Зміни від Мінфіну – 2021: що треба знати
Протягом 2020 року Мінфін уніс низку змін до чинних нормативних документів, які набули чинності з 01.01.21 р., а також опублікував на своєму офіційному веб-сайті декілька проєктів наказів. Розглянемо їх більш детально.
Збільшення вартісного критерію для основних засобів
Законом від 16.01.20 р. № 466-IX до пп. 14.1.138 Податкового кодексу (далі – ПК) унесено зміни до вартісного критерію для визначення основних засобів (далі – ОЗ). Отже, критерій, який дорівнював 6 тис. грн, тепер становить 20 тис. грн. Проте ці зміни стосуються приватного сектору економіки.
Держсектор у визначенні активу як ОЗ керується положеннями НП(С)БОДС 121 «Основні засоби» та Методичних рекомендацій з бухгалтерського обліку основних засобів суб’єктів державного сектору, затверджених наказом Мінфіну від 23.01.15 р. № 11 (далі – Методрекомендації № 11), де цей критерій наразі не змінився.
Відповідно до наказу Мінфіну від 20.07.20 р. № 432 (набув чинності з 01.01.21 р.) із НП(С)БОДС 121 виключено інформацію про те, що суб’єкти держсектору зараховують до малоцінних необоротних матеріальних активів предмети вартістю (без ПДВ), яка не перевищує 6 000 грн, та строком використання не більше ніж рік.
Утім, на офіційному сайті Мінфіну ще 10.06.20 р. розміщено проєкт наказу «Про внесення змін до Методичних рекомендацій з бухгалтерського обліку основних засобів суб’єктів державного сектору», яким планується змінити вартісний критерій із 6 тис. грн на 20 тис. грн, що відповідатиме нормам пп. 14.1.138 ПК.
Тож будемо чекати на затвердження цього проєкту, а наразі Мінфін у своєму листі від 05.10.20 р. № 41020-01-2/30481 надав рекомендації щодо бухобліку ОЗ із 01.01.21 р. Однак інформації про вартісний критерій там, на жаль, немає, є лише роз’яснення, що методи, способи і процедури визнання активу ОЗ у межах головного розпорядника коштів мають бути єдині та відповідати вимогам НП(С)БОДС і що при внесенні змін до облікової оцінки, яка може переглядатися у разі зміни обставин, на яких вона базувалася, або отримання додаткової інформації про настання певної події, слід унести зміни до розпорядчого документа про облікову політику бюджетної установи.
Отже, на сьогодні з НП(С)БОДС 121 вартісний критерій вилучено, а із Методрекомендацій № 11 – ні. А оскільки методи, способи і процедури визнання активу ОЗ у межах головного розпорядника коштів мають бути єдині й відповідати вимогам НП(С)БОДС, можна вже зараз унести зміни до облікової політики за погодженням із головним розпорядником і встановити вартісний критерій згідно з пп. 14.1.138 ПК. Ще один варіант – дочекатися прийняття вищезазначеного проєкту наказу і потім внести зміни до облікової політики, обов’язково погодивши їх із головним розпорядником коштів. |
Зміни у формах меморіальних ордерів та затвердження ще одного облікового регістру
На офіційному сайті Мінфіну опубліковано проєкт наказу «Про внесення змін до наказу Мінфінансів України від 8 вересня 2017 року № 755», яким планується:
1) змінити назву «Зведення накопичувальних відомостей» на «Накопичувальна відомість»;
2) додати ще один обліковий регістр – Оборотну відомість, яка застосовуватиметься для аналітичного обліку запасів та звіряння даних складського та бухгалтерського обліку.
Зверніть увагу! Оборотна відомість відкривається на рік і складається щомісячно на підставі даних бухобліку за кожною групою аналітичних рахунків, що об’єднані відповідним синтетичним рахунком, у кількісному та вартісному відображенні. За кожним субрахунком виводяться загальні сумові підсумки, які мають відповідати показникам синтетичного обліку. |
Оборотна відомість може відкриватися на підставі первинних документів про надходження та витрачання запасів. У ній ведеться облік запасів за кожним найменуванням або однорідною групою (видом) запасів у розрізі субрахунків (аналітичних рахунків) та матеріально відповідальних осіб;
3) викласти в новій редакції меморіальні ордери № 11 «Накопичувальна відомість про надходження продуктів харчування», № 11-авт «Накопичувальна відомість про надходження продуктів харчування», № 12 «Накопичувальна відомість про витрачання продуктів харчування», № 12-авт «Накопичувальна відомість про витрачання продуктів харчування», затверджені наказом Мінфіну від 08.09.17 р. № 755.
