Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Роботи чи послуги: як відрізнити

28.07.2021

Досить звично при спілкуванні, коли мова йде про послуги, обговорювати роботи, які вони можуть включати. У цьому немає помилки, адже, надаючи послуги, їх виконавець щось робить. Але, коли мова йде про публічні закупівлі, різниця між роботами та послугами дуже вагома, оскільки від категорії предмета закупівлі залежить вид закупівлі, що може застосувати замовник. Як відрізнити роботи від послуг у публічних закупівлях роз’яснює експерт.

Закон застосовується до замовників перших трьох категорій за умови що вартість предмета закупівлі товару (товарів), послуги (послуг) дорівнює або перевищує 200 тисяч гривень, а робіт — 1,5 мільйона гривень, а для замовників четвертої категорії за умови, що вартість предмета закупівлі товару (товарів), послуги (послуг) дорівнює або перевищує 1 мільйон гривень, а робіт — 5 мільйонів гривень. За цих умов замовники обирають процедурний вид закупівлі. 

Всі закупівлі, що нижче цих меж, та більше 50 тис. грн (включно), передбачають застосування спрощених закупівель.

Тож відрізняючи послуги від робіт і навпаки, замовник визначає, який вид закупівлі застосувати і при помилці він може потрапити у ситуацію, коли порушить вимоги законодавства.

Нагадаємо, що ст. 164-14 КУпАП передбачає штрафи, зокрема за  порушення порядку визначення предмета закупівлі у розмірі від 1700 грн, а за придбання товарів, робіт і послуг до/без проведення процедур закупівель/спрощених закупівель відповідно до вимог закону для службових (посадових), уповноважених осіб замовника від 25 500 грн. Укладення договорів, які передбачають оплату замовником товарів, робіт і послуг до/без проведення процедур закупівель/спрощених закупівель, визначених законом, тягне за собою накладення штрафу на керівника замовника від 34 000 грн.

Тож, розглянемо, що саме є послугами та роботами у розумінні Закону. 

Послуги – це будь-який предмет закупівлі, крім товарів і робіт, зокрема: 

  • транспортні послуги, 
  • освоєння технологій, 
  • наукові дослідження, 
  • науково-дослідні або дослідно-конструкторські розробки,
  • медичне та побутове обслуговування, 
  • найм (оренда), 
  • лізинг, 
  • фінансові та консультаційні послуги,
  • поточний ремонт,
  • поточний ремонт з розробленням проектної документації. 

Роботи – це розроблення проектної документації на об’єкти будівництва, науково-проектної документації на реставрацію пам’яток архітектури та містобудування, будівництво нових, розширення, реконструкція, капітальний ремонт та реставрація існуючих об’єктів і споруд виробничого та невиробничого призначення, роботи з будівництва об’єктів з розробленням проектної документації, роботи з нормування в будівництві, геологорозвідувальні роботи, технічне переоснащення діючих підприємств та супровідні роботам послуги, у тому числі геодезичні роботи, буріння, сейсмічні дослідження, аеро- і супутникова фотозйомка та інші послуги, що включаються до кошторисної вартості робіт, якщо вартість таких послуг не перевищує вартості самих робіт.

В інформаційному листі Мінекономрозвитку від 25.11.2016 № 3302-01/38216-06 зазначено, що «якщо супровідні роботам послуги по об’єкту будівництва, включені до зведеного кошторисного розрахунку, та водночас вартість таких послуг не перевищує вартості самих робіт (будівництва), такий предмет закупівлі відноситься до визначення «роботи» у розумінні Закону № 922. В іншому випадку закупівля має здійснюватися за відповідним визначенням предмета згідно з терміном «послуги».

Важливий висновок: роботи можуть включати послуги. 

Розуміння відмінності понять робіт і послуг залежить від того, що передбачає технічне завдання та договір про закупівлю.

Якщо розглядати поняття надання послуг за договорами, що визначено у статті 901 ЦКУ, то за договором про надання послуг одна сторона (виконавець) зобов`язується за завданням другої сторони (замовника) надати послугу, яка споживається в процесі вчинення певної дії або здійснення певної діяльності, а замовник зобов`язується оплатити виконавцеві зазначену послугу, якщо інше не встановлено договором.

news.dzo.com.ua

Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Популярне
12.09.2025
Лист ДКСУ: щодо застосування КЕКВ 2200 та 3100
ДЕРЖАВНА КАЗНАЧЕЙСЬКА СЛУЖБА УКРАЇНИ   ЛИСТ від 03.09.2025 р. № 15-12-12/19271   Державна казначейська служба України розглянула [...] запит [...] щодо застосування коду економічної класифікації видатків та в межах компетенції повідомляє.   Відповідно до частини другої статті 5...
10.10.2025
Випуск: Новини тижня для бюджетних установ (06.10.2025 - 10.10.2025)
Бюджет. Бухгалтерський огляд Працевлаштування осіб з інвалідністю: зміни для роботодавців з 2026 року Інформуємо про зміни, введені Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо забезпечення права осіб з інвалідністю на працю», які почнуть діяти з 01.01.2...
07.11.2025
Зміни в законодавстві з 03 листопада по 07 листопад 2025 року
Уряд затвердив Порядок та умови використання вільних залишків коштів місцевих бюджетів, які утворилися на кінець 2024 року Уряд затвердив Порядок та умови використання вільних залишків коштів місцевих бюджетів, які утворилися на кінець 2024 року за рахунок додаткової дотації з державного бюджету мі...
Нове
11.12.2025
Комітет ВР оцінить ефективність Закону про міжнародне співробітництва громад
Комітет Верховної Ради України з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування розпочинає парламентський аналіз ефективності дії Закону України «Про міжнародне територіальне співробітництво». Метою є вивчити вплив нового законодавс...
11.12.2025
Державний бюджет-2026 підписано: нові правила та фінансові орієнтири для місцевого самоврядування
Президент України підписав Закон «Про Державний бюджет України на 2026 рік». Які конкретно зміни тепер чекають на місцеві бюджети в умовах воєнного стану? На які нові механізми підтримки громад може розраховувати місцеве самоврядування і як це вплине на фінансову автономію та спроможніст...
11.12.2025
Охорона здоров’я у бюджеті-2026: безоплатні перевірки здоров’я, розширення програми «Доступні ліки» та підвищення зарплат лікарів до 35 тис. гривень
Медицина залишається одним із ключових пріоритетів державної політики. На 2026 рік видатки державного бюджету на охорону здоров’я (разом із трансфертами) становлять 258,6 млрд грн, що на 38,8 млрд грн більше, ніж у 2025 році. «Бюджет-2026 закладає системне посилення медичної сфери &mdas...