Отримайте доступ до готових рішень, публікацій та оглядів
Підписатися

Зберігання пального в умовах карантину: відповіді на запитання

Карантин

17.04.2020 2762 0 5

Із цієї статті ви дізнаєтеся: чи впливає карантин на порядок отримання ліцензії на право зберігання пального (далі – ліцензія) та як саме, як проводяться перевірки в умовах карантину та чи застосовуються штрафи за зберігання пального без ліцензії.


Запитання – відповіді

Чи застосовуються в період карантину штрафні санкції за зберігання пального без ліцензії?

Так, застосовуються. Звільнення від відповідальності за порушення вимог законодавства щодо зберігання пального не передбачено (п. 521 підрозд. 10 розд. ХХ Податкового кодексу, далі – ПК).

Нагадаємо, провадження діяльності зі зберігання пального підлягає ліцензуванню згідно із Законом від 19.12.95 р. № 481/95-ВР «Про державне регулювання виробництва й обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального» (далі – Закон № 481). Зберігання пального без ліцензії загрожує штрафом у розмірі 500 тис. грн.

Для того щоб усі суб’єкти господарювання (далі – СГ) встигли оформити ліцензію, застосування штрафів за зберігання пального без ліцензії було відтерміновано до 31.03.20 р. (ст. 18 Закону № 481).

Тож починаючи з 01.04.20 р. зберігання пального без ліцензії карається штрафом у розмірі 500 тис. грн. Запровадження карантину на це жодним чином не впливає.

Про те, як отримати ліцензію, ми писали в «Ліцензування пального: пам’ятка про документи, строки та вартість», «Подаємо заяву на отримання ліцензії на пальне за спрощеною процедурою».

На час карантину запроваджено мораторій на проведення перевірок. Чи стосується це перевірок щодо зберігання пального?

На жаль, ні. Мораторій на перевірки (п. 522 підрозд. 10 розд. ХХ ПК):

  • стосується документальних та фактичних перевірок на період із 18.03.20 р. по 31.05.20 р. Виняток становлять документальні позапланові перевірки з підстав, визначених пп. 78.1.8 ПК;
  • не стосується фактичних перевірок у частині порушення вимог законодавства, зокрема щодо зберігання пального.

Тобто для контролю за зберіганням пального в умовах карантину можуть призначити виключно фактичні перевірки.

Якими є підстави для призначення фактичної перевірки та порядок її проведення?

Фактична перевірка здійснюється без попередження платника за місцем фактичного провадження діяльності, розташування господарських чи інших об’єктів права власності платника. Порядок її проведення передбачено ст. 80 ПК.

Серед питань, які розглядаються під час фактичної перевірки, визначено важливе для нас – наявність ліцензії та діяльність в її межах.

Перевірка проводиться на підставі наказу керівника податкової (його заступника чи уповноваженої особи). Копія такого наказу вручається платнику податків/його представнику під підпис до початку перевірки.

Фактична перевірка операцій зі зберігання пального може бути призначена за наявності хоча б однієї з таких підстав (п. 80.2 ПК):

  • за результатами перевірок інших платників виявлено факти, які свідчать про можливі порушення платником законодавства щодо виробництва та обігу підакцизних товарів, наявності у нього ліцензій, контроль за наявністю яких покладено на податкову (сюди якраз віднесено й нашу ліцензію), і виникла необхідність перевірки таких фактів;
  • наявність та/або отримання в установленому порядку інформації від державних органів чи органів місцевого самоврядування про можливі порушення платником податків законодавства, зокрема щодо наявності ліцензій за підакцизними товарами;
  • письмове звернення покупця/споживача про порушення платником установленого порядку ліцензування;
  • наявність та/або отримання інформації про порушення вимог законодавства, зокрема щодо виробництва та обігу пального;
  • за результатами попередньої перевірки виявлено порушення законодавства з питань, передбачених пп. 75.1.3 ПК (наявність ліцензії). Повторна перевірка може бути призначена протягом 12 місяців із дати складання акта за результатами попередньої.

Тривалість перевірки становить до 10 діб із можливим продовженням не більш як на 5 діб (п. 82.3 ПК). Тобто максимальний строк перевірки – 15 діб.

