Отримайте доступ до готових рішень, публікацій та оглядів
Підписатися

Зміни до Бюджетного кодексу: аналітичний огляд Закону №3428

21.11.2023 27 0 0

Закон України «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо забезпечення підтримки обороноздатності держави та розвитку оборонно-промислового комплексу України» №3428 набрав чинності 19 листопада 2023 року, за винятком норми щодо спрямування ПДФО з військовослужбовців (яке згідно з бюджетним кодексом України зараховується до місцевих бюджетів) до спеціального фонду Державного бюджету, яка застосовується з 1 жовтня 2023. Основною метою прийняття Закону №3428 є забезпечення підтримки обороноздатності держави, створення умов для розвитку оборонно-промислового комплексу України.

Основні положення Закону № 3428:

  •  внесено зміни до статей 2, 16, 17, 18, 74, відповідно до яких селищним та сільським радам надано право здійснювати місцеві внутрішні та зовнішні запозичення, а також надавати місцеві гарантії (до внесення змін здійснювати такі запозичення і надавати гарантії могли лише обласні та міські ради);
  •  Прикінцеві та перехідні положення Бюджетного кодексу України доповнено п.22-8, а саме встановлено, що  на період дії воєнного стану вільні залишки коштів місцевих бюджетів та залишки коштів спеціального фонду місцевих бюджетів (крім власних надходжень бюджетних установ та субвенцій з інших бюджетів, а також коштів місцевих внутрішніх та зовнішніх запозичень), які утворилися на кінець бюджетного періоду, спрямовуються за рішеннями відповідних місцевих рад (військових адміністрацій):
  • на оплату праці з нарахуваннями працівників бюджетних установ,
  • придбання медикаментів та перев’язувальних матеріалів,
  • забезпечення продуктами харчування,
  • оплату комунальних послуг та енергоносіїв,
  • обслуговування та погашення місцевого боргу,
  • соціальне забезпечення,
  • створення умов для лікування, відновлення та реабілітації осіб, які постраждали внаслідок збройної агресії Російської Федерації проти України,
  • заходи та роботи з територіальної оборони та мобілізаційної підготовки,
  • підтримку сил безпеки і оборони,
  • проектування, будівництво, ремонт захисних споруд цивільного захисту (сховищ, протирадіаційних укриттів), споруд подвійного призначення та облаштування приміщень, які плануються до використання для укриття населення,
  • будівництво фортифікаційних споруд,
  • платежі, пов’язані з виконанням гарантійних зобов’язань Автономної Республіки Крим, обласної ради чи міської територіальної громади (з можливістю передачі таких коштів іншому місцевому бюджету);
  •  з 1 жовтня 2023 року частина податку на доходи фізичних осіб від оподаткування доходів у вигляді грошового забезпечення, грошових винагород та інших виплат, одержаних військовослужбовцями, поліцейськими та особами рядового і начальницького складу зараховується в повному обсязі до спеціального фонду Державного бюджету України;
  •  Кабінету Міністрів України доручено передбачити у проекті закону про Державний бюджет України на 2024 рік:
  • зарахування ПДФО (крім ПДФО з військовослужбовців) до бюджетів сільських, селищних, міських територіальних громад – у розмірі 64%. Одночасно, встановлено, що не менше 4% такого податку мають бути спрямовані на проведення розрахунків за електричну та теплову енергію, водопостачання, водовідведення, природний газ, інші енергоносії, що використовуються у процесі виробництва теплової енергії або іншого виду енергії, на підтримку підприємств з виробництва, транспортування, постачання теплової енергії, централізованого постачання холодної води та водовідведення;
  • зупинення на 2024 рік дії статей 98 і 99 Бюджетного кодексу України щодо передачі реверсної дотації з місцевих бюджетів до державного бюджету.

Загальний висновок

Закон №3428 суттєвим чином впливає на функціонування місцевого самоврядування та його ресурсну базу. Щодо окремих положень Закону, слід зазначити наступне:

  • надання права селищним та сільським радам здійснювати місцеві внутрішні та зовнішні запозичення розширить джерела потенційних доходів бюджетів громад, надасть змогу залучати додаткові ресурси для реалізації соціальних та економічних проєктів. Водночас, слід чітко встановити вимоги до здійснення таких запозичень та забезпечити належний контроль за їх дотриманням місцевими радами. Потенційним ризиком у даному випадку може бути неспроможність окремих рад у середньо- та довгостроковому періодах здійснювати обслуговування та погашення запозичень;
  • слід зважати на те, що умови воєнного стану зумовлюють необхідність прийняття складних рішень, у тому числі щодо витрачання бюджетних коштів. Водночас, у загальній інтерпретації, встановлення вичерпного переліку напрямків спрямування вільних залишків коштів місцевих бюджетів (тобто, неможливість спрямовувати на інші цілі, ніж це встановлено Законом №3428) суперечить принципу самостійності бюджетної системи України (ст.7 Бюджетного кодексу) та ст.61 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» і може негативно позначитися на функціонуванні окремих громад, оскільки не буде можливостей за рахунок вільних залишків здійснювати інші (ніж це встановлено) необхідні видатки, наприклад, щодо підтримки комунальних підприємств, здійснення необхідних видатків капітального характеру для покращання основних фондів чи упередження виникнення негативних наслідків внаслідок їх фізичної зношеності. За даних умов місцевим бюджетам, швидше за все, необхідно буде вносити відповідні зміни для коригування дохідної та видаткової частини. Також дещо контраверсійною є норма щодо перерахування до Державного бюджету даного платежу починаючи з 01.10.2023, тобто з місцевих бюджетів буде здійснено вилучення уже отриманих доходів.

З огляду на суттєву втрату ресурсів місцевих бюджетів слід позитивно оцінити норму щодо зупинення на 2024 рік передачі реверсної дотації з місцевих бюджетів до державного бюджету. Тобто, розрахований Мінфіном обсяг реверсної дотації в сумі 14,1 млрд грн по 239 місцевих бюджетах залишиться у цих місцевих бюджетах, що надасть можливість покращити їхній фінансовий стан.

Колонка відображає винятково позицію її автора. За достовірність інформації відповідає автор колонки. Точка зору редакції порталу «Децентралізація» може не збігатися з точкою зору автора колонки.

https://decentralization.ua

Коментарі до матеріалу