Із цієї статті ви дізнаєтеся: які форми документів слід застосовувати при нарахуванні зарплати працівникам та як виплачувати зарплату на банківські картки працівників.
Типові форми первинної облікової документації зі статистики праці затверджено наказом Держстату від 05.12.08 р. № 489 (далі – Наказ № 489), який набув чинності з 1 січня 2009 року. До них віднесено такі форми:
Станом на сьогодні зручні для нас форми № П-49 «Розрахунково-платіжна відомість», № П-50 «Розрахункова відомість», № П-51 «Розрахункова відомість», № П-52 «Розрахунок заробітної плати», № П-53 «Платіжна відомість», № П-54 «Особовий рахунок», № П-54а «Особовий рахунок», № П-55 «Накопичувальна картка виробітку і заробітної плати», № П-56 «Накопичувальна картка обліку заробітної плати», затверджені наказом Мінстату від 22.05.96 р. № 144, втратили чинність з 01.01.09 р. разом із наказом.
Як визначено ст. 8 Закону від 16.07.99 р. № 996-XIV «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні», питання організації бухобліку на підприємстві, в установі, організації (далі – установа) належать до компетенції його власника (власників) або уповноваженого органу (посадової особи) згідно із законодавством та установчими документами.
Відповідальність за організацію бухобліку та забезпечення фіксування фактів здійснення всіх господарських операцій у первинних документах, збереження оброблених документів, регістрів і звітності протягом установленого строку, але не менше 3 років, несе власник (власники) або уповноважений орган (посадова особа), який здійснює керівництво установою.
Установа самостійно розробляє систему і форми внутрішньогосподарського (управлінського) обліку, звітності і контролю господарських операцій, визначає права працівників на підписання бухгалтерських документів. Тому в наказі про організацію бухобліку установи слід передбачити (розробити) всі необхідні бланки та форми для аналітичного обліку нарахованої та виплаченої зарплати з обов’язковим відображенням методу, який застосовується: ручний чи за допомогою програмного забезпечення (далі – ПЗ). За наявності комп’ютерної програми слід указати її назву.
Розглянемо докладніше типові форми № П-6 та № П-7, адже саме за їх складання відповідає бухгалтер установи.
У лiвiй частинi цих форм вiдображаються суми нарахованої зарплати за видами оплат, усi доплати, премiї, допомоги тощо, а в правiй – утримання за їх видами (виданий аванс, ЄСВ, ПДФО, профспiлковi внески, алiменти, аванси в банк тощо) i суми до виплати за кожним табельним номером i в цiлому за структурним пiдроздiлом чи установою.
Як було зазначено вище, установа має право самостійно розробити необхідні форми, затвердивши їх наказом (розпорядженням) керівника.
Зверніть увагу: під час розробки форм, які будуть застосовуватися для нарахування зарплати, слід дотримуватися вимог типових форм № П-6 та № П-7, а саме: відображена в них інформація повинна давати можливість ідентифікувати кожного працівника та містити дані про здійснені йому виплати та утримання.
Зауважимо, що типова форма № П-6 за змістом дуже схожа на раніше діючу типову форму № П-52, а типова форма № П-7 – на типові форми № П-49, № П-50, № П-51.
Отже, ці форми можна взяти за основу для розробки власної, назвемо її, наприклад, розрахунковою відомістю. Яким би методом ви не розраховували зарплату, ручним чи за допомогою ПЗ, ви все одно використовуєте для цього одну й ту саму інформацію, але фіксуєте її різним шляхом.
Насамперед для ідентифікації працівників ми заносимо такі дані:
У частині нарахування відображенню підлягає така інформація за кожним працівником окремо (див. таблицю).
