Отримайте доступ до готових рішень, публікацій та оглядів
Підписатися

Як органи місцевого самоврядування встановлюють місцеві податки та збори?

Нагадаємо, що право самостійно встановлювати місцеві податки та збори надано органам місцевого самоврядування (далі – ОМС) ст. 143 Конституції України. Ці питання вирішуються виключно на пленарних засіданнях міських, сільських або селищних рад (п. 24 ст. 26 Закону від 21.05.97 р. № 280/97-ВР «Про місцеве самоврядування в Україні»).

Якщо ж місцевою радою не ухвалено рішення щодо місцевих податків та зборів, то згідно з Податковим кодексом (далі – ПК) застосовуються їх мінімальні ставки. Винятком є плата за землю – вона справляється за ставкою, що діяла до 31 грудня року, який передує бюджетному періоду, у якому має сплачуватися цей податок.

Рішення про встановлення місцевих податків та зборів має бути офіційно оприлюднене до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, у якому планується застосування встановлюваних податків та зборів. Протягом 10 днів із дня оприлюднення копію цього рішення потрібно направити до контролюючого органу, у якому перебувають на обліку платники відповідних місцевих податків та зборів.

Крім того, органи місцевого самоврядування до 25 грудня року, що передує звітному, подають відповідному контролюючому органу за місцезнаходженням земельної ділянки, а також об’єкта житлової та/або нежитлової нерухомості рішення щодо ставок та пільг зі сплати цих податків, наданих юридичним та/або фізичним особам, за формою, затвердженою Кабміном. Але досі таку форму не було затверджено.

Нагадаємо, що проект постанови КМУ «Про затвердження Типового рішення про встановлення місцевих податків і зборів, Типового положення про оподаткування платою за землю, Типового положення про оподаткування податком на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки», ще 16.03.17 р. було розміщено на офіційному сайті ДФС у підрозділі «Діяльність»/«Регуляторна політика»/«Проекти регуляторних актів»/«2017 рік». Однак у процесі обговорення з нього було вилучено Типові положення про оподаткування платою за землю та податком на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки. На думку експертів Асоціації міст України, вони порушували вимоги Конституції та Європейської хартії місцевого самоврядування, оскільки органи виконавчої влади, їх посадові особи не мають права втручатися в законну діяльність органів та посадових осіб місцевого самоврядування, зокрема, шляхом установлення визначених форм для затвердження місцевих податків та зборів.

Тому Постановою № 483 затверджено лише Типове рішення про встановлення ставок та пільг із сплати земельного податку на _____ рік (далі – Рішення про податок на землю) та Типове рішення про встановлення ставок і пільг із сплати податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, на _____ рік (далі – Рішення про податок на нерухоме майно). Звертаємо увагу, що текст рішення не містить ставок податків та пільг, а вони мають бути наведені в додатках 1 та 2 відповідно.

Так, у додатку 1 до Рішення про податок на землю ставки податку мають бути визначені за земельними ділянками, нормативну грошову оцінку (далі – НГО) яких проведено (незалежно від місцезнаходження), та за земельні ділянки за межами населених пунктів, НГО яких не проведено, окремо для фізичних та юридичних осіб за кожним видом цільового призначення земель. У додатку 2 до форми зазначеного Рішення розмір пільги має бути встановлений у відсотках до суми річного податкового зобов’язання в розрізі груп платників, категорій/цільового призначення земельної ділянки.

Крім того, примітки до додатків містять посилання на нормативні документи, згідно з якими визначається вид цільового призначення земель та надаються пільги з оподаткування, а також нагадують, що ставка податку має бути зафіксована десятковим дробом із трьома (у разі потреби – чотирма) десятковими знаками після коми.

Якщо ОМС установлюють різні ставки для населених пунктів, що входять до його адміністративно-територіальної одиниці, такі додатки затверджуються за кожним населеним пунктом окремо. Також у разі встановлення різних пільг на територіях різних населених пунктів ОМС окремо затверджуються пільги для кожного населеного пункту.

