Конфлікт інтересів в освіті: аналіз від освітнього омбудсмена
Закон України “Про запобігання корупції” передбачає певні механізми попередження правопорушень, у тому числі щодо конфлікту інтересів. Однак через недостатню інформаційну підтримку запровадженого закону, освітян притягують до відповідальності із подальшою забороною займати свої посади.
Служба освітнього омбудсмена проаналізувала Єдиний державний реєстр судових рішень щодо судових справ, що стосуються конфлікту інтересів освітян, про що повідомила на своєму сайті.
Так, Закон України “Про запобігання корупції” передбачає, що посадові особи мають вжити заходи щодо недопущення виникнення реального, потенційного конфлікту інтересів і повідомити про це не пізніше наступного робочого дня з моменту, коли особа дізналася чи повинна була дізнатися про наявність у неї реального чи потенційного конфлікту інтересів безпосереднього керівника.
Закон стосується і освітян, зокрема:
- осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування (зокрема, керівника та працівників органу управління освітою),
- прирівняних до них осіб – посадових осіб юридичних осіб публічного права (зокрема, керівника та заступника керівника державного чи комунального закладу освіти)
- та осіб, які входять до складу конкурсних та дисциплінарних комісій, утворених відповідно до законів України.
Як зазначила у своєму дописі у Facebook освітній омбудсмен Надія Лещик, представники Профспілки працівників освіти і науки України повідомляли їй про непоодинокі випадки притягнення судом до відповідальності керівників закладів освіти та органів управління освітою через неповідомлення про конфлікт інтересів чи вчинення дій в умовах його наявності.
Служба освітнього омбудсмена проаналізувала судові справи, що стосуються конфлікту інтересів освітян у сфері дошкільної, загальної середньої, позашкільної, професійної (професійно-технічної) освіти, які розглядалися у 2004 році.
З них:
- 205 справ про адміністративні правопорушення щодо освітян, що стосуються порушення вимог щодо запобігання та врегулювання конфлікту інтересів; з них щодо 130 осіб було відкрито декілька справ про притягнення до відповідальності за статтею 172-7 КУпАП, які згодом судом були об’єднані в одне провадження;
- цивільних справ за участю освітян.
Справи про адміністративні правопорушення щодо конфлікту інтересів у закладах освіти стосувалися:
- неповідомлення керівниками закладів освіти про роботу у їх підпорядкуванні близьких осіб, нарахування членам родини премій та надбавок, розподіл педагогічного навантаження – 131;
- нарахування особистих премій, надбавок або премій та надбавок своєму керівництву (зокрема під час виконання обов’язків керівника) – 39;
- прийняття на роботу близьких осіб, а також інших, пов’язаних з особою дружніми чи іншими позаслужбовими стосунками – 31;
- інших обставин, що призвели до конфлікту інтересів – 4.
Зазначимо, що під час розгляду справ у суді значна частина працівників освіти називала причину порушення - недостатню обізнаність із положеннями антикорупційного законодавства.
Також у значній кількості випадків були скарги на відсутність зрозумілих роз’яснень законодавства в частині конфлікту інтересів у закладах освіти.
Ще серед причин, названих освітянами, – наявність у засновника закладу освіти інформації про роботу в закладі близьких для них осіб. Тому вони не вважали за потрібне офіційно повідомляти про конфлікт інтересів, або повідомляли в усній формі.
Як зазначає освітній омбудсмен, у справах, які стосувалися призначення премій та надбавок, освітяни повідомляли, що не мали умислу покращити матеріальний стан, а такі виплати у закладі призначалися всім порівну. При цьому вони не усвідомлювали того, що такі дії були протиправними, навпаки, вважали, що невстановлення таких надбавок може мати дискримінаційний характер.
“Але головне, що згідно Закону України “Про загальну середню освіту” не має права займати посаду директора особа, яку визнано винною у корупційному правопорушенні”, – коментує ситуацію медіа “Нова українська школа” Надія Лещик і додає, що таких директорів звільняють.
Освітній омбудсмен зазначає, що з іншого боку, є приклади судових справ, коли в закладах освіти працюють цілі родинні династії. Деякі керівники аргументують це нестачею кадрів, в деяких громадах це може бути пов’язане з тим, що заклад освіти розташований у маленькій сільській чи гірській громаді.
“Але слід знайти баланс між конфліктом інтересів і порушеннями з боку директорів, які наймають на роботу цілий штат близьких осіб”, – зазначає Лещик.
Омбудсмен повідомила, що 11 грудня 2024 року був надісланий лист до Національного агентства з питань запобігання корупції (НАЗК), щодо розробки спільних дій з питання конфлікту інтересів у сфері освіти. Однак відповідь не надійшла.
Крім того, служба освітнього омбудсмена готує лист до відповідних органів влади щодо розв’язання питання конфлікту інтересів у сфері освіти.
Детально з матеріалами аналізу можна ознайомитись на сайті освітнього омбудсмена.
Зауважимо, що на сайті Міносвіти опублікований лист №203-01/20155-23 від 01.09.2023 від НАЗК, де остання рекомендувала ознайомитись з онлайн курсом “Зрозуміло про конфлікт інтересів”, розміщеним на навчальній платформі Study.NAZK, а також в онлайн-курсом “Конфлікт інтересів: від виявлення до врегулювання”.
Також на цій платформі розміщено матеріали для освітян щодо доброчесності, основ антикорупції та інше.
https://nus.org.ua
Коментарі до матеріалу