Особливості оренди нерухомого майна державної та комунальної власності
Бюджетні установи та організації мають право передавати в оренду об’єкти нерухомості (будівлі, споруди, інші нежитлові приміщення), що перебувають у них на балансі чи в оперативному управлінні. Особливості такої оренди (суборенди) та законодавчі вимоги до її оформлення розглянемо в цій консультації.
Передання в оренду майна державної та комунальної власності є на сьогодні досить поширеною господарською операцією. Правовідносини, що виникають у зв’язку з такою орендою, досить чітко регламентовано низкою чинних законів та підзаконних актів. З них у контексті оренди нерухомого майна бюджетних установ слід зазначити такі:
- Цивільний кодекс (далі – ЦК);
- Бюджетний кодекс (далі – БК);
- Закон від 21.09.06 р. № 185-V «Про управління об’єктами державної власності»;
- Закон від 10.04.92 р. № 2269-XII «Про оренду державного та комунального майна» (далі – Закон № 2269);
- Закон від 07.02.02 р. № 3065-III «Про особливості правового режиму діяльності Національної академії наук України, національних галузевих академій наук та статусу їх майнового комплексу»;
- Методика оцінки вартості об’єктів оренди, затверджена постановою КМУ від 10.08.95 р. № 629 (далі – Методика № 629);
- Методика розрахунку орендної плати за державне майно та пропорції її розподілу, затверджені постановою КМУ від 04.10.95 р. № 786 (далі – Методика № 786);
- Порядок погодження Фондом державного майна України, його регіональними відділеннями та представництвами розміру плати за оренду державного майна, затверджений наказом Фонду держмайна від 01.04.11 р. № 502 (далі – Порядок № 502);
- Перелік документів, які подаються орендодавцеві для укладення договору оренди майна, що належить до державної власності, затверджений наказом Фонду держмайна від 15.02.13 р. № 201;
- Порядок надання орендарю згоди орендодавця державного майна на здійснення невід’ємних поліпшень орендованого державного майна, затверджений наказом Фонду держмайна від 25.05.18 р. № 686;
- Порядок проведення конкурсу на право оренди державного майна, затверджений постановою КМУ від 31.08.11 р. № 906 (далі – Порядок № 906);
- Типовий договір оренди індивідуально визначеного (нерухомого або іншого) майна, що належить до державної власності, затверджений наказом Фонду держмайна від 23.08.2000 р. № 1774 (далі – Типовий договір).
Для передання в оренду майна комунальної власності органи місцевого самоврядування (далі – ОМС) ухвалюють відповідний порядок, який діє на території територіальної громади та встановлює особливості передання в оренду комунального майна, зокрема й частку перерахування орендної плати за нього до місцевого бюджету.
Орендою є засноване на договорі строкове платне користування майном, необхідним орендареві для здійснення підприємницької та іншої діяльності (ст. 2 Закону № 2269). Із цього визначення випливає, що зазначені орендні відносини виникають унаслідок укладення в письмовій формі договору оренди, який повинен передбачати всі визначені законом істотні умови. Згідно зі ст. 761 ЦК право передання майна в оренду має власник речі або особа, якій належать майнові права. Орендодавцем може виступати також особа, уповноважена на укладення договору оренди.
Відповідно до ст. 5 Закону № 2269 орендодавцями є, зокрема, державні (комунальні) підприємства, установи та організації – щодо нерухомого майна, загальна площа якого не перевищує 200 м2 на одне підприємство, установу, організацію, та іншого окремого індивідуально визначеного майна.
Повна версія доступна тільки передплатникам
Підпишіться на онлайн сервіси для бухгалтерів та кадровиків Uteka. Отримайте повний доступ бібліотеки безпечних рішень, які роблять вашу роботу ефективнішою.
Що входить в передплату?
і приклади
доступу
питання експерту
оновлення
матеріалів
матеріалів c 2015 року