Отримайте доступ до готових рішень, публікацій та оглядів
Підписатися

Нестача в результаті інвентаризації: визначення збитків та відображення в обліку

08.11.2017 2995 3 2

Найприємнішим для бухгалтера є момент, коли фактична наявність активів збігається з даними бухгалтерського обліку. Тому навіть у разі виявлення лишків є потреба у вивченні ситуації та прийнятті правильного рішення щодо відображення їх в обліку залежно від того, потрібні вони установі чи ні. Про це ми детально розповідали в консультації «Облік лишків, виявлених під час інвентаризації». Інша річ – виявлення нестачі. Незважаючи на почуття втрати, що не додає оптимізму, слід зосередитися на виборі підходу до визначення розміру збитків, особи, що їх відшкодує (якщо це можливо), та грамотно відобразити цей факт у бухобліку. Про все це детально читайте далі.

Усі активи, визнані нестачею за результатами проведеної інвентаризації, підлягають списанню, оскільки використовувати їх установа не зможе.

Вартість нестач активів у звіряльних відомостях наводиться відповідно до їх оцінки в регістрах бухгалтерського обліку (п. 20 Положення про інвентаризацію активів і зобов’язань, затвердженого наказом Мінфіну від 02.09.14 р. № 879, далі – Положення № 879).

А от винна особа має відшкодувати установі нестачу в розмірі збитку. Порядок визначення розміру збитків від розкрадання, нестачі, знищення (псування) матеріальних цінностей затверджено постановою КМУ від 22.01.96 р. № 116. Сам по собі він не містить будь-яких указівок щодо визначення цієї величини, а відсилає нас до методики, затвердженої Кабміном. Отже, маємо працювати з Методикою оцінки майна, затвердженою постановою КМУ від 10.12.03 р. № 1891 (далі – Методика № 1891).

Звернімо увагу, що розмір збитків за вказаною Методикою визначається в разі виявлення нестачі як основних засобів (далі – ОЗ), що мають залишкову вартість, так і тих, за якими нараховано 100%-вий знос і залишкова вартість яких дорівнює нулю.

Згідно з Методикою № 1891 визначення розміру збитків здійснюється шляхом проведення незалежної оцінки. У разі якщо держорган або орган місцевого самоврядування є замовником проведення такої оцінки, виконавець оцінки обирається на конкурсних засадах у порядку, що встановлюється Фондом держмайна (п. 104 Методики № 1891).

Повна версія доступна тільки передплатникам