Законопроєкт щодо встановлення кримінальної відповідальності за перешкоджання Держаудиторам
Нардепи планують встановити відповідальність за невиконання законних вимог Держаудиторів та створення штучних перешкод при виконанні їх посадових обов’язків.
17 квітня 2023 року у Верховній раді України зареєстровано законопроєкт №9215 "Про внесення зміни до Кримінального кодексу України щодо встановлення відповідальності за перешкоджання діяльності органу державного фінансового контролю".
У пояснювальній записці зазначається, що період 2018–2023 роки кількість випадків перешкоджання проведенню заходів державного фінансового контролю та зустрічних звірок збільшилась у 3,2 рази, з них кількість випадків недопущення на об’єкт контролю – у 2,5 рази.
Проблема перешкоджання діяльності органу державного фінансового контролю зумовлена відсутністю адекватної юридичної відповідальності за вказані правопорушення.
Норму, яку планують прийняти, перекликається з аналогічною нормою статті 3511 Кримінального кодексу України щодо перешкоджання діяльності Рахункової палати.
Нова стаття 3513 Перешкоджання діяльності органу державного фінансово го контролю Кримінального кодексу України має звучати так:
Невиконання посадовою особою законних вимог органу державного фінансового контролю, його посадових осіб, створення штучних перешкод у їх роботі, у тому числі недопущення до проведення заходів державного фінансового контролю, перевірок на місцях (інспектуваннях) - караються штрафом від однієї тисячі до двох тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або позбавленням права обіймати певні посади чи займатися певною діяльністю на строк від двох до п'яти років.
Ті самі діяння, вчинені повторно або в умовах дії воєнного стану – караються штрафом від двох тисяч до трьох тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або позбавленням права обіймати певні посади чи займатися певною діяльністю на строк від двох до п'яти років або обмеження м волі на строк до трьох років».
Так, за перешкоджання законним вимогам Держаудиторів передбачається встановлення штрафу у розмірі від 17000 до 34000 гривень.
У випадку вчинення зазначених дій в умовах воєнного стану передбачається встановлення штрафу у розмірі від 34000 до 68000 гривень.
Рішення щодо притягнення до кримінальної відповідальності прийматимуть судові органи.
Окремо хочемо звернути увагу, що через перешкоджання діяльності органу державного фінансового контролю неможливо встановити, задокументувати факти фінансових порушень, відповідальність за які передбачена Кримінальним кодексом України, а саме: зловживання, шахрайство, розтрата коштів/майна, заволодіння ними шляхом зловживання службовим становищем через привласнення державних ресурсів, умисне знищення, пошкодження, нецільове, незаконне використання. Зазначене створює умови для уникнення від відповідальності винних осіб. Наслідком зазначеного є безкарність, повторне вчинення перешкоджання та його поширення та застосування серед керівників інших підконтрольних установ.
Для прикладу можемо нагадати випадок перешкоджання посадовців Дніпровської міської ради, законним діям Держаудиторів, що висвітлено на сайті Держаудитслужби.
Орган державного фінансового контролю забезпечує дотримання фінансових інтересів держави у процесі використання публічних коштів і майна, зокрема коштів, що спрямовуються на:
- обороноздатність держави (ревізії Міноборони та військових частин, підприємств сфери оборони);
- гуманітарну допомогу в частині отримання, обліку, розподілу, використання (ревізії військових адміністрацій в регіонах, інших бюджетних установ тощо, що є кінцевими одержувачами допомоги);
- відновлення та відбудову зруйнованих активів громад та інші соціально значимі питання в умовах воєнного стану (виплата допомог тимчасово переміщеним особам, військовослужбовцям тощо).
З оригіналом тексту законопроекту №9215 можливо ознайомитись на сайті Верховної ради України: https://itd.rada.gov.ua/billInfo/Bill...
https://khrk.dasu.gov.ua
Коментарі до матеріалу