Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Врегулювання проблеми безоплатного виділення земельних ділянок

16.04.2024

Проблематика

Право безоплатної приватизації земельних ділянок в Україні з’явилось ще у 1992 році. За ці роки система такої приватизації перетворилась із рішення, що мало розвивати економіку, приватну власність та сільські території у безмірне джерело корупції.

Національне агентство з питань запобігання корупції у документі «Корупційні ризики у процедурі безоплатної приватизації: аналітичний огляд» (грудень 2020 року) визначає, як мінімум 6 корупційних схем, які найчастіше використовуються при безоплатній приватизації земельних ділянок. Разом з тим, саме обсяги корупції виміряти дуже складно. За даними Держгеокадастру, понад 5 мільйонів гектарів земель в Україні були незаконно виведені у приватну власність через механізм безоплатної приватизації за роки Незалежності.

Ключові корупційні ризики, що виділяє НАЗК:

  • продаж інформації про місце розташування вільних земельних ділянок;
  • погодження відведення земельної ділянки за процедурою безоплатної приватизації за неправомірну вигоду;
  • зловживання правом безоплатного отримання земельних ділянок та «повторна приватизація»;
  • залучення фіктивних заявників для виведення земельних ділянок шляхом використання механізму безоплатної приватизації;
  • використання земельних пільг учасників бойових дій у корупційних схемах.

Інші проблеми, які виникають у процесі реалізації норми:

  • недостатня кількість земель державної та комунальної власності, які можуть бути приватизованими. Відтак землі на всіх громадян не вистачить;
  • відсутність реєстру тих, хто вже отримав земельні ділянки за правом безоплатної приватизації;
  • відсутність чіткої схеми-інструкції по отриманню земельної ділянки;
  • як наслідок, різне трактування поняття та відсутність чітких критеріїв до зображення бажаного місця розташування земельної ділянки у графічних матеріалах, що додаються до клопотання.

В процесі реалізації реформи децентралізації громадам були передані землі поза межами населених пунктів. Відтак актуальність проблеми до кінця неврегульованої безоплатної приватизації для громад значно збільшилась.

Очевидним є те, що ця проблема повинна бути вирішена на загальнодержавному рівні. Разом з тим, бачимо, що НАЗК включило вирішення корупційних ризиків при безоплатному виділенні земельних ділянок до Антикорупційної стратегії 2021-2025. Проте, станом на березень 2024 року практично ніяких заходів у цьому напрямку здійснено не було.

Тому аналітично-адвокаційний центр "Львівський регуляторний хаб" закликає громади ідентифікувати у себе цю проблему та вирішувати її в межах законодавства. В організації припускають, що у кожної громади є своя специфіка цієї проблеми. Крім того, аналіз нормативних актів у громадах показав, що частина громад країни вже намагалась вирішити це питання приймаючи додаткові регулювання.

Так, безоплатна приватизація на час воєнного стану обмежена. Але це не означає, що ми не повинні готуватись до масової проблеми, яка виникне. Крім того, земля є ключовим ресурсом, що може сприяти економічному розвитку громад.

Чому ця проблема є такою об’ємною та потребує додаткових регулювань?

Земельний кодекс України описує процедуру занадто загально, а інших актів, які б її деталізували – немає. Деякі практичні питання, які виникають у процедурі безоплатної приватизації земельних ділянок, перебувають поза межами законодавчого регулювання й вирішуються за рахунок судової практики. Разом із тим, аналіз останньої судової практики свідчить про різні підходи до вирішення спірних питань. Різна судова практика лише посилює необхідність вирішення проблеми та підкреслює важливість створення рівних правил для усіх учасників процесу, необхідність захисту прав громадян та органів місцевого самоврядування.

Якими є рекомендації щодо вирішення даних проблем?

Необхідно зазначити, що є кілька шляхів вирішення цієї проблеми:

  • Скасування норми про безоплатну приватизацію земельних ділянок;
  • Створення чітких роз’яснень відповідальних органів влади щодо процедури безоплатної приватизації земельних ділянок (як от питання визначення графічних матеріалів);
  • Створення відкритого публічного реєстру вільних земельних ділянок, які можуть бути безоплатно передані громадянам;

Регулювання питання органами місцевого самоврядування самостійно в рамках законів України.Це не вичерпний перелік пропозицій вирішення зазначених проблем. Також, ці пропозиції не є взаємовиключними. До прикладу, скасування права безоплатної приватизації не відміняє створення реєстру вільних земельних ділянок в межах громад. Крім того, розуміємо, що частина пропозицій не належать до повноважень органів місцевого самоврядування, проте акцентуємо увагу на необхідності врегулювання актуального питання всіма можливими способами.

