Як органи місцевого самоврядування встановлюють місцеві податки та збори?
09.08.2017 12081 0 3
Нагадаємо, що право самостійно встановлювати місцеві податки та збори надано органам місцевого самоврядування (далі – ОМС) ст. 143 Конституції України. Ці питання вирішуються виключно на пленарних засіданнях міських, сільських або селищних рад (п. 24 ст. 26 Закону від 21.05.97 р. № 280/97-ВР «Про місцеве самоврядування в Україні»).
Якщо ж місцевою радою не ухвалено рішення щодо місцевих податків та зборів, то згідно з Податковим кодексом (далі – ПК) застосовуються їх мінімальні ставки. Винятком є плата за землю – вона справляється за ставкою, що діяла до 31 грудня року, який передує бюджетному періоду, у якому має сплачуватися цей податок.
Рішення про встановлення місцевих податків та зборів має бути офіційно оприлюднене до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, у якому планується застосування встановлюваних податків та зборів. Протягом 10 днів із дня оприлюднення копію цього рішення потрібно направити до контролюючого органу, у якому перебувають на обліку платники відповідних місцевих податків та зборів.
Крім того, органи місцевого самоврядування до 25 грудня року, що передує звітному, подають відповідному контролюючому органу за місцезнаходженням земельної ділянки, а також об’єкта житлової та/або нежитлової нерухомості рішення щодо ставок та пільг зі сплати цих податків, наданих юридичним та/або фізичним особам, за формою, затвердженою Кабміном. Але досі таку форму не було затверджено.
Нагадаємо, що проект постанови КМУ «Про затвердження Типового рішення про встановлення місцевих податків і зборів, Типового положення про оподаткування платою за землю, Типового положення про оподаткування податком на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки», ще 16.03.17 р. було розміщено на офіційному сайті ДФС у підрозділі «Діяльність»/«Регуляторна політика»/«Проекти регуляторних актів»/«2017 рік». Однак у процесі обговорення з нього було вилучено Типові положення про оподаткування платою за землю та податком на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки. На думку експертів Асоціації міст України, вони порушували вимоги Конституції та Європейської хартії місцевого самоврядування, оскільки органи виконавчої влади, їх посадові особи не мають права втручатися в законну діяльність органів та посадових осіб місцевого самоврядування, зокрема, шляхом установлення визначених форм для затвердження місцевих податків та зборів.
Тому Постановою № 483 затверджено лише Типове рішення про встановлення ставок та пільг із сплати земельного податку на _____ рік (далі – Рішення про податок на землю) та Типове рішення про встановлення ставок і пільг із сплати податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, на _____ рік (далі – Рішення про податок на нерухоме майно). Звертаємо увагу, що текст рішення не містить ставок податків та пільг, а вони мають бути наведені в додатках 1 та 2 відповідно.
Так, у додатку 1 до Рішення про податок на землю ставки податку мають бути визначені за земельними ділянками, нормативну грошову оцінку (далі – НГО) яких проведено (незалежно від місцезнаходження), та за земельні ділянки за межами населених пунктів, НГО яких не проведено, окремо для фізичних та юридичних осіб за кожним видом цільового призначення земель. У додатку 2 до форми зазначеного Рішення розмір пільги має бути встановлений у відсотках до суми річного податкового зобов’язання в розрізі груп платників, категорій/цільового призначення земельної ділянки.
Крім того, примітки до додатків містять посилання на нормативні документи, згідно з якими визначається вид цільового призначення земель та надаються пільги з оподаткування, а також нагадують, що ставка податку має бути зафіксована десятковим дробом із трьома (у разі потреби – чотирма) десятковими знаками після коми.
Якщо ОМС установлюють різні ставки для населених пунктів, що входять до його адміністративно-територіальної одиниці, такі додатки затверджуються за кожним населеним пунктом окремо. Також у разі встановлення різних пільг на територіях різних населених пунктів ОМС окремо затверджуються пільги для кожного населеного пункту.
