Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Як відобразити в обліку надходження податків до каси сільради?


Нещодавно наказом Мінфіну від 01.09.16 р. № 799 було затверджено в новій редакції форму Квитанції про прийняття податків і зборів (далі – квитанція). Нею передбачено використання квитанції для сплати податків і зборів через каси сільських (селищних) рад або рад об’єднаних територіальних громад. Як відобразити в бухгалтерському обліку операції із приймання податкових платежів до кас зазначених місцевих рад?


Розглядаючи відображення в обліку операцій із приймання до бюджету та проведення таких операцій сільськими, селищними радами або радами об’єднаних територіальних громад, слід проаналізувати повноваження цих рад у зазначеній сфері.

Відповідно до ст. 69 Закону від 21.05.97 р. № 280/97-ВР «Про місцеве самоврядування в Україні» (далі – Закон № 280) органи місцевого самоврядування мають обов’язок лише щодо встановлення місцевих податків і зборів. А от зарахування їх до місяцевого бюджету згідно з цією ж статтею здійснюється в порядку, установленому Бюджетним кодексом (далі – БК), з урахуванням особливостей, визначених Податковим кодексом (далі – ПК).

Тож звернемося спочатку до ст. 78 БК. Нею чітко визначено, що облік усіх надходжень, які належать місцевим бюджетам, ведуть органи Казначейства. Будь-яких особливостей обліку податкових надходжень до сільських, селищних рад або рад об’єднаних територіальних громад БК не містить.

А от що стосується ПК, то, дійсно, він містить норму (п. 57.5), якою передбачено, що фізичні особи – платники податків, які проживають у сільській (селищній) місцевості, можуть сплачувати податки і збори через каси сільських (селищних) рад або рад об’єднаних територіальних громад. Очевидно, що ця норма суперечить наведеним вище положенням БК та Закону № 280. Чим же керуватися в такому разі? Безумовно, перевагу слід віддати БК, який у порівнянні з іншими, зазначеними вище нормативними актами є спеціальним документом, що встановлює правила формування бюджетів усіх рівнів, обліку надходжень та витрачання коштів бюджету будь-якого рівня. Це означає відсутність повноважень місцевих рад, про які йдеться, щодо бухгалтерського обліку надходжень до бюджету.

До того ж, є ще одна зрозуміла причина, з якої відображення в обліку операцій із прийняття сільрадою платежів до бюджету просто неможливе. Що мається на увазі? Факт прийняття коштів разом із квитанцією, безумовно, є господарською операцією, під якою Законом від 16.07.99 р. № 996-XIV «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» (далі – Закон № 996) розуміється дія або подія, що викликає зміни, зокрема, у структурі активів, якими є грошові кошти. Тому факт прийняття грошей має бути відображений у бухобліку. Невиконання такої вимоги є порушенням норм ст. 9 Закону № 996. Крім того, при цьому буде порушена вимога п. 9.2 Порядку казначейського обслуговування місцевих бюджетів, затвердженого наказом Мінфіну від 23.08.12 р. № 938 (далі – Порядок № 938), згідно з якою всі суми коштів, що надходять готівкою в каси установ (у т. ч. суми невикористаної готівки), повинні бути зараховані на реєстраційні, спеціальні реєстраційні рахунки розпорядників бюджетних коштів.

І тут виникає проблема, оскільки чинними документами з бухобліку не передбачено субрахунків, на яких надходження до бюджетів може відобразити орган місяцевого самоврядування. Із запровадженням казначейського обслуговування виконання місцевих бюджетів у 2005 році із Плану рахунків бухгалтерського обліку бюджетних установ (до яких належать і органи місцевого самоврядування), затвердженого чинним на той час наказом ГУ Держказначейства від 10.12.99 р. № 114, були вилучені субрахунки 731 та 831. Раніше вони використовувалися для відображалися доходів та видатків місцевих бюджетів відповідно. Ведення бухобліку і складання звітності про виконання бюджетів з тих пір здійснюється органами Казначейства (ст. 78, 43 БК). Тому при всьому бажанні бухгалтери не знайдуть субрахунку, за кредитом якого можна було б відобразити суми податків, прийняті через касу. Законодавцям, на наш погляд, необхідно розглянути можливість прийняття нормативних документів, які б урегулювали вказані проблемні питання.

Сподіваємось, що законодавці звернуть увагу на всі вищезгадані протиріччя в нормах законо давства.

Водночас, оскільки податківці наполягають на здійсненні операцій із прийняття в касу податків, рекомендуємо керівникам рад:

1. Підготувати запит до відповідного органу Казначейства (посилаючись на пп. 24 п. 4 Положення про Державну казначейську службу України, затвердженого Указом Президента від 13.04.11 р. № 460/2011) щодо роз’яснення порядку відображення таких операцій у бухобліку.

2. До податкового органу направити лист про те, що сільська рада з’ясовує зазначене питання, додавши копію вищезгаданого запиту.

Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Популярне
31.07.2025
Повернення до бюджету несплаченої орендної плати за землю: алгоритм дій ОМС
У статті наведено порядок дій для стягнення до місцевого бюджету плати за бездоговірне використання землі під об’єктами нерухомого майна. Ознайомлення з підходами судів до вирішення подібних справ дозволяє скласти примірний алгоритм дій громади, яка прагне ефективно захистити свої права та заб...
25.07.2025
Допомога на оздоровлення працівникам: таблиця-підказка
У таблиці узагальнено інформацію щодо обов’язковості, розміру та умов виплати допомоги на оздоровлення різним категоріям працівників бюджетних установ. Працівникам бюджетної сфери допомога на оздоровлення до відпустки може виплачуватися як в обов’язковому порядку, так і за дотримання пев...
10.07.2025
Передавання в оренду земельних ділянок під полезахисними лісосмугами: покрокова інструкція для громад
Завданням цієї статті є надання громадам покрокового алгоритму передавання в оренду земельних ділянок під полезахисними лісосмугами. У громади має бути чіткий алгоритм дій щодо передання земельних ділянок під полезахисними лісовими смугами в оренду, якщо вона не бажає піти іншим шляхом, наприклад ст...
Нове
26.09.2022
РРО/ПРРО-штрафи: що загрожує під час і після війни
На сьогодні чимало суб’єктів господарювання (далі – СГ), які зобов’язані використовувати РРО/ПРРО, цього не роблять. Хтось (а це, звісно, стосується ФОП) так і не придбав РРО/ПРРО з початку нового року. А хтось, навіть маючи зареєстрований у ДПС реєстратор, перестав викор...
01.06.2021
Порушення податкового законодавства в період карантину: штрафи та перевірки
Обмеження, уведені на період дії карантину через пандемію COVID-19, несприятливо позначилися на всіх видах діяльності установ та закладів. У зв’язку з цим бухгалтерів хвилюють питання, чи будуть карати податківці за мимоволі припущені порушення податкового законодавства? Як проводитимуться пер...
03.11.2020
Чи підлягає обкладенню ПДФО та ВЗ сума компенсації послуги «муніципальна няня»?
Чи включається до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку сума компенсації послуги «муніципальна няня», що виплачується відповідно до постанови КМУ від 30.01.19 р. № 68 (далі – Постанова № 68)? Реорганізація ОМС у новоутворених громадах і районах Дох...
Кращі матеріали