Реєстрація, соцгарантії та компенсації вимушеним переселенцям та тим, хто їм допомагає
Через війну, розв’язану російськими агресорами, наші співвітчизники вимушені були покинути свої домівки та виїхати для пошуку місця проживання та роботи в інші регіони країни. У межах своїх сьогоднішніх можливостей держава та місцеві громади роблять усе, щоб їх підтримати. Пропонуємо ознайомитись із законодавчим підґрунтям надання допомоги та підтримки вимушеним переселенцям.
Загальні положення
З початком окупації Криму та подій на Донбасі 2014 року багато громадян, які там проживали, змушені були виїхати в інші регіони. Оскільки їх кількість була досить суттєвою, держава мала врегулювати цю ситуацію на законодавчому рівні, щоб забезпечити права таких громадян, передбачені Конституцією України та її законами. Основним документом у цій сфері став Закон від 20.10.2014 № 1706-VII «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб» (далі – Закон № 1706).
Внутрішньо переміщеною особою (далі – ВПО) є громадянин України, іноземець або особа без громадянства, який перебуває на території України на законних підставах та має право на постійне проживання в Україні, якого змусили покинути своє місце проживання через негативні наслідки збройного конфлікту, тимчасову окупацію, повсюдні прояви насильства, порушень прав людини та надзвичайні ситуації природного чи техногенного характеру або з метою їх уникнення (ст. 1 Закону № 1706)
Зазначені обставини вважаються загальновідомими і такими, що не потребують доведення, якщо інформація про них міститься в офіційних звітах (повідомленнях) Верховного Комісара ООН з прав людини, Організації з безпеки та співробітництва в Європі, Міжнародного Комітету Червоного Хреста і Червоного Півмісяця, Уповноваженого ВРУ з прав людини, розміщених на вебсайтах зазначених організацій, або якщо щодо таких обставин уповноваженими державними органами прийнято відповідні рішення.
Водночас держава вживає всіх можливих заходів, передбачених Конституцією та законами України, міжнародними договорами, згода на обов’язковість яких надана Верховною Радою України, щодо запобігання виникненню передумов вимушеного внутрішнього переміщення осіб, захисту та дотримання прав і свобод ВПО, створення умов для добровільного повернення таких осіб до покинутого місця проживання або інтеграції за новим місцем проживання в Україні.
Відповідно до ст. 4 Закону № 1706 факт внутрішнього переміщення підтверджується довідкою про взяття на облік ВПО, що діє безстроково, крім таких випадків:
- подання заяви про відмову від довідки;
- скоєння кримінального правопорушення: дій, спрямованих на насильницьку зміну чи повалення конституційного ладу або на захоплення державної влади; посягання на територіальну цілісність і недоторканність України; терористичний акт; утягнення у вчинення терористичного акту; публічні заклики до вчинення терористичного акту; створення терористичної групи чи терористичної організації; сприяння вчиненню терористичного акту; фінансування тероризму; учинення кримінального правопорушення проти миру, безпеки людства та міжнародного правопорядку або військового кримінального правопорушення;
- повернення до покинутого місця постійного проживання;
- виїзду на постійне місце проживання за кордон;
- подання завідомо недостовірних відомостей.
Кожна дитина, серед інших і та, яка прибула без супроводження батьків, інших законних представників, отримує довідку про взяття на облік ВПО.
Підставою для взяття на облік ВПО є проживання на території, де виникли обставини, зазначені в ст. 1 Закону № 1706, на момент їх виникнення.
Для отримання довідки про взяття на облік ВПО така особа звертається із заявою встановленої форми до структурного підрозділу з питань соцахисту населення районних, районних у місті Києві державних адміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах (у разі утворення) рад за місцем проживання відповідно до Порядку оформлення і видачі довідки про взяття на облік ВПО, затвердженого постановою КМУ від 01.10.2014 № 509 (далі – Порядок № 509).
Відповідно до ст. 16 Закону № 1706, органи державної виконавчої влади (держоргани) та органи місцевого самоврядування (далі – ОМС) у межах своїх повноважень мають забезпечити дотримання прав громадських об’єднань, що надають допомогу ВПО. Також зазначені органи можуть залучати такі громадські об’єднання до процесу формування і реалізації державної політики щодо розв’язання питань ВПО.
Державний нагляд та контроль за дотриманням законодавства громадськими об’єднаннями, що надають допомогу ВПО, здійснюють органи державної виконавчої влади та ОМС у порядку, визначеному законом.