У додатку 1 до Рішення про податок на нерухоме майно ставки податку мають бути визначені окремо для юридичних і фізичних осіб за категорією будівель та споруд з урахуванням зони адміністративно-територіальної одиниці. Якщо ставки встановлюються без урахування зони, то вони зазначаються в колонці додатка 1, відведеній для зони 1. Додаток містить примітки з посиланнями на нормативні документи, згідно з якими здійснюється класифікація будівель і споруд, а також звільнення від оподаткування, а також зазначено, що ставка податку має бути зафіксована десятковим дробом з трьома (у разі потреби – з чотирма) десятковими знаками після коми.
Оскільки Постанова № 483 набула чинності з 25.07.17 р., а рішення ОМС про встановлення зазначених податків та пільг були оприлюднені (а отже, і прийняті) до 15.07.17 р., то в них можуть бути не враховані норми цієї Постанови. У такому разі ОМС мають внести зміни до своїх рішень, зокрема затвердити ставки податків і розмір пільг із застосуванням форм, наведених в додатках до Постанови № 483.
Нагадаємо, що перелік податків та зборів, які входять до складу доходів загального фонду місцевих бюджетів і сплата яких є обов’язковою на території відповідних громад, наведено в Бюджетному кодексі. Їх розмір установлюється в межах граничних ставок, затверджених ПК. Для наочності наведемо їх у таблиці (див. таблицю).
Податки та збори, що затверджуються Типовими рішеннями
Розмір податкової ставки |
Пільги |
Податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки |
|
Із 01.01.17 р. відповідно до оновленого пп. 266.5.1 ПК ставки податку для об’єктів житлової та/або нежитлової нерухомості, що перебувають у власності фізичних та юридичних осіб, установлюються за рішенням сільських, селищних, міських рад або рад об’єднаних територіальних громад, що створені згідно із законодавством та планом формування територій громад, залежно від місця розташування (зональності) та типів таких об’єктів нерухомості. |
Загальні пільги з податку для фізосіб – платників цього податку встановлено незалежно від їх майнового стану та рівня доходів (пп. 266.4.1 ПК). |
При цьому згідно з пп. 12.3.4 ПК ОМС повинні встановити ставку податку на нерухомість на 2017 рік до 15.07.17 р. |
Приклади розрахунку суми податку з урахуванням пільг: (350 м2 – 60 м2) х Ставка податку, затверджена місцевою радою, за 1 м2 (1 % МЗП) + 25 тис. грн. |
Плата за землю |
|
Земельний податок |
Пільги для фізичних осіб |
Пільги для юридичних осіб |
|
При цьому річна сума платежу з 2017 року не може бути меншою від розміру земельного податку, установленого для відповідної категорії земельних ділянок на відповідній території, та не може перевищувати 12 % від суми НГО. |
– громадські організації інвалідів України та їх спілки, а також засновані ними підприємства та організації, які є їх повною власністю (при цьому кількість працюючих в них за основним місцем роботи інвалідів повинна становити протягом попереднього календарного місяця щонайменше 50 % від середньооблікової чисельності штатних працівників, а фонд оплати праці таких інвалідів має становити не менш як 25 % від суми загальних витрат на оплату праці); |
Звертаємо увагу! Взагалі не підлягають обкладенню земельним податком земельні ділянки, перелік яких визначено в ст. 283 ПК, зокрема:
- землі сільгоспугідь, розташованих у зонах радіоактивного забруднення, та хімічно забруднені сільгоспугіддя;
- землі сільгоспугідь, що перебувають у тимчасовій консервації;
- земельні ділянки державних сортовипробувальних станцій та дільниць;
- землі дорожнього господарства автодоріг загального користування;
- землі сільгосппідприємств, зайнятих молодими садами, ягідниками та виноградниками;
- земельні ділянки кладовищ, крематоріїв та колумбаріїв;
- земельні ділянки, на яких розташовані дипломатичні представництва.
Коментарі до матеріалу