Отримайте доступ до готових рішень, публікацій та оглядів
Підписатися

Залишки освітньої субвенції за попередні бюджетні періоди не мають накопичуватись на рахунках місцевих бюджетів: Мінфін

30.08.2021 53 0 0

Основною причиною накопичення залишків освітньої субвенції на рахунках місцевих бюджетів є повільне прийняття рішень місцевими органами влади щодо використання коштів на потреби закладів освіти. Адже залишки освітньої субвенції на рахунках місцевих бюджетів постійно зростають.

Основна мета запровадження формульного розрахунку освітньої субвенції ‒ надання якісної освіти за умов оптимальної мережі закладів. Тому наявність оптимальної мережі і, як наслідок, накопичення залишків освітньої субвенції для вирішення питань покращення матеріально-технічного стану шкіл є правильним рішенням і вітається. Але водночас наявність такого ресурсу може свідчити про здійснення штучної економії самими засновниками закладів освіти під час нарахування заробітної плати вчителям. Окрім того, ми бачимо повільне прийняття рішень місцевими органами влади щодо використання коштів на потреби закладів освіти та підвищення її якості.

Адже щорічно, починаючи з 2015 року, в державному бюджеті передбачаються кошти освітньої субвенції, що спрямовуються місцевим бюджетам на оплату праці педагогічних працівників закладів загальної середньої освіти.

Органи місцевого самоврядування отримали можливість розпоряджатись коштами субвенції без обмежень і в наступних бюджетних періодах.

Поряд із запровадженням освітньої субвенції Уряд щорічно виділяє кошти з державного бюджету на оновлення матеріально-технічної бази закладів освіти, так звані «цільові кошти», які надходять громадам також у вигляді освітньої субвенції і залишаються на рахунках місцевих бюджетів.

У грошовому виразі обсяг залишків коштів освітньої субвенції має такий вигляд:

(млн грн)

01.01.2016

01.01.2017

01.01.2018

01.01.2019

01.01.2020

01.01.2021

Залишки освітньої субвенції

2 169,5

2 368,5

4 095,9

4 069,0

5 256,8

5 322,7

у т. ч. «цільові» залишки (капітального характеру)

1 000,0

1 150,9

900,0

641,0,

1 901,2

899,9

Питома вага «цільових» залишків, %

46

49

22

16

36

17

Дані, наведені в таблиці, свідчать про те, що у різні роки «цільові» залишки у загальному їх обсязі становили від 16 до майже 50 відсотків. Водночас останні чотири роки цей обсяг не перевищує третини загальної суми залишків освітньої субвенції.

У таблиці нижче можна ознайомитись із використання залишків коштів у 2021 році:

(млн грн)

 

01.01

01.02

01.03

01.04

01.05

01.06.

01.07

Залишки освітньої субвенції

5 322,7

6 978,7

6 185,4

5 995,4

5 750,0

6 938,1

6 826,9

Касові видатки за рахунок залишків освітньої субвенції

 

12,5

97,5

273,3

459,1

708,2

991,8

Мінфін завжди наголошує на тому, що залишки освітньої субвенції не мають накопичуватись на рахунках, а максимально оперативно й ефективно використовуватись протягом одного бюджетного періоду після їх утворення на покращення матеріально-технічної бази закладів освіти для забезпечення надання якісної загальної середньої освіти.

За даними Державної казначейської служби України, станом на 01.08.2021 залишків освітньої субвенції на рахунках місцевих бюджетів накопичилось 7,7 млрд гривень.

www.mof.gov.ua

Коментарі до матеріалу