Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Чи потрібно скасовувати торги, якщо лише одна тендерна пропозиція відповідає вимогам замовника?


Замовник провів відкриті торги. Тендерні пропозиції подали три учасники. За результатами проведеного аукціону система ProZorro сформувала рейтинг цих трьох учасників. Найкращу тендерну пропозицію (учасника-1) замовник відхилив через невідповідність умовам тендерної документації. Оскільки за результатами розгляду тендерна пропозиція учасника-2 відповідає умовам тендерної документації, замовник прийняв рішення про намір укласти із цим учасником договір про закупівлю. Однак якщо проаналізувати документи в тендерній пропозиції учасника-3, то видно, що вона не відповідає певним вимогам тендерної документації. Чи треба в цій ситуації скасовувати торги, оскільки з усіх трьох учасників лише пропозиція учасника-2 повністю відповідає всім вимогам замовника?


Як бачимо із суті запитання, замовник проводив відкриті так звані «українські» торги. Тобто коли, наприклад, для бюджетників очікувана вартість предмета закупівлі товару (товарів), послуги (послуг) дорівнює або перевищує 200 тис. грн., а робіт – 1,5 млн грн., але при цьому не перевищує суму, еквівалентну для товарів і послуг, – 133 тис. євро, а для робіт – 5 150 тис. євро.

За таких умов алгоритм проведення відкритих торгів дещо відрізняється від того, за яким проводять так звані «міжнародні» торги, коли очікувана вартість предмета закупівлі перевищує суму, еквівалентну для товарів і послуг – 133 тис. євро, а для робіт – 5 150 тис. євро.

В «українських» торгах документи, які містить тендерна пропозиція учасника, розкриваються лише після аукціону.

Так, відповідно до ч. 1 ст. 27 Закону від 25.12.15 р. № 922-VIII «Про публічні закупівлі» (далі – Закон № 922) перед початком електронного аукціону автоматично розкривається інформація про ціни/приведені ціни тендерних пропозицій. При цьому розкриття тендерних пропозицій із інформацією та документами, що підтверджують відповідність учасника кваліфікаційним критеріям, та інформацією і документами, що містять технічний опис предмета закупівлі, здійснюється автоматично електронною системою закупівель відразу після закінчення електронного аукціону.

Зауважимо, що оцінку тендерних пропозицій проводить електронна система закупівель автоматично на основі критеріїв і методики оцінки, які замовник зазначив у тендерній документації, та шляхом застосування електронного аукціону.

Далі, в силу положень ч. 4 ст. 28 Закону № 922, після оцінки електронною системою закупівель тендерних пропозицій учасників замовник розглядає ці пропозиції на відповідність вимогам тендерної документації з переліку учасників, починаючи з учасника, пропозицію якого за результатом оцінки визначено найбільш економічно вигідною.

Нагадаємо, що строк розгляду тендерної пропозиції, яка за результатами оцінки визначена найбільш економічно вигідною, не повинен перевищувати 5 робочих днів із дня визначення найбільш економічно вигідної пропозиції. При цьому строк розгляду тендерної пропозиції може бути аргументовано продовжено замовником до 20 робочих днів. У разі продовження строку розгляду тендерної пропозиції замовник оприлюднює повідомлення в електронній системі закупівель.

Як передбачено ч. 4 ст. 28 Закону № 922, у разі відхилення тендерної пропозиції, яку за результатами оцінки визначено найбільш економічно вигідною, замовник розглядає наступну тендерну пропозицію з переліку учасників, що вважається найбільш економічно вигідною. За результатами розгляду та оцінки тендерної пропозиції замовник визначає переможця та приймає рішення про намір укласти договір згідно із цим Законом (ч. 6 ст. 28 Закону № 922).

Таким чином, в «українських» торгах спочатку електронна система закупівель проводить аукціон між учасниками на пониження ціни, а потім замовник розглядає тендерну пропозицію лише того учасника, який переміг в аукціоні, на предмет відповідності тендерної пропозиції всім вимогам тендерної документації, у тому числі й технічним, відсутності підстав для відмови учаснику в участі в торгах, а також на предмет відповідності учасника кваліфікаційним вимогам, зазначеним замовником у тендерній документації. Розгляд замовником інших тендерних пропозицій передбачено в разі, якщо тендерну пропозицію переможця аукціону буде відхилено згідно із Законом № 922.

Отже, з аналізу норм Закону № 922 не вбачається, що в «українських» торгах замовник повинен розглядати пропозицію учасника-3, якщо пропозицію учасника-1 відхилено, а пропозиція учасника-2 повністю відповідає вимогам тендерної документації та відсутні підстави для її відхилення.

