Особливості бюджетного процесу в умовах воєнного стану (оновлюється)
В умовах воєнного стану дуже важливо забезпечити оперативне, належне та безперервне виконання місцевих бюджетів. Для забезпечення ефективного функціонування бюджетної сфери та життєво необхідних потреб мешканців територіальних громад у період дії воєнного стану Офіс Президента України, Уряд, Верховна Рада України, РНБО та інші центральні органи виконавчої влади ухвалюють низку швидких, ефективних, оперативних рішень.
Для інформування громад щодо останніх ключових змін у бюджетному законодавстві, створення умов для своєчасного та оперативного реагування на потреби фінансового забезпечення заходів територіальної оборони, захисту безпеки населення та функціонування бюджетної сфери, комунальних підприємств у період військового стану експерт з фінансів Офісу підтримки реформи децентралізації при Мінрегіоні Ігор Оніщук підготував ключові зміни та моменти у галузі місцевих бюджетів з відповідними посиланнями для полегшення орієнтування у нормах бюджетного законодавства:
1. Внесення змін до місцевого бюджету приймається виконавчими комітетами відповідних місцевих рад, місцевими державними адміністраціями, військово-цивільними адміністраціями або військовими адміністраціями за поданням місцевих фінансових органів без ухвалення відповідного рішення Верховною Радою Автономної Республіки Крим, відповідною місцевою радою.
2. Перерозподіл видатків бюджету та надання кредитів з бюджету за бюджетними програмами, включаючи резервний фонд бюджету, додаткові дотації та субвенції, у межах загального обсягу бюджетних призначень головного розпорядника бюджетних коштів, а також збільшення видатків розвитку за рахунок зменшення інших видатків здійснюється без погодження відповідною комісією місцевої ради.
3. Виконавчі комітети відповідних місцевих рад, місцеві державні адміністрації, військово-цивільні адміністрації або військові адміністрації можуть приймати рішення про перерахування коштів з місцевого бюджету до державного бюджету з метою відображення збройної агресії Російської Федерації проти України.
4. Передача коштів між місцевими бюджетами можлива без укладання договору.
5. Проекти місцевих бюджетів затверджуються рішеннями виконавчих комітетів відповідних місцевих рад або розпорядженнями місцевих державних адміністрацій, військово-цивільних чи військових адміністрацій.
6. Перевірки Державною аудиторською службою з виконання місцевих бюджетів не проводяться, а розпочаті перевірки зупиняються (Постанова КМУ від 11 березня 2022 р. № 252 «Деякі питання формування та виконання місцевих бюджетів у період воєнного стану»).
7. Дозволено перевищення обсягу резервного фонду бюджету понад 1% обсягу видатків загального фонду відповідного бюджету (відповідно до абзацу четвертого частини першої пункту 22 Розділу VI «Прикінцеві та перехідні положення» Бюджетного кодексу України, далі – Кодекс).
8. У рішенні про виділення коштів із резервного фонду зазначається:
- головний розпорядник бюджетних коштів, якому виділяються кошти із резервного фонду бюджету;
- спрямування використання коштів із резервного фонду бюджету;
- обсяг коштів, що виділяються із резервного фонду бюджету;
- код програмної класифікації видатків та кредитування бюджету та інші умови (з виділення, використання, ведення обліку, звітності) у разі потреби. Структура кодування програмної класифікації видатків та кредитування державного бюджету для бюджетних програм, витрати або кредитування за якими здійснюються за рахунок резервного фонду, для яких п'ятим знаком визначається цифра "7", може не застосовуватися; державної адміністрації, військової адміністрації, виконавчого органу відповідної ради (Тимчасовий порядок виділення та використання коштів із резервного фонду бюджету в умовах військового стану затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 01 березня 2022 р. № 175).
9. Скасовано заборону на здійснення розпорядниками (одержувачами) бюджетних коштів попередньої оплати товарів, робіт та послуг, що закуповуються за бюджетні кошти.
10. В умовах воєнного стану стаття 55 Кодексу (Захищені витрати) не застосовується (Підпункт 1 пункту 22 розділу VI «кінцеві та перехідні положення» Кодексу).
