З метою оптимізації управління закладами охорони здоров’я (далі – ЗОЗ) у межах медичної реформи відповідно до ст. 16 Основ законодавства України про охорону здоров’я, пп. 8 п. 4 Положення про Міністерство охорони здоров’я України, затвердженого постановою КМУ від 25.03.15 р. № 267, наказом МОН від 31.10.18 р. № 1977 (далі – Наказ № 1977) унесено зміни до Довідника кваліфікаційних характеристик професій працівників (Випуск 78 «Охорона здоров’я»), затвердженого наказом МОЗ від 29.03.02 р. № 117 (далі – Довідник). Наказ № 1977 набирає чинності з 01.01.19 р. (крім абзацу сьомого пп. 1 п. 2, який набирає чинності з 01.01.22 р.). Розглянемо ці зміни.
З Довідника вилучено для нових призначень після 01.01.19 р. кваліфікаційні характеристики таких посад: головний лікар лікувально-профілактичного закладу; головний лікар обласної, центральної міської, міської, центральної районної та районної лікарень; заступник головного лікаря обласної, центральної міської, міської, центральної районної та районної лікарень; заступник головного лікаря з медсестринства. Працівники, які обіймали посади заступника головного лікаря з медсестринства до набрання чинності Наказу № 1977 продовжують виконувати свої обов’язки.
До Довідника додали кваліфікаційні характеристики: генерального директора (директора)/начальника (завідувача) ЗОЗ; заступника генерального директора (директора)/начальника (завідувача) ЗОЗ; медичного директора; начальника (завідувача, керівника) структурного підрозділу ЗОЗ.
А тепер розглянемо, що це за нові посади та які їх кваліфікаційні характеристики.
Відповідно до Наказу № 1977 до компетенцій генерального директора (директора)/начальника (завідувача) ЗОЗ належать питання господарської діяльності. Зокрема, він:
Досить цікавими є кваліфікаційні вимоги до цієї посади.
До 01.01.22 р. – вища освіта ІІ рівня за ступенем магістра спеціальності галузі знань «Управління та адміністрування», або «Публічне управління та адміністрування», або «Право», або «Соціальні та поведінкові науки», або «Гуманітарні науки», або «Охорона здоров’я» та спеціалізацією «Організація і управління охороною здоров’я».
З 01.01.22 р. – вища освіта ІІ рівня за ступенем магістра спеціальності галузі знань «Управління та адміністрування», або «Публічне управління та адміністрування», або «Охорона здоров’я», або «Право», або «Соціальні та поведінкові науки», або «Гуманітарні науки».
У разі освіти в галузі знань «Охорона здоров’я», «Право», «Соціальні та поведінкові науки» або «Гуманітарні науки» вимагається також наявність вищої освіти (магістерський рівень) у галузі знань «Управління та адміністрування» або «Публічне управління та адміністрування» (крім керівників ЗОЗ, які надають лише первинну медичну допомогу).
Стаж роботи на керівних посадах: для закладів національного рівня – не менше 10 років, обласного рівня – 7 років, районного рівня – 5 років. Для керівників ЗОЗ, які надають тільки первинну медичну допомогу, – не менше 3 років стажу за основою спеціальністю або одного року на керівних посадах.
Виходячи з вищезазначеного, можемо зробити такий висновок. До 2022 року обіймати посаду директора на конкурсних засадах може претендент із гуманітарною освітою, правознавець, економіст, лікар, управлінець. З 2022 року претенденти, які не мають управлінської або менеджерської освіти в галузі знань «Управління та адміністрування» або «Публічне управління та адміністрування», повинні будуть додатково здобути її.
Отже, головні лікарі, які до 01.01.22 р. не отримають вищої освіти в галузі знань «Управління та адміністрування» або «Публічне управління та адміністрування», не зможуть претендувати на посаду генерального директора (директора), а тільки на посаду медичного директора. |
Проте слід пам’ятати, що головні лікарі, які вже уклали чи укладуть трудові договори до моменту, коли Наказ № 1977 набере чинності (тобто до 01.01.19 р.), працюватимуть за старою моделлю: керуватимуть і адміністративними, і медичними процесами – до закінчення терміну, визначеного в договорі.
Записи про назву роботи, професії або посади, на яку прийнято працівника, виконуються відповідно до найменування професій і посад, зазначених у Національному класифікаторі ДК 003:2010 «Класифікатор професій» (далі – ДК 003:2010) та згідно з Інструкцією про порядок ведення трудових книжок працівників, затвердженою спільним наказом Мінпраці, Мін’юсту та Мінсоцзахисту населення від 29.06.93 р. № 58. А тому керівники підприємств, оформлюючи кадрову документацію (трудові книжки, накази, штатні розписи тощо), мають записувати назви посад відповідно до ДК 003:2010.