Отже, у період карантину до підприємства, яке зберігає пальне, можуть завітати із фактичною перевіркою. Платник може дізнатися про неї навіть у день її проведення. Часу підготуватися у нього не буде. Тому слід щодня правильно оформляти документи з обігу пального та уникати його реалізації.

Податківці самостійно завітають за місцем провадження вашої діяльності та можуть перевіряти наявність ліцензії та порядок здійснення діяльності за такою ліцензією.

Фермерське господарство отримало ліцензію. Чи треба йому подавати декларацію акцизного податку або будь-яку іншу звітність щодо використання пального?

Ні, подавати будь-яку звітність, у тому числі декларацію акцизного податку, за наявності виключно ліцензії не потрібно. Пояснимо чому.

По-перше, нормами Закону № 481 не передбачено подання звітності щодо пального, яке зберігається в межах отриманої ліцензії.

По-друге, наявність ліцензії не означає автоматичного виникнення акцизу. Платником акцизного податку є, зокрема, особи, що реалізують пальне (пп. 212.1.15 ПК). Дійсно, п. 49.2 ПК установлено, що платники, визначені пп. 212.1.15 ПК, а також платники, які мають діючі (у т. ч. призупинені) ліцензії на право провадження діяльності з підакцизною продукцією, зобов’язані за кожний установлений ПК звітний період подавати податкові декларації незалежно від того, провадилась діяльність у цьому періоді чи ні.

Утім, ДПС роз’яснює (ЗІР, категорія 114.07), що подавати таку декларацію не потрібно СГ, який має виключно ліцензію і не підпадає під визначення платника акцизу згідно з пп. 212.1.15 ПК (не реалізує пальне), якщо протягом звітного періоду сукупно виконуються три умови:

  • відсутні об’єкти обкладення акцизним податком та/або показники, які підлягають відображенню у декларації;
  • відсутні будь-які інші діючі/призупинені ліцензії на право провадження діяльності з пальним (оптова, роздрібна торгівля, виробництво);
  • відсутні підстави для визнання його платником акцизного податку за будь-якими іншими ознаками, установленими у п. 212.1 ПК.

Отже, аби уникнути акцизного податку та обов’язку подавати відповідну декларацію, СГ варто утриматися від реалізації пального та зберігати його виключно для власних потреб у межах отриманої ліцензії (не мати інших ліцензій щодо пального). Якщо ж платник має іншу ліцензію щодо пального (наприклад, на реалізацію), то подавати декларацію потрібно.

Чи передбачено подання заяви та отримання ліцензії в електронному вигляді?

Ні. В електронному вигляді не вдасться ні подати заяву, ні отримати ліцензію або відмову. Подати заяву на отримання ліцензії можна одним із таких способів (ст. 15 Закону № 481):

  • передати особисто до обласної податкової. Увага! У період карантину дотримуйтеся правил гігієни, використовуйте засоби індивідуального захисту, тримайте дистанцію в громадських місцях;
  • надіслати поштою рекомендованим листом.

Аби отримати ліцензію, заявнику доведеться завітати до обласної податкової за місцем розташування місць зберігання пального. Адже надсилання заявнику ліцензії електронним шляхом або поштою не передбачено. Але при позитивному розгляді заяви і документів (у разі їх подання) заявника включають до Єдиного державного реєстру суб’єктів господарювання, які отримали ліцензії, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним (далі – Реєстр) (ст. 1 Закону № 481).

Реєстр розміщено в публічному доступі на сайті ДПС, він постійно оновлюється. Інформація в Реєстрі з’явиться швидше, ніж ви заберете ліцензію. Тож за допомогою Реєстру заявник може віддалено перевірити, чи видано йому ліцензію, а сам документ забрати пізніше.

Висновки

  1. Запровадження карантину на території України не скасовує обов’язку отримати ліцензію у разі провадження діяльності зі зберігання пального.
  2. За діяльність без ліцензії порушнику загрожує штраф у розмірі 500 тис. грн.
  3. Наявність ліцензії у платника може бути перевірена у процесі фактичної перевірки. Вона проводиться без попередження платника за місцем фактичного провадження діяльності і триває максимум 15 діб (10 діб із можливим продовженням ще на 5).

Коментарі до матеріалу