11. Перерахування реверсної дотації до державного бюджету з місцевих бюджетів територій, на яких запроваджено військове становище, Казначейством не провадиться (пункт 22 Порядку виконання повноважень Державною казначейською службою в особливому режимі в умовах військового становища, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 09 червня 2006 року). № 5).
12. Фінансування добровольчих формувань тероборони: З метою чіткого розмежування видатків та кредитування за головними розпорядниками коштів місцевого бюджету Міністерством фінансів України наказом від 20.09.2017 № 793 «Про затвердження складових Програмної класифікації видатків та кредитування місцевого бюджету» (далі – Наказ) затверджено типовий програм та кредитування місцевого бюджету
- Коди програмної класифікації видатків та кредитування місцевих бюджетів конкретизують напрямки використання коштів відповідно до функцій, з виконанням яких пов'язані витрати бюджету.
- Для відображення витрат на реалізацію програм та заходів щодо організації та діяльності територіальної оборони Наказом передбачено код 8240 «Заходи та роботи з територіальної оборони».
13. Підтримка внутрішньопереміщених та/або евакуйованих осіб: з метою здійснення видатків з місцевих бюджетів для підтримки внутрішньопереміщених та/або евакуйованих осіб у зв'язку із запровадженням військового стану в Україні Типову класифікацію видатків місцевих бюджетів доповнено такими позиціями:
- 3230 – витрати, пов'язані з наданням підтримки внутрішньопереміщеним та/або евакуйованим особам у зв'язку із запровадженням військового стану в Україні (1070);
- 8755 – допомога внутрішньопереміщеним та/або евакуйованим особам у зв'язку із запровадженням військового стану в Україні за рахунок коштів резервного фонду місцевого бюджету (1070).
14. Платежі, що містять відомості, що становлять державну таємницю, незалежно від суми разового платежу здійснюються на підставі платіжних доручень без подання підтверджуючих документів.
15. Акцизний податок з пального (Акцизний податок з пального 13,44%) у першому півріччі 2022 року надходитиме до бюджетів місцевого самоврядування відповідно до частин на основі продажів у другому півріччі 2021 року (постанова КМУ від 09 березня 2026 р. )
16. Для покриття видатків місцевих бюджетів, понесених на оплату комунальних послуг, спожитих у будинках (приміщеннях) комунальної форми власності, в яких розміщено тимчасово переміщених осіб на безоплатній основі з резервного фонду державного бюджету, надається відповідна компенсація місцевим бюджетам.
17. Для отримання компенсації зазначені заклади до 20 числа місяця, що настає за звітним, забезпечують оплату комунальних послуг, а відповідні органи місцевого самоврядування не пізніше третього робочого дня після оплати подають до відповідної обласної військової адміністрації заяву на отримання компенсації за формою згідно з додатком до Порядку та умов, затверджених постановою КМУ від 11 березня 2022 р. № 261 та документи, що підтверджують фактичну оплату комунальних послуг за попередній звітний місяць.
18. Обласні військові адміністрації протягом двох робочих днів після отримання заяв надають узагальнену інформацію Мінрегіону для опрацювання питання щодо виділення фінансування.
19. Компенсація надається починаючи з 1 березня 2022 р. і лише після оплати комунальних послуг за попередній період.
