Нові оклади в органах місцевого самоврядування – точка відліку 26 травня
02.06.2017 64238 0 2
Нарешті врегулювано питання оплати праці посадовців органів місцевого самоврядування, але запитань залишається багато. 26.05.17 р. набрала чинності постанова КМУ від 24.05.17 р. № 353 (далі – Постанова № 353). Нею підвищені оклади працівникам органів самоврядування та змінено інші умови оплати їх праці. У цій консультації розглянемо, на що слід звернути увагу при проведенні виплат після цієї дати.
Правовий аспект
З прийняттям постанови КМУ № 353, що внесла зміни до постанови КМУ від № 268 (далі – Постанова № 268) з'явилася нагода вкотре проаналізувати норми останнього документу на предмет того, як вони впливають на вирішення питань оплати праці в органах місцевого самоврядування.
Почнемо з назви Постанови № 268, згідно з якою в ній йдеться про упорядкування структури та умов оплати праці працівників апарату органів виконавчої влади, органів прокуратури, судів та інших органів. Отже на цій стадії ми поки що не вбачаємо наміру законодавця упорядкувати умови оплати праці посадовців місцевого самоврядування.
Йдемо далі. В абзаці першому п. 1 Постанови № 268 перелічені державні органи, для керівних працівників, спеціалістів і службовців яких, постановою № 268 затверджуються схеми окладів. Серед цих органів, зрозуміло, органів місцевого самоврядування немає. Таким чином на початку цього пункту законодавець не заявляв про те, що даною постановою будуть затверджені схеми окладів посадовцям місцевого самоврядування, що цілком відповідає назві постанови.
Однак у другому абзаці вказаного пункту Кабмін вирішив таки прийняти рішення і щодо окладів посадовців місцевого самоврядування. Хоча згідно із нормами законодавства повноважень, на нашу думку, на це не має. Рішення такого державного органу як Кабінет Міністрів України відносно оплати праці посадовців місцевого самоврядування є по суті порушенням самостійності місцевих бюджетів, гарантованої їм Законом від 21.05.97 р. № 280/97-ВР «Про місцеве самоврядування в Україні». Детальніше про законодавчі підстави щодо права органів самоврядування на самостійне вирішення питань чисельності та розмірів фінансування місцевих рад та їх виконавчих органів дивіться у нашій публікації на цю тему «Зарплата посадовців місцевого самоврядування – чи можливе підвищення». З огляду на це, якщо до прийняття Постанови № 353 органом місцевого самоврядування було прийняте інше рішення щодо розмірів окладів в порівнянні із запропонованими цим документом, такі рішення є цілком правомірними.
Як змінилися оклади та інші умови праці
Водночас, орган місцевого самоврядування міг як до прийняття Постанови № 353, так і після цього прийняти рішення (і це також правомірно) орієнтуватися на варіант від Кабміну. Для такої категорії місцевих урядовців далі проаналізуємо, як змінилися умови оплати праці працівників органів місцевого самоврядування, у зв’язку із затвердженням додатків 48-55 до Постанови № 268 у новій редакції. Зазначимо, що найбільшої «трансформації» зазнали додатки 50 та 51, адже тепер завдяки їх новій редакції впорядковані питання встановлення окладів керівним працівникам і спеціалістам сільських, селищних рад, їх виконавчих органів, що представляють інтереси об’єднаних територіальних громад.
Із Додатку 54 вилучено таку посаду як «староста», що цілком логічно, адже вона може бути передбачена у штаті органу місцевого самоврядування, що представляє інтереси об’єднаних територіальних громад.
Щодо конкретних змін у розмірах окладів, пропонуємо для ознайомлення порівняльні таблиці з новими та попередніми схемами окладів для працівників вказаних органів та їх виконавчих органів, зокрема, для районних, міських, районних у містах, селищних та сільських рад. Зауважимо, що розмір окладів до останнього підвищення (згідно із Постановою № 373) визначено з урахуванням норм постанов КМУ від 06.02.08 р. № 34, від 27.05.09 р. № 504, від 09.12.15 р. № 1013.
