Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Суміщення та сумісництво: що потрібно знати публічним службовцям

04.03.2025

Публічна служба передбачає низку обмежень, зокрема щодо можливості займатися іншими видами оплачуваної діяльності. Вони спрямовані на запобігання конфлікту інтересів та забезпечення прозорості у діяльності осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування.  

Згідно з ч. 1 ст 25 Закону України “Про запобігання корупції" (далі - Закон) публічним службовцям заборонено:

1) займатися підприємницькою діяльністю;

2) займатися іншою оплачуваною діяльністю;

3) входити до складу правління, інших виконавчих чи контрольних органів, наглядової ради підприємства або організації, що має на меті одержання прибутку.

Пам’ятати про вказані обмеження особливо важливо особам, які вперше чи після перерви обираються/ призначаються на посади, пов’язані з виконанням функцій держави або місцевого самоврядування. 

Такі особи зобов’язані: не пізніше 15 робочих днів з дня призначення (обрання) на посаду здійснити дії, спрямовані на припинення підприємницької діяльності та припинення їх повноважень у складі правління, інших виконавчих чи контрольних органів, наглядової ради підприємства або організації, що має на меті одержання прибутку.

Недотримання цих вимог є правопорушенням, пов’язаним з корупцією і може призвести до: 

  • дисциплінарної відповідальності - у випадку неприпинення підприємницької діяльності із внесенням відповідних відомостей до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань; 
  • адміністративної відповідальності, передбаченої ст. 172-4 КУпАП “Порушення обмежень щодо сумісництва та суміщення з іншими видами діяльності” - у випадку здійснення підприємницької чи іншої оплачуваної діяльності, входження до складу правління, інших виконавчих чи контрольних органів, наглядової ради підприємства або організації, що має на меті одержання прибутку.

Важливо! 

Входження до складу правління, інших виконавчих чи контрольних органів, наглядової ради підприємства або організації, що має на меті одержання прибутку, є правопорушенням незалежно від отримання/неотримання посадовцем оплати за перебування у складі такого органу;
За умови дотримання вимог ст. 36 Закону України “Про запобігання корупції”, входження публічного службовця до складу засновників/учасників господарського товариства не підпадає під дію обмеження, передбаченого ч. 1 ст. 25 Закону, тобто є законним ();
сам факт реєстрації публічного службовця фізичною особою-підприємцем, адвокатом, приватним виконавцем, іншою особою, що надає публічні послуги, не свідчить про фактичне здійснення нею цієї діяльності та, відповідно, вчинення адміністративного правопорушення, передбаченого ст. 172-4 КУпАП. 

Зазначені обмеження не поширюються на:

  • депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, депутатів місцевих рад (крім тих, які здійснюють свої повноваження у відповідній раді на постійній основі);
  • присяжних;
  • помічників-консультантів народних депутатів України;
  • працівників секретаріатів Голови Верховної Ради України, Першого заступника Голови Верховної Ради України та заступника Голови Верховної Ради України;
  • працівників секретаріатів депутатських фракцій (депутатських груп) у Верховній Раді України;
  • працівників патронатних служб у державних органах;
  • деяких інших публічних службовців.

Деталізовані роз’яснення щодо застосування зазначених обмежень викладено у розділах 9 та 10 Методичних рекомендацій щодо застосування окремих положень Закону України «Про запобігання корупції» стосовно запобігання та врегулювання конфлікту інтересів, дотримання обмежень щодо запобігання корупції.

https://nazk.gov.ua

Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Популярне
12.09.2025
Лист ДКСУ: щодо застосування КЕКВ 2200 та 3100
ДЕРЖАВНА КАЗНАЧЕЙСЬКА СЛУЖБА УКРАЇНИ   ЛИСТ від 03.09.2025 р. № 15-12-12/19271   Державна казначейська служба України розглянула [...] запит [...] щодо застосування коду економічної класифікації видатків та в межах компетенції повідомляє.   Відповідно до частини другої статті 5...
11.09.2025
Лист ПФУ: щодо обчислення середньої заробітної плати для розрахунку страхових виплат
ПЕНСІЙНИЙ ФОНД УКРАЇНИ ЛИСТ від 22.08.2025 р. № 2800-030401-8/55839 Розглянувши [...] звернення на вебпортал Пенсійного фонду України щодо обчислення середньої заробітної плати для розрахунку страхових виплат, Пенсійний фонд України повідомляє. Постановою Кабінету Міністрів України від 14.07.202...
10.10.2025
Випуск: Новини тижня для бюджетних установ (06.10.2025 - 10.10.2025)
Бюджет. Бухгалтерський огляд Працевлаштування осіб з інвалідністю: зміни для роботодавців з 2026 року Інформуємо про зміни, введені Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо забезпечення права осіб з інвалідністю на працю», які почнуть діяти з 01.01.2...
Нове
05.12.2025
Випуск: Новини тижня для бюджетних установ (01.12.2025 - 05.12.2025)
Бюджет. Бухгалтерський огляд   Чи можна оформлювати сумісника на повну ставку та чи потрібна при цьому довідка про основне місце роботи? Такі запитання виникли в ході інформаційно-роз’яснювальної роботи, яку проводили в закладах торгівлі посадовці управління інспекційної діяльності у З...
05.12.2025
Умови призначення допомоги у зв’язку з вагітністю та пологами
Право на державну допомогу у зв’язку з вагітністю та пологами(далі – допомога)мають вагітні жінки (у тому числі неповнолітні), які не застраховані в системі загальнообов’язкового державного соціального страхування, а саме:  жінки із числа військовослужбовців Збройних Сил, Д...
05.12.2025
Як правильно встановити працівнику 0.75 з повної ставки?
«Оформлення на 0.75 ставки», на «півставки» це вирази, що використовуються посадовими особами  кадрових служб, економістами і бухгалтерами, що як правило означають встановлення працівникові неповного робочого часу. У законодавстві є лише одне правове поняття, через яке р...