20. Пріоритетність здійснення видатків Казначейством та органами Казначейства (постанова КМУ від 9 червня 2021 р. № 590):
Перша черга:
- витрати на національну безпеку та оборону та на здійснення заходів правового режиму військового стану;
Друга черга:
Витрати загального фонду:
- оплата праці працівників бюджетних установ;
- погашення та обслуговування державного та місцевого боргу, виконання гарантійних зобов'язань;
- виплата пенсій, надбавок та підвищення до пенсій;
- соціальне забезпечення, придбання медикаментів та перев'язувальних матеріалів;
- забезпечення продуктами харчування;
- медичне обслуговування населення;
- комунальні послуги та енергоносії;
- поточні трансферти до місцевих бюджетів;
- інші захищені витрати;
- канцтовари, миючі та дезінфікуючі засоби (у тому числі для закладів соціального захисту);
- оплату послуг зв'язку та поштових послуг, інтернет-послуг;
- ритуальні послуги (у тому числі послуг із перевезення, поховання);
- благоустрій населених пунктів;
- компенсація за пільговий проїзд окремих категорій;
- оплата послуг із перевезення електротранспортом;
- охорона приміщень бюджетних установ
- усунення аварій у житловому фонді;
- придбання паливно-мастильних матеріалів, талонів, запчастин та ремонт автомобільного транспорту;
- утримання та обслуговування електромереж,
- протипожежні заходи;
- утримання вулично-шляхової мережі,
- ремонт споруд цивільного захисту (укриття, бомбосховища тощо);
- придбання ветеринарних препаратів, кормів для тварин;
- стипендії;
- придбання одягу, взуття, м'якого інвентарю та обладнання для учнів з числа дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування;
- забезпечення паливно-мастильними матеріалами протипожежної та аварійно-рятувальної техніки, забезпечення роботи спеціалізованих санітарних автомобілів екстреної медичної допомоги (забезпечення паливно-мастильними матеріалами, запасними частинами, послугами зв'язку);
- поточний ремонт та придбання матеріалів для облаштування місць тимчасового перебування внутрішньопереміщених (евакуйованих) осіб;
- придбання матеріалів для ремонту тепло-, водо-, електромереж;
- витрати на програми з підтримки Збройних сил, заходи та роботи з ті
- риторіальної оборони (зокрема матеріально-технічного забезпечення підрозділів територіальної оборони);
- підготовка кадрів у закладах професійної (професійно-технічної) освіти;
- відшкодування різниці у тарифах на послуги тепло-, водопостачання (водовідведення);
- придбання насіннєвого матеріалу, мінеральних добрив, засобів захисту рослин, послуг, пов'язаних із виробництвом сільськогосподарської продукції;
- витрати загального фонду державного та місцевих
- бюджетів відрядження працівників бюджетних установ;
- підтримка внутрішньопереміщених та/або евакуйованих осіб;
Витрати загального та спеціального фондів:
- функціонування державних реєстрів;
- витрати за рахунок коштів резервного фонду бюджету;
Витрати спеціального фонду:
- оплата праці працівників бюджетних установ;
- соціальне забезпечення;
- оплата комунальних послуг та енергоносіїв;
- придбання медикаментів та перев'язувальних матеріалів;
- забезпечення продуктами харчування;
- підтримка всередині переміщених та/або евакуйованих осіб,
- придбання миючих та дезінфікуючих засобів (у тому числі для закладів соціального захисту),
- оплата послуг зв'язку та поштових послуг, інтернет-послуг,
- оплата ритуальних послуг (у тому числі послуг із перевезення, поховання),
- благоустрій населених пунктів;
- охорона приміщень бюджетних установ;
- усунення аварій у житловому фонді;
- послуги з поточного ремонту та обслуговування комп'ютерної та організаційної техніки;
- оплата послуг з адміністрування (обслуговування) програмного забезпечення;
- придбання запчастин та ремонт автомобільного транспорту,
- утримання та обслуговування електромереж, послуг прання;
- придбання та виготовлення білизни (у тому числі постільної), рушників, матраців;
- протипожежні заходи;
- утримання мереж зовнішнього освітлення, утримання вулично-дорожньої мережі,
- ремонт споруд цивільного захисту (укриття, бомбосховища тощо),
- внески у станний капітал стратегічно важливих підприємств (централізоване водопостачання та водовідведення, теплопостачання, громадський транспорт, забезпечення наземного обслуговування повітряних суден).
- придбання матеріалів для облаштування місць тимчасового перебування внутрішньопереміщених (евакуйованих) осіб;
- придбання матеріалів для ремонту тепло-, водо-, електромереж;
- експлуатаційне утримання автомобільних доріг загального користування відповідно до встановленого мобілізаційного завдання (замовлення).
- витрати на програми з підтримки збройних сил, заходи та роботи з територіальної оборони (зокрема матеріально-технічного забезпечення підрозділів територіальної оборони).
Третя черга:
Інші витрати.
21. Скорочено низку трансфертів місцевим бюджетам з метою направлення до резервного фонду державного бюджету для забезпечення фінансування заходів територіальної оборони, захисту безпеки населення та функціонування бюджетної сфери, комунальних підприємств у період воєнного стану (Постанови КМУ від 10 березня 2022 р. № 245 р. № 199).
