Отримайте доступ до готових рішень, публікацій та оглядів
Підписатися

Орендну плату скасовано на час карантину: що в бухобліку?

Карантин

03.08.2020 945 0 1


Із цієї консультації ви дізнаєтеся, кому дозволено не сплачувати за договорами оренди, як відкоригувати вже нараховані зобов’язання за договорами оренди, що робити з орендною платою, яка вже надійшла за період карантину.


На нашу консультаційну лінію під час карантину надійшло чимало запитань стосовно орендних відносин та нарахування орендної плати. Суть їх зводилася до одного: чи продовжувати нарахування зобов’язань за договорами оренди державної та комунальної власності?

Зони управління

Усі питання оренди комунального майна (власності) розв’язуються органами місцевого самоврядування (далі – ОМС) відповідно до ст. 2 та абзацу другого п. 2 ст. 5 Закону від 03.10.19 р. № 157-IX «Про оренду державного та комунального майна» (далі – Закон № 157) із дотриманням норм ст. 25, п. 30 ч. 1 ст. 26, ч. 5 ст. 60 Закону від 21.05.97 р. № 280/97-ВР «Про місцеве самоврядування в Україні».

Орендні відносини щодо державного майна регулюються насамперед Законом № 157 (ст. 2), а щодо рухомого та нерухомого майна державних підприємств, серед інших і казенних, підприємств оборонно-промислового комплексу, включених до складу Державного концерну «Укроборонпром», – Порядком передачі в оренду державного та комунального майна, затвердженим постановою КМУ від 03.06.20 р. № 483, з урахуванням особливостей, передбачених Законом від 06.09.12 р. № 5213-VI «Про деякі питання заборгованості підприємств оборонно-промислового комплексу – учасників Державного концерну «Укроборонпром» та забезпечення їх стабільного розвитку» та Законом від 16.06.11 р. № 3531-VI «Про особливості управління об’єктами державної власності в оборонно-промисловому комплексі».

Державний концерн «Укроборонпром» надає згоду на оренду об’єктів оренди, які належать до об’єктів державної власності в оборонно-промисловому комплексі.

Пам’ятайте! Об’єкти, перелічені в п. 2 ст. 3 Закону № 157, не можуть бути об’єктами оренди.

Рішення про тимчасове скасування орендних платежів

Починаючи з 12 березня 2020 року постановою КМУ від 11.03.20 р. № 211 «Про запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2» в Україні було оголошено карантин, який постійно продовжується. На сьогодні на виконання постанови КМУ від 22.07.20 р. № 641 карантинні заходи продовжено до 31 серпня.

З метою зменшення податкового навантаження на підприємців, які провадять діяльність на території відповідної громади, ОМС власним рішенням звільняли від сплати орендної плати і навіть від оплати комунальних послуг тих, яким на час карантину заборонено працювати.

Наприклад, рішенням міської ради Володимира-Волинського від 18.03.20 р. № 38/2 звільнено від орендних платежів та оплати комунальних послуг суб’єктів господарювання, які провадять діяльність на території Володимира-Волинського в орендованих приміщеннях комунальної форми власності територіальної громади міста та яким на період карантину заборонено працювати.

Із 17.07.20 р. набула чинності постанова КМУ від 15.07.20 р. № 611 «Деякі питання сплати орендної плати за державне майно під час дії карантину» (далі – Постанова № 611), якою затверджено три додатки, що врегульовують орендні відносини в частині орендних платежів (див. таблицю):

  • Перелік орендарів, які звільняються від орендної плати за користування нерухомим державним майном;
  • Перелік орендарів, для яких нарахування орендної плати за користування нерухомим державним майном здійснюється у розмірі 50 %;
  • Перелік орендарів, для яких нарахування орендної плати за користування нерухомим державним майном здійснюється у розмірі 25 %.

