Отримайте доступ до готових рішень, публікацій та оглядів
Підписатися

Контроль ведення військового обліку

07.05.2018 14085 0 2


Розглянемо питання перевірки стану ведення військового обліку, щоб запобігти порушенням у цій царині.


Передумови для перевірки

На сьогодні базовим документом, яким регулюються питання обліку військовиків, є Порядок організації та ведення військового обліку призовників і військовозобов’язаних, затверджений постановою КМУ від 07.12.16 р. № 921 (далі – Порядок № 921).

Згідно з цим Порядком організовують та ведуть облік органи виконавчої влади всіх рівнів (від центральних до місцевих), виконкоми сільських, селищних та міських рад, військкомати, військові частини, установи, організації, а також навчальні заклади.

Надважливим є здійснення такого обліку задля забезпечення повного та якісного комплектування ЗСУ та інших військових формувань особовим складом у мирний час та особливий період.

Для цього конче необхідним є забезпечення повноти та достовірності даних стосовно кількісного складу та якісного стану призовників і військовозобов’язаних.

Контрольні функції щодо військового обліку, який здійснюється відповідальними за його ведення особами, покладено на Генштаб ЗСУ. Тож Генштаб щороку до 1 березня затверджує для штабів оперативних командувань план перевірки стану такого обліку.

Як передбачено п. 73 Порядку № 921, програма з визначеними питаннями перевірки доводиться оперативними штабами до відома відповідних керівників держорганів, ОМС, установ, закладів не пізніше ніж за 10 днів до її початку. Питання, що перевірятимуться, містяться в додатку 27 до Порядку № 921.

Що перевірятиметься в міністерствах

У ході перевірки апарату міністерств та відомств, якими здійснюється військовий облік, уповноважені для перевірки особи Генштабу ЗСУ мають з’ясувати питання щодо:

  • результатів контролю за станом цього обліку;
  • стану методологічного, методичного та наукового забезпечення заходів військового обліку;
  • організації та стану підвищення кваліфікації військово-облікового персоналу.

Підлягає перевірці й кадровий підрозділ у частині ведення ним обліку, а також кілька установ та підприємств, які перебувають у віданні центрального органу виконавчої влади.

І це ще не все. Процедура перевірки застосовується до:

положення про структурний підрозділ, яким забезпечується функціонування системи військового обліку у відповідній галузі (наприклад, освіті, культурі), включаючи здійснення бронювання військовиків на період мобілізації та на воєнний час;

нормативно-правового акта, яким ухвалено документ із визначення порядку виконання функціональних завдань, результатів контролю дотримання порядку обліку військовиків органами, підпорядкованими відповідному міністерству, відомству.

Перевірка місцевих держорганів

Перевірці підлягають:

  • апарат місцевого держоргану (наприклад, обласна, районна держадміністрації, територіальний орган міністерства, відомства) щодо організаційних питань обліку на території адміністративно-територіальної одиниці;
  • методика забезпечення обліку та підвищення кваліфікації відповідальних за нього осіб;
  • кадровий підрозділ апарату держоргану та кілька виконкомів чи установ, розташованих на території відповідальності держоргану.

Перевірка ОМС

Зауважимо, що перевірка виконкомів сільських, селищних та міських рад найдетальніша. Адже виконкоми здійснюють досить великий обсяг роботи з обліку військовиків, тож не варто дивуватись прискіпливості перевіряючих.

Отже, стисло перелічимо моменти, на які звертають увагу уповноважені для перевірки особи Генштабу ЗСУ під час перевірки:

  • виконання заходів щодо взяття на облік осіб, які прибули на постійне місце проживання на територію, що є у віданні відповідної ради;
  • зняття з обліку осіб після їх вибуття в іншу місцевість на нове місце проживання;
  • заходи з виявлення тих, хто проживає на обслуговуваній виконкомом території та не перебуває на військовому обліку, а також взяття їх на персональний облік та направлення осіб до військкоматів;
  • оповіщення про виклик осіб до комісаріату;
  • строки та способи звіряння даних обліку, унесення необхідних змін до них. Зауважимо: щонайменше раз на рік виконкоми мають звіряти облікові дані військовиків з тими, що є у військкоматах, а також даних щодо місця проживання – з будинковими книгами шляхом подвірного обходу;
  • списки громадян, які підлягають приписці до призовної дільниці;
  • контроль дотримання громадянами правил військового обліку, включаючи взаємодію з Нацполіцією задля розшуку осіб, які ухиляються від виконання військового обов’язку;
  • стан та зміст інформування військкомату щодо порушників правил обліку.