22. Керівникам державних органів, підприємств, установ та організацій, що фінансуються або дотуються з бюджету, до припинення або скасування військового стану в Україні в межах фонду заробітної плати, дозволено самостійно визначати розмір оплати часу простою працівників, але не нижчий за дві третини тарифної ставки встановленого працівнику тарифного розряду (посадового окладу). Керівникам органів місцевого самоврядування рекомендується застосовувати вищезазначену норму. (Постанова КМУ від 07.03.2022 № 221).
Нарахування та виплата грошової допомоги, пільг та житлових субсидій на території, де структурні підрозділи з питань соціального захисту населення не мають можливості забезпечити підготовку виплатних документів та проведення фінансування, здійснюється з урахуванням, зокрема, таких особливостей (постанова КМУ від 07 березня 2022 р.). № 215):
- виплату здійснює Ощадбанк шляхом перерахування коштів на банківський рахунок (за стандартом IBAN) у банку, в якому відкрито рахунок отримувача, або здійснення грошових переказів через міжнародну платіжну систему "MY TRANSFER";
- фінансування проводиться Мінсоцполітики на підставі даних ДП «Інформаційно-обчислювальний центр Міністерства соціальної політики»;
- "Ощадбанк" на кожне 1 число місяця інформує Міністерство соціальної політики про здійснені виплати грошових переказів одержувачам;
- У разі якщо протягом 60 календарних днів з дати зарахування переказів Ощадбанк одержувачам грошової допомоги, пільг та житлової субсидії одержувачі не звернулися за отриманням грошових переказів, відповідні кошти повертаються до АТ Ощадбанк для їх повернення Міністерству соціальної політики не пізніше трьох робочих днів після закінчення такого періоду разом із реєстрами осіб, яким не здійснено виплату грошового переказу. Плата за обробку електронних реєстрів через міжнародну платіжну систему „MY TRANSFER” банку не стягується;
- Виплата провадиться без дотримання вимог Положення про порядок призначення житлових субсидій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21 жовтня 1995 року.
- №848;
- Реєстрація бюджетних (фінансових) зобов'язань в органах Державної казначейської служби для оплати медичних послуг за договорами здійснюється на підставі поданих НСЗУ Реєстру бюджетних (фінансових) зобов'язань розпорядників (одержувачів) бюджетних коштів без надання підтвердних документів. За відсутності технічної можливості Аптечні установи можуть не вносити інформацію до електронної системи охорони здоров'я. Звіти постачальників медичних послуг щодо надання медичних послуг та аптечних установ збиткові лікарські засоби можуть не надаватися. Виписка електронних рецептів на лікарські засоби, що підлягають реімбурсації, може проводитись у паперовій формі (постанова КМУ від 5 березня 2022 р. № 198).
23. Перерахування міжбюджетних трансфертів з державного бюджету до місцевих бюджетів населених пунктів на тимчасово неконтрольованій території Казначейством не здійснюється.
Місцевим бюджетам, за рахунок коштів яких здійснюється фінансування установ та установ, розташованих у населених пунктах на тимчасово неконтрольованій території, Казначейство перераховує субвенції в обсягах, зменшених на обсяг бюджетних призначень, передбачених для таких установ та установ. Розподіл асигнувань (з урахуванням зменшених обсягів) за такими бюджетами є Казначейству головним розпорядником відповідної субвенції, що надається з державного бюджету, за день до встановленого для їх перерахування строку.
24. Неперелічені обсяги міжбюджетних трансфертів з державного бюджету до місцевих бюджетів населених пунктів на тимчасово неконтрольованій території можуть перерозподілятися шляхом збільшення обсягу міжбюджетних трансфертів до місцевих бюджетів населених пунктів, на територію яких переміщуються особи (споживачі гарантованих послуг) з населених пунктів на 2 неконтрольовані. 590).
25. Оборонні та публічні закупівлі товарів, робіт та послуг здійснюються без застосування процедур закупівель та спрощених закупівель, визначених Законами України "Про публічні закупівлі" та "Про оборонні закупівлі". Замовники повинні забезпечувати оприлюднення укладеного договору в електронній системі закупівель протягом п'яти робочих днів після його підписання (ухвала КМУ від 28 лютого 2022 р. № 169).