Перелік орендарів, які повністю або частково звільняються від орендної плати за користування нерухомим держмайном


з/п

Орендарі за напрямками діяльності, за якою орендується
державне нерухоме майно

Розмір у відсотках, на який
звільнено орендарів від орендних платежів

1

2

3

1

Орендарі, які орендують приміщення (в навчальних корпусах) закладів освіти і науки державної форми власності з метою розміщення:

– кафе, кафетеріїв, їдалень, буфетів, які не здійснюють продаж товарів підакцизної групи;

– ксерокопіювальної техніки для надання населенню послуг із ксерокопіювання документів; торговельних об'єктів із продажу поліграфічної продукції та канцтоварів;

– ліцензованої відео- та аудіопродукції, призначеної для закладів освіти;

– торговельних об'єктів із продажу непродовольчих товарів;

– торговельних автоматів, що відпускають продовольчі товари;

– науково-дослідних установ

5

2

Орендарі, які орендують приміщення для розміщення:

– приватних закладів освіти;

– державних закладів освіти, що частково фінансуються з держбюджету, та закладів освіти, що фінансуються з місцевого бюджету;

– державних та комунальних закладів позашкільної освіти (крім оздоровчих закладів для дітей та молоді) та закладів дошкільної освіти;

– видавництв друкованих засобів масової інформації та видавничої продукції, що видаються українською мовою;

– торговельних об’єктів із продажу книг, газет і журналів, виданих українською мовою;

– фізкультурно-спортивних закладів, діяльність яких спрямована на організацію та проведення занять різними видами спорту;

– бібліотек, музеїв;

– закладів, що провадять підготовку, перепідготовку та підвищення кваліфікації водіїв транспортних засобів;

– закладів культури незалежно від форми власності, що орендують приміщення для здійснення статутної діяльності у сфері культури та мистецтв;

– салонів краси, саун, турецьких лазень, соляріїв, кабінетів масажу, тренажерних залів

100 %

3

Орендарі, які орендують приміщення з метою:

– організації концертів та іншої видовищно-розважальної діяльності;

– побутового обслуговування населення;

– здійснення туроператорської та турагентської діяльності

100 %

4

Орендарі, які використовують нерухоме державне майно для розміщення:

– кафе, барів, кафе-барів, закусочних, буфетів, кафетеріїв, що здійснюють продаж товарів підакцизної групи;

– кафе, барів, кафе-барів, закусочних, кафетеріїв, які не здійснюють продаж товарів підакцизної групи;

– ресторанів, ресторанів із нічним режимом роботи;

– їдалень, буфетів, які не продають товари підакцизної групи;

– ксерокопіювальної техніки для надання населенню послуг із ксерокопіювання документів;

– комп’ютерних клубів та інтернет-кафе;

– торговельних об'єктів із продажу промислових товарів (крім таких, що здійснюють роздрібну торгівлю засобами гігієни);

– торговельних об'єктів із продажу непродовольчих товарів, що були у використанні;

– проведення виставок образотворчої та книжкової продукції, виробленої в Україні;

– виставок непродовольчих товарів без здійснення торгівлі;

– готелів;

– транспортних підприємств із перевезення пасажирів;

– офісних приміщень (зокрема в аеропортах)

50 %

5

Вітчизняні юридичні і фізичні особи, що є суб'єктами малого підприємництва, фізичні особи, які провадять виробничу діяльність безпосередньо на орендованих виробничих площах (зокрема в аеропортах)

50 %

6

Суб'єкти кінематографії, основною діяльністю яких є кіновиробництво або технічне забезпечення та обслуговування кіновиробництва, за умови, що вони внесені до Державного реєстру виробників, розповсюджувачів і демонстраторів фільмів

50 %

7

Орендарі, які використовують нерухоме держмайно для розміщення на території аеропортів:

– кафе, барів, кафе-барів, закусочних, буфетів, кафетеріїв, що здійснюють продаж товарів підакцизної групи;

– кафе, барів, кафе-барів, закусочних, кафетеріїв, які не здійснюють продаж товарів підакцизної групи;

– ресторанів, ресторанів із нічним режимом роботи;

– їдалень, буфетів, які не реалізують товари підакцизної групи;

– торговельних об'єктів

25 %

Увага! Пільгами, передбаченими Постановою № 611, можуть скористатися лише ті орендарі, які отримали згоду на здійснення невіддільних поліпшень орендованого майна і завершили такі поліпшення на дату початку карантину, крім орендарів, які здійснюють невіддільні поліпшення в закладах освіти державної форми власності.