Таблиця 1. Посадові оклади керівних працівників і спеціалістів апарату сільських і селищних рад та їх виконавчих органів*
Найменування посади |
Місячний посадовий оклад, грн |
|||||||||
села, селища з чисельністю населення, тис. осіб |
||||||||||
понад 15 |
від 10 до 15 |
від 7,5 до 10 |
від 3 до 7,5 |
до 3 |
||||||
до змін |
після змін |
до змін |
після змін |
до змін |
після змін |
до змін |
після змін |
до змін |
після змін |
|
сільський, селищний голова |
3 813 |
5 200 |
3 578 |
5 000 |
3 348 |
4 800 |
3 128 |
4 400 |
2 910 |
4 300 |
заступник голови з питань діяльності виконавчих органів |
3 128 |
4 900 |
2 910 |
4 800 |
2 793 |
4 600 |
2 693 |
4 300 |
– |
|
секретар ради, керуючий справами (секретар) виконавчого комітету |
2 793 |
4 700 |
2 693 |
4 600 |
2 575 |
4 500 |
2 459 |
4 200 |
2 358 |
4 100 |
адміністратор, державний реєстратор |
1 773 |
3 300 |
1 758 |
3 300 |
1 740 |
3 250 |
1 728 |
3 200 |
1 631 |
3 200 |
головний бухгалтер |
1 668–1 746 |
3 300 |
1 650–1 729 |
3 300 |
1 634–1 714 |
3 250 |
1 619–1 698 |
3 200 |
1 601 |
3 200 |
спеціаліст I категорії |
1 395–1 723 |
2 400 |
1 395–1 723 |
2 400 |
1 723 |
2 300 |
1 723 |
2 250 |
– |
|
спеціаліст II категорії |
1723 |
2 300 |
1 723 |
2 300 |
1 723 |
2 250 |
1 723 |
2 200 |
1 723 |
2 200 |
спеціаліст |
1723 |
2 200 |
1 723 |
2 250 |
1 723 |
2 200 |
1 723 |
2 000 |
1 723 |
2 000 |
__________
* Крім сільських, селищних рад і їх виконавчих органів, що представляють інтереси об’єднаних територіальних громад).
Примітка. Посада адміністратора вводиться у виконавчому органі селищної, сільської ради у разі створення центру надання адміністративних послуг відповідно до Закону України «Про адміністративні послуги».
Таблиця 2. Посадові оклади в районних у містах радах та їх виконавчих органах*
Найменування посади |
Місячний посадовий оклад, грн. |
Найменування посади |
Місячний посадовий оклад, грн. |
||
до змін |
після змін |
до змін |
після змін |
||
Керівні працівники і спеціалісти апарату рад та їх виконавчих комітетів |
Керівні працівників і спеціалісти управлінь, відділів виконавчих органів рад |
||||
голова ради |
3 723 |
8000 |
начальник самостійного управління, відділу |
1 586 |
5 300 |
заступник голови ради з питань діяльності виконавчого органу |
3 133 |
7 000 |
начальник відділу в складі управління |
1 723 |
3 500 |
керуючий справами (секретар) виконавчого комітету |
2 813 – 2909 |
5 800 |
завідувач сектору |
1 723 |
3 350 |
завідувач відділу, головний бухгалтер |
1 723 |
3 500 |
головний державний соціальний інспектор, головний спеціаліст |
1 723 |
3 200 |
завідувач сектору |
1 723 |
3 350 |
державний соціальний інспектор, провідний спеціаліст |
1 723 |
2 640 |
головний спеціаліст |
1 723 |
3 200 |
спеціаліст I категорії |
1 723 |
2 590 |
провідний спеціаліст |
1 723 |
2 640 |
спеціаліст II категорії |
1 723 |
2 540 |
спеціаліст I категорії |
1 723 |
2 590 |
спеціаліст |
1 723 |
2 500 |
спеціаліст II категорії |
1 723 |
2 540 |
|
|
|
спеціаліст |
1 723 |
2 500 |
|
|
|
__________
* Крім м. Києва та м. Севастополя.
