Підвищення статусу вчительської професії є першочерговим пріоритетом та передумовою надання якісної освіти
8-9 лютого 2022 року відбулося засідання Постійного комітету Європейського комітету профспілок освіти з питань рівності в режимі онлайн. У заході взяли участь представники Профспілки працівників освіти і науки України. Цього року на засіданні основна увага була зосереджена ключовій ролі рівності та інклюзії для підвищення привабливості та статусу професії вчителя та забезпечення якісної освіти в європейському регіоні. Серед іншого, учасники обговорили проблему нестачі вчителів та оновлення профспілок. Представники європейських профспілок зазначили, що досвід пандемії COVID-19, яка й досі триває, ще раз показав вирішальну роль працівників освіти у відновленні суспільства та економіки, покращенні добробуту дітей та молоді, у розбудові солідарності та забезпеченні кращого майбутнього для Європи.
Учасники засідання наголосили, що підвищення статусу та привабливості вчительської професії є першочерговим пріоритетом та передумовою надання якісної освіти. Багато проблем, з якими стикаються працівники освіти в європейському регіоні, існували до кризи COVID-19. Але вони значно погіршилися протягом останніх двох років. Серед проблем європейці виділяють: велику нестачу вчителів; погіршення умов праці та збільшення робочого навантаження; онлайн- та змішане навчанням і їх виклики; нестабільність працевлаштування та психологічний тиск; відсутність відповідного професійного розвитку та підтримки. Ці та багато інших викликів роблять професію вчителя дедалі менш привабливою та менш різноманітною. Під час презентації документу ЄКПО щодо привабливості та статусу вчительської професії було представлено дані із «Висновків Ради Європи щодо європейських вчителів і викладачів майбутнього». Згідно з документом, у середньому в ЄС 34% вчителів працюють у школах, де принаймні 10% учнів з особливими потребами; 19% вчителів у ЄС працюють у школах, де понад 30% учнів походять із соціально неблагополучних сімей; 24% вчителів працюють у школах, де щонайменше 10% учнів, які не говорять рідною мовою, і 32% вчителів працюють у школах, де є не менше 1% учнів-біженців.
Неприваблива вчительська професія та нестача вчителів завдають шкоди забезпеченню рівності та інклюзивної освіти, спричиняючи відсутність прикладів для наслідування та унеможливлюють задоволення потреб учнів, у тому числі учнів з особливими потребами, які живуть в мультикультурному середовищі та учнів із соціально неблагополучних сімей та сільських районів. Працівники освіти та керівники шкіл стикаються з недостатньою підтримкою інклюзії, як наприклад, асистенти вчителів або міжкультурні посередники, про що зазначається в нещодавньому дослідженні ЄКПО «Охоплення різноманітності в освіті». Як зазначили учасники заходу, рівність та інклюзія в системі освіти є ключовими факторами залучення більш різноманітного населення до професії вчителя, покращення її статусу та сприйняття в суспільстві, а також забезпечення того, щоб вчителі та інший освітній персонал відчували повагу та підтримку (наприклад, гендерна прозорість оплати праці в освітньому секторі покращить оплату праці працівників освіти, що дозволить порівняти її з іншими професіями подібної кваліфікації).
Вирішальну роль у цьому відіграє початковий та безперервний професійний розвиток вчителів та інших працівників освіти з питань інклюзивної освіти. Представники європейських профспілок також підкреслили, що рівність та інклюзія є важливими для оновлення профспілок, щоб профспілки освіти могли задовольняти потреби освітнього персоналу різного походження та представляти голос усіх вчителів та інших працівників освіти в європейському регіоні. Членські організації ЄКПО активно працюють над впровадженням Плану дій ЄКПО щодо рівності, різноманітності та інклюзії, особливо в контексті триваючої пандемії COVID-19, та поліпшення привабливості професії вчителя та освітянських профспілок шляхом забезпечення рівності та інклюзії в професії, в системі освіти в цілому та самих профспілках.
http://protedu.org
Коментарі до матеріалу