Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Знову подаємо статзвітність: яка відповідальність за її неподання?

У липні 2025 року у законодавстві відбулися зміни щодо подання статистичної та фінансової звітності до органів статистики. У зв'язку із цим у багатьох суб'єктів господарювання виникають запитання, у який строк і за який період потрібно подати статзвітність, яка відповідальність загрожує за її неподання або несвоєчасне подання. У статті ми відповімо на ці запитання.


Чому повернувся обов’язок подавати статзвітність?

У липні 2025 року набув чинності Закон від 18.06.2025 № 4505-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо розширення доступу пацієнтів до лікарських засобів, що підлягають закупівлі особою, уповноваженою на здійснення закупівель у сфері охорони здоров’я, шляхом укладення договорів керованого доступу» (далі – Закон № 4505).

До відома! Закон № 4505 набув чинності з 05.07.2025 (опубліковано в газеті «Голос України» 04.07.2025).

На перший погляд, назва цього закону ніяк не стосується обов’язку подавати статзвітність. Однак, уважно вивчивши норми Закону № 4505, ми побачимо, що ним вносяться зміни до п. 1 Закону від 03.03.2022 № 2115-IX «Про захист інтересів суб’єктів подання звітності та інших документів у період дії воєнного стану або стану війни» (далі – Закон № 2115). Цей пункт Закону № 2115 доповнено новим підпунктом такого змісту:

«13) дія підпунктів 1-4 цього пункту не поширюється на подання статистичної та фінансової звітності до органів державної статистики та інших виробників офіційної статистики, а також на перевірку своєчасності та повноти її подання».

Нагадаємо, що пп. 1-4 п. 1 Закону № 2115 передбачені спеціальні правила, згідно з якими у період воєнного стану або стану війни:

  • фізособи, фізособи-підприємці та юрособи можуть не подавати звітність та інші документи, подання яких передбачено законодавством, але потім протягом 3 місяців після скасування або припинення воєнного стану вони зобов’язані подати звітність за весь період її неподання;
  • відповідальність за неподання або несвоєчасне подання звітності не застосовується;
  • будь-які перевірки своєчасності та повноти подання будь-яких звітів або документів звітного характеру уповноваженими органами не здійснюються.

Як бачимо, після появи у п. 1 Закону № 2115 пп. 13 ці правила не стосуються статистичної та фінансової звітності, яка подається до органів статистики.

А це означає, що – незважаючи на воєнний стан – з дати набуття чинності Законом № 4505 (а саме з 05.07.2025):

  • суб’єкти господарювання зобов’язані подавати до органів статистики статистичну та фінансову звітність;
  • за неподання цієї звітності можуть застосовуватися заходи відповідальності;
  • органи статистики мають право перевіряти своєчасність та повноту подання звітності.

Однак хочемо вас заспокоїти: не йдеться про негайне виконання нових вимог.

Увага, перехідний період! Довгий час багато суб’єктів господарювання не подавали звітність до органів статистики, тому Законом № 4505 передбачений перехідний період. «На розкочування» надається 3 місяці з дня набуття чинності цим Законом.

Так, в абзаці другому пп. 13 п. 1 Закону № 2115 наразі зазначено, що особи, які підлягають статистичному спостереженню, у встановленому законодавством порядку протягом 3 місяців з дня набуття чинності Законом № 4505 зобов’язані подати до органів державної статистики та інших виробників офіційної статистики неподану статистичну та фінансову звітність за період її неподання.

Тобто повністю розрахуватися з органами статистики за раніше неподаними звітами потрібно не пізніше 05.10.2025.

Роз’яснення Держкомстату щодо поновлення обов’язку подавати статзвітність можна знайти тут.

На замітку! Докладніше про подання статзвітності у зв’язку зі змінами в законодавстві читайте у статті «Фінансова та статистична звітність: пауза-відтермінування на період воєнного стану вже не діє!».

Яка відповідальність застосовується за порушення порядку подання статзвітності?

