Мінсоцполітики: щодо обчислення індексу споживчих цін для індексації грошових доходів населення
Директорат стратегічного планування, координації політики та євроінтеграції Міністерства соціальної політики в межах компетенції розглянув Ваше звернення від 11.12.2023, а також звернення від 12.12.2023, яке надійшло від Мінекономіки листом від 13.12.2023 № 4707-05/68356-03, та повідомляє.
Пунктом 3 Прикінцевих положень Закону України “Про Державний бюджет України на 2023 рік” дію Закону України “Про індексацію грошових доходів населення” від 03.07.91 № 1282-XII (далі – Закон № 1282) на 2023 рік зупинено.
Отже, обчислення індексу споживчих цін для нарахування сум індексації у 2023 році не здійснювалося.
Відповідно до Закону України від 09.11.2023 № 3460-IX “Про Державний бюджет України на 2024 рік”, обчислення індексу споживчих цін для індексації грошових доходів населення провадиться наростаючим підсумком, починаючи з 1 січня 2024 року.
Правила обчислення індексу споживчих цін для проведення індексації та нарахування сум індексації визначено Порядком проведення індексації грошових доходів населення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.07.2003 № 1078 (далі – Порядок).
Згідно із статтею 5 Закону № 1282 та пункту 6 Порядку індексація грошових доходів громадян здійснюється у межах фінансових ресурсів бюджетів усіх рівнів.
Крім того, пунктом 5 Порядку визначено, що працівникам підприємств і організацій, які перебувають на госпрозрахунку, підвищення заробітної плати у зв’язку із зростанням рівня інфляції провадиться у порядку, визначеному у колективних договорах, але не нижче норм, визначених Законом № 1282 та положень Порядку.
Враховуючи зазначене, якщо внаслідок інфляції 2022 року та попередніх років склалися певні суми індексації заробітної плати станом на грудень 2022 року, то підприємства та організації мали самостійно визначитись щодо збереження виплати суми індексації протягом 2023 року з урахуванням своїх фінансових можливостей.
При цьому зазначаємо, що статтею 58 Конституції України встановлено, що закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом’якшують або скасовують відповідальність особи.
Також повідомляємо, що Мінсоцполітики зверталось до Мінекономіки та Мінфіну щодо надання роз’яснення про збереження виплати у 2023 році сум індексації, які виникли станом на грудень 2022 року. На думку Мінсоцполітики та Мінекономіки у 2023 році заробітна плата могла виплачуватися із урахуванням індексації, яка склалася станом на грудень 2022 року.
Разом з тим, Мінфін зазначив, що пунктом 3 Прикінцевих положень Закону України “Про Державний бюджет України на 2023 рік” зупинено на 2023 рік дію Закону № 1282.
Отже, у випадку, якщо у 2023 році було збережено суму індексації заробітної плати, яка виникла за період до січня 2023 року, то вона може виплачуватися і у 2024 році.
При цьому, у разі зростання посадового окладу з січня 2024 року, сума індексації заробітної плати має визначатись з урахуванням пункту 5 Порядку, відповідно до якого, значення індексу споживчих цін приймається за 1 або 100 відсотків, у місяці в якому відбувається підвищення тарифних ставок (посадових окладів). Обчислення індексу споживчих цін для проведення подальшої індексації здійснюється з місяця, наступного за місяцем підвищення тарифних ставок (посадових окладів), тобто з лютого 2024 року.
Сума індексації у місяці підвищення посадового окладу має розраховуватися як різниця між сумою індексації і розміром підвищення заробітної плати. Тобто сума індексації зменшується на суму підвищення заробітної плати.
У разі, якщо підвищення посадових окладів (тарифних ставок) у січні 2024 року не відбувається, то обчислення індексу споживчих цін для проведення індексації починає здійснюватися з січня 2024 року.
Одночасно повідомляємо, що згідно із пунктом 4 Порядку, у разі коли особа працює/служить неповний робочий/службовий час, сума індексації визначається з розрахунку повного робочого часу / кількості календарних днів у місяці, а виплачується пропорційно відпрацьованому/службовому часу.
Також повідомляємо, що листи Мінсоцполітики не є нормативно-правовими актами, вони носять інформаційний, рекомендаційний характер і не встановлюють нових правових норм.
Коментарі до матеріалу