Окремо звернемо увагу на перевірку питання щодо того, чи своєчасно повідомлено рай(міськ)військкомат про реєстрацію, ліквідацію установи, що належить до сфери управління виконкому ради. Такий обов’язок щодо ОМС передбачено законодавчими актами та Порядком № 921.

Документи, що підлягають перевірці за окремо визначеною нормою

У міністерствах чи відомствах, місцевих держорганах, виконкомах рад обов’язково перевіряються документи, зазначені у п. 5 додатка 27 до Порядку № 921.

Розглянемо детальніше, про що йдеться.

Насамперед звертаємо увагу роботодавців (керівників бюджетних установ, закладів, держорганів, голів рад) на те, що перевірка розпочинається з питання правильності призначення осіб, відповідальних за ведення військового обліку. Тому наказ про їх призначення має містити дані щодо найменування посади працівника, структурного підрозділу, у штаті якого він перебуває, а також про встановлення умов оплати праці за цією посадою.

За наявності підстав, передбачених п. 11 Порядку № 921, зазначається розмір доплати, що встановлюється працівникові за ведення ним обліку військовиків.

Перевіряльники звертають увагу також на відповідність забезпечення військового обліку вимогам, установленим Міноборони та Держстату.

Ідеться, зокрема, про такі вимоги:

  • зміни облікових даних призовників і військовозобов’язаних відображаються згідно з формою, наведеною в додатку 2 до Порядку № 921, де, серед іншого, зазначається військовий ідентифікаційний номер, а також номер військово-облікової спеціальності; військове звання, дані військового квитка. У повідомленні слід зафіксувати, які саме облікові дані змінюються, та підстави для таких змін;
  • звернення про ухилення громадянина від виконання ним військового обов’язку оформлюється згідно з додатком 5 до Порядку № 921. Особа, відповідальна за військовий облік, повинна підготувати таке звернення до відповідного місцевого органу Нацполіції про працівника (студента, вихованця), який перебуває на військовому обліку. Підставою для такого звернення є грубе порушення таким військовозобов’язаним Правил військового обліку (додаток 1 до Порядку № 921), що змушує вдатися до його розшуку, затримання і доставки до військкомату;
  • необхідність повідомлення рай(міськ)військкомату про реєстрацію, ліквідацію установ (додаток 6 до Порядку № 921). Наприклад, надаються дані щодо новоствореного комунального закладу охорони здоров’я або ж про реорганізацію спеціалізованого навчального закладу спортивного профілю в дитячо-юнацьку спортивну школу тощо;
  • своєчасність оформлення бронювання військовиків за установою, організацією на період мобілізації та на воєнний час.

Підлягають перевірці і такі документи, як:

  • штатний розпис;
  • посадові інструкції відповідальних за військовий облік працівників;
  • картотека особових карток за формою № П2 (№ П2 ДС) (затверджена наказом Мінстату від 26.12.95 р. № 343);
  • службове листування з комісаріатом;
  • відомості про чисельність військовозобов’язаних, які заброньовані за переліками посад і професій;
  • посвідчення про відстрочку від призову до ЗСУ на період мобілізації та на воєнний час, включаючи відомості щодо їх видачі;
  • журнал обліку результатів перевірок стану військового обліку та звіряння військово-облікових документів;
  • відомості про нарахування та отримання зарплати працівниками.

Важливим є також питання розробки та затвердження наказом керівника органу державної влади, головою місцевої ради плану-графіка перевірок стану військового обліку військовиків на поточний рік, що здійснюватиметься районним чи міським військкоматом.