За порушення порядку подання статзвітності встановлено адміністративну відповідальність. Так, ст. 1863 КУпАП передбачено, що за неподання органам держстатистики даних для проведення державних статистичних спостережень або подання недостовірних даних не в повному обсязі, не за формою, передбаченою звітно-статистичною документацією, а також за подання цих даних з простроченням до посадових осіб підприємств та фізосіб-підприємців застосовується штраф у розмірі:

  • від 10 до 15 НМДГ (від 170 до 255 грн) (ч. 1 ст. 1863 КУпАП);
  • від 15 до 25 НМДГ (від 255 до 425 грн) – за повторне таке порушення протягом року після накладення адмінстягнення за подібні порушення.

Накладати ці адмінштрафи уповноважено органи державної статистики на підставі ст. 2443 КУпАП.

У багатьох суб’єктів господарювання зараз постає запитання:

Яка відповідальність може бути застосована в разі, якщо ми не встигнемо подати всі необхідні звіти (раніше не подані у зв’язку з увільненням, що діяло) до органів статистики протягом 3-місячного перехідного періоду (тобто не пізніше 05.10.2025)?

У цьому випадку до посадових осіб підприємств та підприємців також може бути застосований адмінштраф на підставі ст. 1863 КУпАП – у тих самих розмірах, які ми навели вище. Адже після закінчення перехідного періоду нові вимоги починають діяти на практиці.

Висновки

  1. З 05.07.2025 відновився обов’язок суб’єктів господарювання подавати до органів державної статистики статистичну та фінансову звітність.
  2. Усі раніше не подані статистичні звіти (ті, що не подавалися у зв’язку зі звільненням, передбаченим Законом № 2115), потрібно подати до органів статистики не пізніше 05.10.2025.
  3. За порушення щодо подання статистичної звітності застосовуються адміністративні штрафи на підставі ст. 1863 КУпАП.
Коментарі до матеріалу
Статті за темою
23.10.2025
Особливості інвентаризації у період воєнного стану
Чи є якісь особливості проведення інвентаризації в умовах воєнного стану? Чи можна взагалі її не проводити? Відповіді на ці запитання – у нашій статті. Проведення річної інвентаризації перед складанням фінзвітності – обов’язок. Не є винятком із цього правила інвентаризація під час ...
Популярне
30.09.2025
Продаж землі без торгів: алгоритм дій для органів місцевого самоврядування
У статті розповімо, як органам місцевого самоврядування уникнути типових помилок у процесі підготовки рішень і договорів купівлі-продажу земельних ділянок без проведення земельних торгів. Органи місцевого самоврядування можуть отримати додаткові надходження до місцевих бюджетів від продажу земельних...
18.09.2025
Особливості фінансування комунального підприємства в перехідний період
Зі статті дізнаєтеся, які форми та умови надання фінансової підтримки комунальним підприємствам передбачає законодавство після скасування Господарського кодексу. Фінансовий план є основним плановим документом для комунального підприємства (далі – КП), який визначає джерела фінансування та напр...
27.08.2025
Поповнення статутного капіталу комунального підприємства: юридичні аспекти
У статті розглянуто особливості та законодавчі вимоги щодо процедури поповнення статутного капіталу. Для більш ефективної роботи комунальних підприємств органи місцевого самоврядування (далі – ОМС), які є їхніми засновниками, мають право ухвалювати рішення про поповнення статутного капіталу. Ц...
Нове
23.10.2025
Інвентаризація коштів
Як провести інвентаризацію готівки на підприємстві? У статті розглянемо порядок організації перевірки та оформлення її результатів, дії в разі зміни матеріально відповідальної особи та відображення отриманих результатів в обліку. Підприємства, які здійснюють готівкові розрахунки, повинні проводити...
23.10.2025
Особливості інвентаризації у період воєнного стану
Чи є якісь особливості проведення інвентаризації в умовах воєнного стану? Чи можна взагалі її не проводити? Відповіді на ці запитання – у нашій статті. Проведення річної інвентаризації перед складанням фінзвітності – обов’язок. Не є винятком із цього правила інвентаризація під час ...
24.07.2025
Списання об’єктів державної власності: зміни в порядку
У статті розглянуто новації та особливості процедури списання об’єктів державної власності. У поточному році уряд уніс низку змін до механізму списання основних засобів. Як змінився порядок списання, які документи потрібно подавати для отримання згоди на списання, за якою формою, – про в...
Кращі матеріали