Як говорити про російсько-українську війну в школі: основне про посібник для освітян
5 лютого відбулася презентація посібника «Як говорити про російсько-українську війну в школі. Уроки стійкості, боротьби та перемог». Спікери події висвітлили, що саме варто розповідати дітям про війну, на чому акцентувати та які техніки, завдання можна використовувати в розмовах з ними. Детальніше читайте нижче.
Війна вплинула та продовжує впливати на всіх українців. Як і дорослі, діти та підлітки переживають травмівні події так само болісно. Проте на відміну від дорослих, які сформували навички стресостійкості та свободи самовизначення, у дітей цих навичок немає. Саме тому важливо допомогти їм напрацювати психологічну стійкість, стати витривалішими й сильнішими.
Як зазначив міністр освіти і науки України Оксен Лісовий, завдання освіти в цьому контексті — сформувати в громадянина цілісну картину подій, які відбуваються навколо, дати усвідомлення їхніх першопричин, прищепити цінності та показати, як держава їх імплементує у свої рішення. Один із перших кроків — створити методичні рекомендації, що зорієнтують педагогів, які аспекти варто висвітлювати учням, як сформувати зв’язок між історичними фактами й сучасними рішеннями України.
Уроки, подані в цьому посібнику, покликані допомогти учнівству формувати активну громадянську позицію, навчати розрізняти факти й фейки та не піддаватися маніпуляціям і ворожій пропаганді. Учителі можуть використовувати посібник під час підготовки до виховної чи класної години, уроків із громадянської освіти, історії, української мови та літератури тощо.
Посібник не є нормативно-регуляторним документом та не передбачає обов’язкового виконання запропонованих інструкцій. Автори розробляли матеріали так, щоб ініціювати діалог у школах та запросити вчителів до його провадження. Також у посібник додали покликання на додаткові матеріали (статті, книги, відео тощо), щоб педагоги мали повноцінний інструментарій для проведення бесід. Про це розповів генеральний директор директорату шкільної освіти МОН Ігор Хворостяний.
У посібнику три розділи:
- «Навіщо» — чому важливо говорити про війну в школі;
- «Що» — на чому варто акцентувати під час розмов;
- «Як» — як донести потрібну інформацію через конкретні вправи й техніки.
Як зазначила модераторка зустрічі, кандидатка історичних наук, співавторка підручників і посібників з історії та громадянської освіти, співавторка посібника Антоніна Макаревич, під час створення посібника команда, яка над ним працювала, розробила комбінацію матеріалів для молодшої, середньої та старшої школи. Це лише рекомендації, тож учителі відповідно до запиту учнівства можуть сформувати власний урок: обрати з кожного розділу ті методи й інформацію, які найбільш пасуватимуть конкретним школярам.
Така структура дає вчителям змогу вибрати для обговорень ті теми, які відповідають віковим особливостям учнів і учениць, їхньому психоемоційному стану.
«НАВІЩО» ГОВОРИТИ
Протягом останніх дев’яти років росія веде війну проти України. Російська пропаганда, зокрема міфи і фейки, поширюються не лише серед українців, а й у всьому світі. Щоб запобігти дезінформації, необхідно дбати про безпеку в українському інфопросторі й прищепити дітям навички медіаграмотності.
Під час презентації кандидат історичних наук, науковий співробітник Інституту історії України НАН України, офіцер ЗСУ Олександр Алфьоров розповів, чому важливо мати усвідомлення подій уже зараз і на власному досвіді поділився, як це — писати про війну, якщо вона ще триває. Цей посібник створили з урахуванням матеріалів і фактів, які визнано на міжнародному рівні, а отже, він одночасно буде зрозумілий і українському читачеві, і читачеві з Європи, США, Великої Британії, Канади тощо.
Розвиток медіаграмотності — це наскрізна навичка Нової української школи, яка є важливою і необхідною складовою сучасного повсякденного життя.
«ЩО» ГОВОРИТИ
Про розділ «Що» розповів кандидат історичних наук, співавтор підручників і посібників з історії та громадянської освіти, офіцер ЗСУ, співавтор посібника Олександр Панарін. Про сучасну війну необхідно говорити на прикладах історичних фактів — так можна простежити чіткий зв’язок між минулим і сьогоденням. У розділі «Що» вчителі знайдуть достовірну інформацію про війну росії проти України, історичні факти на противагу російським маніпуляціям, зокрема про перемоги та виклики України в сучасній війні.
Під час створення посібника автори спиралися на запити суспільства, адже історичні факти та знання стали потрібними для боротьби з ворожою пропагандою та розуміння контексту російсько-української війни. Український наратив має будуватися, з одного боку, на особистих історіях, а з іншого — на історії української держави, зокрема сучасної боротьби за своє існування.
Також у цій частині автори наголосили на тому, що необхідно вживати коректні терміни під час обговорення війни, та пояснили, як гібридна війна трансформувалася в повномасштабне вторгнення. У розділі також йдеться про звірства російських військових проти
https://mon.gov.ua
Коментарі до матеріалу