Отримайте доступ до готових рішень, публікацій та оглядів
Підписатися

Підтвердження держслужбовцем вільного володіння державною мовою

19.07.2021 515 0 0

Як передбачено п. 3 ч. 1 ст. 4 Закону від 10.12.15 р. № 889-VIII «Про державну службу» (далі – Закон № 889), державна служба здійснюється з дотриманням принципу професіоналізму, який передбачає, зокрема, вільне володіння державною мовою.

Закон від 25.04.19 р. № 2704-VІІІ «Про забезпечення функціонування української мови як державної» (далі – Закон № 2704) визначив коло осіб, які зобов’язані володіти державною мовою та застосовувати її під час виконання службових обов’язків. До них, передусім, належать держслужбовці (ч. 2 ст. 9 зазначеного Закону). Частина 4 ст. 10 Закону № 2704 зобов’язує особу подати документ, що засвідчує рівень володіння державною мовою, до призначення на відповідну посаду. 

Тож Нацдержслужба надала роз’яснення з цього питання.

Згідно зі ст. 10 Закону № 2704 вимоги щодо відповідного рівня володіння держмовою держслужбовцями встановлює Національна комісія зі стандартів державної мови (далі – Нацкомісія). Рівень володіння державною мовою держслужбовцями засвідчується державним сертифікатом (далі – Сертифікат), що видається Нацкомісією.

Із 16.07.21 р. відповідно до Закону № 2704 суттєво змінюється порядок підтвердження особою вільного володіння державною мовою під час проведення конкурсів на посади держслужби та призначення переможців, передбачений законодавством із питань держслужби. А саме 16.07.21 р. набувають чинності зміни до Закону № 889, згідно з якими для участі в конкурсі, крім раніше передбаченого переліку інформації, особа має подати ще й копію Сертифіката або витяг з реєстру Держав-них сертифікатів про рівень володіння державною мовою.

Слід урахувати, що саме дата набрання чинності зазначеними змінами є початком для виникнення, зміни чи припинення прав та обов’язків відповідних суб’єктів правовідносин.

Статтею 58 Конституції України встановлено, що закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, якщо вони пом’якшують або скасовують відповідальність особи. У рішенні Конституційного Суду від 09.02.99 р. у справі № 1-7/99 (справа про зворотну дію в часі законів та інших нормативно-правових актів) визначено, що дію нормативно-правового акта в часі треба розуміти так, що вона починається з моменту набрання цим актом чинності і припиняється із втратою ним чинності, тобто до події, факту застосовується той закон або інший нормативно-правовий акт, під час дії якого вони настали або мали місце.

Отже, Нацдержслужба зазначає, що конкурси на зайняття посад держслужби, які розпочато (відповідні оголошення оприлюднено на Єдиному порталі вакансій державної служби) до 16.07.21 р., мають бути проведені і закінчитися відповідно до положень Закону № 889, що діяв у редакції до 16.07.21 р. 

З урахуванням викладеного, копія Сертифіката або витяг із Реєстру держсертифікатів надається лише для участі в конкурсах на зайняття посад держслужби, оголошених з 16.07.21 р. Під час прийняття рішення про оголошення конкурсу з 16.07.21 р. рекомендується встановлювати максимальний строк подання інформації для участі в конкурсі, щоб надати змогу особам, які бажають взяти участь у ньому, скласти іспит на рівень володіння державною мовою та отримати Сертифікат. 

Звертаємо увагу, що іспит організовує та проводить Нацкомісія. З порядком проведення іспиту, зразками іспитових тестових завдань та іншою інформацією щодо отримання Сертифіката можна ознайомитися на її офіційному вебсайті https://mova.gov.ua у розділі «Іспит на рівень володіння державною мовою». 

Зважаючи, що відповідно до Закону № 889 призначення особи на посаду держслужби є окремою процедурою, відокремленою від конкурсного відбору, а також з огляду на положення ч. 4 ст. 10 Закону № 2704 щодо необхідності подання особою Сертифіката до призначення на відповідну посаду, Нацдержслужба:

  • наголошує, що для призначення переможця конкурсу на посаду державної служби з 16.07.21 р. необхідною є наявність Сертифіката;
  • зазначає, що така вимога діє і в разі, якщо конкурс на посаду держслужби було оголошено та/або завершено (оприлюднено результати) до 16.07.21. Проте якщо суб’єкт призначення видав акт про призначення переможця конкурсу на відповідну посаду до 16.07.21 р., то Сертифікат не подається; 
  • зауважує, що підтвердження наміру переможця конкурсу на призначення на посаду держслужби, а саме подання такою особою заяви про призначення на відповідну посаду та письмової згоди на проведення спеціальної перевірки (у разі необхідності) до 16.07.21 р., свідчить про початок процедури призначення на посаду держслужби, і в такому разі Сертифікат також не подається.

Роз’яснення Нацдержслужби від 12.07.21 р. № 136-р/з

Коментарі до матеріалу