Отримайте доступ до готових рішень, публікацій та оглядів
Підписатися

Як громадам ефективно взаємодіяти з ЄС?

Нове

11.03.2025 9 0 0

Основне з першого дня курсу «Євроінтеграція: вплив і можливості громад» від ініціативи Сities4Сities та шведсько-української Програми Polaris «Підтримка багаторівневого врядування в Україні».

Засади адміністративного устрою країн-членів ЄС належить до компетенцій країн-членів і ніяк не регулюються Європейським союзом. Різні країни ЄС мають різний рівень децентралізації й різний розподіл повноважень між різними рівнями влади. Так, у Франції — централізована модель адміністративного устрою із понад 36 000 громад, які мають досить обмежені повноваження.

Водночас Швеція і більшість країн Східної Європи, які проходили через процес лібералізації, є значно більш децентралізованими із сильним місцевим самоврядуванням на місцевому та регіональному рівні.

Після отримання Україною статусу країни-кандидата на членство в ЄС в червні 2022 року розпочався політичний діалог між Європейським союзом та урядом України, а також процес наближення законодавства України до вимог ЄС.

Здавалося б тоді, чому взагалі говорити про місцеве самоврядування в контексті євроінтеграції, якщо більшість питань євроінтеграції вирішуються саме на рівні центральної влади?

Роль місцевого самоврядування в ЄС
 
По перше, 70% законодавства ЄС має прямий вплив на місцеве самоврядування. Чим більше країна децентралізована, тим більшим є цей вплив. Якщо країна в процесі євроінтеграції бере на себе певні зобов'язання, а потім не може їх виконати, це може призвести до штрафних санкцій чи недоотримання коштів від Євросоюзу, що матиме значний негативний ефект для країни в цілому. Деякі зобов'язання мають не лише адміністративний характер, але і є фінансово витратними. Так, за підрахунками Європейського Комітету Регіонів, 8 з 10 євро на реалізацію Зеленої угоди, що має на меті зменшення викидів вуглецю на європейському континенті, витрачаються саме на місцевому рівні.

По друге, громади є важливим реципієнтом коштів із фондів ЄС і від їх здатності реалізовувати проєкти залежить кількість європейського фінансування, що виділяється країні загалом. Здатність громадами реалізовувати проєкти залежить від багатьох чинників, таких як: наявність кваліфікованих проєктних менеджерів, коштів для співфінансування проєктів, узгодженості місцевих стратегій з регіональними та національними тощо. Спроможність громад реалізовувати проєкти не завжди залежить від самих громад. У багатьох випадках місцеве самоврядування в країнах-членах чи країнах-кандидатах потребує допоміжної інфраструктури на центральному чи регіональному рівні й залежить напряму від ефективності співпраці між національним, регіональним і місцевим рівнем влади.
 
Як на практиці працює багаторівневе врядування в ЄС
 
Загалом, можна сказати, що принципи субсидіарності та багаторівневого управління є засадничими в функціонуванні ЄС.

Суть багаторівневого врядування полягає у визнанні компетенцій, спільній відповідальності та співпраці між різними рівнями влади (ЄС, країнами-членами, федеральним, регіональним і місцевим рівнем) у процесі ухвалення рішень, їх імплементації та оцінці. Цей підхід не є декларативним, але знаходить відгук як в структурі інституцій ЄС, так і процедур, які використовуються для прийняття рішень. Ба більше, цей принцип застосовується не лише до того, як приймаються рішення на рівні ЄС, але й в самих країнах-членах.

Саме тому, навіть якщо в деяких країнах ЄС ключову роль в діалозі з ЄС відіграє уряд, він неодмінно залучає місцеве самоврядування до внутрішніх консультацій з тих чи інших питань, що стосуються місцевого розвитку. Так, делегування представників місцевого самоврядування до Комітету регіонів, який є основним голосом місцевого самоврядування в ЄС, від імені держави здійснює уряд, але пропонують делегатів саме органи місцевого самоврядування. Важливо зазначити, що делеговані представники Комітету регіонів мають рівні права і статус, незалежно від того, чи представляють вони маленьку громаду на 500 жителів, чи місто мільйонник. Комітет регіонів загалом є важливим політичним ліфтом для представників малих громад, які таким чином можуть бути почутими на рівні ЄС.