Що до того, чи є в такій ситуації підстави для скасування торгів, зазначимо, що виключний перелік випадків, коли замовник має прийняти рішення про скасування процедури закупівлі, передбачено в ч. 1 ст. 31 Закону № 922, а саме:

  • відсутність подальшої потреби в закупівлі товарів, робіт і послуг;
  • неможливість усунення порушень, що виникли через виявлені порушення законодавства з питань публічних закупівель;
  • порушення порядку оприлюднення оголошення про проведення процедури закупівлі, повідомлення про намір укласти договір, передбачений цим Законом;
  • подання для участі в них менше двох тендерних пропозицій, а в разі здійснення закупівлі за рамковими угодами з кількома учасниками – менше трьох пропозицій;
  • допущення до оцінки менше двох тендерних пропозицій, а в разі здійснення закупівлі за рамковими угодами з кількома учасниками – менше трьох пропозицій;
  • відхилення всіх тендерних пропозицій згідно із цим Законом.

Як бачимо, у нашій ситуації не вбачається жодної з перелічених вище підстав для скасування процедури закупівлі. Так, для участі в торгах було подано більше однієї пропозиції. Хоча за результатами розгляду тендерних пропозицій переможців (пропозиції учасника-1 і учасника-2) одну пропозицію й відхилено, але дві із трьох поданих на торги пропозицій не відхилено, тож підстав скасовувати торги у зв’язку з тим, що відхилено всі тендерні пропозиції, в цій ситуації немає.

Водночас зауважимо, що така підстава для скасування торгів, як «допущення до оцінки менше двох тендерних пропозицій», використовується замовником у разі проведення ним «міжнародних» торгів. Оскільки саме в такому разі замовник розглядає тендерні пропозиції на відповідність вимогам тендерної документації до моменту проведення електронною системою аукціону та за результатами такого розгляду приймає рішення про відповідність/невідповідність тендерних пропозицій вимогам замовника, установленим ним у документації, і як наслідок, допущення/недопущення тендерних пропозицій до аукціону.

Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Популярне
26.02.2025
Дистанційна робота: трудовий договір з урахуванням норм воєнного стану
У реаліях нашого часу багато підприємств перевели своїх працівників на дистанційну роботу і з новими працівниками укладають трудові договори на умовах саме такої роботи (зрозуміло, коли ця форма співпраці можлива). Однак у разі організації даного виду трудових відносин роботодавцю слід знати та дотр...
17.03.2025
Надбавка за англійську мову: затверджено порядок установлення
Наша країна невпинно наближається до набуття членства в Європейському Союзі, тому знання іноземної мови знадобиться багатьом. Постановою КМУ від 07.03.2025 № 257 затверджено Порядок установлення надбавки за володіння англійською мовою деяким категоріям осіб (далі – Постанова № 257, Порядок № 2...
07.04.2025
Функції та повноваження ОМС у галузі оборонної роботи та щодо територіальної оборони
В умовах правового режиму воєнного стану органи місцевого самоврядування (далі – ОМС) продовжують виконувати свої повноваження щодо забезпечення життєдіяльності територіальних громад, а також допомагають військовим підрозділам. Проте не всі способи підтримки військових підрозділів відповідають...
Нове
24.01.2023
Держзакупівлі та конфіденційна інформація
Воєнний стан установлює нові правила оприлюднення інформації про закупівлі. Поки діяла постанова КМУ від 28.02.2022 № 169 «Деякі питання здійснення оборонних та публічних закупівель товарів, робіт і послуг в умовах воєнного стану» (далі – Постанова № 169), вимоги щодо оприлюднення ...
11.01.2023
У публічних закупівлях скасовано аукціони!
У публічних закупівлях знову новації – згідно з постановою КМУ від 30.12.2022 № 1495 (далі – Постанова № 1495) скасовано аукціони у процедурі закупівель «відкриті торги». Розглянемо, як це вплине на замовників та яким тепер буде алгоритм проведення відкритих торгів. У публічн...
28.10.2022
Нові умови проведення публічних закупівель на період воєнного стану
За період дії воєнного стану публічні закупівлі постійно зазнавали змін. У ці складні часи здійснювати закупівлі потрібно динамічно, у короткі строки та з урахуванням умов, що диктує війна, зокрема із забезпеченням захищеності замовників від воєнних загроз на період дії правового режиму воєнного ста...
Кращі матеріали