Бухоблік коригування нарахованих та сплачених орендних платежів

Бюджетні установи для відображення в бухобліку будь-яких господарських операцій дотримуються норм НП(С)БОДС та з 1 січня 2017 року застосовують:

  • План рахунків бухгалтерського обліку в державному секторі, затверджений наказом Мінфіну від 31.12.13 р. № 1203 (далі – План рахунків);
  • Порядок застосування Плану рахунків бухгалтерського обліку в державному секторі, затверджений наказом Мінфіну від 29.12.15 р. № 1219 (далі – Наказ № 1219, Порядок № 1219);
  • Типову кореспонденцію субрахунків бухгалтерського обліку для відображення операцій з активами, капіталом та зобов’язаннями розпорядниками бюджетних коштів та державними цільовими фондами, затверджену Наказом № 1219 (далі – Типова кореспонденція).

Згідно з Планом рахунків та Порядком № 1219 для відображення операцій із надання в оренду нерухомого майна (інших активів) призначено такі субрахунки:

  • 2117 «Інша поточна дебіторська заборгованість», де ведеться облік указаної заборгованості розпорядників бюджетних коштів, що відповідає критеріям визнання активу та не відображена на субрахунках 2110–2116, 2118;
  • 7411 «Інші доходи за обмінними операціями», де обліковуються доходи за обмінними операціями, які не відображені на рахунках 70–73 цього класу, зокрема доходи від відновлення корисності, курсових різниць, суми дооцінки активів.

Відповідно до Типової кореспонденції облік приміщення, наданого в операційну оренду до запровадження карантинних заходів, ведеться орендодавцем так (суми наведено умовні):

(грн)

№ з/п

Зміст операції

Бухгалтерський облік

Дт

Кт

Сума

1

2

3

4

5

Орендна плата визнається власними надходженнями бюджетної установи

1

Нараховано орендну плату за умовами договору

2117

7411

1 000

2

Отримано на розрахунковий рахунок від орендаря орендну плату за місяць

2313

2117

1 000

3

Наприкінці звітного періоду закрито рахунок доходів спецфонду

7411

5511

1 000

Орендна плата підлягає перерахуванню в дохід бюджету в повному обсязі

1

Нараховано орендну плату за умовами договору

2117

7411

1 000

2

Нараховано заборгованість перед відповідним бюджетом, до якого підлягає перерахуванню орендна плата

7411

6312

1 000

3

Отримано від орендаря орендну плату

2313

2117

1 000

4

Перераховано до відповідного бюджету орендну плату

6312

2313

1 000

Орендна плата підлягає частковому перерахуванню в дохід відповідного бюджету

1

Нараховано орендну плату за умовами договору

2117

7411

1 000

2

Нараховано заборгованість перед відповідним бюджетом, до якого перераховується орендна плата

7411

6312

500

3

Отримано від орендаря орендну плату

2313

2117

1 000

4

Перераховано до відповідного бюджету орендну плату

6312

2313

500

5

Наприкінці звітного періоду закрито рахунок доходів спецфонду

7411

5511

500

Звичайно, що нарахування зобов’язань за договором оренди проводиться в установлені цим договором строки. Тобто в разі тимчасового повного або часткового звільнення від сплати орендних платежів слід унести зміни до основного договору оренди державного (комунального) нерухомого майна.

