Розпочалося формування бюджету-2022
Насамперед нагадаємо, що згідно з Прикінцевими положеннями Закону від 13.04.20 р. № 553-ІХ «Про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2020 рік» (далі – Закон № 553) з 18.04.20 р. до 01.01.21 р. тимчасово не застосовувалися норми ст. 33 Бюджетного кодексу (далі – БК).
За ст. 33 БК Мінфін має складати Бюджетну декларацію як документ середньострокового бюджетного планування, що визначає засади бюджетної політики і показники держбюджету на середньостроковий період та слугує основою для складання проєкту держбюджету і прогнозів місцевих бюджетів. Тож як і передбачає БК, проєкт Бюджетної декларації складено вчасно, і тепер її в установленому порядку має ухвалити Верховна Рада.
Нині постановою КМУ від 31.05.21 р. № 548 схвалено Бюджетну декларацію на 2022–2024 роки, в якій, зокрема, визначено головні бюджетні показники, що слугуватимуть основою для складання проєкту держбюджету наступного року. Щоправда, тексту декларації, яку затвердив КМУ, немає, тому послуговуємося текстом проєкту декларації, запропонованим Мінфіном. Тож протягом 2022–2024 років планується такий алгоритм установлення мінімальної заробітної плати (далі – МЗП): з 01.01.22 р. – 6 500 грн; з 01.10.22 р. – 6 700 грн; з 01.01.23 р. – 7 176 грн; з 01.01.24 р. – 7 665 грн.
Важливим показником є й розмір посадового окладу працівника 1-го тарифного розряду Єдиної тарифної сітки, що запланований так: з 01.01.22 р. – 2 893 грн; з 01.10.22 р. – 2 982 грн; з 01.01.23 р. – 3 193 грн; з 01.01.24 р. – 3 411 грн. Проте видатки на оплату праці працівників держорганів та суддів розраховано на рівні 2021 року, тобто так само рахуватимуть видатки й на 2023–2024 роки.
Для бюджетників (наприклад, працівників закладів культури, освіти, охорони здоров’я, соціального захисту тощо), як і раніше, видатки прогнозуються виходячи із вищезазначених розмірів МЗП та посадового окладу працівника 1-го тарифного розряду ЄТС.
Згідно із ст. 33 БК Кабмін подає Бюджетну декларацію до Верховної Ради разом із фінансово-економічними обґрунтуваннями. Зокрема, у ньому мають міститися розрахунки та пояснення до положень і показників цієї декларації, орієнтовні показники витрат держбюджету за функціональною класифікацією видатків та кредитування бюджету із зазначенням пріоритетних напрямів.
Важливою є й постанова КМУ від 31.05.21 р. № 586 «Про схвалення Прогнозу економічного і соціального розвитку України на 2022–2025 роки» (далі – Постанова № 586), додатком до якої є Основні прогнозні макропоказники на вказаний період.
Так, за Постановою № 586 номінальний ВВП надалі зростатиме вищими темпами, якщо порівнювати з 2021 роком, тобто на 3,8 %, 4,7 % та 5 % щороку відповідно. Номінальний середньомісячний заробіток 2022 року зросте на 4,4 % порівняно з цьогорічним, а надалі збільшення буде на рівні 12,5 та 11,1 % відповідно.
Уповільниться зротання безробіття, яке 2024 року становитиме 7,8 % (за звітом 2020 року – 9,5 %), а також не прогнозується суттєве підвищення споживчих цін та цін виробника. Принагідно скажемо, що нині активно опрацьовується проєкт закону, який передбачає інший механізм формування прожиткового мінімуму. Також планується не застосовувати цей показник як розрахунковий не лише для оплати праці, а й в інших випадках (наприклад, застосування штрафних санкцій тощо).
Постанова КМУ від 31.05.21 р. № 548 набула чинності з 03.06.21 р. («Урядовий кур’єр» від 03.06.21 р. № 105).
Постанова КМУ від 31.05.21 р. № 586 набула чинності з 11.06.21 р. («Урядовий кур’єр» від 11.06.21 р. № 111).
Коментарі до матеріалу