Таблиця 3. Посадові оклади у міських радах та їх виконавчих органах*
Найменування посади |
Місячний посадовий оклад, грн. |
|||||||||||||||
у містах із чисельністю населення понад 1 млн осіб |
за групами міст |
у містах із чисельністю (загальною чисельністю) населення, тис. осіб |
Міста, що не належать до груп за оплатою праці |
|||||||||||||
Поза групою |
I |
II |
III |
понад 15 |
до 15 |
|||||||||||
до змін |
після змін |
до змін |
після змін |
до змін |
після змін |
до змін |
після змін |
до змін |
після змін |
до змін |
після змін |
до змін |
після змін |
до змін |
після змін |
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
Керівні працівники і спеціалісти апарату рад та їх виконавчих комітетів |
||||||||||||||||
міський голова |
4 460 |
8 700 |
4 170 |
8 500 |
4 024 |
8 300 |
3 879 |
8 000 |
3 578 |
7 000 |
2 988 |
5 300 |
2 521 |
5 100 |
Х |
Х |
перший заступник міського голови |
4 015 |
8 000 |
3 870 |
7 500 |
3 771 |
7 300 |
3 685 |
7 000 |
3 326 |
6 000 |
2 880 |
4 900 |
2 425 |
4 800 |
Х |
Х |
заступник з питань діяльності виконавчих органів міського голови, секретар ради, керуючий справами (секретар) виконавчого комітету |
3 723 |
7 000 |
3 665 |
6 500 |
3 569 |
6 300 |
3 491 |
6 000 |
3 219 |
5 000 |
2 774 |
4 800 |
2 328 |
4 700 |
Х |
Х |
директор департаменту міської (міста обласного і республіканського в АР Крим значення) ради |
1 705–1 755 |
6 100 |
1 595-1646 |
6 000 |
1 506–1 555 |
5 900 |
1 495-1 546 |
5 800 |
1 723 |
4 800 |
– |
– |
– |
– |
Х |
Х |
начальник відділу, головний бухгалтер |
1 475–1 526 |
4 500 |
1 475–1 526 |
4 400 |
1 455–1 506 |
4 300 |
1 446-1 495 |
4 200 |
1 723 |
3 500 |
1 723 |
3 400 |
1 723 |
3 300 |
Х |
Х |
завідувач сектору |
1723 |
4 100 |
1 723 |
4 000 |
1 723 |
3 900 |
1 723 |
3 805 |
1 723 |
3 400 |
– |
– |
– |
– |
Х |
Х |
державний реєстратор. |
1 475–1 526 |
3 800 |
1 475–1 526 |
3 800 |
1 455–1 506 |
3 800 |
1 446-1 495 |
3 800 |
1 723 |
3 350 |
1 723 |
3 350 |
1 723 |
3 350 |
Х |
Х |
адміністратор (див. прим.) |
1 723 |
3 800 |
1 723 |
3 800 |
1 723 |
3 800 |
1 723 |
3 800 |
1 723 |
3 350 |
– |
3 350 |
– |
3 350 |
Х |
Х |
радник, консультант голови ради |
1 723 |
3 805 |
1 723 |
3 805 |
1 723 |
3 805 |
1 723 |
3 805 |
1 723 |
3 355 |
– |
– |
– |
– |
Х |
Х |
помічник голови ради |
1 723 |
3 800 |
1 723 |
3 800 |
1 723 |
3 800 |
– |
– |
– |
– |
– |
– |
– |
– |
Х |
Х |
головний спеціаліст |
1 723 |
3 800 |
1 723 |
3 800 |
1 723 |
3 800 |
1 723 |
3 800 |
1 723 |
3 350 |
– |
3 350 |
– |
3 350 |
Х |
Х |
провідний спеціаліст |
1 723 |
3 350 |
1 723 |
3 350 |
1 723 |
3 300 |
1 723 |
3 250 |
1 723 |
3 200 |
