Отримайте доступ до готових рішень, публікацій та оглядів
Підписатися

Профтехосвіта для осіб з особливими потребами: новації законодавства

13.12.2018 2224 0 1


Останнім часом держава неабияку увагу приділяє особам з особливими освітніми потребами (далі – особи з ООП). Розглянемо, що відбулося нового у сфері навчання цієї категорії громадян у закладах профтехосвіти.


Осіб яких категорій стосуються освітні новації

Суттєві зміни щодо здобуття громадянами освіти в навчальних закладах усіх рівнів запроваджено Законом від 05.09.17 р. № 2145-VІІІ «Про освіту» (далі – Закон № 2145), що набув чинності з 28.09.17 р. Цим документом виокремлено процес набуття знань особами з ООП, зокрема як він має організовуватись у закладах освіти.

Виходячи з положень Закону № 2145, освіта має забезпечувати всебічний розвиток людини як особистості, її талантів, здібностей, здатність діяти на користь іншим людям та суспільству. Якісна освіта має бути доступною також для осіб з ООП.

За визначенням ст. 1 Закону № 2145 особами з ООП є ті, хто потребує додаткової постійної чи тимчасової підтримки в освітньому процесі з метою забезпечення їх права на освіту. Важливим є те, що категорії осіб з ООП мають бути визначені актами Кабміну (ч. 8 ст. 19 Закону № 2145).

На сьогодні проект рішення Кабміну з цього питання підготовлений та опрацьовується в установленому порядку.

Згідно з цим проектом до категорій осіб з ООП, зокрема, належать:

  • особи з порушеннями зору, слуху, опорно-рухового апарата, хворобами нервової системи;
  • затримкою психічного розвитку, інтелектуальними порушеннями, складними порушеннями мовлення (у т. ч. з дислексією);
  • іншими складними порушеннями розвитку (у т. ч. з розладами спектру аутизму);
  • громадяни, які опинились у складних життєвих обставинах;
  • ті, хто проживає на тимчасово окупованій території;
  • діти-біженці та діти, які потребують додаткового та тимчасового захисту;
  • особи з особливими мовними освітніми потребами (зокрема, які здобувають освіту мовою корінних народів) тощо.

Запровадження нових законодавчих норм

До здобувачів освіти у професійних та професійно-технічних закладах застосовуються положення Закону від 10.02.98 р. № 103/98-ВР «Про професійну (професійно-технічну) освіту» (далі – Закон № 103).

Для конкретизації та впорядкування освітніх норм стосовно осіб з ООП, які навчаються у профтехзакладах, Законом від 06.09.18 р. № 2541-VІІІ (далі – Закон № 2541) унесено, зокрема, зміни до Закону № 103 та зроблено наголос на забезпеченні права здобуття профтехосвіти цими особами. Ідеться про те, що в цих осіб формуватимуться та розвиватимуться професійні компетентності, які їм знадобляться для роботи за певною професією у відповідній галузі із забезпеченням перспектив кар’єрного зростання протягом життя.

Для наочності покажемо в таблиці, що змінено в Законі № 103 із набуттям чинності з 13.10.18 р. Закону № 2541:

Норма Закону № 103

Суть змін до Закону № 103

1

2

Стаття 3

Після доповнення цієї статті новою нормою (ч. 8) до інклюзивного профтехнавчання належить система освітніх послуг для здобуття професії або професійних навичок особами з ООП, гарантованих державою

Стаття 5

Після доповнення цієї статті новою частиною державою створюються умови для здобуття освіти особами з ООП з урахуванням їхніх потреб, можливостей, здібностей та інтересів, а також усуваються фактори, що перешкоджають потребам цих осіб у сфері освіти

Стаття 8

Абзац шостий ч. 1 цієї статті доповнено нормою, згідно з якою розширено повноваження міністерств, відомств, яким підпорядковано профтехзаклади, а саме: ними має здійснюватись також організація та контроль за дотриманням законів та інших нормативно-правових актів щодо соціального захисту осіб з ООП

Стаття 9

Частину 1 доповнено нормою, яка розширює коло повноважень Ради Міністрів АР Крим, обласних, Київської та Севастопольської міських держадміністрацій у галузі управління профтехосвітою. Тобто ці органи мають забезпечити навчання, професійну підготовку або перепідготовку осіб з ООП із застосуванням видів та форм здобуття освіти, що враховують їхні потреби та індивідуальні можливості. Крім того, на них покладається здійснення в межах своїх повноважень контролю за працевлаштуванням випускників закладів профтехосвіти, підготовка яких проводилася за державним та/або регіональним замовленням

Організація навчання осіб з ООП

Знаємо, що ст. 20 Закону № 2145 передбачено можливість утворення інклюзивних та/або спеціальних груп у закладах освіти для навчання осіб з ООП, в яких створюються умови для навчання згідно з індивідуальними програмами розвитку та з урахуванням індивідуальних потреб і можливостей таких осіб.