Не зайвим буде визначити в цьому розпорядчому документі особу, на яку покладається контроль за виконанням таких планів-графіків. У графіках необхідно зазначити:

  • термін перевірки (тобто конкретну дату);
  • осіб чи підрозділ, залучених до перевірки;
  • точну назву та адресу установ, організацій, закладів, що перевірятимуться.

Перевірки щодо жінок-військовиків

Окремо поговоримо про осіб, що підлягають військовому обліку та дані про яких відображаються у Списку жінок, які мають фах, споріднений з відповідною військово-обліковою спеціальністю (додаток 10 до Порядку № 921). Відповідальною за військовий облік особою має бути внесено до цього Списку П. І. Б., дату народження, серію та номер паспорта жінки, а також її спеціальність.

Ідеться, зокрема, про медичних працівників, зв’язківців, картографів, граверів, кінота радіомеханіків. Тобто керуватися в такому разі слід Переліком спеціальностей, після одержання яких придатні до військової служби жінки перебувають на військовому обліку, затвердженим постановою КМУ від 14.10.94 р. № 711.

Такі категорії осіб мають бути придатними до проходження військової служби за станом здоров’я, віком та сімейним станом.

Звертаємо увагу: три колонки цього Списку підлягають заповненню військкоматом, а саме дані щодо:

  • номера військово-облікової спеціальності;
  • результатів військово-лікарської комісії;
  • серії та номера військового квитка.

Водночас особі, відповідальній за військовий облік, не завадить знати про новації, запроваджені наказом Міноборони від 12.03.18 р. № 111. Цим наказом затверджено в новій редакції Тимчасові переліки військово-облікових спеціальностей щодо: рядового, сержантського і старшинського складу ЗСУ; посад, на які дозволяється призначати військовослужбовців-жінок; спеціалістів штатних військово-музичних установ та військово-музичних підрозділів ЗСУ та ансамблів пісні й танцю. Оновлені Тимчасові переліки застосовуються з 01.03.18 р.

Отже, облік жінок-військовиків має бути коректним, і тому під час перевірки комісаріати приділятимуть цій позиції неабияку увагу.

Додаткова перевірка

Окрім перевірки вищенаведених питань Порядок № 921 передбачає додаткову перевірку в навчальних закладах.

Нагадаємо: особа, яка відповідає за облік призовників та військовозобов’язаних у навчальному закладі, повинна вести окремо облік стосовно персоналу цього закладу і окремо – щодо учнів, студентів, вихованців.

Отже, у цих освітянських закладах підлягає додатковій перевірці своєчасність:

видачі призовникам довідок щодо їх відстрочки від призову на строкову службу (звісно, для такої відстрочки мають бути законодавчі підстави), а також персональні підтвердні документи, що стосуються такої відстрочки;

повідомлення до рай(міськ)військкомату про зміну форми навчання (очна, заочна, вечірня), а також про зарахування (відрахування) із закладу;

подання до комісаріату та повноти складання списку жінок, фах яких споріднений з відповідною військово-обліковою спеціальністю.

Зазначимо також, що додаткова перевірка застосовується до військових структур, таких як військові частини, військові формування. Там перевірятиметься своєчасність направлення до військкоматів іменних списків та військово-облікових документів призовників і військовозобов’язаних для їх зняття (виключення) з військового обліку, наявність військово-облікових документів у призовників і військовозобов’язаних, зданих на зберігання до кадрового підрозділу.

І насамкінець додамо: у колонці «рішення керівника» Журналу обліку результатів перевірок стану військового обліку призовників і військовозобов’язаних та звіряння їх облікових даних з даними районних (міських) військових комісаріатів (форму наведено в додатку 7 до Порядку № 921) обов’язково зазначається завдання керівника установи щодо усунення виявлених під час перевірки порушень, в останній колонці слід відображати не тільки результати перевірки, висновки та пропозиції, а й дані щодо усунення виявлених під час перевірки недоліків.

Коментарі до матеріалу