Фонд |
Фонд |
Інші |
Інші виплати, |
1 |
2 |
3 |
4 |
1. Тарифна ставка, посадовий оклад. 2. Комісійні від реалізації продукції. 3. Гонорар, авторська винагорода штатним працівникам. 4. Оплата праці за час перебування у відрядженні. 5. Оплата за професійне навчання інших працівників. 6. Вартість продукції, виданої працівникам при натуральній формі оплати праці. 7. Інші види нарахувань |
1. Відсоткові або комісійні винагороди. 2. Оплата роботи в надурочний час, святкові та неробочі дні. 3. Оплата днів відпочинку. 4. Індексація заробітної плати. 5. Компенсації працівникам у зв’язку з порушенням строків виплати зарплати. 6. Витрати на безкоштовний проїзд. 7. Вартість форменого одягу. 8. Відпусткові за поточний місяць. 9. Відпусткові за наступний період. 10. Інші нарахування за невідпрацьований час (простої, медогляд та ін.). 11. Доплата за суміщення професій. 12. Доплата за розширення зони обслуговування або збільшення обсягу робіт. 13. Доплата за виконання обов’язків тимчасово відсутнього працівника. 14. Доплата за роботу у важких і шкідливих та особливо важких і особливо шкідливих умовах праці. 15. Доплата за інтенсивність праці. 16. Доплата за роботу в нічний час. 17. Доплата за керівництво бригадою. |
1. Винагороди та заохочення, що мають одноразовий характер. 2. Матеріальна допомога, що має систематичний характер. 3. Виплати соціального характеру. 4. Інші заохочувальні та компенсаційні виплати |
1. Допомоги та інші виплати, що здійснюються за рахунок коштів фондів державного соцстрахування. 2. Оплата перших 3. Дивіденди, відсотки, виплати за паями. 4. Витрати на відрядження. 5. Матеріальна допомога разового характеру. 6. Внески підприємств на медичне та пенсійне страхування працівників. 7. Інші види нарахувань |
18. Доплата за високу професійну майстерність. 19. Доплата за класність водіям транспортних засобів. 20. Доплата за високі досягнення праці. 21. Доплата за виконання особливо важливої роботи на певний строк. 22. Доплата за знання та використання в роботі іноземної мови. 23. Доплата за допуск до державної таємниці. 24. Доплата за дипломатичні ранги, персональні звання службових осіб, ранги держслужбовців, кваліфікаційні класи суддів. 25. Доплата за науковий ступінь. 26. Доплата за нормативний час пересування у шахті. 27. Доплата за роботу на територіях радіоактивного забруднення. 28. Інші надбавки та доплати. 29. Інші види нарахувань |
Як бачимо, у частині нарахувань відображається великий обсяг інформації, тому для спрощення форми кожна установа має залишити в ній ті види нарахувань, які застосовуються в цій установі.
У частині утримань відображенню підлягає така інформація:
1. Видано за першу половину місяця (аванс).
2. Внески на загальнообов’язкове державне соціальне страхування:
Отримавши типову форму № П-5 «Табель обліку використання робочого часу», бухгалтер переносить зазначені в ній дані до розрахункової відомості та на їх підставі нараховує зарплату працівникам установи.
Відповідно до ст. 110 КЗпП та ч. 1 ст. 30 Закону від 24.03.95 р. № 108/95-ВР «Про оплату праці» при кожнiй виплатi зарплати власник або уповноважений ним орган повинен повiдомити працiвника:
Слід пам’ятати: ст. 116 КЗпП передбачено, що про нараховані суми, належні працівникові при звільненні, власник або уповноважений ним орган повинен письмово повідомити працівника перед виплатою цих сум.
У Конвенції про захист заробітної плати, яку ухвалила Міжнародна організація праці, зазначено, що в разі потреби має бути вжито ефективних заходів, аби у зручний і легко зрозумілий спосіб інформувати працівників про умови нарахування їм зарплати до того, як вони приступлять до роботи, і щоразу, коли ці умови змінюватимуться.
Щоб уберегтися від непорозумінь із працівниками, роботодавець визначає особу, яка відповідає за видачу такої розшифровки під особистий підпис. І це дуже важливо, адже звернення працівників із питань зарплати, наприклад, із заявою про те, що працівник не отримав необхідну інформацію про зарплату (а це означає, що роботодавець не виконує норми чинного законодавства), є підставою для проведення інспекційних відвідувань спеціалістами ГУ Держпраці.
Крім того, аби не давати привід до перевірки органами Держпраці, треба розробити та затвердити наказом (розпорядженням) керівника форму, за якою працівника будуть інформувати про загальну суму нарахованих коштів із розшифровкою за видами виплат; розмiри i пiдстави відрахувань та утримань із зарплати, а також суму зарплати, що належить до виплати.
Зазвичай суб’єкти господарювання, що використовують найману працю, застосовують розрахунковий листок (див. зразок 1).
