Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Визнання майна безхазяйним: правові аспекти

27.07.2016

Сьогодні внаслідок децентралізації територіальні громади майже самостійно повинні фінансувати свої потреби, тому питання ефективного управління майном громад та збільшення надходжень є досить актуальним, так само як і розширення можливостей фінансування. Один із шляхів збільшення надходжень до бюджету громади – розпорядження майном, яке є власністю громади, зокрема отримання коштів за його продаж, передачу в оренду тощо. У консультації розглянемо, як органу місцевого самоврядування отримати безхазяйне майно у власність, що для цього необхідно зробити тощо.

Безхазяйною є річ, яка не має власника або власник якої невідомий (ст. 335 Цивільного кодексу, далі – ЦК). Безхазяйні нерухомі речі беруться на облік органом, що здійснює державну реєстрацію прав на нерухоме майно, за заявою органу місцевого самоврядування, на території якого вони розміщені.

Про взяття таких речей на облік робиться оголошення у друкованих засобах масової інформації. Нагадаємо, відповідно до ст. 181 ЦК до нерухомих речей (нерухомого майна) належать земельні ділянки, а також об’єкти, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких є неможливим без їх знецінення та зміни їх призначення.

Законодавець визначив саме такий порядок, аби установити власника або іншу особу, яка має право вимагати повернення такої речі або заявити про свої права на вказану річ. А необхідність взяття на облік речі як безхазяйної обумовлена також тим, що лише після закінчення чітко визначеного періоду – одного року з моменту взяття такої речі на облік – виникнуть правові підстави для визнання власником речі іншої особи.

При цьому ЦК не визначено конкретно суб’єкта, на якого покладається обов’язок інформувати громаду (суспільство) про взяття нерухомого майна на облік як безхазяйного. Утім, проаналізувавши законодавчі норми, можемо дійти висновку, що таке оголошення розміщується за рахунок заявника, оскільки саме він у подальшому надаватиме докази такого розміщення та є зацікавленою особою щодо набуття права власності на безхазяйну нерухому річ. А офіційне оприлюднення інформації про взяття безхазяйної нерухомої речі на облік є складовою процедури набуття права власності, без дотримання якої суд не зможе прийняти рішення на користь відповідного органу місцевого самоврядування.

Після спливу одного року з дня взяття на облік безхазяйна нерухома річ за заявою органу, уповноваженого управляти майном відповідної територіальної громади, може бути передана за рішенням суду у комунальну власність (ч. 2 ст. 335 ЦК).

Повна версія доступна тільки передплатникам
Підпишіться на онлайн сервіси для бухгалтерів та кадровиків Uteka. Отримайте повний доступ бібліотеки безпечних рішень, які роблять вашу роботу ефективнішою.
Що входить в передплату?
Готові рішення
і приклади
Миттєва активація
доступу
Можливість задати
питання експерту
Щоденні
оновлення
Доступ до ексклюзивних
матеріалів
Відкритий архів
матеріалів c 2015 року
Популярне
26.02.2025
Дистанційна робота: трудовий договір з урахуванням норм воєнного стану
У реаліях нашого часу багато підприємств перевели своїх працівників на дистанційну роботу і з новими працівниками укладають трудові договори на умовах саме такої роботи (зрозуміло, коли ця форма співпраці можлива). Однак у разі організації даного виду трудових відносин роботодавцю слід знати та дотр...
17.03.2025
Надбавка за англійську мову: затверджено порядок установлення
Наша країна невпинно наближається до набуття членства в Європейському Союзі, тому знання іноземної мови знадобиться багатьом. Постановою КМУ від 07.03.2025 № 257 затверджено Порядок установлення надбавки за володіння англійською мовою деяким категоріям осіб (далі – Постанова № 257, Порядок № 2...
07.04.2025
Функції та повноваження ОМС у галузі оборонної роботи та щодо територіальної оборони
В умовах правового режиму воєнного стану органи місцевого самоврядування (далі – ОМС) продовжують виконувати свої повноваження щодо забезпечення життєдіяльності територіальних громад, а також допомагають військовим підрозділам. Проте не всі способи підтримки військових підрозділів відповідають...
Нове
12.05.2025
Як створити паперову копію електронного документа
У статті розповімо в яких випадках створення паперових копій електронних документів є обов’язковим, як засвідчувати такі копії, як описати процедуру їх створення у відповідному локальному положенні. Електронні документи – це зручно, екологічно, економно. Тому все більше суб’єктів г...
07.05.2025
Обов’язкова чи ні форма № 3-ПН?
Зважаючи на останні зміни в законодавстві, чи зобов’язаний роботодавець подавати форму № 3-ПН «Інформація про попит на робочу силу (вакансії)»? Запитання – відповідь Зважаючи на останні зміни в законодавстві, чи зобов’язаний роботодавець подавати форму № 3-ПН «Ін...
31.03.2025
Як уникнути ризиків під час оформлення подорожнього листа
Операція зі списання пально-мастильних матеріалів (далі – ПММ) повинна бути правильно оформлена документально. І здавалося б, що на практиці відпрацьовано вже свої правила, а сумніви в правильності документування все одно виникають. І причини цього – досвід податкових перевірок, нові суд...
Кращі матеріали