Що ж повинна зробити громада?

В першу чергу наголошуємо на максимальній відкритості та прозорості органу місцевого самоврядування. Цьому, зокрема, сприяє й виконання норм Постанови КМУ від 21.10.2015 №835.

Зокрема, Постановою передбачено, що органи місцевого самоврядування зобов’язані публікувати у формі відкритих даних:

  • Перелік земельних ділянок комунальної власності, що пропонуються для передачі у власність громадян та юридичних осіб або для надання у користування
  • Перелік заяв щодо безоплатної приватизації земельних ділянок громадянами
  • Пропоноване організацією модельне вирішення проблеми та, власне, запропонований модельний акт передбачає створення реєстру через прийняття Декларації/Положення про прозорість та підзвітність місцевих органів влади при безоплатному розподіленні земельних ділянок у територіальній громаді.

Декларація/положення передбачає створення реєстрів осіб на кожен вид земельних ділянок, що передбачені для безоплатної приватизації. Пільгові категорії громадян вносяться до окремих черг, так як мають право на першочерговість. Дана процедура, передбачає те, що громадяни вносяться до окремого реєстру, який знаходиться у вільному доступі, та у порядку черговості отримують земельні ділянки в межах громади.

Застосування такого досвіду допоможе посприяти вирішенню проблеми та стане частиною загальнонаціональної адвокаційної кампанії зі зменшення корупційних ризиків у земельній сфері.

Публікацію створено в межах проєкту “REcovery: регуляторні інструменти для економічної відбудови”, що реалізується за підтримки Антикорупційної ініціативи ЄС (EUACI).

https://decentralization.ua

Bezoplatne-vydilennia-zemelnykh-dilianok.pdf
Відкрити
Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Популярне
19.02.2025
Відпустки без збереження заробітної плати в період дії воєнного стану
Посадовці управління інспекційної діяльності у Запорізькій області провели інформаційний семінар в одній із районних адміністрацій Запоріжжя.  Серед ключових питань було надання відпусток без збереження заробітної плати. Інспектори роз’яснили, що, відповідно до статті 12 Закону України &...
25.02.2025
Лист МОУ: Щодо правомірності відмови військовослужбовцям у виплаті додаткової винагороди у розмірі 100000 грн та матеріальної допомоги у зв'язку з отриманою травмою
МІНІСТЕРСТВО ОБОРОНИ УКРАЇНИ ДЕПАРТАМЕНТ СОЦІАЛЬНОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЛИСТ від 20.02.2025 р. № 220/13/ВихЗПІ/152 У відповідь на Ваш запит на публічну інформацію щодо правомірності відмови у виплаті додаткової винагороди у розмірі 100000 грн та матеріальної допомоги у зв'язку з отриманою травмою. Щодо ...
18.03.2025
Щодо обов'язку роботодавця зберігати трудові книжки працівників
Влаштувалася нещодавно на роботу і хочу, щоб моя трудова книжка зберігалася у роботодавця, написала про це заяву. Однак роботодавець відповів, що трудова книжка має зберігатися у працівника, бо його може бути оштрафовано за порушення правил зберігання трудових книжок. Чи може роботодавець на підстав...
Нове
15.05.2025
Віктор Ляшко зустрівся з сімейними лікарями: первинна ланка — фундамент сучасної системи охорони здоров’я
Міністр охорони здоров’я України Віктор Ляшко провів зустріч з сімейними лікарями, де обговорили ключові виклики та можливості розвитку первинної медичної допомоги, яка є основою системи охорони здоров’я України. «Первинна ланка — це перша точка контакту пацієнта із системою...
14.05.2025
Які громадські організації мають зареєструватися платником ПДВ
ГУ ДПС у Вінницькій області нагадує, що відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, регулюються нормами Податкового кодексу України. Зокрема, ст.181 та 182 ПКУ визначено умови для реєстрації особи як платника ПДВ, відповідно до яких реєстрація особи як платника ПДВ може здійснювати...
14.05.2025
Чи може роботодавець звернутись до ПФУ за проведенням перевірки лікарняного, який було видано працівнику?
Відповідно до частини першої статті 23 Закону України “Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування” підставою для призначення допомоги по тимчасовій непрацездатності, по вагітності та пологах є сформований на основі медичного висновку про тимчасову непрацездатність або д...
Центр сповіщень