Інвентаризацію завершено, протокол підписано і подано керівнику. І вже зовсім скоро він ляже на стіл бухгалтеру. Як за висновками комісії провести оприбуткування надлишків, відобразити відшкодування працівниками втрачених (зіпсованих з їхньої вини) матеріальних цінностей, розкажемо у цій консультації.
За результатами проведеної інвентаризації комісія складає протокол, який затверджується керівником підприємства протягом 5 робочих днів після її завершення. На підставі цього протоколу результати інвентаризації відображаються в бухгалтерському обліку та фінансовій звітності того звітного періоду, у якому вона була закінчена.
Щоб відобразити результати інвентаризації в бухобліку, треба дотримуватися норм таких чинних законодавчих актів, як:
інші нормативні документи.
Виявлені під час інвентаризації розбіжності між фактичною наявністю активів та зобов’язань і даними бухобліку регулюються установою в такому порядку:
Отже, згідно з Порядком № 1219 ми маємо обрати такі субрахунки:
У разі виявлення під час інвентаризації об’єктів, що не перебувають на обліку, а також об’єктів, дані про які відсутні в обліку, до інвентаризаційного опису вносяться відомості про ці об’єкти та їхні технічні показники. Наприклад, якщо йдеться про будівлі, наводиться така інформація: призначення об’єктів, основні матеріали, з яких вони побудовані, об’єм (зовнішній чи внутрішній обмір), площа (загальна корисна площа), кількість поверхів, підвалів, напівпідвалів, рік побудови тощо (пп. 1.5 п. 1 розд. ІІІ Положення № 879).
Оцінювання виявлених об’єктів проводиться за справедливою вартістю – сумою, за якою можна продати актив або оплатити зобов’язання за звичайних умов на певну дату (абзац двадцятий п. 4 розд. І НП(С)БОДС 121).
Отже, оцінити виявлений об’єкт і скласти акт оцінки в довільній формі має право інвентаризаційна комісія, урахувавши його вартість на дату оцінки, ступінь зносу і технічний стан на момент оприбуткування. Проте це стосується лише тих ОЗ, що не відносяться до складних приладів (машин), земельних ділянок чи споруд. Для оцінки таких ОЗ слід залучити експертів з оціночної діяльності, які мають право відповідно до чинного законодавства провадити таку діяльність.
Покажемо на прикладах, як відобразити результати інвентаризації на підставі затвердженого протоколу.
Приклад 1
Під час інвентаризаії було виявлено газонокосилку Stihl RM 650 V, ринкова вартість якої на сьогодні становить 22 500 грн. Комісією було встановлено, що вона майже нова і використовувалася приблизно від 3 до 6 місяців (відсутні зовнішні пошкодження, двигун в ідеальному стані, містить залишки заводського мастила на внутрішніх деталях). На підставі результатів огляду комісія ухвалила рішення про оприбуткування газонокосилки Stihl RM 650 V за справедливою вартістю 21 000 грн і визначила строк корисного використання – 5 років.
Відповідно до Типової кореспонденції субрахунків бухгалтерського обліку для відображення операцій з активами, капіталом та зобов’язаннями розпорядниками бюджетних коштів та державними цільовими фондами, затвердженої Наказом № 1219, ці операції в бухобліку відображаються так:
(грн)
№ п/п |
Зміст операції |
Бухгалтерський облік |
||
Дт |
Кт |
Сума |
||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Відображено вартість раніше не врахованої на балансі газонокосилки |
1016 |
2117 |
21 000 |
2 |
Відображено: – дохід від оприбуткування надлишків |
|
|
|
– витрати в сумі оприбуткованих надлишків |
2117 |
2313 |
21 000 |
|
3 |
Збільшено внесений капітал на вартість раніше не врахованої на балансі газонокосилки |
7112 |
5111 |
21 000 |
Важливо: відповідно до п. 12.7 Порядку казначейського обслуговування місцевих бюджетів, затвердженого наказом Мінфіну від 23.08.2012 № 938 (далі – Порядок № 938), у разі отримання надходжень у натуральній формі до органів Казначейства необхідно подати Довідку про надходження в натуральній формі (додаток 25 до Порядку № 938) не пізніше останнього робочого дня місяця.
У бухобліку надлишки НА оприбутковуються так само, як і виявлені під час інвентаризації об’єкти ОЗ. А от проведення їх оцінки має певний нюанс.
Надлишки об’єктів НА, виявлені під час інвентаризації, вносяться до інвентаризаційного опису із зазначенням необхідних даних. Такі об’єкти оцінюються за справедливою вартістю. Суб’єкти держсектору економіки визначають вартість об’єктів прав інтелектуальної власності, що перебувають у державній власності або були створені (придбані) за державні кошти, згідно із законодавством (пп. 2.3 п. 2 розд. ІІІ Положення № 879).
Пам’ятайте! Вартість виявлених під час інвентаризації НА може встановити лише експерт (фахівець) з оціночної діяльності, який має право відповідно до чинного законодавства провадити таку діяльність. У жодному разі не намагайтеся оцінити НА самостійно, тому що ваші дії будуть визнані незаконними. |
Передусім нагадаємо, що амортизація необоротних матеріальних активів, зазначених у п. 3.2 «Інші необоротні матеріальні активи» (крім пп. 3.2.7 «Необоротні матеріальні активи спеціального призначення») п. 3 розд. ІІ НП(С)БОДС 121, нараховується в першому місяці передання у використання об’єкта необоротних активів у розмірі 50 % його первісної вартості та решта 50 % – у місяці їх вилучення з активів (списання з балансу) (абзац перший п. 7 розд. ІV НП(С)БОДС 121).