1 723 |
3 200 |
1 723 |
3 200 |
Х |
Х |
спеціаліст I категорії |
1 723 |
3 300 |
1 723 |
3 300 |
1 723 |
3 200 |
1 723 |
3 150 |
1 723 |
3 100 |
1 723 |
3 100 |
1 723 |
3 100 |
Х |
Х |
спеціаліст II категорії |
1 723 |
3 000 |
1 723 |
3 000 |
1 723 |
2 900 |
1 723 |
2 850 |
1 723 |
2 800 |
1 723 |
2 800 |
1 723 |
2 700 |
Х |
Х |
спеціаліст |
1 723 |
2 600 |
1 723 |
2 600 |
1 723 |
2 500 |
1 723 |
2 400 |
1 723 |
2 300 |
1 723 |
2 200 |
1 723 |
2 200 |
Х |
Х |
Працівники і спеціалісти департаментів, управлінь, відділів, інших виконавчих органів рад |
||||||||||||||||
директор департаменту |
2 014–2 070 |
6 100 |
2 005–2 058 |
6 000 |
1 974–2 030 |
5 900 |
1 956–2 010 |
5 800 |
1 953–2 009 |
4 800 |
Х |
Х |
Х |
Х |
– |
– |
начальник самостійного управління, відділу |
1 508–1 834 |
5 900 |
1 825–1 874 |
5 700 |
1 795–1 845 |
5 600 |
1 785–1 834 |
5 500 |
1 775–1 825 |
4 700 |
Х |
Х |
Х |
Х |
1 695–1 745 |
4 600 |
начальник управління, відділу у складі департаменту |
1 616–1 671 |
5 500 |
1 614–1 668 |
5 400 |
1 599-1 653 |
5 300 |
1 588-1 643 |
5 200 |
1 723 |
4 800 |
Х |
Х |
Х |
Х |
– |
– |
начальник відділу у складі управління |
1 475–1 526 |
4 500 |
1 466–1 515 |
4 400 |
1 455–1 506 |
4 300 |
1 446–1 495 |
4 200 |
1 723 |
3 500 |
Х |
Х |
Х |
Х |
– |
– |
головний бухгалтер |
1 723 |
4 500 |
1 723 |
4 400 |
1 723 |
4 300 |
1 723 |
4 200 |
1 723 |
3 500 |
Х |
Х |
Х |
Х |
1 723 |
– |
завідувач сектору |
1 723 |
4 100 |
1 723 |
4 000 |
1 723 |
3 900 |
1 723 |
3 805 |
1 723 |
3 400 |
Х |
Х |
Х |
Х |
1 723 |
3 400 |
державний реєстратор |
1 475–1 526 |
3 800 |
1 466–1 515 |
3 800 |
1 455–1 506 |
3 800 |
1 446–1 495 |
3 800 |
1 723 |
3 350 |
Х |
Х |
Х |
Х |
– |
3 350 |
адміністратор |
1 723 |
3 800 |
1 723 |
3 800 |
1 723 |
3 800 |
1 723 |
3 800 |
1 723 |
3 350 |
Х |
Х |
Х |
Х |
– |
3 350 |
головний державний соціальний інспектор, головний спеціаліст |
1 723 |
3 800 |
1 723 |
3 800 |
1 723 |
3 800 |
1 723 |
3 800 |
1 723 |
3 350 |
Х |
Х |
Х |
Х |
1 723 |
3 350 |
державний соціальний інспектор, провідний спеціаліст |
1 723 |
3 350 |
1 723 |
3 350 |
1 723 |
3 300 |
1 723 |
3 250 |
1 723 |
3 200 |
Х |
Х |
Х |
Х |
1 723 |
3 200 |
спеціаліст I категорії |
1 723 |
3 300 |
1 723 |
3 300 |
1 723 |
3 200 |
1 723 |
3 150 |
1 723 |
3 100 |
Х |
Х |
Х |
Х |
1 723 |
3 100 |
спеціаліст II категорії |
1 723 |
3 000 |
1 723 |
3 000 |
1 723 |
2 900 |
1 723 |
2 850 |
1 723 |
2 800 |
Х |
Х |
Х |
Х |
1 723 |
2 800 |
спеціаліст |
1 723 |
2 500 |
1 723 |
2 500 |
1 723 |
2 400 |
1 723 |
2 300 |
1 723 |
2 200 |
Х |
Х |
Х |
Х |
1 723 |
2 200 |
__________
* Крім м. Києва та м. Севастополя.