26. У разі надходження до Міністерства соціальної політики та/або Пенсійного фонду України інформації від Національного банку про неможливість здійснювати уповноваженими банками виплату пенсій, грошова допомога отримувачам їх виплата здійснюється шляхом переказу коштів отримувачу без відкриття рахунку через банк, уповноважений на здійснення розрахунково-касових операцій із коштами Пенсійного фонду України (постанова КМУ від 26 лютого 2022 р. № 162).
27. Кошториси, плани асигнувань загального фонду бюджету, плани надання кредитів із загального фонду бюджету, плани спеціального фонду, плани використання бюджетних коштів (крім планів використання бюджетних коштів одержувачів), помісячні плани використання бюджетних коштів та штатні розписи затверджуються керівником або заступником керівника найвищого рівня .
28. Кошториси, плани асигнувань загального фонду бюджету, плани надання кредитів із загального фонду бюджету, плани спеціального фонду, передбачені на проведення централізованих заходів, затверджуються керівниками та/або заступниками керівників місцевих державних адміністрацій та виконавчих органів місцевих рад (постанова КМУ від 13 березня 2022 року) м. №267).
29. Закон України прийнято ВРУ (законопроект №7166):
30. Скасовано вимогу Кодексу про передачу коштів між загальним та спеціальним фондами бюджету виключно в межах бюджетних призначень шляхом ухвалення рішення про місцевий бюджет або внесення змін до нього.
31. Скасовано вимогу Кодексу про обов'язкову публікацію не пізніше 1 березня року, наступного за роком звіту місцевих бюджетів – у газетах, визначених Верховною Радою Автономної Республіки Крим, відповідними місцевими радами.
32. Скасовано вимогу Кодексу щодо публічного подання до 15 березня року, наступного за звітною інформацією про виконання бюджетних програм головними розпорядниками бюджетних коштів, у тому числі досягнення цілей державної політики у відповідній сфері діяльності, формування та/або реалізацію якої забезпечує головний розпорядник бюджетних коштів, межах бюджетних програм за звітний бюджетний період та публікації оголошення про час та місце проведення публічного подання такої інформації, а також оприлюднення відповідно до Закону України «Про доступ до публічної інформації» інформації визначеною частиною п'ятою статті 28 Кодексу.
33. Скасовано вимогу про подання річного звіту про виконання закону про Державний бюджет України Кабінетом Міністрів України до Верховної Ради України, Президента України та Рахункової палати не пізніше 1 квітня року, наступного за звітним.
34. Скасовано всі норми щодо со
ставленню та схваленню прогнозів місцевих бюджетів (у тому числі стаття 751 Кодексу).
35. Скасовано термін подання Казначейством звітності про виконання місцевих бюджетів.
36. Кабінету Міністрів України надано повноваження приймати рішення щодо додаткових положень, що регламентують процес виконання державного бюджету.
37. Дозволено спрямовувати залишки коштів на субвенції з державного бюджету до місцевих бюджетів, збережених на рахунках місцевих бюджетів станом на 1 січня 2022 року, на заходи територіальної оборони, задоволення продовольчих потреб цивільного населення, евакуацію/вивіз/ переміщення цивільного населення з місцевості, де ведуться бойові дії та небезпечних територій у безпеці, зокрема на оплату транспортних послуг, паливно-мастильних матеріалів, облаштування місць розміщення громадян, які у зв'язку з бойовими діями залишили місце проживання/перебування, оплату інших заходів, спрямованих на підтримку цивільного населення в умовах воєнного стану .
38. Заборонено зупинення операцій з бюджетними коштами, призупинення бюджетних асигнувань, зменшення бюджетних асигнувань як заходи впливу за порушення бюджетного законодавства до розпорядників та одержувачів бюджетних коштів сектору національної безпеки та оборони, розпорядників та одержувачів бюджетних коштів, залучених до вирішення завдань, пов'язаних із запровадженням та здійсненням заходів правового режиму воєнного стану.
Кабінету Міністрів України доручено до 15 грудня 2022 року визначити порядок реалізації механізму зарахування акцизного податку з роздрібного продажу тютюнових виробів, який має діяти з 1 квітня 2022 року.
39. Відстрочено до 1 січня 2023 року норму нарахування штрафу у розмірі ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян та пені у розмірі 0,1 відсотка суми простроченого (за кожен день прострочення) платежу акцизного податку з роздрібного продажу тютюнових виробів, який зараховується до бюджетів місцевого самоврядування ( сплата органами Казначейства у разі несвоєчасного подання звітності про виконання бюджетів та недотримання автоматичного режиму зарахування акцизного податку).