У додатку 1 до Рішення про податок на нерухоме майно ставки податку мають бути визначені окремо для юридичних і фізичних осіб за категорією будівель та споруд з урахуванням зони адміністративно-територіальної одиниці. Якщо ставки встановлюються без урахування зони, то вони зазначаються в колонці додатка 1, відведеній для зони 1. Додаток містить примітки з посиланнями на нормативні документи, згідно з якими здійснюється класифікація будівель і споруд, а також звільнення від оподаткування, а також зазначено, що ставка податку має бути зафіксована десятковим дробом з трьома (у разі потреби – з чотирма) десятковими знаками після коми.

Оскільки Постанова № 483 набула чинності з 25.07.17 р., а рішення ОМС про встановлення зазначених податків та пільг були оприлюднені (а отже, і прийняті) до 15.07.17 р., то в них можуть бути не враховані норми цієї Постанови. У такому разі ОМС мають внести зміни до своїх рішень, зокрема затвердити ставки податків і розмір пільг із застосуванням форм, наведених в додатках до Постанови № 483.

Нагадаємо, що перелік податків та зборів, які входять до складу доходів загального фонду місцевих бюджетів і сплата яких є обов’язковою на території відповідних громад, наведено в Бюджетному кодексі. Їх розмір установлюється в межах граничних ставок, затверджених ПК. Для наочності наведемо їх у таблиці (див. таблицю).

Податки та збори, що затверджуються Типовими рішеннями

Розмір податкової ставки

Пільги

Податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки

Із 01.01.17 р. відповідно до оновленого пп. 266.5.1 ПК ставки податку для об’єктів житлової та/або нежитлової нерухомості, що перебувають у власності фізичних та юридичних осіб, установлюються за рішенням сільських, селищних, міських рад або рад об’єднаних територіальних громад, що створені згідно із законодавством та планом формування територій громад, залежно від місця розташування (зональності) та типів таких об’єктів нерухомості.
Із 01.01.17 р. розмір податкової ставки не може перевищувати 1,5 % розміру мінімальної зарплати (далі – МЗП), установленої на 1 січня звітного (податкового) року, за 1 м2 бази оподаткування.

Загальні пільги з податку для фізосіб – платників цього податку встановлено незалежно від їх майнового стану та рівня доходів (пп. 266.4.1 ПК).
Так, база оподаткування об’єктів житлової нерухомості, у т. ч. їх часток, що перебувають у власності фізосіб, зменшується:
– для квартир (незалежно від їх кількості) – на 60 м2;
– для житлових будинків (незалежно від їх кількості) – на 120 м2;
– для різних типів об’єктів житлової нерухомості, у т. ч. їх часток, – на 180 м2.

При цьому згідно з пп. 12.3.4 ПК ОМС повинні встановити ставку податку на нерухомість на 2017 рік до 15.07.17 р.
Водночас згідно з п. 3 розд. ІІ Закону від 01.01.17 р. № 1791-VIII, до прийняття ОМС рішень про встановлення ставок місцевих податків та зборів на 2017 рік, установлені такими органами ставки податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, застосовуються з коефіцієнтом 0,5.
Також для квартир площею понад 300 м2 та житлових будинків площею понад 500 м2 установлено додаткову ставку податку в розмірі 25 тис. грн. на рік

Приклади розрахунку суми податку з урахуванням пільг:
1. Якщо у власності фізособи перебуває квартира загальною площею 90 м2, то податок сплачуватиметься лише за 30 м2 (90 м2 – 60 м2).
У разі розподілу квартири порівну між двома власниками податкова пільга в розмірі 60 м2 застосовується до кожного з них. Тобто в такому разі платити податок не потрібно.
2. Якщо власник має квартиру загальною площею 350 м2, то за рік він повинен заплатити податок у розмірі:

(350 м2 – 60 м2) х Ставка податку, затверджена місцевою радою, за 1 м2 (1 % МЗП) + 25 тис. грн.