Примітка. Посада адміністратора вводиться у виконавчому органі міської ради міста обласного та/або республіканського Автономної Республіки Крим значення, а також у виконавчому органі міської ради міста районного значення, селищної, сільської ради в разі створення центру надання адміністративних послуг відповідно до Закону про адміністративні послуги.
Таблиця 4. Посадові оклади керівних працівників і спеціалістів апарату районних рад*
Найменування посади |
Місячний посадовий оклад, грн. |
|
до змін |
після змін |
|
1 |
2 |
3 |
голова ради |
3 879 |
7 900 |
заступник голови ради |
3 491 |
7 100 |
керуючий справами |
3 008–3 103 |
5 800 |
начальник відділу, головний бухгалтер |
1 723 |
3 500 |
завідувач сектору |
1 723 |
3 300 |
радник, консультант голови ради |
1 723 |
3 250 |
головний спеціаліст |
1 723 |
3 200 |
провідний спеціаліст |
1 723 |
2 640 |
спеціаліст I категорії |
1 723 |
2 590 |
спеціаліст II категорії |
1 723 |
2 540 |
спеціаліст |
1 723 |
2 500 |
__________
* Крім районних у містах.
Разом з тим, крім змін розмірів окладів можемо говорити і про зміну структури заробітної плати сільським, селищним головам, їх заступникам та іншим керівним працівникам і спеціалістам апарату сільських і селищних рад та їх виконавчих органів. З прийняттям Постанови № 373 вони набули право на надбавку за високі досягнення у праці або за виконання особливо важливої роботи (п. 2 Змін, затверджених Постановою № 353). Свого часу, а саме починаючи з червні 2009 р., таке право було ними втрачене одночасно із збільшенням окладів на 50 % згідно із постановою КМУ від 27.05.09 р. № 504.
Уточнено, що встановлені постановою № 268 порядок та розміри преміювання очільників місцевих рад та їх заступників, надання їм матеріальної допомоги поширюються і на голів обласних рад. Нагадаємо, що такі виплати проводяться у межах затверджених видатків на оплату праці. Рішення про зазначені виплати приймається відповідною радою (п. 6 Постанови № 268). Премії виплачуються працівникам відповідно до їх особистого вкладу в загальні результати роботи, а також до державних і професійних свят та ювілейних дат у межах фонду преміювання, утвореного у розмірі не менш як 10 % посадових окладів та економії фонду оплати праці. Конкретні умови, порядок та розміри преміювання працівників визначаються у положенні про преміювання відповідного органу. Матеріальна допомога для вирішення соціально-побутових питань та допомога для оздоровлення при наданні щорічної відпустки виплачується у розмірі, що не перевищує середньомісячної заробітної плати працівника (пп. 2 і 3 п. 2 Постанови № 268).
Як нарахувати зарплату за травень 2017 р.
