Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Підвищення посадових окладів освітянам



Чинними на сьогодні нормативно-правовими актами передбачено підвищення посадових окладів працівників установ та закладів освіти. Оскільки на практиці застосування документів викликає чимало запитань, пропонуємо розібратись із порядком здійснення цих виплат.


Підстави для встановлення посадових окладів

Цьогоріч усім працівникам бюджетної сфери підвищено розміри посадових окладів. Здійснено це завдяки Закону від 06.12.16 р. № 1774-VІІІ «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України». Тобто з 01.01.17 р. після змін цим Законом норм ст. 6 Закону від 24.03.95 р. № 108/95-ВР «Про оплату праці» та ст. 96 КЗпП мінімальний посадовий оклад (тарифна ставка) мають установлюватись у розмірі, не меншому за прожитковий мінімум для працездатних осіб (далі – ПМ) станом на 1 січня календарного року.

Оскільки згідно із ст. 7 Закону від 07.12.17 р. № 2246-VІІІ «Про Державний бюджет України на 2018 рік» (далі – Закон № 2246) ПМ становить 1 762 грн., тому в поточному році таким є й найнижчий посадовий оклад працівника будь-якої установи чи закладу, простіше кажучи – таким є розмір посадового окладу (тарифної ставки) працівника 1-го тарифного розряду.

Базовим документом, за яким визначаються умови оплати праці бюджетників, є постанова КМУ від 30.08.02 р. № 1298 «Про оплату праці працівників на основі Єдиної тарифної сітки розрядів і коефіцієнтів з оплати праці працівників установ, закладів та організацій окремих галузей бюджетної сфери» (далі – Постанова № 1298).

Знаємо, що посадові оклади за розрядами Єдиної тарифної сітки визначаються шляхом множення окладу (ставки) працівника 1-го тарифного розряду на відповідний тарифний коефіцієнт (див. примітки до додатка 1 до Постанови № 1298).

Тож починаючи з 01.01.18 р. кожному працівникові, оплата праці якого здійснюється відповідно до Постанови № 1298, у зв’язку із підвищенням порівняно із минулим роком величини ПМ, розрахунок заробітку має бути здійснено виходячи з тарифу 1-го розряду в розмірі 1 762 грн.

Щодо освітян, то конкретизація визначення умов їх оплати міститься:

Визначення розмірів окладів у 2018 році

Деяким категоріям працівників галузі освіти згідно із постановою КМУ від 11.01.18 р. № 22 (далі – Постанова № 22) підвищено на 10 % посадові оклади (ставки зарплати)).

Таке підвищення стосується педпрацівників, оплата праці яких здійснюється за рахунок освітньої субвенції з держбюджету місцевим бюджетам, і фактично зробити новий розрахунок заробітку кожному освітянину, якого стосуються таке підвищення, необхідно було з 01.01.18 р.

Нагадаємо: Постанова № 22 передбачає підвищення посадових окладів (ставок зарплати), визначених у додатку 2 до Постанови № 1298. Тобто будь-яких новацій у правилах розрахунку посадових окладів не запроваджено.

Звернемо увагу, що таке підвищення застосовується виключно до працівників, що оплачуються за рахунок субвенції. Порядок та умови надання освітньої субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам затверджено постановою КМУ від 14.01.15 р. № 6 (далі – Порядок № 6).

Коли йдеться про оплату праці з нарахуваннями вчителів, викладачів, інших педпрацівників, то згідно із п. 3 Порядку № 6 передбачено спрямовувати кошти освітньої субвенції стосовно працівників зокрема, таких типів навчальних закладів:

  • заклади загальної середньої освіти (далі – ЗЗСО) усіх ступенів;
  • шкільні відділення навчально-виховних комплексів;
  • спеціалізовані школи (школи-інтернати), ліцеї (ліцеї-інтернати); гімназії (гімназії-інтернати); колегіуми (колегіуми-інтернати);
  • вечірні (змінні) школи;
  • ЗЗСО для громадян, які потребують соціальної допомоги та реабілітації;
  • ЗЗСО для дітей, які потребують корекції фізичного та/або розумового розвитку;
  • навчально-реабілітаційні центри, інклюзивно-ресурсні центри.