Реєстрація та отримання статусу ВПО
Після 24.02.2022 – початку вторгнення агресора на нашу територію – кількість ВПО зросла в рази. Це викликало потребу внесення відповідних змін до нормативно-правових актів, що регулювали цю сферу, а також виділення бюджетних коштів для виплат допомоги переселенцям.
Так, з метою визначення правового статусу та забезпечення обліку осіб, які після введення воєнного стану перемістилися з регіонів, де проводяться активні бойові дії, постановою КМУ від 13.03.2022 № 269 було внесено зміни до Порядку № 509. Відповідно до цих зміни громадяни України, які вимушено покинули своє житло через бойові дії, можуть отримати довідку, яка підтверджує факт внутрішнього переміщення і взяття на облік, дещо в іншому порядку.
Зокрема, у період дії воєнного стану, запровадженого Указом Президента України від 24.02.2022 № 64, особам, які внаслідок війни перемістилися до інших регіонів, надається відповідна довідка та інформація про них вноситься до Єдиної інформаційної бази даних про ВПО.
Така реєстрація ВПО потрібна насамперед для своєчасного здійснення соціальних виплат громадянам, через готівкові розрахунки. Ці кроки Уряд здійснив, зокрема, для:
- своєчасної виплати пенсій, пільг, субсидій та державних соціальних допомог усім отримувачам;
- продовження строків виплат усіх раніше призначених допомог на час дії воєнного стану без звернення отримувача;
- упровадження спеціальних механізмів виплати пенсій та допомог тим, хто отримував їх за місцем проживання, але змінив його через бойові дії;
- упровадження централізованого нарахування та виплати допомог для людей із територій, де через активні бойові дії органи соціального захисту не змогли провести нарахування та виплати;
- залучення та розподілу гуманітарної допомоги.
На отримання довідки мають право особи, які після введення воєнного стану перемістились із регіонів, які входять Переліку адміністративно-територіальних одиниць, на території яких надається допомога застрахованим особам в рамках програми «єПідтримка»», затвердженого розпорядженням КМУ від 06.03.2022 № 204-р. До таких регіонів належать:
- Волинська область;
- Дніпропетровська область;
- Донецька область;
- Житомирська область;
- Запорізька область;
- Київська область;
- м. Київ;
- Луганська область;
- Миколаївська область;
- Одеська область;
- Сумська область;
- Харківська область;
- Херсонська область;
- Чернігівська область.
Для отримання довідки особа може звернутися до уповноваженої особи виконавчого органу сільської, селищної, міської ради або центру надання адміністративних послуг (ЦНАП). Уповноважена особа тергромади/ЦНАП приймає рішення та видає довідку ВПО і реєструє заяву з формуванням електронної справи з використанням інформаційних систем Мінсоцполітики для включення інформації про ВПО до Єдиної інформаційної бази даних про ВПО.
Отже, якщо раніше довідку про взяття на облік можна було отримати лише в органах соцзахисту населення, то зараз упроваджуються додаткові можливості для звернення:
- уповноважена особа громади;
- ЦНАП;
- подання заяви через портал «Дія» (за можливості).
Зокрема, електронна форма довідки може формуватися засобами Єдиної інформаційної бази даних про ВПО та порталу «Дія» і передається в мобільний додаток порталу «Дія» такої особи за її запитом шляхом використання інформації, наявної в Єдиній інформаційній базі даних про ВПО (далі – ЄІБ) та переданої до порталу «Дія» з дотриманням вимог законодавства про інформацію та законодавства про захист персональних даних.
Слід зазначити, що для ОМС у громадах, утворених із містами обласного значення, принцип роботи з ВПО практично не змінився. Посадові особи приймають документи, видають довідки, формують електронні справи та вносять інформацію до ЄІБ. Для інших ОМС слід уповноважити відповідний виконавчий орган або ЦНАП (та окремих працівників) на приймання документів, прийняття рішення та видачу довідок ВПО, реєстрацію заяв із формуванням електронної справи. Уповноважити на такі дії можна також старосту.
Пільги та компенсації від держави
Статус ВПО надає право на:
- отримання безоплатного тимчасового проживання протягом 6 місяців із моменту взяття на облік ВПО. Для багатодітних сімей, осіб з інвалідністю, осіб похилого віку цей термін може бути продовжено;
- щомісячну адресну допомогу;
- отримання соціальних та адміністративних послуг за місцем перебування, зокрема соціальних виплат, пенсії;
- забезпечення ліками;
- гуманітарну та благодійну допомогу тощо.