Порядок нарахування зарплати посадовцям місцевого самоврядування у травні цього року визначає дата набрання чинності Постановою № 353, а саме 26 травня 2017 р. Норми щодо застосування нових окладів з 1 травня постанова № 353 не містить, тому роботу протягом більшої частини місяця, а саме, з 1 по 25 травня (це 16 робочих днів, далі – р. д.) слід оплатити за раніше діючими умовами праці, а з 26 травня до кінця місяця (це 4 р. д.) – за новими.
Наприклад, для спеціаліста ІІ категорії сільської ради з чисельністю населення біля 5 тис. осіб, якому раніше було встановлено оклад у розмірі 1 723 грн., і який пропрацював весь травень, буде нараховано:
1) за окладом 1 818,4 грн., у т. ч.
– за період з 1 по 25 травня 1 378,4 грн.
[(1 723 грн. : 20 р. д.) х 16 р. д.],
де 20 р. д. – норма робочого часу за травень;
– за період з 26 по 31 травня – 440,0 грн.
[(2 200 грн. : 20 р. д.) х 4 р. д.];
2) надбавка за ранг 55 грн. за умови присвоєння спеціалісту 13 рангу, що відповідає сьомій категорії посадової особи органу місцевого самоврядування (Додаток 57 до Постанови № 268, ст. 14 та ст. 15 Закону від 07.06.01 р. № 2493-III «Про службу в органах місцевого самоврядування»). Зауважимо, що така надбавка встановлюється у фіксованій величині і залежить тільки від присвоєного працівнику рангу, тому розмір такої складової із зростанням окладів не змінюється;
3) надбавка за вислугу років у розмірі 25 % до посадового окладу з урахуванням надбавки за ранг за наявності у спеціаліста стажу служби в органах місцевого самоврядування понад 16 років (пп. 4 п. 3 Постанови № 268) в сумі 468,35 грн.
[(1 818,4 грн. + 55 грн.) х 25 %];
4) надбавка за високі досягнення у праці, встановлена починаючи з 26.05.17 р. у розмірі 40 % в сумі 187,34 грн. розрахована як (пп. «в» п. 2 Постанови № 268):
[(1 818,4 грн. + 55 грн. + 468,35 грн.) х 40 %] : 20 р. д. х 4 р. д.
5) премія, встановлена спеціалісту відповідно до прийнятого в сільраді Положення про преміювання в розмірі 25 % від окладу в сумі 454,6 грн. (1 818,4 грн. х 25 %)
Разом за вказаними складовими зарплати спеціалісту буде нараховано 2 983,69 грн.
(1 818,4 грн. + 55 грн. + 468,35 грн. + 187,34 грн. + 454,6 грн.)
Так як отримана величина нарахованої зарплати не досягає рівня мінімальної зарплати 3 200 грн., необхідно здійснити доплату у розмірі 216,31 грн. (3 200 грн. – 2 983,69 грн.).
Розрахунок та коригування середніх виплат
Розрахунок суми оплати відпустки
Підходи до визначення розміру таких виплат або їх коригування залежить від того, чи змінилася разом з підвищенням окладу структура заробітної плати тієї чи іншої категорії посадовців місцевого самоврядування.
Якщо структура змінилася, то розраховувати середні виплати слід відповідно до вимог абзаців сьомого та восьмого Порядку обчислення середньої зарплати, затвердженого Постановою КМУ від № 100 (далі – Постанова № 100, Порядок № 100).
Що розуміється під поняттям «структура заробітної плати» достеменно невідомо. Вказані норми п. 2 Порядку № 100 такої деталізації не містять.
В одному випадку експерти та практики роблять висновок про зміну структури у разі. коли міняється перелік складових зарплати. Характерним прикладом такої зміни структури є, наприклад, повернення працівникам апарату та виконавчих органів сільських і селищних рад права на надбавку за високі досягнення, якої до цього серед складових зарплати не було. Аналогічна ситуація може виникнути, наприклад, у разі, коли враховуючи фінансові можливості буде прийняте рішення про скасування надбавки за особливий характер роботи, працівників структурних підрозділів з питань соціального захисту населення місцевих державних адміністрацій (передбачена постановою КМУ від 16.09.15 р. № 732 на користь підвищеним окладам.