Також субвенція спрямовується:

  • закладам професійної (професійно-технічної) освіти державної та комунальної власності в частині забезпечення видатків на здобуття повної загальної середньої освіти, а саме на оплату праці з нарахуваннями викладачів, які викладають предмети згідно із Державним стандартом базової і повної загальної середньої освіти, затвердженим постановою КМУ від 23.11.11 р. № 1392 (далі – Держстандарт № 1392);
  • державним закладам вищої освіти, перелік яких визначено додатком 10 до Закону № 2246 (фінансове забезпечення яких з 01.01.18 р. здійснюється з місцевих бюджетів), та комунальним закладам вищої освіти в частині забезпечення видатків на здобуття повної загальної середньої освіти, а саме на оплату праці з нарахуваннями викладачів, які викладають предмети згідно з Держстандартом № 1392.

Іншим категоріям педагогічних та науково-педагогічних працівників підвищення оплати праці з 01.09.18 р. здійснюватиметься за підсумками виконання держбюджету за перше півріччя поточного року (п. 2 Постанови № 22).

Простіше кажучи, підвищення заробітку працівникам закладів, фінансування яких здійснюється за рахунок держбюджету та місцевих бюджетів, а не за рахунок освітньої субвенції, можна очікувати не раніше ніж з 01.09.18 р. за умови реального фінансового забезпечення видатків на таку підвищену оплату праці.

Звернемо увагу економічних служб навчальних закладів та органів управління освітою на деякі особливості щодо здійснення видатків на оплату праці, передбачених Порядком № 6.

Тож у п. 3 Порядку № 6 встановлено, що в адміністративно-територіальних одиницях (районі, місті обласного значення), у закладах освіти яких допущена заборгованість із зарплати, строк виплати якої минув, субвенція має спрямовуватись в першу чергу на обов’язкові виплати із заробітної плати працівників. Щодо видатків на стимулювання, преміювання, то в такому разі їх необхідно здійснювати виключно після ліквідації згаданої заборгованості. Не можна брати бюджетні зобов’язання розпорядникам бюджетних коштів, а також здійснювати такі незахищені видатки, як стимулювання та преміювання працівників.

Коментарі до матеріалу
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Популярне
26.05.2025
Довідка про зарплату для обчислення пенсії: практичні нюанси складання
Завдяки цій статті бухгалтер отримає чітке уявлення про те, як та на підставі яких документів правильно складати довідку для призначення пенсії, щоб уникнути помилок. Громадяни, які виходять на пенсію, мають підтвердити свої доходи за період до 01.07.2000 довідкою з роботи. За якими правилами склада...
19.05.2025
Тривалість щорічних відпусток працівників закладів освіти
У статті розглянуто актуальні питання щодо тривалості відпусток працівників освітньої галузі після набуття чинності змінами до деяких урядових рішень. Кожному громадянину, який працює, гарантується відпочинок. Проте для різних галузей бюджетної сфери та навіть категорій працівників однієї установи з...
22.04.2025
Чи можна надавати щорічну відпустку лише у вихідні дні?
Іноді виникають ситуації, коли працівника ніким замінити. Чи може він у такому разі брати щорічну відпустку виключно у вихідні дні? Чи є це законним? Розглянемо ці питання детально Іноді виникають ситуації, коли працівника ніким замінити. Чи може він у такому разі брати щорічну відпустку виключно у ...
Нове
07.07.2025
Підтвердження інвалідності: нові правила, про які треба знати роботодавцям
У червні 2025 року набули чинності чергові нормативні зміни, що стосуються підтвердження інвалідності. У статті ми розглянули, у чому саме полягають ці зміни та які важливі моменти потрібно взяти до уваги роботодавцям таких працівників. Підтвердження працівником свого статусу особи з інвалідністю ма...
04.07.2025
Чи можна виправити помилку в Повідомленні про прийняття на роботу через тривалий час?
Прийняли на роботу працівника за основним місцем роботи, проте в Повідомленні про прийняття на роботу помилково зазначили, що за сумісництвом. Помилку виявили через два місяці. Як бути? Практична ситуація Прийняли на роботу працівника за основним місцем роботи, проте в Повідомленні про прийняття на...
03.06.2025
Штрафонебезпечні помилки з ПДФО та військового збору в Об’єднаному звіті
Після запровадження воєнного стану були певні послаблення в застосуванні штрафних санкцій, зокрема, стосовно подання податкової звітності. Проте нині штрафи застосовуються як за несвоєчасне подання Об’єднаного звіту, так і за порушення щодо нарахування та сплати ПДФО й військового збору.Тож ро...
Кращі матеріали