40. У період дії військового стану та протягом року після його завершення або скасування норми Закону України «Про державну допомогу суб'єктам господарювання» інші норми законодавства, що випливають із цього Закону, не застосовуються. Вся державна допомога, що надається протягом такого періоду, вважається допустимою. Представники державної допомоги звільняються від обов'язку подання повідомлення про нову державну допомогу та подання звітності про діючу державну допомогу.
Закон України ухвалено ВРУ (законопроект №7167):
- Скасовано граничний розмір державних гарантій обсягом до 3 відсотків планових доходів загального фонду державного бюджету.
- Кошти державного дорожнього фонду у 2022 році спрямовуються насамперед на виконання боргових зобов'язань за запозиченнями, отриманими державою або під державні гарантії, на розвиток мережі та утримання автомобільних доріг загального користування, та можуть спрямовуватися на інші цілі виключно після виконання всіх боргових зобов'язань. у 2022 році, визначених пунктом 3 частини третьої статті 242 Бюджетного кодексу України.
- Закон України ухвалено ВРУ (законопроект №7038-д):
- Встановлено диференційовану ставку рентної плати за видобуток газу природного. Що ціна реалізації природного газу, то вище процентна ставка ренти. (3% ренти зараховується до бюджетів місцевого самоврядування, 2% до обласних бюджетів).
- ПДВ на внутрішні перевезення авіатранспортом зменшено з 20% до 7% (Тимчасово до 31 грудня 2024 року).
- Збільшено розмір ставки акцизного податку на рідини, які використовуються в електронних сигаретах.
- До 1 січня 2023 року оподаткування роздрібним акцизним податком на тютюнові вироби здійснюватиметься за механізмом, що діяв до 1 квітня 2022 року (відповідно до раніше прийнятих змін). Тобто залишки вироблених і не реалізованих до 1 квітня 2022 року тютюнових виробів, тютюну та промислових замінників тютюну також будуть обкладатися податком 5% акцизом з роздрібного продажу.
- Закон України ухвалено ВРУ (законопроект №7137-д):
- Ставки акцизного податку на бензини моторні, важкі дистиляти та скраплений газ встановлені на рівні 0 євро за 1000 літрів.
- Зупинено протягом строків, визначених Податковим кодексом України, іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи на період дії правового режиму військового чи надзвичайного стану.
- Фізичні особи – підприємці – платники єдиного податку першої та другої групи мають право не сплачувати єдиного податку.
- Платниками третьої групи єдиного податку тепер можуть бути ФОП та юридичні особи без обмеження кількості осіб, які перебувають з ними у трудових відносинах із розміром доходу до 10 мільярдів гривень (До цього 7,6 млн грн), крім суб'єктів господарювання, затих, хто займається азартними іграми, обміном іноземної валюти, виробництвом, експортом, імпортом, продажем підакцизних товарів, видобутком, реалізацією корисних копалин та низкою фінансових установ. Процентна ставка єдиного податку для платників єдиного податку третьої групи, які використовують такі особливості оподаткування, встановлюється у розмірі 2% доходу. Податковий період для таких платників – календарний місяць.
- Кабінету Міністрів України надано право визначати особливості нарахування та сплати єдиного податку.
- Тимчасово на період з березня 2022 року по 31 грудня року, наступного за роком, у якому припинено або скасовано воєнний стан, не нараховується та не сплачується плата за землю (земельний податок та орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності) за земельні ділянки ( земельні) частини (паї), розташовані на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії або на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації, які перебувають у власності або користуванні, у тому числі на умовах оренди, фізичних або юридичних осіб, а також земельних ділянок (земельних часток (паїв)), визначених обласними військовими адміністраціями як засмічені вибухонебезпечними предметами та/або мають фортифікаційні споруди. Перелік територій, на яких ведуться бойові дії або тимчасово окуповані збройними формуваннями Російської Федерації, визначається Кабінетом Міністрів України.
- Тимчасово за 2022 та 2023 рік податкові (звітні) роки не нараховується та не сплачується загальне мінімальне податкове зобов'язання за аналогічні земельні ділянки.