У проєкті наказу зазначено, що наказ набуває чинності з 1 січня 2021 року, але не раніше дня опублікування. Тож чекаємо на його офіційне опублікування і лише потім вносимо зміни до облікових регістрів, які установа використовує в бухобліку.
Зміни до бюджетної звітності
На офіційному сайті Мінфіну опубліковано проєкт наказу «Про затвердження Змін до Порядку складання бюджетної звітності розпорядниками та одержувачами бюджетних коштів, звітності фондами загальнообов’язкового державного соціального і пенсійного страхування». Цим проєктом, зокрема, планується:
1) унести зміни до самого Порядку (детальніше ми розглянемо їх після офіційного опублікування цього документа);
2) викласти в новій редакції додатки 1–7 та 9, 18:
- Звіт про надходження та використання коштів загального фонду (форма № 2д, № 2м);
- Звіт про надходження і використання коштів, отриманих як плата за послуги (форма № 4-1д, № 4-1м);
- Звіт про надходження і використання коштів, отриманих за іншими джерелами власних надходжень (форма № 4-2д, № 4-2м);
- Звіт про надходження і використання інших надходжень спеціального фонду (форма № 4-3д, № 4-3м);
- Звіт про надходження і використання коштів, отриманих на виконання програм соціально-економічного та культурного розвитку регіонів (форма № 4-4д);
- Звіт про надходження і використання інших надходжень спеціального фонду (кредити (позики) від іноземних держав, іноземних фінансових установ і міжнародних фінансових організацій) (форма № 4-3д.1, № 4-3м.1);
- Звіт про заборгованість за бюджетними коштами (форма № 7д, № 7м);
- Звіт про виконання бюджету (кошторису) Фонду (додаток 9);
- Довідка про направлення асигнувань розпорядникам бюджетних коштів, які підпорядковані іншим головним розпорядникам бюджетних коштів (додаток 18);
3) виключити додатки 12–14, 19 та 20, тобто більше їх не складаємо;
4) змінити назву додатка 17 на таку: «Довідка про спрямування фактичних обсягів власних надходжень з урахуванням залишків на початок року, які перевищують відповідні витрати, затверджені законом про Державний бюджет України (рішенням про місцевий бюджет)».
У проєкті наказу зазначено, що він набуває чинності з 1 січня 2021 року, крім пп. 5 п. 3, пп. 2 п. 5, які набувають чинності з дня офіційного опублікування. Тобто, скоріш за все, звітувати за січень 2021 року ми вже будемо за новими формами.
Зміни в Інструкції № 333
Наказом Мінфіну від 27.10.20 р. № 636 унесено зміни до Інструкції щодо застосування економічної класифікації видатків бюджету, затвердженої наказом Мінфіну від 12.03.12 р. № 333. Наказ набув чинності з 1 січня 2021 року.
Зміни загалом не суттєві, але вони були дуже потрібні.
Отже, додано ще один КЕКВ 2113 «Суддівська винагорода». Видатки за цим кодом здійснюються на виплату:
- суддівської винагороди за встановленими посадовими окладами; надбавки за вислугу років; доплати за перебування на адміністративній посаді в суді, доплати за науковий ступінь, доплати за роботу, що передбачає доступ до державної таємниці;
- допомоги на оздоровлення в розмірі посадового окладу під час надання щорічної відпустки;
- вихідної допомоги у разі виходу у відставку.
Інші зміни Інструкції № 333 для зручності наведемо в таблиці із зазначенням пункту, який доповнено або викладено в новій редакції.
