Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Освіта під час війни: школа як фундамент майбутнього миру

24.11.2025

На тлі зростання глобальних конфліктів освіта набуває вирішального значення як інструмент розбудови миру, захисту демократії та формування соціальної стійкості. 

Збройні конфлікти сьогодні є одним із найсерйозніших викликів для освітніх систем у всьому світі, через що фіксуються хронічні освітні втрати.

Війна в Україні: каталізатор освітньої кризи

Україна слугує яскравим прикладом того, як війна дестабілізує освітній простір. 

Наслідки четвертого року повномасштабного вторгнення рф в Україну включають:

  • Фізичні втрати: внаслідок військової агресії Росії тисячі закладів освіти в Україні були пошкоджені або повністю зруйновані, що унеможливлює повноцінний освітній процес у звичних умовах (за інформацією МОН та saveschools.in.ua, понад 4000 закладів освіти постраждали від бомбардувань та обстрілів).
  • Психологічний вплив: значне психоемоційне навантаження, постійна загроза та втрати спричинили високий рівень поширення тривожних розладів, депресії та посттравматичного стресового розладу (ПТСР) як серед учнів, так і серед педагогів. 

Останні дослідження ЮНІСЕФ та МОН вказують на погіршення ментального здоров'я та психологічні проблеми серед здобувачів освіти та освітян загалом.

Хронічні освітні втрати: тривале дистанційне або змішане навчання, спричинене безпековими ризиками та міграцією, призвело до зростання розриву в навчальних результатах українських учнів порівняно з міжнародними показниками, особливо у сфері читання та математики. Так, за даними дослідження PISA-2022, освітні втрати українських учнів збільшилися, зокрема, з читання вони становлять майже два роки навчання. Загалом мільйони українських дітей втрачають доступ до очної форми навчання, що призводить до накопичення освітніх прогалин з багатьох предметів.
Глобальна статистика, що вимагає негайної реакції

Масштаб кризи, спричиненої конфліктами, є величезним, що впливає на професійну спільноту педагогів та студентів у всьому світі:

  • Станом на 2025 рік 234 мільйони дітей шкільного віку постраждали від конфліктів і 85 мільйонів із них повністю позбавлені доступу до освіти.
  • 51% дітей-біженців не були зараховані до 1 класу (станом на 2023 рік).
  • Особливо критичною є ситуація у вищій освіті: лише 9% молоді з числа біженців вступають до університетів, тоді як середній світовий показник становить 43%.

Також за останні два роки зафіксовано понад 6 тисяч нападів на школи, унаслідок яких постраждали понад 10 тисяч учнів та освітян.

Війни та збройні конфлікти ще більше посилюють мову ненависті та дискримінацію, створюючи розриви та розділення у громадах, що є прямим викликом для завдань освіти.

Стратегії стійкості та підтримка визнання кваліфікацій

У відповідь на глобальні загрози та для підтримки мобільності, міжнародні освітні організації розробляють інструменти для визнання освітніх досягнень, навіть у надзвичайних ситуаціях. Однією з таких ініціатив є «Паспорт кваліфікацій ЮНЕСКО» (UNESCO Qualifications Passport for Refugees and Vulnerable Migrants). Це стандартизований, міжнародно визнаний документ, який фіксує освітню та професійну інформацію заявника. Він має вирішальне значення для біженців та внутрішньо переміщених осіб, які втратили або не мають необхідних документів, спрощуючи їхнє повернення до навчання або працевлаштування у нових громадах.

Роль освіти у відбудові держави та захисті демократії

Освіта, як інструмент відновлення та розбудови миру й захисту демократії, є не просто сферою надання знань, а й критично важливим простором для становлення особистості та забезпечення соціальної стійкості.

Саме через освіту суспільство формує громадян, здатних мислити критично, відстоювати права людини, протидіяти дезінформації та відновлювати довіру у спільнотах.

Інвестуючи в освіту, ми інвестуємо у відновлення держави, людський капітал і майбутнє, засноване на справедливості, свободі та повазі до гідності кожного.

Довідково

Основними джерелами інформаційної замітки:

  • МОП (звіт «The State of Social Justice 2025»);
  • ЮНЕСКО («Паспорт кваліфікацій»);
  • Управління Верховного комісара ООН у справах біженців ООН;
  • Глобальна коаліція із захисту освіти від нападів (GCPEA) (дані про напади на школи);
  • МОН України та результати PISA-2022 (дані про освітні втрати та фізичні руйнування). 

Профспілка працівників освіти і науки України

Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Популярне
12.09.2025
Лист ДКСУ: щодо застосування КЕКВ 2200 та 3100
ДЕРЖАВНА КАЗНАЧЕЙСЬКА СЛУЖБА УКРАЇНИ   ЛИСТ від 03.09.2025 р. № 15-12-12/19271   Державна казначейська служба України розглянула [...] запит [...] щодо застосування коду економічної класифікації видатків та в межах компетенції повідомляє.   Відповідно до частини другої статті 5...
11.09.2025
Лист ПФУ: щодо обчислення середньої заробітної плати для розрахунку страхових виплат
ПЕНСІЙНИЙ ФОНД УКРАЇНИ ЛИСТ від 22.08.2025 р. № 2800-030401-8/55839 Розглянувши [...] звернення на вебпортал Пенсійного фонду України щодо обчислення середньої заробітної плати для розрахунку страхових виплат, Пенсійний фонд України повідомляє. Постановою Кабінету Міністрів України від 14.07.202...
10.10.2025
Випуск: Новини тижня для бюджетних установ (06.10.2025 - 10.10.2025)
Бюджет. Бухгалтерський огляд Працевлаштування осіб з інвалідністю: зміни для роботодавців з 2026 року Інформуємо про зміни, введені Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо забезпечення права осіб з інвалідністю на працю», які почнуть діяти з 01.01.2...
Нове
24.11.2025
«Національний кешбек» змінює категорії витрачання коштів
З 22 листопада змінено перелік товарів і послуг, на які можна витрачати гроші, отримані за програмою «Національний кешбек». Ці зміни викликані потребою синхронізувати її роботу з державною програмою «Зимова підтримка».  Кошти, накопичені на картці Національного кешбеку,...
24.11.2025
Чи надається допомога на поховання особі, яка здійснювала догляд
Я здійснювала догляд за сусідом, який був особою з інвалідністю з дитинства. Наразі він помер. Чи можу я отримати допомогу на його поховання? Так, можете.  У разі смерті особи з інвалідністю з дитинства, члену її сім’ї або особі, яка проводила поховання, виплачується на вибір допомога н...
24.11.2025
Лист Мін'юсту: щодо можливості державної реєстрації права узуфрукта за комунальним підприємством до його реорганізації
МІНІСТЕРСТВО ЮСТИЦІЇ УКРАЇНИ ЛИСТ від 09.10.2025 р. № 146469/174462-9-25/8.4.1 Департаменту адміністративних послуг Запорізької міської ради Щодо розгляду листа Міністерство юстиції України розглянуло лист Департаменту адміністративних послуг Запорізької міської ради від 03 жовтня 2025 року № 0...