В іншому випадку, враховуючи, що усі «зарплатні» процедури слід здійснити в межах наявних фінансових ресурсів, ми можемо спостерігати значні зміни питомої ваги різних складових зарплати у її загальній сумі, що також може сприйматися як зміна структури зарплати.
Компетентний орган управління, на рішення якого про факт зміни структури слід було б спиратися, Порядком № 100 не визначний.
Є надія на появу легітимного роз’яснення за участю Мінсоцполітики та Мінфіну згідно із п. 2 Постанови № 100.
А поки що можна прийняти рішення про зміну структури на своєму рівні з обов’язковим зазначенням у рішенні чи розпорядчому документі (наказ, розпорядження) аргументів на користь такого вибору.
Важливо, якими б не були використані підстави для висновку про зміну структури зарплати (чи це перелік складових зарплати чи це зміна питомої ваги обов’язкових та необов’язкових виплат) – порушення з боку органу місцевого самоврядування зафіксоване бути не може, адже як ми вже казали, законодавство не містить будь-яких конкретних вказівок чи орієнтирів щодо цього питання.
Розглянемо як діяти в залежності від прийнятого рішення щодо зміни або незміни структури зарплати.
А. У разі прийняття рішення про зміну структури зарплати.
Ситуація 1
Відпустка припала на періоди до підвищення та після підвищення окладів.
У цьому випадку за нормами абзацу сьомого та восьмого п. 2 Порядку № 100 ми маємо зробити перерахунок суми оплати відпустки, виходячи з відсотку зростання окладу посадовця місцевого самоврядування. При цьому відпрацьований до настання 26.05.17 р. час виключається із розрахункового періоду. Отже відпустку слід оплатити за умовами оплати праці після підвищення. Для цього середньоденну зарплату в розрахунку на 1 календарний день (далі – к. д.) слід визначити шляхом ділення нарахованої зарплати у нових умовах на кількість календарних днів у періоді після підвищення окладу. Потім середньоденну зарплату помножити на кількість календарних днів відпустки. Якщо, наприклад, за період з 26.05.17 р. до 31.05.17 р. (6 к. д.) спеціалісту було нараховано 1 000 грн., то середньоденна зарплата буде дорівнювати 166,67 грн. (1 000 грн. : 6 к. д.), а сума оплати відпустки тривалістю у 30 к. д. в цілому становитиме 166,67 грн. х 30 = 5 000,1 грн. Якщо ця сума виявиться більшою за вже виплачену перед початком відпустки слід зробити відповідні донарахування.
Матеріальна допомога визначена напередодні відпустки, незалежно від того. на рівні окладу вона була визначена чи на рівні середньої зарплати, переобчисленню не підлягає. Адже вона не має статус середнього заробітку, що зберігається за працівником, і тому норми абзацу восьмого п. 2 Порядку № 100 на неї не поширюються.
Ситуація 2
Відпустка припала на період після підвищення окладів. Якщо початок відпустки припаде на червень, то розрахунок суми оплати відпустки слід проводити аналогічно приведеному для ситуації 1. Якщо це буде липень, має враховуватися зарплата травня і липня і т. д.
Для визначення матеріальної допомоги, що буде визначатися до відпустки у червні за середньою зарплатою, слід також використовувати дані про зарплату травня. При цьому середньоденну зарплату маємо визначати діленням фактично нарахованої зарплати після підвищення на фактично відпрацьовані дні. Отриманий результат помножити на 20 р. д. травня (за нормою) без визначення середньомісячної кількості робочих днів, адже другого місяця крім травня для визначення такого показника в нас немає.
