Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Мін'юст роз'яснює правові аспекти процедури банкрутства та ліквідації підприємств

23.06.2025

Усучасних умовах господарювання питання неплатоспроможності має особливе значення, оскільки неспроможність боржника виконати свої фінансові зобов’язання впливає не лише на його власну економічну діяльність, а й на інтереси кредиторів, ринку загалом та економічну стабільність держави.

Основним нормативним актом, який регулює відносини у сфері неплатоспроможності, є Кодекс України з процедур банкрутства (далі – Кодекс), який встановлює умови та порядок відновлення платоспроможності боржника - юридичної особи або визнання його банкрутом з метою задоволення вимог кредиторів, а також відновлення платоспроможності фізичної особи.

Законодавство про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом не поширюється на банки, які виводяться з ринку або ліквідуються відповідно до законів України «Про банки і банківську діяльність» та «Про систему гарантування вкладів фізичних осіб».

Згідно із абзацом сімнадцятим частини першої статті 1 Кодексу неплатоспроможність – неспроможність боржника (іншого, ніж страховик або кредитна спілка) виконати після настання встановленого строку грошові зобов’язання перед кредиторами не інакше, як через застосування процедур, передбачених цим Кодексом, або встановлена Національним банком України неплатоспроможність страховика відповідно.

Відповідно до Кодексу стосовно боржника-юридичної особи може бути застосовано процедуру превентивної реструктуризації та судові процедури банкрутства.

Превентивна реструктуризація

Превентивна реструктуризація – система організаційно-господарських, управлінських, інвестиційних, технічних, фінансово-економічних, правових заходів, спрямованих на недопущення або запобігання неплатоспроможності боржника, що можуть включати зміну складу, умов або структури активів та зобов’язань боржника, а також будь-які необхідні операційні зміни чи комбінацію цих елементів, які здійснюються згідно з планом превентивної реструктуризації.

Превентивна реструктуризація відкривається господарським судом за місцезнаходженням боржника і лише за заявою боржника.

Судові процедури банкрутства

Відповідно до частини першої статті 6 Кодексу щодо боржника-юридичної особи застосовуються судові процедури: розпорядження майном боржника, санація боржника та ліквідація банкрута. Процедури санації боржника або ліквідації банкрута здійснюються з дотриманням вимог законодавства про захист економічної конкуренції.

Судові процедури застосовуються господарським судом під час провадження у справі про банкрутство. Провадження у справі про банкрутство відкривається господарським судом за результатами розгляду заяви кредитора або боржника. Справи про банкрутство розглядаються господарськими судами за місцезнаходженням боржника - юридичної особи.

Господарський суд, у провадженні якого перебуває справа про банкрутство, у межах цієї справи вирішує:

  •  всі майнові спори, стороною в яких є боржник;
  •  спори з позовними вимогами до боржника та щодо його майна;
  •  спори про визнання недійсними результатів аукціону;
  •  спори про визнання недійсними будь-яких правочинів, укладених боржником;
  •  спори про повернення (витребування) майна боржника або відшкодування його вартості відповідно;
  •  спори про відшкодування шкоди та/або збитків, завданих боржнику;
  •  спори про стягнення заробітної плати;
  •  спори про поновлення на роботі посадових та службових осіб боржника;
  •  спори щодо інших вимог до боржника, у тому числі спори про визначення та сплату (стягнення) грошових зобов’язань (податкового боргу), визначених відповідно до Податкового кодексу України.

Одночасно із відкриття провадження у справі вводиться процедура розпорядження майном боржника, за результатами застосування якої здійснюється перехід до наступної судової процедури (процедури санації, ліквідації) або закривається провадження у справі. 

Призначення арбітражного керуючого

Для здійснення процедури превентивної реструктуризації та судових процедур банкрутства господарським судом призначається арбітражний керуючий - фізична особа, яка не є державним службовцем, посадовою особою місцевого самоврядування, але провадить професійну діяльність, пов’язану з наданням публічних послуг. Право на здійснення діяльності арбітражного керуючого надається особі, яка:

  •  є громадянином України;
  •  дієздатна;
  •  має вищу юридичну або економічну освіту другого (магістерського) рівня;
  •  не має судимості;
  •  здатна виконувати обов’язки арбітражного керуючого за станом здоров’я;
  •  не має заборони обіймати керівні посади або не позбавлена права обіймати певні посади чи займатися певною діяльністю, пов’язаною з виконанням функцій держави або місцевого самоврядування, або діяльністю, що прирівнюється до такої діяльності;
  •  не має дисциплінарного стягнення у виді позбавлення права на здійснення діяльності арбітражного керуючого, з дня застосування якого минуло менше трьох років;
  •  має загальний стаж роботи за фахом не менше трьох років або не менше одного року після отримання відповідної вищої освіти на керівних посадах;
  •  пройшла навчання у порядку, встановленому Міністерством юстиції, пройшла стажування протягом шести місяців у порядку, встановленому саморегулівною організацією арбітражних керуючих;
  •  володіє державною мовою;
  •  успішно склала кваліфікаційний іспит;
  •  отримала відповідне свідоцтво та внесена до Єдиного реєстру арбітражних керуючих України.