Як оприбуткувати надлишки ІНМА, покажемо на прикладі.
Приклад 2
Інвентаризаційна комісія виявила крісла офісні у кількості 3 шт. Було складено акт оцінки та встановлено справедливу вартість кожного з них – 600 грн. Тож загальна вартість надлишків, що підлягають оприбуткуванню, становить 1 800 грн.
Бухоблік цих операцій ведеться так:
(грн)
№ п/п |
Зміст операції |
Бухгалтерський облік |
||
Дт |
Кт |
Сума |
||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Відображено вартість раніше не врахованих на балансі офісних крісел |
1113 |
2117 |
1 800 |
2 |
Відображено: – дохід від оприбуткування надлишків |
|
|
|
– витрати в сумі оприбуткованих надлишків |
2117 |
2313 |
1 800 |
|
3 |
Збільшено внесений капітал на вартість раніше не врахованих на балансі офісних крісел |
7112 |
5111 |
1 800 |
4 |
Нараховано амортизацію на оприбутковані та видані в експлуатацію крісла (50 %) |
8114 |
1412 |
900 |
5 |
Закрито рахунок витрат наприкінці звітного періоду |
5511 |
8114 |
900 |
На МШП, які обліковуються в оперативному порядку, інвентаризаційні описи не складаються, а перевіряється фактична наявність цих предметів у матеріально відповідальних осіб шляхом зіставлення з відомістю оперативного обліку.
Виявлені надлишки або нестача предметів оформлюються актом (пп. 4.1 п. 4 розд. ІІІ Положення № 879).
Приклад 3
Під час інвентаризації було виявлено надлишок металевих тримачів для паперових рушників у кількості 3 шт. Інвентаризаційна комісія прийняла рішення оприбуткувати тримачі до складу МШП. За результатами проведеної оцінки вартість одного тримача становила 400 грн. Отже, загальна вартість МШП, що оприбутковуються, – 1 200 грн.
У бухобліку це відображається так:
(грн)
№ |
Зміст операції |
Бухгалтерський облік |
||
Дт |
Кт |
Сума |
||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Відображено вартість раніше не врахованих на балансі МШП |
1812 |
2117 |
1 200 |
2 |
Відображено: – дохід від оприбуткування надлишків |
|
|
|
– витрати в сумі оприбуткованих надлишків |
2117 |
2313 |
1 200 |
|
3 |
Закрито рахунок доходів наприкінці звітного періоду на суму оприбуткованих надлишків МШП |
7112 |
5511 |
1 200 |
Розмір збитків від розкрадання, нестач, знищення (псування) матеріальних цінностей визначається відповідно до законодавства із застосуванням норм Порядку № 116.
До моменту встановлення винних осіб сума нестач зараховується на позабалансовий субрахунок 073.
Приклад 4
За результатами проведеної інвентаризації було виявлено нестачу одного набору електроінструментів у пластиковому кейсі, який включав: електролобзик, електродриль ударний та шліфмашину з насадками, що обліковувався на субрахунку 1113. Його первісна вартість – 3 500 грн, сума нарахованого зносу – 1 750 грн.
Відповідно до письмового пояснення, наданого завідувачем господарства установи, набір електроінструментів зник після виконання ремонтних робіт в одному з приміщень, але керівництво про це не було повідомлено й жодного документа не складено. Розмір збитку, що підлягає відшкодуванню винною особою згідно з актом оцінки збитків, становить 3 500 грн. Завгосподарства жодних заперечень щодо суми відшкодування не має, тому подав до бухгалтерії заяву про утримання суми збитку з його зарплати.
У бухобліку ці операції слід відображати так:
(грн)
№ п/п |
Зміст операції |
Бухгалтерський облік |
||
Дт |
Кт |
Сума |
||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Нараховано суму амортизації на набір електроінструментів (50 %) |
8114 |
1412 |
1 750 |
2 |
Списано первісну вартість набору електроінструментів |
1412 |
1113 |
3 500 |
3 |
Віднесено до накопиченого фінрезультату первісну вартість набору електроінструментів, що списується |
5111 |
5512 |
3 500 |
4 |
Віднесено суму відшкодування збитків на рахунок винної особи |
2115 |
7111 |
3 500 |
5 |
Утримано із зарплати винної особи суму відшкодування збитків на підставі її заяви |
6511 |
2115 |
3 500 |
6 |
Наприкінці звітного періоду закрито рахунки: – витрат |
|
|
|
– доходів |
7111 |
5511 |
3 500 |
У разі виявлення нестач запасів та встановлення винної особи в обліку здійснюються такі проведення:
(грн)
№ п/п |
Зміст операції |
Бухгалтерський облік |
||
Дт |
Кт |
Сума |
||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Віднесено до витрат установи суму нестачі будівельних матеріалів (фарба «Білосніжка» 3 кг у кількості – 4 банки, вартість однієї банки – 120 грн) |
8013 |
1513 |
480 |
2 |
Віднесено суму відшкодування збитків на рахунок винної особи |
2115 |
7111 |
480 |
3 |
Відшкодовано працівником вартість будівельних матеріалів: • варіант 1 – шляхом утримання із зарплати винної особи на підставі заяви |
|
|
|
• варіант 2 – шляхом самостійного внесення винною особою коштів на реєстраційний рахунок за вказаними реквізитами |
2313 |
2115 |
480 |
|
4 |
Наприкінці звітного періоду закрито рахунки: – витрат |
|
|
|
– доходів |
7111 |
5511 |
480 |