Отримайте доступ до готових рішень, публікацій та оглядів
Підписатися

Поточний ремонт: нюанси обліку

29.09.2022 1650 0 1


Із цієї консультації ви дізнаєтеся, як не припуститися помилки в разі проведення поточного ремонту та не перетнути тонку межу між поточним і капітальним ремонтом, якими документами оформлювати та як відображати в бухобліку господарські операції, пов’язані із цим видом ремонту, та багато іншого.


Запитання – відповіді

Що таке поточний ремонт?

Поточний ремонт – це комплекс ремонтно-будівельних робіт, який передбачає систематичне та своєчасне підтримання експлуатаційних якостей та попередження передчасного зносу конструкцій та інженерного обладнання. Якщо будівля загалом не підлягає капремонту, комплекс робіт із поточного ремонту може включати окремі роботи, які класифікуються як такі, що відносяться до капітального, крім робіт, які передбачають заміну та модернізацію конструктивних елементів будівлі (лист Мінрегіонбуду від 15.07.2009 № 9/9-1056 (далі – Лист № 1056), із посиланням на лист Держкомбуду від 30.04.2003 № 7/7-401, лист-роз’яснення Держкомбуду та архітектури від 27.11.2018).

Відмінною рисою поточного ремонту є його періодичність.

Поточний ремонт має проводитися із періодичністю, що забезпечує ефективну експлуатацію будівлі або об’єкта з моменту завершення його будівництва (капремонту) до моменту поставлення на черговий капремонт (реконструкцію) (Лист № 1056).

Відповідно до Методичних рекомендацій з бухгалтерського обліку основних засобів суб’єктів державного сектору, затверджених наказом Мінфіну від 23.01.2015 № 11 (далі – Методрекомендації № 11), суб’єкт держсектору повинен підтримувати технічний стан, продуктивність об’єкта та контролювати його ефективне використання в діяльності установи.

Які роботи відносяться до поточного ремонту?

Згідно з роз’ясненнями, наданими листом Мінжитлокомунгоспу від 11.03.2009 № 8/7-2425, Примірний перелік послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій та послуг із ремонту приміщень, будинків, споруд, затверджений наказом Держжитлокомунгоспу від 10.08.2004 № 150 (далі – Перелік № 150), розроблений на виконання положень Закону від 04.06.2004 № 1875-IV «Про житлово-комунальні послуги», може бути застосований для визначення робіт поточного чи капітального ремонту лікарень, закладів освіти, адміністративних будинків за рішенням головного розпорядника коштів.

Отже, відповідно до пп. 1.2.8 Переліку № 150 на прикладі прорізів у споруді до поточного ремонту будівлі віднесено такі роботи:

  • ремонт та заміна окремих віконних і дверних блоків;
  • заміна несправних віконних, дверних приладів та встановлення тих, що бракує;
  • заміна старих кватирок новими або ремонт їх у літніх або зимових рамах;
  • установлення нових віконних і дверних наличників;
  • ремонт і заміна окремих віконних коробок та підвіконь;
  • дрібний ремонт віконних рам простругуванням і нашиванням планок;
  • заміна відливів-слізниць із зовнішнього боку літніх рам та фрамуг;
  • обконопачування віконних та дверних коробок (колод) у дерев’яних зовнішніх рублених стінах із забиванням та утепленням простору над вершником, обконопачування та промазування зазорів між коробкою та стіною в кам’яних будівлях;
  • заміна розбитого та пошкодженого віконного та дверного скла в допоміжних приміщеннях будинку та місцях загального користування;
  • дрібний ремонт вхідних та квартирних дверей із пристругуванням, нашиванням планок або вставленням рейок у фільонки, а також перенавішуванням з улаштуванням нових і забиванням старих чвертей у коробках;
  • суцільне фарбування вікон, дверей, воріт.

Повний перелік робіт, що відносяться до поточного ремонту, наведено в пп. 1.2 Переліку № 150.

Тож спочатку слід оглянути будівлю, скласти дефектний акт, зафіксувавши в ньому всі ділянки, що потребують ремонту, і вже на підставі цього акта та Переліку № 150 визначити, до якого виду ремонту відносяться роботи, які треба провести для підтримання технічного стану будівлі.

Чи потрібно розробляти кошторисну документацію для поточного ремонту?

У листі від 11.03.2014 № 7/15-2747 «Щодо визначення вартості поточного ремонту існуючих об’єктів будівництва» Мінрегіонбуд наголосив, що поточний ремонт не відноситься до будівництва, тому на нього не поширюються законодавчі та нормативні документи, що діють у будівництві. Вартість поточного ремонту має визначатися на підставі обґрунтованих трудових та матеріально-технічних ресурсів та їхньої вартості, обчисленої виходячи з поточного рівня цін.