ЗРАЗОК Розрахунковий листок за липень 2018 року
<...> |
Для фіксації підписів можна завести Журнал про отримання розрахункового листка. Щоправда, це зручно, якщо штатна чисельність працівників невелика. Якщо ж управлінь, відділів (підрозділів) багато, доцільніше розробити та роздруковувати щомісяця за кожним із них Відомість про отримання розрахункового листка, де буде зазначено:
Строки та періодичність виплати зарплати працівникам визначено в ст. 115 КЗпП та ст. 24 Закону від 24.03.95 р. № 108/95-ВР «Про оплату праці».
Зарплата виплачується працівникам регулярно в робочі дні у строки, установлені колективним договором або нормативним актом роботодавця, погодженим з профспілковою організацією чи іншим уповноваженим на представництво трудовим колективом органом. Строк виплати зарплати – не рідше двох разів на місяць через проміжок часу, що не перевищує 16 календарних днів, та не пізніше 7 днів після закінчення періоду, за який здійснюється виплата.
Отже, грaничні строки виплати зарплати – нe пізніше 22-го числа за першу половину поточного місяця та не пізніше 7-го чиcла наступного місяця – за другу половину.
Важливо: якщо день виплати зарплати збігається з вихідним, святковим aбо неробочим днем, зарплата виплачується напередодні.
Зверніть увагу: розмір зарплати за першу половину місяця визначається колдоговором або нормативним актом роботодавця, погодженим із профспілкою, і не може бути менше, ніж оплата за фактично відпрацьований час із розрахунку тарифної ставки (посадового окладу) працівника. Тобто аванс має становити не менше 50 % ставки (окладу) працівника за цей місяць. При нарахуванні авансу не враховуються надбавки, премії та інші доплати, передбачені законодавством, виплата яких має здійснюватися у строки, установлені для виплати зарплати за підсумками місяця.
Бюджетні установи та організації можуть виплачувати зарплату як через касу установи, так і за допомогою особистих банківських карткових рахунків працівників. Другий спосіб є більш зручним та вигідним і для бюджетної установи, і для працівників, адже:
На поточні рахунки в національній валюті фізосіб-резидентів зараховуються такі кошти (п. 7.10 Інструкції про порядок відкриття, використання і закриття рахунків у національній та іноземних валютах, затвердженої постановою Правління НБУ від 12.11.03 р. № 492, далі – Інструкція № 492):
Зверніть увагу: готівка зараховується на рахунок за наявності підтвердження джерел походження цих коштів (копії підтвердних документів залишаються в документах дня банку).
Із поточних рахунків у національній валюті фізосіб-резидентів за розпорядженням власника або за його дорученням проводяться такі операції (п. 7.11 Інструкції № 492):
Відповідно до Порядку проведення конкурсного відбору банків, через які здійснюється виплата пенсій, грошової допомоги та заробітної плати працівникам бюджетних установ, затвердженого постановою КМУ від 26.09.01 р. № 1231, Мінфін проводить засідання конкурсної комісії з визначення уповноважених банків, через які виплачуватимуться пенсії, грошова допомога та зарплата бюджетникам.
Отже, бюджетній установі слід обрати банк, з яким вона укладе договір на обслуговування зарплатного проекту. При цьому слід врахувати:
Аби запобігти виникненню конфліктних ситуацій, рекомендуємо вам проаналізувати вищеперелічені показники найзручніших, на ваш погляд, банків і на загальних зборах шляхом голосування обрати саме той банк, який влаштує більшість працівників. Результати голосування слід відобразити в протоколі загальних зборів.
Певна кількість працівників все-таки може наполягати на виборі іншого банку, і на це вони мають право. Проте вони повинні обрати банк лише із переліку переможців конкурсу, визначеному Мінфіном на відповідний період.
Після обрання банку установі треба підготувати та подати пакет документів для укладання договору про розрахункове касове обслуговування при видачі зарплати з використанням пластикових карток (зарплатний проект). У договорі прописуються права, обов’язки і відповідальність сторін, у тому числі і порядок видачі зарплати працівникам з використанням карток.
Вимоги до пакету документів та порядок обслуговування власних клієнтів банки розробляють самостійно на підставі діючого законодавства, тому вони можуть відрізнятися залежно від обраного банку.
Умови отримання працівниками пластикових карток теж різні, тому при підписанні зарплатного проекту слід вказати зручний спосіб їх отримання. Головне – подати банку коректну інформацію про працівників: П. І. Б., ідентифікаційний та табельний номери.