З генеральним директором усе просто: код 1210.1 – керівник підприємства (установи, організації) охорони здоров’я (генеральний директор, директор, головний лікар та ін.).
Медичний директор займатиметься лише питаннями медицини. А саме він:
Вища освіта ІІ рівня за ступенем магістра та спеціальністю галузі знань «Охорона здоров’я» з подальшою спеціалізацією з «Організації і управління охороною здоров’я».
Стаж роботи: на керівних посадах для закладів національного рівня – не менше 5 років, обласного рівня – не менше 3 років. Для закладів районного рівня – 5 років за основною лікарською спеціальністю. Для керівників ЗОЗ, які надають лише первинну меддопомогу, – не менше 3 років стажу за основною (лікарською) спеціальністю або одного року на керівних посадах.
Кваліфікаційна характеристика медичного директора поширюється на посади медичного директора відповідно до спеціалізації діяльності відповідного ЗОЗ.
Якщо із кваліфікаційними характеристикамита вимогами все зрозуміло, то як правильно зазначати цю посаду в трудових книжках, наказах, штатних розписах тощо, – питання досить контраверсійне. На сьогодні ДК 003:2010 не містить професійної назви роботи «медичний директор» і не передбачає можливості утворити таку назву посади з наявних у ньому професійних назв робіт. Тому, з одного боку, треба очікувати, коли внесуть зміни до ДК 003:2010, з іншого – можна спробувати все ж утворити професійну назву роботи.
У додатку В «Похідні слова до професій (професійних назв робіт)» ДК 003:2010 визначено, що похідні слова до професій (професійних назв робіт) можуть застосовуватися за умови збереження галузевої та функціональної належності, кваліфікаційних вимог, усунення дублювання, збереження коду новоутвореної професії. Назви професій можуть бути розширені за потребою користувача термінами та словами, які уточнюють місце роботи, виконувані роботи, сферу діяльності, за умови дотримання лаконічності викладення, якщо інше не передбачено в ДК 003:2010 чи відповідних законодавчо-правових актах.
Отже, відповідно до примітки 2 додатка В до ДК 003:2010 назву професії «директор» (код 1210.1 – керівник підприємства (установи, організації) охорони здоров’я (генеральний директор, директор, головний лікар та ін.) можна розширити, утворивши назву «директор медичний», але ніяк не навпаки.
Отже, на нашу думку, до внесення змін до ДК 003:2010 доцільно застосовувати в кадровій документації назву посади «директор медичний» код 1210.1. |
Відповідно до Наказу № 1977 заступник генерального директора (директора)/начальник (завідувач) ЗОЗ здійснює керівництво ЗОЗ (крім аптечних закладів) у межах делегованих йому керівником повноважень із питань, безпосередньо не пов’язаних із організацією лікувального процесу, відповідно до чинного законодавства. У разі відсутності керівника за його дорученням виконує його обов’язки.
У межах делегованих йому повноважень і компетенції:
Вища освіта ІІ рівня за ступенем магістра спеціальності галузі знань «Управління та адміністрування», або «Публічне управління та адміністрування», або «Право», або за спеціальністю «Економіка» галузі знань «Соціальні та поведінкові науки». Стаж роботи за фахом не менше 5 років.
Слід пам’ятати, що відповідно до Наказу № 1977 кваліфікаційна характеристика заступника генерального директора (директора)/начальника (завідувача) ЗОЗ поширюється на інші посади заступника генерального директора (директора)/начальника (завідувача) ЗОЗ відповідно до спеціалізації делегованих йому повноважень (з економічних, адміністративно-господарських, правових питань тощо). |
Як уже згадувалося вище, від назв професій можуть утворюватися похідні назви професій (професійних назв робіт, посад) доданням похідних слів (провідний, головний, заступник, молодший, змінний, гірничий, третій тощо), наведених у додатку В. Отже, додавши похідне слово «заступник», утворюємо назву посади «заступник генерального директора (директора)/начальника (завідувача) ЗОЗ» за кодом 1210.1.
Відповідно до кваліфікаційної характеристики начальник (завідувач, керівник) структурного підрозділу ЗОЗ:
Вища освіта ІІ рівня за ступенем магістра у галузі знань «Охорона здоров’я»; проходження інтернатури за однією зі спеціальностей медичного профілю з подальшою спеціалізацією за профілем структурного підрозділу. Стаж роботи за фахом не менше 3 років.
У ДК 003:2010 за кодом 1229.5 є професійна назва – начальник (завідувач) структурного підрозділу медичного закладу.