Зміни, унесені до Інструкції № 333
№ |
КЕКВ |
Норма |
Суть змін |
1 |
2 |
3 |
4 |
1 |
2210 |
Пп. 4 пп. 2.2.1 |
Нині сформульовано так: придбання аптечок та їх поповнення (у т. ч. дорожніх), лікарських засобів, виробів медпризначення, якщо установа (організація) не має медкабінету чи пункту, та для використання медичними навчальними закладами у навчальному процесі. Отже, нарешті питання, як купувати лікарські засоби та інші медвироби закладам (установам), що не мають медичного кабінету, яке гостро стояло протягом декількох років, закрито |
Пп. 8 пп. 2.2.1 |
Викладено в такій редакції: придбання комплектувальних виробів і деталей для ремонту всіх видів виробничого та невиробничого обладнання; витратних та інших матеріалів до комп’ютерної техніки та оргтехніки (кабельних коробів-кабелеводів, монтажних та комутаційних панелей, розеток, конекторів-з’єднувачів, накопичувачів інформації, картриджів, тонерів тощо); мережевого обладнання (патч-панелей, конекторів, роз’єднувачів, шаф тощо). Із цього підпункту вилучено лише одне слово «пасивного», а як полегшено життя. Тож відтепер можна передбачати закупівлі всіх видів мережевого обладнання, а не лише пасивного, відповідно до цього підпункту |
||
Пп. 9 пп. 2.2.1 |
Нині звучить так: придбання води, мінеральної води (крім мінеральної води для лікувальних цілей); тютюнових виробів (якщо таке придбання передбачено відповідними нормативно-правовими актами). У цьому підпункті також невеликі зміни, але згідно з ними можна закуповувати не лише цигарки, як це було раніше, а загалом тютюнові вироби |
||
Пп. 10 пп. 2.2.1 |
Викладено в такій редакції: придбання реактивів, хімікатів, біопрепаратів, насіння, добрив тощо (у т. ч. для науково-дослідних робіт, наукових цілей, лабораторних досліджень (випробувань) та навчального процесу), продуктів харчування з метою використання у навчальному процесі. Отже, починаючи із січня цього року ми нарешті маємо право за кодом 2200 закуповувати продукти, що використовуються у навчальному процесі, без будь-яких додаткових роз’яснень від Казначейства чи Мінфіну |
||
2 |
2230 |
Пп. 1 пп. 2.2.3 |
Нині прописано так: придбання продуктів харчування та/або оплата послуг із харчування для лікувально-профілактичних закладів, будинків-інтернатів, закладів освіти та інших установ (організацій) згідно із законодавством. Узагальнено перелік установ, що купують продукти чи послуги з харчування за цим кодом |
3 |
2240 |
Пп. 1 пп. 2.2.4 |
Тепер за цим КЕКВ можна планувати оплату послуг сторонніх фахівців, причому не лише тих, що є юрособами та суб’єктами господарювання, а й фізосіб-підприємців |
Абзац сьомий |
Раніше цей вид послуги називався «закупівля палітурних робіт», що не дуже відповідало назві самого КЕКВ, зараз назву послуги приведено у відповідність з чинним законодавством – за палітурні послуги |
||
Абзац дев’ятий пп. 1 пп. 2.2.4 |
Із цього підпункту вилучено адмінпослуги, на які здійснювалися видатки раніше, їх перенесено до КЕКВ 2800 (див. далі), а за цим кодом на сьогодні дозволено придбавати послуги, що надаються у разі придбання житла (послуги нотаріуса, із реєстрації договору купівлі-продажу в бюро технічної інвентаризації, брокерські тощо) |
||
Абзац десятий пп. 1 пп. 2.2.4 |
Розширено перелік видатків. Зокрема, оплату послуг, що надаються у сфері управління державним боргом, державними деривативами, та оплату послуг із відкриття та обслуговування рахунків у цінних паперах також слід здійснювати за КЕКВ 2240 |
||
Абзац дванадцятий пп. 1 |
Викладено в такій редакції: оплата послуг та відшкодування витрат, пов’язаних із наданням безоплатної правової допомоги, відповідно до законодавства (Закон від 02.06.11 р. № 3460-VI «Про безоплатну правову допомогу») |
||
Абзац тринадцятий пп. 1 |
Розширено перелік видатків за цим видом послуг із розробки ескізів (емблем, відомчих відзнак тощо), розробки дизайну інформаційних стійок, президій, сцени, інших тимчасових споруд |
||
Пп. 5 пп. 2.2.4 |
За цим КЕКВ вилучено деякі адмінпослуги, залишилися тільки такі: – оплата транспортних послуг (у т. ч. компенсація відповідних витрат працівникам закордонних дипломатичних установ України відповідно до законодавства), крім видатків із найму транспорту для будівельних робіт і капремонту будівель, які належать до капітального будівництва та капремонту; – проведення експертної оцінки транспортних засобів, технічного огляду транспортного засобу, навчання на курсах водіїв, медогляду водіїв (у т. ч. транспортних засобів спеціального призначення); – оплата послуг, безпосередньо пов’язаних із придбанням матеріалів (у т. ч. їх відвантаження, подання залізничних вагонів, простій під завантаженням та розвантаженням тощо), якщо вартість таких послуг не включена до ціни товару |
