Як відобразити в обліку надходження податків до каси сільради?
31.10.2016 949 0 2
Нещодавно наказом Мінфіну від 01.09.16 р. № 799 було затверджено в новій редакції форму Квитанції про прийняття податків і зборів (далі – квитанція). Нею передбачено використання квитанції для сплати податків і зборів через каси сільських (селищних) рад або рад об’єднаних територіальних громад. Як відобразити в бухгалтерському обліку операції із приймання податкових платежів до кас зазначених місцевих рад?
Розглядаючи відображення в обліку операцій із приймання до бюджету та проведення таких операцій сільськими, селищними радами або радами об’єднаних територіальних громад, слід проаналізувати повноваження цих рад у зазначеній сфері.
Відповідно до ст. 69 Закону від 21.05.97 р. № 280/97-ВР «Про місцеве самоврядування в Україні» (далі – Закон № 280) органи місцевого самоврядування мають обов’язок лише щодо встановлення місцевих податків і зборів. А от зарахування їх до місяцевого бюджету згідно з цією ж статтею здійснюється в порядку, установленому Бюджетним кодексом (далі – БК), з урахуванням особливостей, визначених Податковим кодексом (далі – ПК).
Тож звернемося спочатку до ст. 78 БК. Нею чітко визначено, що облік усіх надходжень, які належать місцевим бюджетам, ведуть органи Казначейства. Будь-яких особливостей обліку податкових надходжень до сільських, селищних рад або рад об’єднаних територіальних громад БК не містить.
А от що стосується ПК, то, дійсно, він містить норму (п. 57.5), якою передбачено, що фізичні особи – платники податків, які проживають у сільській (селищній) місцевості, можуть сплачувати податки і збори через каси сільських (селищних) рад або рад об’єднаних територіальних громад. Очевидно, що ця норма суперечить наведеним вище положенням БК та Закону № 280. Чим же керуватися в такому разі? Безумовно, перевагу слід віддати БК, який у порівнянні з іншими, зазначеними вище нормативними актами є спеціальним документом, що встановлює правила формування бюджетів усіх рівнів, обліку надходжень та витрачання коштів бюджету будь-якого рівня. Це означає відсутність повноважень місцевих рад, про які йдеться, щодо бухгалтерського обліку надходжень до бюджету.
До того ж, є ще одна зрозуміла причина, з якої відображення в обліку операцій із прийняття сільрадою платежів до бюджету просто неможливе. Що мається на увазі? Факт прийняття коштів разом із квитанцією, безумовно, є господарською операцією, під якою Законом від 16.07.99 р. № 996-XIV «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» (далі – Закон № 996) розуміється дія або подія, що викликає зміни, зокрема, у структурі активів, якими є грошові кошти. Тому факт прийняття грошей має бути відображений у бухобліку. Невиконання такої вимоги є порушенням норм ст. 9 Закону № 996. Крім того, при цьому буде порушена вимога п. 9.2 Порядку казначейського обслуговування місцевих бюджетів, затвердженого наказом Мінфіну від 23.08.12 р. № 938 (далі – Порядок № 938), згідно з якою всі суми коштів, що надходять готівкою в каси установ (у т. ч. суми невикористаної готівки), повинні бути зараховані на реєстраційні, спеціальні реєстраційні рахунки розпорядників бюджетних коштів.
І тут виникає проблема, оскільки чинними документами з бухобліку не передбачено субрахунків, на яких надходження до бюджетів може відобразити орган місяцевого самоврядування. Із запровадженням казначейського обслуговування виконання місцевих бюджетів у 2005 році із Плану рахунків бухгалтерського обліку бюджетних установ (до яких належать і органи місцевого самоврядування), затвердженого чинним на той час наказом ГУ Держказначейства від 10.12.99 р. № 114, були вилучені субрахунки 731 та 831. Раніше вони використовувалися для відображалися доходів та видатків місцевих бюджетів відповідно. Ведення бухобліку і складання звітності про виконання бюджетів з тих пір здійснюється органами Казначейства (ст. 78, 43 БК). Тому при всьому бажанні бухгалтери не знайдуть субрахунку, за кредитом якого можна було б відобразити суми податків, прийняті через касу. Законодавцям, на наш погляд, необхідно розглянути можливість прийняття нормативних документів, які б урегулювали вказані проблемні питання.
Сподіваємось, що законодавці звернуть увагу на всі вищезгадані протиріччя в нормах законо давства.
Водночас, оскільки податківці наполягають на здійсненні операцій із прийняття в касу податків, рекомендуємо керівникам рад:
1. Підготувати запит до відповідного органу Казначейства (посилаючись на пп. 24 п. 4 Положення про Державну казначейську службу України, затвердженого Указом Президента від 13.04.11 р. № 460/2011) щодо роз’яснення порядку відображення таких операцій у бухобліку.
2. До податкового органу направити лист про те, що сільська рада з’ясовує зазначене питання, додавши копію вищезгаданого запиту.
Коментарі до матеріалу