Отримайте доступ до готових рішень, публікацій та оглядів
Підписатися

Прийняття одноособових рішень сільськими, селищними та міськими головами в умовах воєнного стану

27.06.2022 52 0 0

20 травня 2022 року набрав чинності Закон України від 12.05.2022 р. №2259-IX «Про внесення змін до деяких законів України щодо функціонування державної служби та місцевого самоврядування в період дії воєнного стану» (далі – Закон №2259), яким, серед іншого, уточнено окремі питання здійснення місцевого самоврядування в умовах воєнного стану.

Спрощення порядку підготовки та оприлюднення актів ЗМС

Відповідно до нової ч. 10 Закону України від 12.05.2015 р. №389-VIII «Про правовий режим воєнного стану» (далі – Закон № 389), в період дії воєнного стану акти органів місцевого самоврядування готуються та публікуються із наступними особливостями:

Усі проекти актів ЗМС, а також їх посадових осіб не потребують оприлюднення, в т.ч. проекти актів щодо переліків та умов отримання послуг, що надаються цими органами, форми та зразки документів, правила їх заповнення (п. 3 ч. 1, ч. 4 ст. 15 Закону України "Про доступ до публічної інформації")
Не застосовується Закон України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності". Тобто, щонайменше рішення про місцеві налоги та збори на 2023 рік заради можуть прийматися виключно з урахуванням приписів податкового законодавства, без проведення аналізу регуляторного впливу та погодження проектів з регуляторною службою.
Не застосовується Закон України "Про державну допомогу суб'єктам господарювання". Тобто в цей період ЗМС не ведуть моніторинг місцевих ресурсів, які можуть визначатися як державна допомога суб'єктам господарювання, можуть не дотримуватися відповідних процедур на захист конкуренції приватного сектору з комунальним та не подають до АМКУ жодних звітів.
 
Прийняття сільським, селищним, міським головою одноособових рішень

Закон №2259 доповнивши ст. 9 Закону №389 нові частини, які дозволяють сільському, селищному, міському голові (далі – мер) одноосібно приймати низку рішень.

Зокрема, заходів громади, на території якої не ведуться бойові дії та не ухвалено рішення про утворення військової адміністрації населених пунктів, згідно з ч. 4 ст. 9 Закону №389, може ухвалити рішення щодо:

  • звільнення земельних ділянок комунальної власності від незаконно розміщених тимчасових споруд, у тому числі тих, що були встановлені, але не введені в експлуатацію в установленому законодавством порядку;
  • обстеження будівель та споруд, пошкоджених внаслідок бойових дій. Обстеження будівель та споруд, пошкоджених внаслідок бойових дій, здійснюється відповідно до Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності»;
  • демонтажу будівель та споруд, які за результатами обстеження, визначеного п. 2 цієї частини, визнані аварійно небезпечними та такими, що становлять загрозу життю людей (крім об'єктів оборонного та спеціального призначення, об'єктів культурної спадщини та об'єктів, на які поширюється дія Закону України «Про використання ядерної енергії та радіаційну безпеку»).

 
Важливо!

Про ці три типи перелічених рішень заходів зобов'язаний інформувати начальника відповідної обласної військової адміністрації (далі – ОВА) протягом 24 годин (абз. 1 ч. 4 ст. 9 Закону № 389).
Закон №2259 дозволивши заходам приймати ще ряд одноособових рішень, спрямованих на ефективне та швидке реагування на виклики, обумовлені війною. Так, нова редакція ч. 5 ст. 9 Закону №389 наділяє мерів правом одноосібно приймати рішення щодо:

  • передачі коштів з відповідного місцевого бюджету на потреби Збройних Сил України та/або для забезпечення заходів правового режиму воєнного стану;
  • створення установ з надання безоплатної первичної правової допомоги, призначення на посади та звільнення з посад керівників таких установ, залучення фізичних чи юридичних осіб приватного права до надання безоплатної первичної правової допомоги
  • боротьби зі стихійним лихом, епідеміями, епізоотіями
  • поводження з небезпечними відходами

Рішення з перелічених питань оформлюються відповідно до ч. 8 ст. 59 Закону України «Про місцеве самоуправління в Україні» у формі розпоряджень. Відповідно до ч. 7 ст. 9 Закону №389 такі розпорядження набирають чинності з моменту їх прийняття, якщо в самому рішенні не встановлено пізніший термін набрання ним чинності. Такі рішення невідкладно доводяться до відома мешканців відповідної територіальної громади.