Згідно з Постановою № 611 якщо протягом дії карантину орендар сплачував орендну плату, але він підпадає під дію цієї постанови і звільнений від сплати за оренду, слід провести коригування вже відображених в бухобліку отриманих доходів і перенести їх у доходи майбутніх періодів, а також зменшити раніше нараховані зобов’язання.

Отже, для складання бухгалтерської довідки з урахуванням раніше здійснених проведень, наведених вище, необхідно зробити такі записи:

(грн)


з/п

Зміст операції

Бухгалтерський облік

Дт

Кт

Сума

1

2

3

4

5

Орендна плата визнається власними надходженнями бюджетної установи

1

Зменшено розмір орендної плати за умовами договору

2117

7411

–900

2

Відкориговано розмір орендних платежів, отриманих в оплату раніше виставлених рахунків

2313

2117

–900

3

Перенесено суму фактичної переплати в доходи майбутніх періодів

6911

900

4

Відкориговано дохід спецфонду, віднесений на фінрезультат звітного періоду

7411

5511

–900

5

Відображено нарахування зобов’язань після зняття карантинних обмежень

2117

7411

300

6

Закрито зобов’язання з оренди за рахунок коштів майбутніх періодів

6911

2117

300

7

Наприкінці звітного періоду закрито рахунок доходів спецфонду

7411

5511

300

Орендна плата підлягає перерахуванню в дохід бюджету в повному обсязі

1

Зменшено розмір орендної плати за умовами договору

2117

7411

–900

2

Зменшено розмір нарахованої заборгованості перед відповідним бюджетом, до якого підлягає перерахуванню орендна плата

7411

6312

–900

3

Відкориговано отриману орендну плату від орендаря

2313

2117

–900

4

Перенесено суму, на яку зменшено зобов’язання за орендними платежами, у доходи майбутніх періодів

6911

900

5

Відображено нарахування зобов’язань після зняття карантинних обмежень

2117

7411

300

6

Зменшено суму фактичної переплати зобов’язань перед бюджетом

7411

6312

300

7

Закрито зобов’язання з оренди за рахунок коштів майбутніх періодів

6911

2117

300

Орендна плата підлягає частковому перерахуванню в дохід відповідного бюджету

1

Зменшено розмір орендної плати за умовами договору

2117

7411

–1 000

2

Зменшено розмір нарахованої заборгованості перед відповідним бюджетом, до якого підлягає перерахуванню орендна плата

7411

6312

–500

3

Відкориговано отриману орендну плату від орендаря

2313

2117

–1 000

4

Перенесено суму, на яку зменшено зобов’язання за орендними платежами, у доходи майбутніх періодів

6911

1 000

5

Відображено нарахування зобов’язань після зняття карантинних обмежень

2117

7411

1 000

6

Зменшено суму фактичної переплати зобов’язань перед бюджетом

7411

6312

500

7

Закрито зобов’язання з оренди за рахунок коштів майбутніх періодів

6911

2117

1 000

8

Наприкінці звітного періоду закрито рахунок доходів спецфонду

7411

5511

500

Фактично ми сторнуємо всі раніше проведені операції та включаємо отримані орендні платежі до складу доходів майбутніх періодів, а коли карантинні обмеження на території країни будуть зняті і не буде нових рішень Кабміну, ми продовжимо нараховувати орендну плату, і вже за отримані раніше кошти будемо поступово зараховувати сплату орендних платежів.

Висновки

  1. У зв’язку з прийняттям Постанови № 611 у багатьох орендодавців утвориться переплата за договорами оренди та за розрахунками з бюджетом.
  2. Слід бути уважними з такими доходами майбутніх періодів і переплатою зобов’язань перед бюджетом. Після закінчення дії карантину їх слід поступово зменшувати відповідно до нарахованих орендних платежів.
Перелік орендарів.doc
Завантажити
Типова кореспонденція обліку приміщення.doc
Завантажити
Бухоблік для складання бухгалтерської довідки.doc
Завантажити

Коментарі до матеріалу