Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Лист Мінсоцполітики від 05.07.2022 р. № 6700/0/2-22/45 Щодо виплати допомоги по тимчасовій непрацездатності під час перебування працівника у простої не з його вини

21.10.2022

МІНІСТЕРСТВО СОЦІАЛЬНОЇ ПОЛІТИКИ УКРАЇНИ

ЛИСТ

від 05.07.2022 р. № 6700/0/2-22/45

Державна служба України з питань праці

До Міністерства соціальної політики надходять звернення підприємств, установ та організацій […] щодо надання роз’яснень з питання виплати застрахованим особам допомоги по тимчасовій непрацездатності під час перебування їх у простої не з вини працівника.

За ініціативи виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України зазначене питання було спільно обговорено з представниками Мінсоцполітики, Мінекономіки, Держпраці, за результатами якого повідомляємо наступне.

Статтею 34 Кодексу законів про працю України (далі – КЗпП) визначено, що простій – це зупинення роботи, викликане відсутністю організаційних або технічних умов, необхідних для виконання роботи, невідворотною силою або іншими обставинами.

Час простою не з вини працівника, в тому числі на період оголошення карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України, оплачується з розрахунку не нижче від двох третин тарифної ставки встановленого працівникові розряду (окладу) (абзац перший статті 113 КЗпП).

За час простою, коли виникла виробнича ситуація, небезпечна для життя чи здоров’я працівника або для людей, які його оточують, і навколишнього природного середовища не з його вини, за ним зберігається середній заробіток.

Слід зазначити, що законодавством не визначено умови щодо присутності/відсутності працівників на робочому місці під час простою.

Умови надання допомоги по тимчасовій непрацездатності визначає Закон України “Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування” (далі – Закон).

Статтею 19 Закону передбачено право застрахованих осіб на матеріальне забезпечення та соціальні послуги за страхуванням у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності, яке виникає з настанням страхового випадку в період роботи (включаючи час випробування та день звільнення), зайняття підприємницькою та іншою діяльністю.

Разом з тим статтею 22 Закону встановлено, що допомога по тимчасовій непрацездатності надається застрахованій особі у формі матеріального забезпечення, яке повністю або частково компенсує втрату заробітної плати у разі настання в неї страхового випадку.

Статтею 1 Закону України “Про оплату праці” визначено, що заробітна плата – це винагорода, обчислена, як правило, у грошовому виразі, яку за трудовим договором роботодавець виплачує працівникові за виконану ним роботу.

Оплата простою не з вини працівника згідно з Інструкцією зі статистики заробітної плати, затвердженою наказом Державного комітету статистики України від 13.01.2004 № 5, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 27.01.2004 за № 114/8713, віднесена до гарантійних і компенсаційних виплат фонду додаткової заробітної плати як оплата за невідпрацьований час.

Отже з огляду на зазначене, на думку Міністерства, у разі настання у застрахованої особи, яка перебуває у простої та згідно із наказом роботодавця про запровадження простою зобов’язана бути присутньою на робочому місці (іншому місці, визначеному роботодавцем) з відповідним режимом роботи, одного із страхових випадків, визначених статтею 22 Закону, допомога по тимчасовій непрацездатності надається на загальних підставах, зокрема відповідно до норм статей 22 та 24 Закону, за дні непрацездатності, через які працівник втрачає оплату.

Водночас, якщо відповідний страховий випадок настав у застрахованої особи, яка згідно з наказом роботодавця про запровадження простою відсутня на робочому місці, на думку Міністерства, підстав для здійснення виплати допомоги по тимчасовій непрацездатності немає.

При цьому слід зазначити, що відповідно до статті 30 Закону рішення про призначення або відмову у призначенні допомоги по тимчасовій непрацездатності має прийматися комісією (уповноваженим) із соціального страхування, що створюється (обирається) на підприємстві, в установі, організації, із урахуванням вищевикладеного.

Розрахунок середньої заробітної плати для призначення допомоги по тимчасовій непрацездатності здійснюється відповідно до Порядку обчислення середньої заробітної плати (доходу, грошового забезпечення) для розрахунку виплат за загальнообов’язковим державним соціальним страхуванням, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26.09.2001 № 1266 (зі змінами).

Разом з цим зазначаємо, що листи міністерств носять інформаційно-рекомендаційний характер, не є нормативно-правовими актами і не встановлюють нових правових норм.

Перший заступник Міністра                                                                             Євген КОТИК

Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Популярне
06.08.2025
Лист НАДС: щодо можливості виплати доплат за додаткове навантаження, пов’язане з виконанням обов’язків тимчасово відсутнього працівника або за вакантною посадою
Національне агентство України з питань державної служби
12.09.2025
Лист ДКСУ: щодо застосування КЕКВ 2200 та 3100
ДЕРЖАВНА КАЗНАЧЕЙСЬКА СЛУЖБА УКРАЇНИ   ЛИСТ від 03.09.2025 р. № 15-12-12/19271   Державна казначейська служба України розглянула [...] запит [...] щодо застосування коду економічної класифікації видатків та в межах компетенції повідомляє.   Відповідно до частини другої статті 5...
08.08.2025
Випуск: Новини тижня для бюджетних установ (04.08.2025 - 08.08.2025)
Бюджет. Бухгалтерський огляд   Лист Мінсоцполітики: Щодо індексації заробітної плати Відповідно до статті 34 Закону України від 19.11.2024 № 4059-IX "Про Державний бюджет України на 2025 рік" (далі - Закон № 4059) визначено, що обчислення індексу споживчих цін для індексації грошових доходів...
Нове
03.11.2025
Уряд затвердив Порядок та умови використання вільних залишків коштів місцевих бюджетів, які утворилися на кінець 2024 року
Уряд затвердив Порядок та умови використання вільних залишків коштів місцевих бюджетів, які утворилися на кінець 2024 року за рахунок додаткової дотації з державного бюджету місцевим бюджетам на здійснення повноважень органів місцевого самоврядування на деокупованих, тимчасово окупованих та інших те...
31.10.2025
Зміни в законодавстві з 27 жовтня по 31 жовтня 2025 року
Підкомітет підтримав законопроєкт щодо забезпечення законності рішень органів місцевого самоврядування Враховано позицію ОМС та Єврокомісії. Успішне ухвалення редакції стане виконанням індикатора Ukraine Facility. Призупинення дії трудового договору через дію воєнного стану не вплине на страхові в...
31.10.2025
Призупинення дії трудового договору через дію воєнного стану не вплине на страхові виплати у зв’язку з профзахворюванням
На сьогодні законодавчо чітко не визначено процедуру обчислення суми страхових виплат потерпілому, коли деяка частина інформації про заробітну плату в розрахунковому періоді, що передує місяцю настання права на страхову виплату у зв’язку з професійним захворюванням, відсутня через наявніс...