Як бюджетній установі оформити повернення до роботи працівників після карантину
Практична ситуація
Після ухвалення урядом рішення щодо послаблення карантину в країні поступово відновлюється звичний режим роботи установ та організацій. Проте небезпека вірусу не минула. Крім того, частина працівників була у відпустках без збереження зарплати, а частина - на дистанційній роботі. Як має подбати роботодавець про повернення працівників до роботи після карантинних обмежень?
Роботодавець передусім має визначити, які працівники потрібні саме на своїх робочих місцях, а які можуть продовжити працювати віддалено або в умовах гнучкого робочого часу.
Нагадаємо, що законодавством не передбачено автоматичного виходу працівників з відпусток без збереження заробітної плати. Хіба що в заяві про таку відпустку працівник зазначив дату виходу на роботу, наприклад 01.07.20 р.
А переривання відпустки (основної або додаткової) можливе лише у випадках, передбачених ст. 79 КЗпП, наприклад у разі виробничої аварії або для усунення наслідків виробничої аварії, відвернення нещасних випадків, простою, загибелі або псування майна підприємства. В іншому разі вихід із відпустки має відбуватися зі згоди самого працівника за такою процедурою:
- Роботодавець зв’язується із працівником та інформує його про можливість виходу на роботу у зв’язку із закінченням карантину.
- Працівник пише заяву із проханням перервати відпустку та дозволити стати до роботи.
- На підставі заяви працівника роботодавець видає наказ про переривання відпустки без збереження зарплати, яку було надано на період карантину.
- У наказі слід зазначити дату, коли працівник має стати до роботи. Примушування працівника до виходу з відпустки є неправомірним.
У разі запровадження роботодавцем дистанційної роботи під час карантину до виходу працівників на свої робочі місця в офісі потрібно підготуватися. Для цього треба:
- визначитися з датою повернення працівників;
- з’ясувати, чи всі працівники мають змогу працювати в офісі;
- підготувати наказ (розпорядження) про припинення дистанційної роботи.
Також потрібно видати наказ (розпорядження) про припинення дистанційної роботи та відновлення звичайного режиму роботи, зазначивши в ньому:
- причину зміни режиму роботи з дистанційного на звичайний, а саме у зв’язку із закінченням карантину та скасуванням обмежувальних заходів, відновленням роботи транспорту;
- дату припинення дистанційного режиму роботи;
- дату виходу працівника на робоче місце;
- перелік працівників, які повертаються до звичного режиму, та їхні посади;
- порядок ознайомлення працівників з наказом та зміною режиму роботи.
Якщо частина працівників залишається вдома, то про це потрібно зазначити в наказі. Продовжити режим дистанційної роботи для певних працівників можна і за окремим наказом, але для цього вони мають написати заяви. Адже КЗпП дозволяє роботодавцю встановлювати режим дистанційної роботи за наказом лише на час загрози поширення пандемії (ч. 2 ст. 60 КЗпП).
Повертаючи працівників до офісів, варто подбати про дотримання санітарних та епідеміологічних вимог, визначених, передусім, Законом від 06.04.2000 р. № 1645-III «Про захист населення від інфекційних хвороб». Обов’язковим є: проведення дезінфекції приміщень; забезпечення працівників антисептиками для обробки рук; дотримання відстані між столами працівників тощо. За правильної організації роботи на підприємстві все це можна зробити одночасно. Обов’язком роботодавця є створення належних та безпечних умови праці (ст. 141, 153 КЗпП). Тож він не має права вимагати від працівника виконання роботи, поєднаної з явною небезпекою для життя, а також в умовах, що не відповідають законодавству про охорону праці.
Коментарі до матеріалу