Зокрема ВПО, які змушені були покинути місце постійного проживання у зв’язку із широкомасштабним вторгненням Росії в Україну, можуть отримати допомогу на проживання від держави у розмірі 3 000 грн на кожну дитину або людину з інвалідністю та у розмірі 2 000 грн на кожну іншу особу. Це передбачено Порядком надання допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам, затвердженим постановою КМУ від 20.03.2022 № 332 (далі – Постанова № 332). Допомога надається щомісячно з місяця звернення на період уведення воєнного стану та одного місяця після його припинення чи скасування на кожну ВПО, відомості про яку включено до Єдиної інформаційної бази даних про ВПО.
Допомога виплачується за повний місяць незалежно від дати звернення за її наданням та дати припинення чи скасування воєнного стану. Допомога ВПО, які звернулися за її наданням до 14.04.2022, надається починаючи з березня 2022 року.
Слід зазначити, що допомога на проживання призначається автоматично без подання додаткового звернення ВПО, які станом на 01.03.2022 отримували щомісячну адресну допомогу для покриття витрат на проживання, серед іншого й на оплату житлово-комунальних послуг, відповідно до постанови КМУ від 01.10.2014 № 505 «Про надання щомісячної адресної допомоги внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг».
Виплата допомоги здійснюватиметься через Ощадбанк на банківський рахунок (за стандартом IBAN), який отримувач зазначив у заяві на допомогу. Щоб отримати допомогу, слід подати заяву до структурного підрозділу з питань соцзахисту населення районних, районних у м. Києві держадміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах рад, уповноваженої особи виконавчого органу сільської, селищної, міської ради, ЦНАП або через застосунок «Дія».
Розмір отриманої допомоги на проживання не враховується для обчислення сукупного доходу сім’ї у разі надання всіх інших видів соціальних допомог, які надаються з урахуванням доходу. Також ця допомога не оподатковується ПДФО.
Слід зазначити, що Постановою № 332 затверджено також і Порядок використання коштів державного бюджету для надання допомоги на проживання ВПО, для чого Мінсоцполітики виділено 10 млрд грн на програму в загальному фонді державного бюджету 2501480 «Надання щомісячної адресної допомоги внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, у тому числі на оплату житлово-комунальних послуг».
Компенсація органам виконавчої влади та місцевим бюджетам
Постановою КМУ від 11.03.2022 № 261 затверджено Порядок та умови надання компенсації центральним органам виконавчої влади та місцевим бюджетам на оплату комунальних послуг, що надаються під час розміщення в умовах воєнного стану тимчасово переміщених осіб (далі – Порядок № 261). Постановою КМУ від 29.03.2022 № 388 Порядок № 261 був оновлений і доповнений, тож відтепер компенсацію зможуть отримувати:
- центральні органи виконавчої влади;
- заклади освіти приватної форми власності;
- особи, які залишили постійне місце навчання.
Компенсація на оплату комунальних послуг не поширюватиметься на осіб, які отримують щомісячну адресну допомогу ВПО для покриття витрат на проживання. |
Також компенсуватимуться послуги з постачання гарячої води та інші види енергоносіїв (дрова, пелети, вугілля тощо).
Для отримання компенсації заклади повинні будуть подати додатково таку інформацію: повну назву закладу, код ЄДРПОУ, а також відповідні підтвердні документи щодо фактичної оплати комунальних послуг за звітний місяць. Заявки від приватних шкіл отримуватиме МОН.
Компенсація закладам ОМС надаватиметься у вигляді додаткової дотації з держбюджету місцевим бюджетам через головного розпорядника – Мінрегіон за кошти резервного фонду.
Компенсація закладам освіти приватної форми власності надаватиметься через МОН за кошти резервного фонду.
Казначейство перераховуватиме місцевим бюджетам кошти не пізніше ніж 10-го числа місяця, що настає за місяцем, в якому ухвалено відповідне рішення. Обласні військові адміністрації перераховуватимуть кошти до бюджетів ОМС та обласного бюджету протягом п’яти робочих днів Із дня зарахування коштів від органу Казначейства.