||
Абзац четвертий пп. 12 пп. 2.2.4 |
Цей підпункт доповнено новим переліком видатків: продовження терміну гарантійного обслуговування обладнання, техобслуговування і ремонт офісної техніки |
||
Абзац п’ятий |
Видатки, які провадяться за цим КЕКВ, розширено. Відтепер ми проводимо видатки не лише на продовження терміну підтримки або післягарантійного обслуговування програмного забезпечення, а й систем баз даних |
||
Пп. 14 |
Уточнено перелік видатків, які здійснюються за цим КЕКВ: – оплата послуг із поводження з відходами, у т. ч. біовідходами, відходами із вмістом дорогоцінних металів або шкідливих речовин тощо (крім послуг, які відносяться до комунальних) |
||
Пп. 20 |
Розширено перелік витрат, які установи оплачують за цим КЕКВ: – оплата (відшкодування) витрат експертів, спеціалістів, перекладачів, свідків і потерпілих, які залучаються органами досудового розслідування, органами прокуратури, судом або органами, у провадженні яких перебувають справи про адміністративні правопорушення; – оплата інших послуг (винагороди) експертів, спеціалістів, перекладачів; – оплата послуг із доставки померлих на судово-медичну експертизу |
||
Пп. 32 |
Додано новий підпункт, відповідно до якого видатки на оплату послуг за проведення акредитаційної процедури здійснюються за КЕКВ 2240 |
||
Пп. 33 |
Видатки на виплату винагороди за організацію та проведення тендерів в інтересах замовників згідно із законодавством проводяться за КЕКВ 2240 |
||
4 |
2260 |
Пп. 5 |
За цим КЕКВ розширено коло видатків та заходів спецпризначення, зокрема придбання та супроводження автоматизованої системи спецпризначення тощо |
5 |
2274 |
Пп. 2.2.7.4 |
Викладено в такій редакції: плата за природний газ, включаючи оплату послуг із розподілу природного газу, зберігання, постачання та транспортування (у т. ч. оплата потужності); оплата скрапленого (балонного) газу |
6 |
2282 |
Пп. 11 |
Цей підпункт приведено у відповідність до норм чинного законодавства і викладено в такій редакції: видатки закладів фахової передвищої та вищої освіти відповідно до нормативно-правових актів |
7 |
2600 |
П. 2.4 |
Поточні трансферти у вигляді грантів тепер можуть надаватись юридичним та фізичним особам |
8 |
2610 |
Пп. 7 |
Розширено перелік субсидій та поточних трансфертів, що надаються підприємствам (установам, організаціям). Зокрема, за цим КЕКВ тепер можуть надаватися гранти на безоплатній та безповоротній основі для реалізації проєктів |
9 |
2730 |
Пп. 16 пп. 2.5.3 |
Цей підпункт приведено у відповідність до вимог чинного законодавства. Тож за КЕКВ 2730 проводяться видатки на пільговий проїзд студентів закладів фахової передвищої та вищої освіти, учнів закладів професійної (професійно-технічної) освіти |
Пп. 19 пп. 2.5.3 |
Уточнено перелік видів допомог, які виплачуються відповідним категоріям громадян |
||
10 |
2800 |
Пп. 4 п. 2.6 |
Доповнено перелік видатків, які здійснюються за КЕКВ 2800: – придбання патенту та плата за продовження строку його дії; – плата за отримання ліцензій та акредитацію (сертифікат) відповідно до законодавства; – виплата роялті (плата (винагорода) за використання або надання права на використання об’єкта права інтелектуальної власності) |
Пп. 9 п. 2.6 |
– відшкодування моральних збитків та майнової шкоди юридичним та фізичним особам згідно з рішенням суду та судових витрат |
||
Пп. 13 п. 2.6 |
– оплата витрат виконавчого провадження |
||
Пп. 14 п. 2.6 |
– виплати за державними деривативами та видатки, пов’язані із здійсненням правочинів із державними деривативами, у т. ч. сплата комісійних зборів; – комісійної винагороди банку при купівлі, обміні (конвертації) валютних коштів та комісійних витрат банків-кореспондентів; – штрафів; – збору на обов’язкове державне пенсійне страхування під час здійснення операцій із купівлі інвалюти, оплата яких пов’язана із здійсненням платежів за державними деривативами |
||
11 |
3110 |
Пп. 10 пп. 3.1.1 |
Вилучено слово «активного» мережевого та телекомунікаційного обладнання. Тож відтепер можна планувати закупівлю за цим кодом як активного, так і пасивного мережевого та телекомунікаційного обладнання |
12 |
3160 |
Пп. 3.1.6 |
Із цього підпункту вилучено витрати, які визнаються роялті без огляду на те, які нематеріальні активи придбаваються. Витрати, що визнаються роялті, за цим кодом не здійснюються |
13 |
3210 |
Пп. 3 пп. 3.2.1 |
Цей підпункт приведено у відповідність до норм чинного законодавства. Зокрема, зазначено, що капітальні видатки здійснюються закладами фахової передвищої та вищої освіти, науковими установами згідно з нормативно-правовими актами |
Ознайомитися з нормами оновленої Інструкції № 333 ви можете нижче.
Коментарі до матеріалу