МІНІСТЕРСТВО ЮСТИЦІЇ УКРАЇНИ
ЛИСТ
від 09.10.2025 р. № 146469/174462-9-25/8.4.1
Департаменту адміністративних послуг Запорізької міської ради
Щодо розгляду листа
Міністерство юстиції України розглянуло лист Департаменту адміністративних послуг Запорізької міської ради від 03 жовтня 2025 року № 01-27/01/437 про надання роз'яснення щодо можливості здійснення державної реєстрації права узуфрукта за комунальним підприємством до проведення його реорганізації відповідно до Закону України № 4196-IX "Про особливості регулювання діяльності юридичних осіб окремих організаційно-правових форм у перехідний період та об'єднань юридичних осіб" (далі - Закон) та повідомляє.
З дня введення в дію Закону, а саме з 28 серпня 2025 року, забороняється закріплення (передача) майна за юридичними особами на праві господарського відання або на праві оперативного управління (частина третя статті 13 Закону).
Натомість відповідно до Закону передача майна у володіння та користування здійснюється на праві узуфрукта державного або комунального майна за рішенням уповноваженого суб'єкта управління об'єктами державної власності або уповноваженого органу місцевого самоврядування.
Відповідно до статті 601 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" узуфрукт комунального майна може бути встановлений на будь-які види рухомого або нерухомого майна (крім земельних ділянок), що перебуває у власності територіальної громади. Таке майно не повинно підлягати приватизації або бути включеним до статутного капіталу юридичних осіб.
Таким чином, Закон не містить обмежень щодо встановлення узуфрукта комунального майна, а навпаки, на заміну закріплення (передачі) майна на праві господарського відання чи на праві оперативного управління передбачає з 28 серпня 2025 року передачу майна на праві узуфрукта.
У той же час варто враховувати те, що право господарського відання чи право оперативного управління на майно, що було закріплено (передано) за юридичній особі до 28 серпня 2025 року, не припиняється "автоматично" 28 серпня 2025 року.
Так, відповідно до частини восьмої статті 14 Закону якщо на день прийняття рішення про перетворення за підприємством, єдиним учасником (засновником) якого є держава або територіальна громада (територіальні громади), закріплено майно на праві господарського відання або на праві оперативного управління, уповноважений суб'єкт управління об'єктами державної власності або уповноважений орган місцевого самоврядування на основі результатів інвентаризації майна підприємства приймає рішення:
про внесення майна, закріпленого на праві господарського відання, до статутного капіталу юридичної особи - правонаступника такого підприємства, крім майна, що не підлягає приватизації;
про передачу майна, закріпленого на праві господарського відання, що не підлягає приватизації, та майна, закріпленого на праві оперативного управління, юридичній особі - правонаступнику такого підприємства на праві узуфрукта державного або комунального майна.
До статутного капіталу юридичної особи, створеної шляхом перетворення підприємства, єдиним учасником (засновником) якого є держава або територіальна громада (територіальні громади), не може бути внесене речове право на державне або комунальне майно (в тому числі узуфрукт державного або комунального майна), крім випадків, передбачених законом.
Згідно з абзацом третім пункту 15 статті 17 "Прикінцеві та перехідні положення" Закону право господарського відання, право оперативного управління державним або комунальним майном може бути припинено до завершення перехідного періоду в порядку, встановленому законом.
Щодо проведення державної реєстрації права узуфрукта комунального майна, то така державна реєстрація здійснюється у порядку, передбаченому статтею 18 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", зокрема: прийняття/отримання документів для державної реєстрації прав, формування та реєстрація заяви в базі даних заяв; перевірка документів та/або відомостей Державного реєстру прав, відомостей реєстрів (кадастрів), автоматизованих інформаційних систем на наявність підстав для залишення заяви без руху, зупинення державної реєстрації прав, відмови у проведенні державної реєстрації прав та прийняття відповідних рішень; прийняття рішення про державну реєстрацію прав (у разі відсутності підстав для залишення заяви без руху, зупинення державної реєстрації прав, відмови у проведенні державної реєстрації прав); видача/отримання документів за результатом розгляду заяви.
Важливі юридичні застереження
1. Листи Міністерства юстиції України не є нормативно-правовими актами, не встановлюють правових норм та мають лише інформаційний характер. Їх реальне значення не перевищує авторитету аргументів та суджень, покладених в основу відповідної правової позиції.
2. Роз'яснення законодавства, яке міститься у цьому листі, не є юридичною консультацією щодо конкретної ситуації та не враховує особливостей відповідних фактичних обставин.
Заступник Міністра Олена ФЕРЕНС