Це саме стосується і створених при Комітеті регіонів спільних консультаційних комітетів з країнами-кандидатами на членство в ЄС. Зараз таких є три з країнами Південно-Східної Європи, але очікується, що спільний консультаційний комітет незабаром буде створений і з Україною. У випадку Чорногорії делегування членів консультативного комітету здійснюється взагалі національною асоціацією місцевого самоврядування, що дозволяє комітету ефективніше працювати й відстоювати інтереси місцевих влад.

Крім цього, звичною практикою для ЄС є включення місцевого самоврядування у моніторингові комітети регіональних програм Європейського союзу напряму чи через асоціації. Це стосується як доступних Україні сьогодні програм транскордонного, регіонального та транснаціонального співробітництва, так і спеціальних програм, що створюються в рамках структурних фондів ЄС чи інструментів передвсупу (для України таким інструментом хоч і в дещо зміненому вигляді є Український план (Ukraine Facility).

Важливість асоціацій місцевого самоврядування у відстоюванні інтересів громад передбачена Європейською хартією місцевого самоврядування, яка є дороговказом для європейської політики. Відповідно до цього засадничого документу, органи місцевого самоврядування мають право об'єднуватися в асоціації для захисту своїх інтересів у прийнятті рішень як на національному, так і на європейському рівні, займатися міжнародним співробітництвом та бути членом міжнародних асоціацій місцевого самоврядування. Саме тому більшість країн-членів представлені в Брюсселі не лише дипломатичними представництвами, але й офісами місцевого самоврядування, які активно стежать за процесами, лобіюють рішення та співпрацюють з інституціями ЄС.

Як українські громади можуть вже сьогодні взаємодіяти з інституціями ЄС
 
Існує три можливих шляхи діалогу між громадами та ЄС, і кожен із них важливий.

По перше, це робота асоціацій місцевого самоврядування із Європейськими інституціями, в першу чергу - з Єврокомісією та Комітетом регіонів.

По друге, це координація зусиль місцевого самоврядування з урядом України у його діалозі з європейськими інституціями та процесі євроінтеграції.

По третє, це комунікація через участь у заходах, програмах Європейського союзу, які спрямовані саме на діалог з громадами. Зокрема, варто згадати лише кілька найближчих можливостей, які будуть корисними саме для українських громад:

  • День розширення ЄС 2025, який щорічно обговорює виклики євроінтеграції для країн-кандидатів у Комітеті регіонів.
  • Програма стажування для молодих обраних політиків місцевого самоврядування при Комітеті регіонів (YEP), яка надає молодим політикам з місцевого рівня налагодити важливі контакти з представниками європейських інституцій і побачити
  • Різноманітні конкурси й статуси для міст. Наприклад, минулого року міський голова Києва Віталій Кличко був номінований на премію імені Павла Адамовіча.

Ще можна зареєструватися на курс від Cities4Cities «Євроінтеграція: вплив та можливості громад». Він додасть впевненості у цій темі всім, хто бере участь у подіях європейського рівня, та допоможе якісніше вести переговори з міжнародними партнерами та чіткіше формулювати свої пріоритети розвитку на найближчі роки. Курс створений за підтримки флагманської програми Швеції для України Polaris «Підтримка багаторівневого врядування в Україні».

Cities4Cities | United4Ukraine — партнерські ініціативи, які об’єднали зусилля у вересні 2022. Cities4Cities було засновано німецьким містом Зіндельфінген під патронатом Конгресу місцевих і регіональних влад Ради Європи. United4Ukraine започаткували SALAR International та місто Львів за підтримки Шведської агенції з міжнародної співпраці та розвитку (Sida). З 2024 року Cities4Cities | United4Ukraine є частиною флагманської програми Швеції для України Polaris «Підтримка багаторівневого врядування в Україні».

https://decentralization.ua

Коментарі до матеріалу