Залежно від процедури, яка застосовується господарським судом до боржника – юридичної особи арбітражний керуючий призначається адміністратором превентивної реструктуризації, розпорядником майна, керуючим санацією або ліквідатором. Одна й та сама особа може здійснювати повноваження арбітражного керуючого на всіх стадіях провадження у справі про банкрутство відповідно до вимог цього Кодексу.

Згідно із частиною першою статті 2 Кодексу провадження у справах про банкрутство регулюється цим Кодексом, Господарським процесуальним кодексом України, іншими законами України. Застосування положень Господарського процесуального кодексу України та інших законодавчих актів України здійснюється з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом.

Провадження у справах про банкрутство боржників - казенних підприємств, державних некомерційних підприємств та бюджетних установ, а також процедура превентивної реструктуризації таких боржників не допускаються.

Провадження у справах про банкрутство окремих категорій боржників регулюється з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом.

Здійснюється з урахуванням особливостей, передбачених законодавством про державну таємницю, провадження у справах про банкрутство боржників, які здійснюють діяльність, пов’язану з державною таємницею.

Провадження у справах про банкрутство за участю кредиторів-нерезидентів регулюється цим Кодексом, якщо інше не передбачено міжнародними договорами України, згода на обов’язковість яких надана Верховною Радою України.

Відносини щодо прийняття, набрання чинності, оскарження в адміністративному порядку, виконання, припинення дії адміністративних актів у сфері банкрутства регулюються Законом України «Про адміністративну процедуру» з урахуванням особливостей, визначених цим Кодексом.

Інформація станом на 19.06.2025

https://www.kmu.gov.ua

Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Популярне
18.04.2025
Випуск: Новини тижня для бюджетних установ (14.04.2025 - 18.04.2025)
Бюджет. Бухгалтерський огляд   10 відповідей НАДС щодо нової класифікації посад державної служби Постанова набирає чинності одночасно із Законом України від 11 березня 2025 року № 4282-ІХ “Про внесення змін до деяких законів України щодо впровадження єдиних підходів в оплаті праці держ...
21.04.2025
Мінімальні зарплати у країнах ЄС: дані на 2025 рік
Євростат оприлюднив перші дані за 2025 рік щодо мінімальних зарплат. Так, з 1 січня 2025 року національна мінімальна заробітна плата встановлена у 22 з 27 країн Європейського Союзу. Винятками залишаються Данія, Італія, Австрія, Фінляндія та Швеція. У 10 країнах мінімальна зарплата менша за €1 ...
17.06.2025
Внесено зміни до граничних сум витрат на придбання автомобілів, меблів та іншого обладнання
Кабінет Міністрів України вніс зміни до постанови від 04.04.2001 р. № 332 «Про граничні суми витрат на придбання автомобілів, меблів, іншого обладнання та устаткування, мобільних телефонів, комп'ютерів державними органами, а також установами та організаціями, які утримуються за рахунок державн...
Нове
17.07.2025
Порядок виправлення самостійно виявлених помилок у податковій декларації з транспортного податку після граничного терміну її подання
Головне управління ДПС у Дніпропетровській області інформує. Згідно з п.п. 267.6.4 п. 267.6 ст. 267 Податкового кодексу України (далі – ПКУ) платники транспортного податку – юридичні особи самостійно обчислюють суму податку станом на 1 січня звітного року і не пізніше 20 лютого цього ж ...
17.07.2025
Чи може бабуся отримати оплачуваний лікарняний для догляду за дитиною, якщо працює разом з її матір’ю?
Таке запитання надійшло під час телефонної консультації. Інспектор праці роз’яснила, що, відповідно до пункту 3.1 інструкції № 455 «Про порядок видачі документів, що засвідчують тимчасову непрацездатність», лікар видає листок непрацездатності для догляду з хворою дитиною одному з п...
17.07.2025
Середня тривалість пошуку працівника через Службу зайнятості складає 15 днів
За перше півріччя 2025 року Державна служба зайнятості укомплектувала 112 тисяч вакансій. В середньому Служба знаходила працівника за 15 днів після подання роботодавцем інформації про роботу. Загалом у перші 6 місяців року Служба зайнятості пропонувала 231 тисячу вакансій від 71 тисячі роботодавців...