Компенсації роботодавцям
Постановою КМУ від 20.03.2022 № 331 затверджено Порядок надання роботодавцю компенсації витрат на оплату праці за працевлаштування ВПО внаслідок проведення бойових дій під час воєнного стану в Україні.Ним передбачено, що під час воєнного стану в Україні тим роботодавцям, які беруть на роботу переселенців із постраждалих регіонів, виплачується 6 500 грн за кожного працевлаштованого. Ці кошти роботодавці зможуть витратити на оплату праці таких працівників.
Документом передбачено, що компенсація роботодавцям витрат на оплату праці надається за кожну працевлаштовану особу на умовах строкового або безстрокового трудового договору (контракту), гіг-контракту, зокрема за сумісництвом.
Для отримання компенсації роботодавець має відповідати низці умов:
- перебувати на обліку як платник ЄСВ;
- розмір зарплати працівника за повністю виконану місячну (годинну) норму праці не може бути нижчим за розмір мінімальної заробітної плати, установленої законодавством;
- роботодавець мав подати податкову звітність за IV квартал 2021 року або річну звітність за увесь минулий рік.
Компенсація надається щомісяця за кожну працевлаштовану особу, за яку роботодавцем сплачується ЄСВ, на період воєнного часу та протягом 30 календарних днів після його скасування або припинення. Виплачуватиметься вона за працевлаштування однієї ВПО лише один раз. Загальна тривалість надання компенсації витрат не може перевищувати двох місяців.
Починаючи з березня, згідно з урядовою програмою власники житла, які безоплатно допомагають ВПО, зможуть отримати від держави близько 450 грн на місяць (14,77 грн/день) за кожну прийняту особу (незалежно від віку) для компенсації витрат на комунальні послуги. Це передбачено Порядком компенсації витрат за тимчасове розміщення ВПО, які перемістилися у період воєнного стану і не отримують щомісячної адресної допомоги ВПО для покриття витрат на проживання, у тому числі на оплату житлово-комунальних послуг, затвердженим постановою КМУ від 19.03.2022 № 333.
Алгоритм роботи цієї програми такий:
- подання власником житла заяви до ОМС за місцем проживання, через сайт або застосунок «Дія» про готовність прийняти у себе переселенців. Це дасть змогу ОМС сформувати реєстр житлового фонду, доступного для розміщення якомога більшої кількості людей;
- після поселення ВПО – подання відповідної заяви до ОМС (тобто, що розселення ВПО має відбуватись лише за згодою власників житла;
- до 5-го числа кожного місяця інформування ОМС про кількість днів та переселенців, які проживали;
- отримання компенсації (до 20-го числа поточного місяця).
Інші форми підтримки ВПО
На сьогодні існують й інші форми підтримки ВПО, крім наведених вище. Так, для допомоги родинам із дітьми Мінсоцполітики дозволило використовувати кошти монетизованого «Пакунку малюка» для придбання будь-яких потрібних родині товарів без обмежень.
У межах співпраці з представництвом Управління Верховного Комісара ООН у справах біженців в Україні запускається багатоцільова програма підтримки ВПО. Її перший етап – грошові допомоги родинам із новонародженими, багатодітним родинам. Спочатку програма буде діяти в західних регіонах країни, а згодом пошириться і на інші. Загалом вона розрахована на підтримку 450 тис. осіб.
Мінсоцполітики напрацьовує концепт «Соціального пакету внутрішньо переміщеної особи», який включатиме в себе комплексні рішення щодо забезпечення переміщених осіб житлом, роботою, освітніми, медичними, соціальними послугами та допомогами. Як зазначають урядовці, подібні комплексні «пакети підтримки» є відображенням найкращого міжнародного досвіду. Вони, з одного боку, є дієвою допомогою людям, з іншого – мають сприяти керованому відновленню економіки з фокусом на пріоритетні галузі.
І наостанок слід зазначити, що згідно з березневим звітом управління Верховного комісара ООН з прав людини (УВКПЛ ООН), кількість ВПО в Україні може досягти 6,7 млн (порівняно з 854 тис. до початку великої війни), 4,3 млн із яких потребуватимуть рятівної гуманітарної допомоги.
Відповідно до початкового запиту про фінансову підтримку на $270 млн УВКПЛ ООН має намір надати допомогу 2,1 млн ВПО протягом початкового тримісячного періоду (березень – травень 2022 року). Загалом ООН оцінює фінансові потреби в терміновому реагуванні на ситуацію в Україні в розмірі $1,7 млрд, з них $1,1 млрд для України та $550,6 млн – для країн, які прийняли біженців.
Коментарі до матеріалу