Отримайте доступ до готових рішень, публікацій та оглядів
Підписатися

Верховна Рада прийняла проект закону про Державний бюджет України на 2024 рік у першому читанні

19.10.2023 129 0 0

19 жовтня Верховна Рада України 285 голосами прийняла у першому читанні проект Закону України «Про Державний бюджет України на 2024 рік».

Нагадаємо, що проект закону про Державний бюджет України на наступний рік вважається прийнятим у першому читанні, якщо на підтримку під час голосування в цілому проекту постанови Верховної Ради щодо висновків та пропозицій до проекту закону про Державний бюджет України на наступний рік проголосувала більшість народних депутатів від конституційного складу Верховної Ради. У свою чергу, схвалені Верховною Радою висновки та пропозиції до проекту закону про Державний бюджет України на наступний рік набувають статусу Бюджетних висновків Верховної Ради.

Експерт шведсько-українського проекту «Підтримка децентралізації в Україні» (SALAR International) Ігор Онищук виокремив із основних норм Бюджетних висновків пропозиції народних депутатів, що безпосередньо стосуються місцевого самоврядування:

  • спрямувати частину коштів спеціального фонду державного бюджету на субвенцію з державного бюджету місцевим бюджетам на здійснення заходів, що мають на меті відновлення штучних споруд, які перебувають в аварійному стані;
  • збільшити обсяг освітньої субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на 384,3 млн грн;
  • зменшити видатки розвитку за програмою державних гарантій медичного обслуговування населення на 5,1 млн грн;
  • зараховувати у 2024 році 64% ПДФО (окрім військового ПДФО) до бюджетів ОМС;
  • зупинити на 2024 рік передачу реверсної дотації з місцевих бюджетів до державного бюджету;
  • уточнити розподіл частини додаткової дотації на постраждалі території у 2024 році для компенсації зменшення ресурсів загального фонду місцевих бюджетів у 2024 році порівняно з 2021 роком у зв'язку із зарахуванням у 2024 році військового ПДФО до спеціального фонду державного бюджету;
  • опрацювати питання щодо необхідності додаткового законодавчого унормування у законопроекті порядку здійснення у 2024 році за спеціальним фондом державного бюджету заходів з відновлення України та подолання наслідків, спричинених повномасштабною збройною агресією Російської Федерації проти України, за рахунок надходжень від Європейського Союзу, урядів іноземних держав, міжнародних організацій, донорських установ, отриманих на безоплатній та безповоротній основі на реалізацію таких заходів;
  • розглянути можливість збереження на рахунках відповідних місцевих бюджетів на кінець 2023 року залишків коштів за субвенцією з державного бюджету місцевим бюджетам на фінансове забезпечення будівництва, реконструкції, ремонту і утримання автомобільних доріг загального користування місцевого значення, вулиць і доріг комунальної власності у населених пунктах, та їх використання у 2024 році з урахуванням цільового призначення субвенції;
  • визначитися щодо доцільності збільшення видатків за бюджетною програмою «Розвиток системи соціальних послуг» за рахунок зменшення видатків за бюджетною програмою «Субвенція з державного бюджету місцевим бюджетам на створення мережі спеціалізованих служб підтримки осіб, які постраждали від домашнього насильства та/або насильства за ознакою статі»;
  • розглянути можливість здійснення розподілу між місцевими бюджетами освітньої субвенції у додатку №5 до законопроекту;
  • опрацювати питання щодо погашення заборгованості перед державним бюджетом за середньостроковими позиками, наданими місцевим бюджетам за рахунок коштів єдиного казначейського рахунка, яка знаходиться на обліку в Державній казначейській службі України;
  • визначитися щодо можливості та доцільності збільшення/передбачення наступних видатків проекту державного бюджету на 2024 рік, виходячи з наявних фінансових ресурсів державного бюджету:
  • за бюджетною програмою «Субвенція з державного бюджету місцевим бюджетам на створення навчально-практичних центрів сучасної професійної (професійно-технічної) освіти»;
  • за бюджетною програмою «Субвенція з державного бюджету місцевим бюджетам на облаштування безпечних умов у закладах, що надають загальну середню освіту»;
  • за бюджетною програмою «Субвенція з державного бюджету місцевим бюджетам на придбання обладнання, модернізацію (проведення реконструкції та капітального ремонту) їдалень (харчоблоків) закладів загальної середньої освіти», а також визначивши головним розпорядником коштів державного бюджету за цією бюджетною програмою Міністерство розвитку громад, територій та інфраструктури України;
  • за бюджетною програмою «Реалізація програми державних гарантій медичного обслуговування населення», опрацювавши питання застосування при розрахунку тарифів на медичні і реабілітаційні послуги, які включають у тому числі лікування усіх військовослужбовців, осіб рядового та начальницького складу, які отримали травму (поранення, контузію, каліцтво), пов'язану із захистом Батьківщини під час ведення бойових дій, для повного покриття такого лікування із забезпеченням усіма необхідними лікарськими та реабілітаційними засобами підвищуючого коригувального 
  • коефіцієнта, що є не меншим за 3,0;
  • за новою бюджетною програмою «Субвенція з державного бюджету місцевим бюджетам на закупівлю медичного обладнання та здійснення ремонтно-відновлювальних робіт приміщень лікувальних закладів охорони здоров'я на прифронтових та деокупованих територіях» для Міністерства охорони здоров'я України;
  • за новою бюджетною програмою «Субвенція з державного бюджету місцевим бюджетам на забезпечення посиленого п'ятиразового харчування військовослужбовців, осіб рядового та начальницького складу, під час реабілітації в лікувальних і реабілітаційних закладах» для Міністерства охорони здоров'я України;
  • за новою бюджетною програмою «Субвенція з державного бюджету місцевим бюджетам на облаштування безпечних умов у закладах охорони здоров'я» для Міністерства охорони здоров'я України;
  • за новою бюджетною програмою «Субвенція з державного бюджету місцевим бюджетам на відновлення об’єктів критичної інфраструктури» для Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури України;
  • за бюджетною програмою «Додаткові дотації з державного бюджету місцевим бюджетам» в частині додаткової дотації з державного бюджету бюджету Славутицької міської територіальної громади на забезпечення утримання соціальної інфраструктури міста Славутича.

Надалі Бюджетні висновки направляються до Кабінету Міністрів України, який спільно з уповноваженими представниками бюджетного комітету готує та у 14-денний строк, але не пізніше 3 листопада, подає до Верховної Ради проект закону про Державний бюджет України на наступний рік, підготовлений відповідно до Бюджетних висновків Верховної Ради, разом з порівняльною таблицею щодо їх урахування з вмотивованими поясненнями стосовно неврахованих положень Бюджетних висновків Верховної Ради, а також з порівняльною таблицею і поясненнями щодо відмінностей положень і показників такого проекту закону порівняно з редакцією, що подавалася Кабінетом Міністрів України на перше читання.

Наступним кроком після подання КМУ проекту державного бюджету, підготовленого до другого читання, є підготовка бюджетним комітетом висновку щодо врахування у цьому законопроекті Бюджетних висновків Верховної Ради. При цьому пропозиції народних депутатів, комітетів до проекту закону про Державний бюджет України, підготовленого до другого читання, не розглядаються.

Розгляд у другому читанні проекту закону про Державний бюджет України на наступний рік завершується не пізніше 20 листопада.

https://decentralization.gov.ua

Коментарі до матеріалу