Із часом основні засоби втрачають своє первісне призначення з різних причин: зі спливом строку експлуатації, морального та фізичного зносу, руйнування тощо. Тому вони стають неефективними до подальшої експлуатації, і установа може прийняти рішення про їх ліквідацію. Як правильно провести процедуру списання? Як це оформити документально та відобразити в обліку? Ці та інші питання розглянемо у статті.
Порядок списання об’єктів державної власності затверджено постановою КМУ від 08.11.07 р. № 1314 (далі – Порядок № 1314). Цей Порядок визначає механізм списання об’єктів незавершеного будівництва (незавершених капітальних інвестицій в необоротні матеріальні активи), матеріальних активів, що відповідно до законодавства визнаються основними фондами (засобами, далі – ОЗ), іншими необоротними матеріальними активами, що перебувають у державній власності.
Пунктом 4 Порядку № 1314 визначено, що ОЗ підлягають списанню за наявності таких підстав:
Майно, виявлене під час інвентаризації як нестача, списується з подальшим його відображенням в бухобліку.
Установа має погодити списання ОЗ, які перебувають у неї на балансі, із суб’єктом управління (п. 5 Порядку № 1314). Згідно із ч. 1 ст. 4 Закону від 21.09.06 р. № 185-V «Про управління об’єктами державної власності» суб’єктами управління держмайном, зокрема, є:
Без погодження із суб’єктом управління за рішенням керівника установи списують повністю амортизовані ОЗ, інші необоротні матеріальні активи, первісна (переоцінена) вартість яких становить менш як 20 тис. грн. (абзац п’ятий п. 5 Порядку № 1314).
Важливо! Без погодження із суб’єктом управління за рішенням керівника установи списують основні засоби, первісна вартість яких становить менш як 20 тис. грн., а також повністю амортизовані ОЗ. |
Установи, які КМУ визначив суб’єктами управління, списують держмайно, що перебуває на їх балансі, за рішенням керівників цих установ.
Морально застаріле та фізично зношене майно, придатне для подальшого використання, установи можуть передавати до сфери управління місцевих органів виконавчої влади, надалі закріплюючи його за відповідними закладами, установами та організаціями (п. 4 Порядку № 1314).
У п. 6 Порядку № 1314 установлено, що для отримання згоди на списання майна установа подає суб’єкту управління разом із зверненням про списання майна такі документи:
Суб’єкт управління протягом 30 днів із дати надходження вищезазначених документів оформлює рішення про надання згоди на списання майна у формі розпорядчого акта, а про відмову в наданні такої згоди – у формі листа.
Списання ОЗ проводить комісія зі списання, утворена за наказом керівника установи. Головою комісії є заступник керівника установи, а членами – головний бухгалтер або його заступник, працівники інженерних, технічних, технологічних, будівельних, обліково-економічних та інших служб установи, а також залучені за вимогою суб’єкта управління його представники (п. 9 Порядку № 1314).
Комісія зі списання майна здійснює огляд майна, установлює факт його непридатності, а також неможливість і неефективність проведення відновного ремонту чи його використання іншим чином. За результатами інвентаризації комісія приймає рішення про списання ОЗ, інших необоротних матеріальних активів. Своє рішення про списання, висновки та пропозиції комісія оформлює протоколом.
Протокол засідання комісії, акт інвентаризації, акти на списання майна та технічного стану затверджуються керівником установи.
Відповідно до п. 14 Порядку № 1314 до протоколу засідання комісії зі списання ОЗ додають такі документи:
Протокол засідання комісії, акт інвентаризації, акти на списання та технічного стану затверджує керівник установи.
Розбирання, демонтаж та остаточне списання ОЗ із балансу проводять лише після отримання рішення про надання згоди відповідного суб’єкта управління.
До відома! Остаточне списання ОЗ із балансу проводять лише після отримання рішення про надання згоди відповідного суб’єкта управління. |
Пунктом 23 Порядку № 1314 передбачено, що запчастини, отримані внаслідок розібрання та демонтування обладнання, оприбутковують із відображенням:
Оцінка придатності вузлів, деталей, матеріалів та агрегатів, отриманих унаслідок списання майна, проводиться постійно діючою комісією, призначеною керівником установи (п. 24 Порядку № 1314).
Якщо вилучені після демонтажу та розбирання майна вузли, деталі, матеріали та агрегати містять дорогоцінні метали чи каміння, вони підлягають здаванню суб’єктам господарювання, які провадять діяльність зі збирання та первинної обробки такого брухту і відходів на підставі ліцензій (п. 25 Порядку № 1314).
Після закінчення демонтажу списаного майна та оприбуткування матеріалів і запчастин установа повинна подати звіт про списання майна установі вищого рівня (форму наведено в додатку 3 до Порядку № 1314).
Відображення на рахунках бухобліку фактів проведення госпоперацій зі списання забезпечує безпосередньо установа, на балансі якої перебувають ОЗ (п. 22 Порядку № 1314).
Бюджетні установи відображають операції зі списання ОЗ відповідно до Порядку застосування Плану рахунків бухгалтерського обліку в державному секторі, затвердженого наказом Мінфіну від 29.12.15 р. № 1219.
Розглянемо приклад списання ОЗ у бюджетній установі.
Приклад
Дитячий садок (бюджетна установа) у квітні 2019 року у зв’язку з моральним та фізичним зносом списує такі ОЗ:
Оскільки первісна вартість холодильника не перевищує 20 000 грн., а знос комп’ютера становить 100 %, то погодження про списання цих ОЗ у відділі освіти районної (міської) держадміністрації не потрібне.
Відобразимо в обліку операцій зі списання ОЗ.
(грн.)
№ |
Зміст операції |
Бухгалтерський облік |
||
Дт |
Кт |
Сума |
||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Списано знос холодильника |
1411 |
1014 |
6 428 |
2 |
Списано залишкову вартість холодильника |
8411 |
1014 |
1 072 |
3 |
Зменшено внесений капітал із віднесенням до накопиченого фінрезультату (суму було перенесено 01.01.17 р. на субрахунок 5111) |
5111 |
5512 |
3 214 |
4 |
Закрито рахунки витрат на фінрезультат виконання кошторису звітного періоду (в останній день звітного кварталу) |
5511 |
8411 |
1 072 |
5 |
Списано суму зносу комп’ютера |
1411 |
1014 |
6 750 |
6 |
Оприбутковано запчастини, отримані внаслідок списання ОЗ |
1515 |
7112 |
800 |
7 |
Оприбутковано металобрухт |
1815 |
2117 |
210 |
8 |
Передано металобрухт спеціалізованому підприємству |
2117 |
1815 |
210 |
9 |
Відображено дохід від реалізації металобрухту |
2117 |
7411 |
210 |
10 |
Отримано кошти за металобрухт на спеціальний реєстраційний рахунок установи |
2313 |
2117 |
210 |
11 |
Закрито наприкінці звітного періоду рахунок -доходів |
7411 |
5511 |
210 |
7112 |
5511 |
800 |