Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Зміни в адміністративному провадженні: як принцип офіційності спростить життя громадянам

14.05.2025

Зприйняттям Закону України «Про адміністративну процедуру» (далі - Закон) в Україні запроваджено новий ключовий для адміністративної процедури принцип - офіційності, що суттєво змінює підходи до взаємодії між державою та громадянами. Згідно зі статтею 16 Закону, адміністративні органи зобов’язані самостійно встановлювати обставини, необхідні для вирішення справи, у тому числі без залучення особи організовувати витребування документів та відомостей, отримувати погодження та висновки, необхідні для вирішення справи.

Цей принцип передбачає, що адміністративні органи повинні збирати документи та інформацію з власної ініціативи, не покладаючи цей обов’язок на громадян, якщо це не прописано в законі. Також вони не можуть вимагати від особи надання документів та відомостей, що вже є у володінні адміністративного органу або у володінні органів державної влади, органів влади Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ або організацій, що належать до сфери їх управління.

Це значно зменшує адміністративні бар’єри для громадян і підприємств, які часто стикаються з формальними відмовами через неповний перелік документів.

Основна мета цього принципу — спростити процедури для громадян, звільнивши їх від необхідності виконувати роль «кур’єра» між різними державними установами. Принцип офіційності зобов’язує адміністративні органи до проактивної діяльності та належного встановлення обставин справи.

Принцип офіційності міститься та реалізовується й в інших нормах Закону, зокрема: «Обов’язки адміністративного органу під час підготовки справи» (ст. 47); «Витребування документів та відомостей» (ст. 48), «Дослідження обставин справ» (ст. 52), «Докази» (ст. 53) та інші.

Наприклад, відповідно до статті 52 Закону:

  •  орган в рамках законодавства самостійно визначає обсяг обставин справи, необхідний йому для вирішення справи. При цьому адміністративний орган може брати до уваги доводи учасників адміністративного провадження, докази та клопотання, які йому надають в рамках провадження;
  •  адміністративні органи повинні належно та неупередженого здійснювати дослідження всіх обставин  справи, незважаючи на те, чи сприятливі або несприятливі вони для учасників адміністративного провадження;
  •  забороняється вимагати надання доказів, які не стосуються обставин справи, а також покладати обов’язок збору документів на особу.

Принцип офіційності також має значення при вирішенні колізій між різними нормативними актами, особливо у випадках формальної відмови у задоволенні заяви через неповний перелік документів або виявлення недостовірних відомостей. Адміністративні органи повинні перевіряти недостовірні дані, а не механічно відмовляти заявникам.

Крім того, важливо, щоб адміністративні органи взаємодіяли з іншими державними установами для отримання відомостей, які вже є в їхньому розпорядженні або в публічних електронних реєстрах. Це може суттєво зменшити кількість судових спорів на початку дії ЗАП. З новими цифровими технологіями реалізація принципу офіційності стане ще більш ефективною.

Підписуйтесь на Телеграм Міністерства юстиції України для отримання більшої інформації.

https://www.kmu.gov.ua

Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Популярне
19.02.2025
Відпустки без збереження заробітної плати в період дії воєнного стану
Посадовці управління інспекційної діяльності у Запорізькій області провели інформаційний семінар в одній із районних адміністрацій Запоріжжя.  Серед ключових питань було надання відпусток без збереження заробітної плати. Інспектори роз’яснили, що, відповідно до статті 12 Закону України &...
25.02.2025
Лист МОУ: Щодо правомірності відмови військовослужбовцям у виплаті додаткової винагороди у розмірі 100000 грн та матеріальної допомоги у зв'язку з отриманою травмою
МІНІСТЕРСТВО ОБОРОНИ УКРАЇНИ ДЕПАРТАМЕНТ СОЦІАЛЬНОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЛИСТ від 20.02.2025 р. № 220/13/ВихЗПІ/152 У відповідь на Ваш запит на публічну інформацію щодо правомірності відмови у виплаті додаткової винагороди у розмірі 100000 грн та матеріальної допомоги у зв'язку з отриманою травмою. Щодо ...
18.03.2025
Щодо обов'язку роботодавця зберігати трудові книжки працівників
Влаштувалася нещодавно на роботу і хочу, щоб моя трудова книжка зберігалася у роботодавця, написала про це заяву. Однак роботодавець відповів, що трудова книжка має зберігатися у працівника, бо його може бути оштрафовано за порушення правил зберігання трудових книжок. Чи може роботодавець на підстав...
Нове
14.05.2025
Розширено можливості державної реєстрації та тимчасового обліку гуманітарних авто
Кабінет Міністрів України врегулював порядок реєстрації гуманітарних транспортних засобів, а також тимчасовий облік за військовослужбовцями автівок, ввезених на територію України як гуманітарна допомога, у період з 24 лютого 2022 року до 1 грудня 2023 року. Зміни передбачені постановою «Про вн...
14.05.2025
Освітня екосистема Мрія стала доступна для всіх українських шкіл. Чим вона корисна?
Мрія – це державна цифрова екосистема для шкіл, яка об'єднує все необхідне для навчання: домашні завдання, розклад, оцінки, чати з учителями, пошук гуртків і бонуси для учнів. Тепер вона доступна кожній школі в Україні. Подати заявку на підключення можна на сайті: mriia.gov.ua. Детальніше пр...
13.05.2025
Основні вимоги до зберігання пального
Головне управління ДПС у Львівській області звертає увагу cуб'єктів господарювання на основні вимоги до зберігання пального.  1. Зберігання пального здійснюється суб'єктами господарювання за наявності ліцензії на право зберігання пального або на право зберігання пального виключно для потреб в...