Спираючись на ці загальноосвітні підходи, конкретизовано й норми ст. 12 Закону № 103, яка відтепер передбачає ще одну форму профтехосвіти, а саме ці заклади можуть у своєму складі створювати інклюзивні групи для навчання осіб з ООП.

Прийняття таких осіб на навчання до закладу професійної (професійно-технічної) освіти (звісно, якщо їм не протипоказане навчання за обраним напрямом (спеціальністю) здійснюватиметься поза конкурсом у разі складення особами вступних іспитів (оновлена ст. 14 Закону № 103).

Важливим є те, що відтепер законодавчо встановлено (ст. 16 Закону № 103), що особі з ООП за умови опанування нею курсу профтехнавчання в закладі першого атестаційного рівня й успішного проходження кваліфікаційної атестації має бути присвоєно освітньо-кваліфікаційний рівень «кваліфікований робітник» із набутої професії відповідного розряду. Підтвердженням цьому слугуватиме видане свідоцтво про присвоєння робітничої кваліфікації.

Обладнання приміщень відповідно до потреб здобувачів освіти

Виходячи зі специфіки процесу навчання осіб з ООП, будівлі, споруди та приміщення закладів освіти слід прилаштувати до потреб цих осіб. Тож у ст. 17 Закону № 103 передбачено, що вони мають відповідати вимогам доступності згідно з державними будівельними нормами і стандартами, у тому числі для осіб з ООП.

Додамо, що йдеться, зокрема, про такі документи:

  • ДБНВ 2.2-17:2006. Доступність будинків і споруд для маломобільних груп населення, затверджені наказом Мінбудархітектури від 02.11.06 р. № 362;
  • ДСТУ-Н Б В.2.2-31:2011. Настанова з облаштування будинків і споруд цивільного призначення елементами доступності для осіб з вадами зору та слуху, прийнятий наказом Мінрегіонрозвитку від 30.12.11 р. № 418;
  • ДСТУ Б ISO 21542:2013. Будинки і споруди. Доступність і зручність використання побудованого життєвого середовища», затверджений наказом Мінрегіонбуду від 03.10.13 р. № 481.

Повноваження закладів щодо організації навчального процесу

Розширено коло повноважень та напрямів, установлених для закладів профтехосвіти. Відтепер ці заклади мають формувати разом із органами управління профтехосвітою плани прийняття учнів, слухачів з урахуванням державного та регіонального замовлення, потреб ринку праці та потреб громадян в освіті, а також замовлень підприємств, установ, організацій. Раніше такі плани формувались лише на підставі держзамовлення.

Крім того, відповідно до ст. 22 Закону № 103 заклади профтехосвіти мають організовувати харчування здобувачів освіти, включаючи осіб з ООП, що раніше не здійснювалось.

Виокремлено норму, відповідно до якої керівник профтехзакладу повинен створити інклюзивні групи для навчання осіб з ООП, якщо підставою для цього є письмове звернення особи з ООП, її батьків або законних представників.

Звертаємо увагу: ідеться про керівника державного закладу освіти. Згідно зі ст. 24 Закону № 103 він призначається на посаду за результатами конкурсу. З цим керівником міністерство, якому підпорядковується профтехзаклад, укладає контракт.

Керівників закладів комунальної чи інших форм власності зазначені положення законодавства не стосуються. Тобто якщо, приміром, профтехзаклад перебуває у віданні відповідної ради чи об’єднаної територіальної громади, то повноваження в частині створення в закладі інклюзивних груп мають бути зафіксовані в локальному положенні про такий заклад.

Права та гарантії осіб з ООП

Згідно зі змінами до Закону № 103 розширено права здобувачів освіти. Зокрема, вони, включаючи осіб з ООП, мають право навчатися професії за індивідуальною програмою.

Знаємо, що здобувачі освіти профтехзакладів користуються правом пільгового проїзду до місця навчання та додому. Порядок надання таких пільг та розміри мають визначати органи місцевого самоврядування, передбачивши на це видатки у відповідних місцевих бюджетах.