Плата за землю
(обов’язковий платіж, який справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності)

Земельний податок
Згідно з п. 274.1 ПК розмір ставки податку за земельні ділянки, щодо яких проведено НГО, не може перевищувати 3 % від їх НГО.
Ставка податку для земель загального користування, грошову оцінку яких проведено, установлюється у розмірі не більше 1 % від їх НГО.
Для сільгоспугідь, НГО яких проведено, ставка податку має становити не менше 0,3 % та не більше 1 % від їх НГО.
Ставка податку за земельні ділянки, які розташовані за межами населених пунктів і НГО яких не проведено, установлюється в розмірі не більше 5 % від НГО одиниці площі ріллі по відповідній області.
Ставка податку для сільгоспугідь, НГО яких не проведено, не може бути менше 0,3 % та більше 5 % від НГО одиниці площі ріллі.
Максимальний розмір ставки податку за земельні ділянки, що перебувають у постійному користуванні суб’єктів господарювання (крім державної та комунальної форми власності), становить 12 % від їх НГО.
Податок за лісові землі справляється як складова рентної плати, визначеної чинним податковим законодавством України.
Ставки податку за 1 га нелісових земель, які надані та використовуються для потреб лісового господарства, установлюються на загальних засадах.
Увага! Згідно з пп. 288.5.1 ПК розмір орендної плати за землі державної та комунальної власності встановлюється в договорі оренди.

Пільги для фізичних осіб
Звільняються від сплати податку:
– інваліди І та ІІ груп;
– особи, які виховують трьох і більше дітей віком до 18 років;
– пенсіонери за віком;
– ветерани війни;
– особи, постраждалі внаслідок Чорнобильської катастрофи.
Пільга для вказаної відповідної категорії фізосіб поширюється лише на одну земельну ділянку за видом призначення та в таких межах:
– для особистого селянського господарства – у розмірі до 2 га;
– для будівництва та обслуговування житлового будинку (присадибна ділянка) – у селах – не більше як 0,25 га; у селищах – не більше як 0,15 га; у містах – не більше як 0,10 га;
– для індивідуального дачного будівництва – не більше як 0,10 га;
– для будівництва індивідуальних гаражів – до 0,01 га;
– для ведення садівництва – не більше 0,12 га

Пільги для юридичних осіб
Звільняються від сплати податку, зокрема:
– санаторно-курортні, оздоровчі заклади та реабілітаційні установи громадських організацій інвалідів України;

При цьому річна сума платежу з 2017 року не може бути меншою від розміру земельного податку, установленого для відповідної категорії земельних ділянок на відповідній території, та не може перевищувати 12 % від суми НГО.
У разі визначення орендаря на конкурентних засадах розмір такого платежу також не може перевищувати 12 % від суми НГО. Не може бути вище розміру орендної плати і вартість суборенди такої земельної ділянки

– громадські організації інвалідів України та їх спілки, а також засновані ними підприємства та організації, які є їх повною власністю (при цьому кількість працюючих в них за основним місцем роботи інвалідів повинна становити протягом попереднього календарного місяця щонайменше 50 % від середньооблікової чисельності штатних працівників, а фонд оплати праці таких інвалідів має становити не менш як 25 % від суми загальних витрат на оплату праці);
– бази олімпійської та паралімпійської підготовки згідно з переліком, затвердженим КМУ;
– дошкільні та загальноосвітні навчальні заклади незалежно від форми власності і джерел фінансування;
– заклади культури, науки, освіти, охорони здоров’я, соціального захисту, фізичної культури та спорту, що повністю утримуються за рахунок державного або місцевого бюджетів.
Із 01.01.17 р. розширено перелік осіб, які звільняються від сплати земельного податку, що передбачено п. 282.1 ПК

Звертаємо увагу! Взагалі не підлягають обкладенню земельним податком земельні ділянки, перелік яких визначено в ст. 283 ПК, зокрема:

  • землі сільгоспугідь, розташованих у зонах радіоактивного забруднення, та хімічно забруднені сільгоспугіддя;
  • землі сільгоспугідь, що перебувають у тимчасовій консервації;
  • земельні ділянки державних сортовипробувальних станцій та дільниць;
  • землі дорожнього господарства автодоріг загального користування;
  • землі сільгосппідприємств, зайнятих молодими садами, ягідниками та виноградниками;
  • земельні ділянки кладовищ, крематоріїв та колумбаріїв;
  • земельні ділянки, на яких розташовані дипломатичні представництва.

Коментарі до матеріалу

Оформити передплату на розділ «Баланс-Бюджет»

Аргументовані рекомендації, надійні рішення з питань планування, обліку, податків і контролю

4500 грн. / рік

Купити

Кращі матеріали