Проте в окремих випадках центральний орган виконавчої влади, до сфери діяльності якого належать відповідні об’єкти, або замовник (розпорядник коштів) розпорядчим документом за відповідним обґрунтуванням може поширити на поточний ремонт дію окремих положень ДСТУ Б Д.1.1-1:2013 «Правила визначення вартості будівництва».

Тому перед початком поточного ремонту слід поцікавитися у центрального органу виконавчої влади, до сфери діяльності якого належать відповідні об’єкти, чи існують обмеження та додаткові вимоги до проведення поточного ремонту об’єкта, який планується ремонтувати.

Якщо окремих вимог немає, планування та проведення поточного ремонту оформлюється:

  • дефектним актом;
  • розціненими описами робіт;
  • актами приймання-передачі наданих послуг (за умови залучення сторонньої організації);
  • актами виконаних робіт, складеними комісією закладу, – у разі виконання поточного ремонту власними силами.

За яким КЕКВ слід планувати видатки на поточний ремонт?

Згідно з Інструкцією щодо застосування економічної класифікації видатків бюджету, затвердженою наказом Мінфіну від 12.03.2012 № 333 (далі – Інструкція № 333), ця класифікація призначена для чіткого розмежування видатків бюджетних установ та одержувачів бюджетних коштів за економічними характеристиками операцій.

Отже, придбання матеріалів, будматеріалів, обладнання, інвентарю та інструментів для господарської діяльності, а також для благоустрою території проводиться за КЕКВ 2210 «Предмети, матеріали, обладнання та інвентар» (пп. 5 пп. 2.2.1 Інструкції № 333).

Оплата послуг із поточного ремонту та технічного обслуговування транспортних засобів, обладнання, техніки, механізмів, локальної мережі, систем пожежогасіння, охоронної сигналізації, систем вентиляції, ескалаторів, ліфтів, сміттєпроводів, видатки на техобслуговування та утримання в належному стані систем вуличного освітлення, внутрішніх та зовнішніх мереж тепло-, водо-, електро-, газопостачання та водовідведення, підготовку до опалювального сезону теплових господарств; оплата поточного ремонту доріг, будівель, приміщень, об’єктів культурної спадщини тощо проводиться за КЕКВ 2240 «Оплата послуг (крім комунальних)» (пп. 8 пп. 2.2.4 Інструкції № 333).

Як відобразити в бухобліку господарські операції з поточного ремонту?

Витрати на утримання об’єкта ОЗ (проведення технічного нагляду, техобслуговування та ремонту), які здійснюються для відновлення або підтримання суб’єктом держсектору майбутніх економічних вигід або потенціалу корисності на первісно оціненому рівні продуктивності об’єкта ОЗ, визнаються витратами звітного періоду, в якому вони були понесені (п. 2 розд. ІІІ НП(С)БОДС 121). Аналогічна норма міститься й у п. 4 розд. VI Методрекомендацій № 11.

Зверніть увагу! Усі витрати на поточний ремонт визнаються витратами звітного періоду, у якому вони були понесені.

У разі залучення сторонньої організації може виникнути необхідність у попередній оплаті для закупівлі будматеріалів для початку поточного ремонту.

Нагадаємо, згідно зі ст. 49 Бюджетного кодексу (далі – БК) розпорядник бюджетних коштів (далі – розпорядник) після отримання товарів, робіт і послуг відповідно до умов узятого бюджетного зобов’язання приймає рішення про їх оплату та надає доручення на здійснення платежу органу Казначейства, якщо інше не передбачено нормативно-правовими актами Кабміну, прийнятими на підставі та на виконання БК, та іншими законами України, визначеними п. 3 та 4 ч. 1 ст. 4 БК. Утім іноді в договорах на постачання (виконання) товарів, робіт чи послуг передбачається попередня оплата.

Це питання урегульовано постановою КМУ від 04.12.2019 № 1070 «Деякі питання здійснення розпорядниками (одержувачами) бюджетних коштів попередньої оплати товарів, робіт і послуг, що закуповуються за бюджетні кошти» (далі – Постанова № 1070). Саме її нормами установлено, хто саме, з якою метою, в якому розмірі та на який строк може передбачати передоплату в договорі про закупівлю товарів, робіт і послуг за бюджетні кошти відповідно до положення, розробленого головним розпорядником.

Усі умови здійснення передоплати, у тому числі її розмір, варто прописати в договорі. Потрібно чітко визначити перелік документів та їхні форми, які надавач послуг повинен подати для реєстрації та оплати бюджетних зобов’язань.

Керуючись додатком до Методичних рекомендацій щодо переліку підтвердних документів для реєстрації бюджетних зобов’язань та проведення платежів, затверджених наказом Держказначейства від 29.04.2013 № 68, покажемо в таблиці, які документи має подати надавач послуг.

Перелік підтвердних документів, що подаються до Держказначейства

Назва
витрат

КЕКВ

Документи, що подаються на стадії

реєстрації бюджетних зобов’язань
та бюджетних фінансових зобов’язань

проведення платежів

1

2

3

4

Оплата
послуг (крім комунальних)

2240

1. У разі здійснення попередньої оплати:

– рішення головного розпорядника;

– договір;

– рахунок.

