Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Як говорити про російсько-українську війну в школі: основне про посібник для освітян

06.02.2024

5 лютого відбулася презентація посібника «Як говорити про російсько-українську війну в школі. Уроки стійкості, боротьби та перемог». Спікери події висвітлили, що саме варто розповідати дітям про війну, на чому акцентувати та які техніки, завдання можна використовувати в розмовах з ними. Детальніше читайте нижче.

Війна вплинула та продовжує впливати на всіх українців. Як і дорослі, діти та підлітки переживають травмівні події так само болісно. Проте на відміну від дорослих, які сформували навички стресостійкості та свободи самовизначення, у дітей цих навичок немає. Саме тому важливо допомогти їм напрацювати психологічну стійкість, стати витривалішими й сильнішими.

Як зазначив міністр освіти і науки України Оксен Лісовий, завдання освіти в цьому контексті — сформувати в громадянина цілісну картину подій, які відбуваються навколо, дати усвідомлення їхніх першопричин, прищепити цінності та показати, як держава їх імплементує у свої рішення. Один із перших кроків — створити методичні рекомендації, що зорієнтують педагогів, які аспекти варто висвітлювати учням, як сформувати зв’язок між історичними фактами й сучасними рішеннями України.

Уроки, подані в цьому посібнику, покликані допомогти учнівству формувати активну громадянську позицію, навчати розрізняти факти й фейки та не піддаватися маніпуляціям і ворожій пропаганді. Учителі можуть використовувати посібник під час підготовки до виховної чи класної години, уроків із громадянської освіти, історії, української мови та літератури тощо.

Посібник не є нормативно-регуляторним документом та не передбачає обов’язкового виконання запропонованих інструкцій. Автори розробляли матеріали так, щоб ініціювати діалог у школах та запросити вчителів до його провадження. Також у посібник додали покликання на додаткові матеріали (статті, книги, відео тощо), щоб педагоги мали повноцінний інструментарій для проведення бесід. Про це розповів генеральний директор директорату шкільної освіти МОН Ігор Хворостяний.

У посібнику три розділи: 

  • «Навіщо» — чому важливо говорити про війну в школі;
  • «Що» — на чому варто акцентувати під час розмов; 
  • «Як» — як донести потрібну інформацію через конкретні вправи й техніки.

Як зазначила модераторка зустрічі, кандидатка історичних наук, співавторка підручників і посібників з історії та громадянської освіти, співавторка посібника Антоніна Макаревич, під час створення посібника команда, яка над ним працювала, розробила комбінацію матеріалів для молодшої, середньої та старшої школи. Це лише рекомендації, тож учителі відповідно до запиту учнівства можуть сформувати власний урок: обрати з кожного розділу ті методи й інформацію, які найбільш пасуватимуть конкретним школярам.

Така структура дає вчителям змогу вибрати для обговорень ті теми, які відповідають віковим особливостям учнів і учениць, їхньому психоемоційному стану.

«НАВІЩО» ГОВОРИТИ
Протягом останніх дев’яти років росія веде війну проти України. Російська пропаганда, зокрема міфи і фейки, поширюються не лише серед українців, а й у всьому світі. Щоб запобігти дезінформації, необхідно дбати про безпеку в українському інфопросторі й прищепити дітям навички медіаграмотності.

Під час презентації кандидат історичних наук, науковий співробітник Інституту історії України НАН України, офіцер ЗСУ Олександр Алфьоров розповів, чому важливо мати усвідомлення подій уже зараз і на власному досвіді поділився, як це — писати про війну, якщо вона ще триває. Цей посібник створили з урахуванням матеріалів і фактів, які визнано на міжнародному рівні, а отже, він одночасно буде зрозумілий і українському читачеві, і читачеві з Європи, США, Великої Британії, Канади тощо.

Розвиток медіаграмотності — це наскрізна навичка Нової української школи, яка є важливою і необхідною складовою сучасного повсякденного життя.

«ЩО» ГОВОРИТИ
Про розділ «Що» розповів кандидат історичних наук, співавтор підручників і посібників з історії та громадянської освіти, офіцер ЗСУ, співавтор посібника Олександр Панарін. Про сучасну війну необхідно говорити на прикладах історичних фактів — так можна простежити чіткий зв’язок між минулим і сьогоденням. У розділі «Що» вчителі знайдуть достовірну інформацію про війну росії проти України, історичні факти на противагу російським маніпуляціям, зокрема про перемоги та виклики України в сучасній війні.

Під час створення посібника автори спиралися на запити суспільства, адже історичні факти та знання стали потрібними для боротьби з ворожою пропагандою та розуміння контексту російсько-української війни. Український наратив має будуватися, з одного боку, на особистих історіях, а з іншого — на історії української держави, зокрема сучасної боротьби за своє існування.

Також у цій частині автори наголосили на тому, що необхідно вживати коректні терміни під час обговорення війни, та пояснили, як гібридна війна трансформувалася в повномасштабне вторгнення. У розділі також йдеться про звірства російських військових проти

https://mon.gov.ua

Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Популярне
18.04.2025
Випуск: Новини тижня для бюджетних установ (14.04.2025 - 18.04.2025)
Бюджет. Бухгалтерський огляд   10 відповідей НАДС щодо нової класифікації посад державної служби Постанова набирає чинності одночасно із Законом України від 11 березня 2025 року № 4282-ІХ “Про внесення змін до деяких законів України щодо впровадження єдиних підходів в оплаті праці держ...
21.04.2025
Мінімальні зарплати у країнах ЄС: дані на 2025 рік
Євростат оприлюднив перші дані за 2025 рік щодо мінімальних зарплат. Так, з 1 січня 2025 року національна мінімальна заробітна плата встановлена у 22 з 27 країн Європейського Союзу. Винятками залишаються Данія, Італія, Австрія, Фінляндія та Швеція. У 10 країнах мінімальна зарплата менша за €1 ...
17.06.2025
Внесено зміни до граничних сум витрат на придбання автомобілів, меблів та іншого обладнання
Кабінет Міністрів України вніс зміни до постанови від 04.04.2001 р. № 332 «Про граничні суми витрат на придбання автомобілів, меблів, іншого обладнання та устаткування, мобільних телефонів, комп'ютерів державними органами, а також установами та організаціями, які утримуються за рахунок державн...
Нове
15.07.2025
Атестаційна колегія МОН провела чергове засідання: ухвалено низку важливих рішень
3 липня 2025 року відбулося чергове засідання Атестаційної колегії Міністерства освіти і науки України. Учасники розглянули як традиційні питання — присудження наукових ступенів і присвоєння вчених звань, — так і важливі рішення, пов’язані з академічною доброчесністю, імплементаціє...
15.07.2025
Уряд затвердив розподіл освітньої субвенції до кінця 2025 року
Кабінет Міністрів України затвердив розподіл 33,83 млрд грн освітньої субвенції між місцевими бюджетами на вересень–грудень 2025 року. Нагадаємо, раніше було розподілено 68,2 млрд грн між місцевими бюджетами на січень–серпень 2025 року. Розподіл коштів до кінця календарного року зробле...
15.07.2025
Уряд затвердив Державну цільову економічну програму підтримки термомодернізації будівель до 2030 року
Кабінет Міністрів України схвалив Державну цільову економічну програму підтримки термомодернізації будівель на період до 2030 року. Розробник документа – Міністерство розвитку громад, територій та інфраструктури України. Мета програми – знизити енергоспоживання у житловому фонді що...