У разі ж коли згідно із нормами відповідних законодавчих документів та локальних документів органу місцевого самоврядування матеріальна допомога до відпустки надається у розмірі посадового окладу, для визначення суми допомоги має бути використаний новий розмір окладу, призначеного працівнику після 26.05.17 р.
Б. У разі прийняття рішення про відсутність зміни у структурі зарплати.
У цьому випадку незалежно від того, на які періоди припаде відпустка, визначення розміру її оплати має відбуватися виходячи із середньоденної зарплати, що розрахована за виплатами за попередні перед місяцем відпустки 12 місяців, скорегованих на коефіцієнт підвищення окладів, виходячи з їх розміру, встановленому постановою № 353. Матеріальна допомога, визначена до відпустки, що почалася до підвищення окладів коригуванню не підлягає. З огляду на те, що вона не має статусу середніх виплат, що зберігаються за працівником, норми абзацу другого п. 10 Порядку № 100 на неї не поширюються і розмір допомоги не змінюється. Однак якщо така допомога буде визначатися до відпустки у червні, то для визначення її розміру на коефіцієнт збільшення окладу за постановою № 353 слід скоригувати виплати квітня і травня (за період до підвищення). У цьому випадку ми користуємося нормою абзацу першого п. 10 Порядку № 100, норми якої діють для випадку підвищення окладів у розрахунковому періоді і тому поширюються і на корегування сум для визначення матеріальної допомоги. Якщо матеріальна допомога має виплачуватися у розмірі посадового окладу, слід орієнтуватися на оклад, розмір якого діє на початок відпустки.
Розрахунок суми оплати днів відрядження
А. У разі прийняття рішення про зміну структури зарплати.
Якщо дні відрядження припали на період до підвищення та після підвищення окладів, розрахунки сум оплати відрядження за нормами абзацу восьмого п. 2 Порядку № 100 слід здійснити виходячи із середньоденної зарплати в нових умовах (заробіток після підвищення поділити на кількість відпрацьованих робочих днів у цей період).
Якщо відрядження відбудеться у червні, для його оплати використовуємо аналогічний підхід.
Б. У разі прийняття рішення про відсутність зміни у структурі зарплати.
Тут розрахунковим періодом будуть попередні 2 місяця, і у разі. коли відрядження припадатиме на період до підвищення окладів та період після підвищення окладів, маємо скоригувати виплати попередніх перед місяцем відрядження 2-х місяців на коефіцієнт підвищення окладів. Таким же чином слід діяти і разі, коли відрядження почнеться після підвищення окладів.
Розрахунок суми матеріальної допомоги на вирішення соціально-побутових питань
Для її визначення слід використовувати такі ж самі підходи, що і для визначення матеріальної допомоги на оздоровлення. Отже, якщо допомога на вирішення соціально-побутових питань визначається до початку підвищення окладів, у т.ч. і у місяці підвищення окладів, її розмір не переобчислюється. Якщо хоча в одному з місяців розрахункового періоду відбулося підвищення окладів, усі виплати такого періоду для визначення розміру такої допомоги коригуються на коефіцієнт такого підвищення.
Розрахунок сум допомоги у зв’язку з непрацездатністю
На відміну від Порядку № 100, Порядок обчислення середньої заробітної плати (доходу, грошового забезпечення) для розрахунку виплат за загальнообов’язковим державним соціальним страхуванням, затверджений постановою від 26.09.01 р. № 1266 не містить норм щодо коригування середньої зарплати, яка обчислюється для розрахунку допомоги з тимчасової непрацездатності та у зв’язку з вагітністю та пологами по причині підвищенням окладів. Це цілком логічно, адже джерелом виплати такої допомоги є сплачені суми єдиного соціального внеску. Нарахованого на фактичні виплати розрахункового періоду. На такому підході наполягає і Мінсоцполітики у Листі від 22.07.13 р. № 380/18/99-13.
Коментарі до матеріалу