У строки, визначені договором між банком та установою, на підставі платіжного доручення орган Держказначействва зараховує на банківський рахунок готівку для виплати зарплати.
В узгоджені з банком строки установа передає банку відомість розподілу зарплати, яка повинна містити інформацію, що дозволить ідентифікувати працівників (це може бути П. І. Б., табельний номер, ідентифікаційний номер, номера пластикових карток). На підставі отриманої відомості та коштів банк зараховує зарплату на індивідуальні карткові рахунки працівників.
Відповідно до ст. 23 Бюджетного кодексу (далі – БК) будь-які бюджетні зобов’язання та платежі з бюджету здійснюються лише за наявності відповідного бюджетного призначення, якщо інше не передбачено законом про Держбюджет України.
Увага! Керівники бюджетних установ утримують чисельність працівників, військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу, поліцейських та здійснюють фактичні видатки на зарплату (грошове забезпечення), включаючи видатки на премії та інші види заохочень чи винагород, матеріальну допомогу, лише в межах фонду зарплати (грошового забезпечення), затвердженого для бюджетних установ у кошторисах (ст. 51 БК).
Тому слід ретельно відстежувати обсяг нарахованих зобов’язань із зарплати і за небхідності вносити пропозиції щодо кошторису установи з урахуванням вимог ст. 23 та 52 БК.
Відповідно до ст. 55 БК видатки на оплату праці працівників бюджетних установ та нарахування на зарплату відносяться до захищених видатків, обсяг яких не може змінюватися при скороченні затверджених бюджетних призначень.
Обслуговування державного і місцевих бюджетів проводить Держказначейство (ст. 43 БК).
Казначейське обслуговування бюджетних коштів передбачає:
В органах, що здійснюють казначейське обслуговування бюджетних коштів, бюджетним установам відкриваються рахунки в установленому законодавством порядку.
Аби працівники бюджетної установи отримали зарплату, важливо не тільки її нарахувати, але й належним чином скласти документи, які застосовуються у процесі казначейського обслуговування розпорядників коштів державного і місцевих бюджетів. Адже в разі неправильного оформлення платіжних документів органи Держказначейства зобов’язані відмовити у проведенні платежів, а це призведе до затримки у здійсненні вказаних видатків.
Загальні положення про взяття, реєстрацію та облік бюджетних зобов’язань розпорядників та одержувачів бюджетних коштів в органах Держказначейства визначено БК, а процедури:
Отже, для виплати зарплати працівникам до Держказначейства слід подати (п. 2.4 Порядку № 309):
Важливо: у разі застосування системи дистанційного обслуговування «Клієнт казначейства – Казначейство» між розпорядниками (одержувачами) бюджетних коштів та органами Казначейства здійснюється обмін документами в електронному вигляді, в тому числі електронними документами.
Тобто реєстрація бюджетних зобов’язань в електронній формі здійснюється шляхом внесення даних про бюджетні зобов’язання і бюджетні фінансові зобов’язання розпорядників (одержувачів) бюджетних коштів до системи Держказначейства засобами електронного документообігу з використанням електронного цифрового підпису відповідно до Законів від 22.05.03 р. № 851-IV «Про електронні документи та електронний документообіг» і від 22.05.03 р. № 852-IV «Про електронний цифровий підпис».
Під час нарахування та виплати зарплати слід дотримуватися чинного законодавства, постійно проводити моніторинг змін та нововведень до нормативних документів.
Роботодавець повинен виплатити зарплату працівнику за виконану роботу відповідно до умов трудового та колективного договорів, але водночас він має вберегти себе від помилок при виконанні своїх обов’язків. У цьому вам допоможуть наші поради та консультації спеціалістів міністерств і фахівців-практиків, які так потрібні в час постійних змін.
Про відображення операцій із нарахування та виплати зарплати в бухобліку читайте в «Нарахування та виплата зарплати: нюанси обліку», а тут наведемо зразок Робочого плану рахунків, пов’язаних із зарплатою (кожною установою такий план розробляється самостійно та затверджується як додаток до наказу про організацію бухобліку). Деталізація необхідна для проведення аналізу видатків на зарплату і складання звітності).
ЗРАЗОК <...> Робочий план рахунків бухгалтерського обліку
<...> |