можуть стикатися військовослужбовці під час проходжен...
18.09.2025
Уряд ухвалив низку рішень, які посилюють соцзахист внутрішньо переміщених осіб
17 вересня Кабінет Міністрів України провів виїзне засідання у Сумах. На порядку денному – підтримка вразливих категорій населення, вдосконалення системи соціальних послуг та підвищення ефективності програм допомоги внутрішньо переміщеним особам.  Підтримано ряд постанов для забезпечення...
17.09.2025
Чи обов’язково треба заводити паперову трудову книжку працівнику, який вперше працевлаштовується на роботу?
Відповідно до частини третьої статті 24 Кодексу законів про працю України (далі — КЗпП)   при укладенні трудового договору громадянин, який вперше приймається на роботу, має право подати вимогу про оформлення трудової книжки Відповідно до частини другої статті 48 КЗпП на вимогу працівник...