На виконання цих виняткових одноособових повноважень заходів відповідно до ч. 8 ст. 9 Закону №389 може також самостійно укладати необхідні договори, але на строк, що не перевищує 1 року з дня припинення чи скасування воєнного стану. Такі договори не потребують погодження з радою, навіть якщо в звичайній, позавоєнній, життя їх затвердження належало до виключної компетенції заради. Якщо на виконання цих повноважень укладається договір, який перевищить 1 рік, сільська, селищна, міська рада протягом 30 днів з дня припинення чи скасування воєнного стану приймає рішення про затвердження таких договорів та строк їх дії.

 Важливо!

Рішення, передбачені ч. 4-5 ст. 9 Закону № 389 заходів вживає виключно для здійснення заходів правового режиму воєнного стану.

Частина 1 ст. 8 Закону № 389 не наділяє органи місцевого самоврядування самостійно реалізовувати заходи правового режиму воєнного стану. Тому в одноособовому акті (розпорядженні) міра, прийнята на виконання ч. 4-5 ст. 9 Закону № 389, має міститися посилання на ті, на забезпечення якого саме з 24 заходів правового режиму воєнного стану, визначених Законом № 389, видається розпорядження та хто в цілому (військове командування чи військова адміністрація) відповідає за виконання цього заходу.

Наприклад, у разі визначення військовим командуванням чи відповідною військовою адміністрацією необхідності встановлення оборонних споруд біля стратегічно важливих об'єктів, розташованих на території територіальної громади, або необхідності евакуації населення чи розміщення евакуйованого населення на відповідній території, заходів може самостійно ухвалити рішення про витрачання на це коштів з бюджету своєї громади.

 Оскільки всі одноособові рішення міри, визначені у ч. 4-5 ст. 9 Закону №389, спрямовані на забезпечення заходів правового режиму воєнного стану, обласні військові адміністрації мають право контролювати ці акти. У разі наявності фактів порушення мірою під час реалізації цих повноважень Конституції чи законів України начальник ОВА за погодженням з Генеральним штабом Збройних Сил України порушує перед Президентом України питання утворення військової адміністрації населеного пункту (населених пунктів).
 
Одноособові рішення мера, голови районної та обласної ради з кадрових питань

Частина 5 ст. 10 Закону №389 на період дії воєнного стану наділяє заходи правом назначати осіб на посади в ЗМС, посади керівників комунальних підприємств, установ, організацій, що належать до сфери управління відповідного органу місцевого самоврядування, без конкурсного відбору.

Аналогічними повноваженнями наділяються і голови районних та обласних рад – щодо посадових осіб виконавчих апаратів підпорядкованих їм рад.

Прийняття на службу посадовців ОМС та керівників КП/КЗ/КУ

Нова редакція ст. 10 Закону №389 дозволяє в період воєнного стану назначати на посади до ЗМС, а також на посади керівників комунальних закладів, установ та підприємств без конкурсу.

 Важливо!

Назначити особу на перелічені вище посади без конкурсу можна шляхом переведення. Проте лише один раз. Абзац 2 год. 5 ст. 10 Закону № 389 прямо вказує, що посадові особи місцевого самоврядування, призначені в ЗМС в умовах воєнного стану без конкурсу, не можуть бути переведені на інші посади державної служби або посади в ЗМС з посад. Тобто, перевестися з державної служби чи з одного ОМС до іншого, в тому числі на вищу посаду, в умовах воєнного стану ви зможете. А ось далі можна буде рухатися тільки після проходження всіх передбачених у довоєнної години законних процедур.
Особи, призначені в період дії воєнного стану на посади в ЗМС без конкурсу, мають подати декларацію особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, передбачену Законом України «Про запобігання корупції», копію Державного сертифіката про рівень володіння державною мовою (витяг з реєстру Державних сертифікатів про рівень володіння державною мовою), що підтверджує рівень володіння державною мовою, визначений Національною комісією зі стандартів державної мови, протягом трьох місяців з дня припинення чи скасування воєнного стану.

Щодо такої особи в період воєнного стану не проводиться спеціальна перевірка, передбачена Законом України «Про запобігання корупції», та перевірка, передбачена Законом України «Про очищення влади». Відповідні перевірки будуть проведені щодо перелічених осіб протягом 3 місяців з дня припинення чи скасування воєнного стану, крім випадку звільнення такої особи до дня припинення чи скасування воєнного стану.

Після припинення чи скасування воєнного стану, але не пізніше 6 місяців від дня його припинення чи скасування, на посаді в ЗМС оголошується конкурс, передбачений відповідним законом. Граничний строк перебування особи на посаді, на яку її призначено в період дії воєнного стану, становить не більше 12 місяців з дня припинення чи скасування воєнного стану.

https://decentralization.gov.ua

Коментарі до матеріалу