2. У разі отримання товарів, робіт, послуг:

– договір;

– накладна;

– реєстр звітів про використання коштів, виданих на відрядження або під звіт;

– акт приймання-передачі наданих послуг, акт виконаних робіт;

– кошторис на виконання робіт із поточного ремонту;

– зведений реєстр звітів;

– копія меморіального ордера (при сплаті банківської комісії) – у разі проведення видатків бюджету, пов’язаних із міжнародною діяльністю, в іноземній валюті;

– заявка на видачу готівки;

– розрахунок національної валюти в еквіваленті до інвалюти

1. Платіжне доручення, чек, заявка на видачу готівки, заявка-доручення на забезпечення інвалютою.

2. Документи, що підтверджують фактичне отримання товарів, робіт та послуг за умови здійснення попередньої оплати:

– накладна;

– акт приймання-передачі наданих послуг, акт виконаних робіт

Дотримуючись норм Типової кореспонденції субрахунків бухгалтерського обліку для відображення операцій з активами, капіталом та зобов’язаннями розпорядниками бюджетних коштів та державними цільовими фондами та Порядку застосування Плану рахунків бухгалтерського обліку в державному секторі, затверджених наказом Мінфіну від 29.12.2015 № 1219, покажемо, як ведеться облік господарських операцїй із проведення поточного ремонту.


п/п

Зміст операції

Бухгалтерський облік

Дт

Кт

1

2

3

4

Придбання та використання будматеріалів, потрібних для виконання
поточного ремонту власними силами, шляхом здійснення передоплати в розмірі 30 %

1

Отримано фінансування на придбання будматеріалів

2313

7011

2

Перераховано кошти шляхом проведення попередньої оплати в розмірі 30 %

2113

2313

3

Отримано від постачальника будматеріали

1513

6211

4

Закрито дебіторську заборгованість (далі – ДЗ) у розмірі 30 % передоплати у зв’язку з отриманням будматеріалів

6211

2113

5

Перераховано постачальнику кошти в розмірі 70 % за отримані будматеріали

6211

2313

6

Видано зі складу будматеріали для проведення поточного ремонту

1513

1513

7

Складено акт про повне використання будматеріалів після закінчення поточного ремонту

8013

1513

8

Наприкінці звітного періоду закрито рахунок:

– витрат


5511


8013

– доходів

7011

5511

Оплата послуг із поточного ремонту сторонній організації
шляхом здійснення передоплати в розмірі 30 %

1

Отримано фінансування на оплату послуг із поточного ремонту

2313

7011

2

Перераховано кошти шляхом здійснення попередньої оплати в розмірі 30 %

2113

2313

3

Віднесено до витрат звітного періоду вартість послуг із поточного ремонту в момент його завершення (за фактом виконання послуг)

8013

6211

4

Закрито ДЗ у розмірі 30 % суми передоплати у зв’язку із закінченням поточного ремонту чи його частини в обсязі 30 % згідно з підтвердними документами

6211

2113

5

Перераховано кошти виконавцю в розмірі 70 % за фактично отримані послуги з поточного ремонту

6211

2313

6

Наприкінці звітного періоду закрито рахунок:

– витрат


5511


8013

– доходів

7011

5511

Придбання та використання будматеріалів, потрібних для проведення
поточного ремонту сторонньою організацією, шляхом здійснення післяплати

1

Отримано від постачальника будматеріали

1513

6211

2

Отримано фінансування

2313

7011

3

Перераховано постачальнику кошти за отримані будматеріали

6211

2313

4

Видано зі складу будматеріали працівнику бюджетної установи, на яку покладено контроль за проведенням поточного ремонту сторонньою організацією

1513

1513

5

Підписано акт про фактичне отримання послуг із поточного ремонту після його закінчення

8013

6211

6

На підставі акта про фактичне отримання послуг із поточного ремонту складено акт про повне використання будматеріалів

8013

1513

7

Перераховано кошти виконавцю у повному обсязі за фактично надані послуги з поточного ремонту

6211

2313

8

Наприкінці звітного періоду закрито рахунок:

– витрат


5511


8013

– доходів

7011

5511

Слід пам’ятати: у разі закриття ДЗ шляхом отримання від постачальника (підрядника) товарів, виконання робіт, надання послуг у повному обсязі розпорядники та одержувачі бюджетних коштів протягом трьох робочих днів подають до органу Казначейства документи, що підтверджують отримання таких товарів, робіт та послуг (абзац п’ятий п. 10.1 Порядку казначейського обслуговування місцевих бюджетів, затвердженого наказом Мінфіну від 23.08.2012 № 938).

Перелік підтвердних документів, що подаються до Держказначейства.doc
Завантажити
Бухоблік поточного ремонту.doc
Завантажити

Коментарі до матеріалу