- Тимчасово, за 2022 рік податковий (звітний) рік, не нараховується та не сплачується екологічний податок по об'єктах оподаткування, розташованим на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії або на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації.
- Тимчасово, з 1 березня 2022 року до припинення або скасування військового становища в Україні, а також протягом дванадцяти місяців після припинення або скасування такого військового стану фізичні особи – підприємці, у тому числі такі, що обрали спрощену систему оподаткування, особи, які здійснюють незалежну професійну діяльність. , а саме наукову, літературну, артистичну, художню, освітню або викладацьку, а також медичну, юридичну практику, в тому числі адвокатську, нотаріальну діяльність, або особи, які здійснюють релігійну (місіонерську) діяльність, іншу подібну діяльність та отримують прибуток від цієї діяльності, члени фермерського господарства, якщо вони не належать до осіб, які підлягають страхуванню з інших підстав, мають право не нараховувати, не обчислювати та не сплачувати єдиний внесок за себе.
- ФОП другої та третьої груп платників єдиного податку, а також юридичні особи, що належать до третьої групи платників єдиного податку, мають право за власним рішенням не сплачувати єдиний внесок за найманих працівників, покликаних під час мобілізації на військову службу до Збройних Сил України.
- Тимчасово на період дії правового режиму воєнного стану, а також протягом трьох місяців після припинення або скасування воєнного стану штрафні санкції та пеня зі сплати ЄСВ не застосовуються.
- Запроваджено мораторій на проведення документальних перевірок правильності нарахування, обчислення та сплати єдиного внеску на період дії правового режиму воєнного стану, а також протягом трьох місяців після припинення або скасування воєнного стану (Закон України ухвалено ВРУ (законопроект №7137-д)).
- Військові адміністрації при закупівлі засобів індивідуального захисту можуть здійснювати передоплату на строк та у розмірах, визначених у договорах про закупівлю товарів та послуг (постанова КМУ від 16 березня 2022 р. № 290).
- Вимоги пункту 9 Порядку складання, розгляду, затвердження та основних вимог щодо виконання кошторисів бюджетних установ, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2002 р. № 228 за критеріями визначення одержувача бюджетних коштів не застосовуються при визначенні одержувача бюджетних коштів за програмою «Забезпечення інформаційного суверенітету України, розвиток мов корінних народів, які проживають на тимчасово окупованій території Автономної Республіки Крим та м. Севастополь, та фінансова підтримка системи державного іномовлення України». Зокрема, досвід роботи за відповідним профілем не менше двох років, збитковою діяльністю отримувача за останні два роки тощо (постанова КМУ від 16 березня 2022 р. № 293).
- У разі коли конфісковане майно, майно, визнане безхазяйним, майно, за яким не звернувся власник до кінця терміну зберігання, не було передано в установленому порядку у власність держави, у сферу управління Міністерства оборони, інші центральні органи виконавчої влади та державні органи, які здійснюють керівництво військовими формуваннями,створеними відповідно до закону та правоохоронними органами, таке майно передається відповідній обласній військовій адміністрації за місцем його знаходження після погодження з відповідними державними органами (розпорядження КМУ від 26 лютого 2022 р. № 186-р).
- Режим надзвичайної ситуації, пов'язаної із SARS-CoV-2, продовжено до 31 травня 2022 року (постанова КМУ від 19.03.2022 № 318).
- Термін відрядження, пов'язаного із забезпеченням діяльності державних органів влади в особливому режимі в умовах військового стану, працівників державних органів, а також підприємств, установ та організацій, що здійснюють функції з обслуговування державних органів влади, не може перевищувати 180 днів (постанова КМУ від 19 березня 2022 р.) (№ 321).
- Дозволи на право користування пільгами з оподаткування для підприємств та організацій громадських об'єднань осіб з інвалідністю, термін дії яких закінчився в період військового стану в Україні, продовжуються на період його дії та протягом двох календарних кварталів після його припинення чи скасування. Положення Порядку № 1010 не застосовуються, як випадків надання дозволів тим, хто раніше не звертався і яким необхідно отримати зазначені дозволи на періоди, що настають за двома календарними кварталами після припинення або скасування військового стану в Україні (постанова КМУ від 19 березня 2022 р. № 323 ).
https://decentralization.gov.ua
Коментарі до матеріалу