Відтепер оновлена ст. 37 Закону № 103 передбачає таке: якщо в осіб з ООП виникає потреба у підвезенні до закладу освіти та зворотному напрямку, то вони мають право реалізувати її коштом місцевих бюджетів. Водночас необхідно забезпечити також доступність відповідного виду транспорту (наприклад, автобуса) для осіб із порушенням зору, слуху, опорно-рухового апарату та інших маломобільних груп населення.

Щодо гарантій, то згідно зі ст. 38 Закону № 103 випускникам профтехзакладів, які навчалися не лише за державним, а й (відтепер) – і за регіональним замовленням, держава гарантує надання першого робочого місця за одержаною професією. Це стосується й осіб з ООП.

До числа гарантій у галузі профтехосвіти віднині особам з ООП належить право на особливий соцзахист до закінчення навчальних закладів, але не довше ніж до досягнення ними 23-річного віку. Нагадаємо: аналогічні гарантії надаються, зокрема, дітям-сиротам, дітям, позбавленим батьківського піклування, постраждалим від аварії на ЧАЕС особам тощо (ст. 41 Закону № 103).

Чи дотримуються ці норми, з’ясує Державна інспекція навчальних закладів під час перевірки закладу профтехосвіти. Принаймні, так передбачено наказом МОН від 20.05.13 р. № 560.

Соціальний захист осіб з ООП

Згідно зі ст. 42 Закону № 103 відтепер не лише особам з інвалідністю, а й особам з ООП держава гарантує освіту на рівні, що відповідає їхнім здібностям і можливостям. Вони за інших рівних умов мають переважне право на зарахування до закладів профтехосвіти. Нагадаємо: раніше норми ст. 42 Закону № 103 стосувались соціального захисту осіб з інвалідністю.

Важливим є ще й те, що згідно з оновленою ст. 42 Закону № 103 профпідготовка та перепідготовка осіб з ООП провадитиметься коштом не лише держави, а й місцевих бюджетів у межах обсягів державного та регіонального замовлення з урахуванням медичних показань і протипоказань для подальшої трудової діяльності. Як і раніше, форми та методи профпідготовки обиратимуться за висновками спеціалістів МСЕК.

Як і для осіб з інвалідністю, для осіб з ООП поряд із традиційними можуть застосовуватися альтернативні форми навчання.

Визначено, що профпідготовка або перепідготовка осіб з ООП здійснюватиметься за кошти освітніх субвенцій, державного та місцевих бюджетів, інших, не заборонених законодавством, джерел.

Увага! Особам з ООП пенсія та стипендія у період навчання виплачуватиметься в повному обсязі. Раніше це не передбачалося.

Ще одна преференція стосується дітей із вадами слуху, зору, опорно-рухового апарату, які мають забезпечуватись засобами індивідуальної корекції за порядком, установленим Кабміном.

Розширено коло посад педпрацівників

А тепер – щодо новацій для працівників закладу профтехосвіти.

Насамперед зауважимо, що згідно зі ст. 45 Закону № 103 до посад педпрацівників цих закладів тепер належать ще й асистент майстра виробничого навчання та асистент викладача.

Виходячи з цього, потребуватиме відповідних змін Перелік посад педагогічних та науково-педагогічних працівників, затверджений постановою КМУ від 14.06.2000 р. № 963.

Також особи, які обіймають вищезгадані посади, повинні будуть проходити атестацію за умовами та в порядку, передбаченими Типовим положенням про атестацію педагогічних працівників, затвердженим наказом МОН від 06.10.10 р. № 930.

Відповідно до оновленої ст. 28 Закону № 103 робочий час згідно з обсягом навчального навантаження та позаурочної навчально-методичної, організаційної та виховної роботи зі здобувачами освіти визначатиметься й за посадами асистента майстра виробничого навчання, асистента викладача. Раніше це стосувалося лише посад викладача, педагога професійного навчання, майстра виробничого навчання, інструктора виробничого навчання профтехзакладу.

Важливим є й те, що оплата цієї роботи входитиме до складових системи оплати навчальної роботи також за вищезгаданими посадами.

І наостанок додамо: відтепер згідно зі ст. 50 Закону № 103 фінансування професійної підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації осіб з ООП здійснюватиметься за порядком, ухваленим Кабміном.

Тож очікуємо ухвалення низки урядових рішень, які забезпечуватимуть функціонування та діяльність закладів профтехосвіти згідно з оновленими нормами Закону № 103.

Коментарі до матеріалу

Оформити передплату на розділ «Баланс-Бюджет»

Аргументовані рекомендації, надійні рішення з питань планування, обліку, податків і контролю

4500 грн. / рік

Купити

Кращі матеріали