Із цієї консультації ви дізнаєтесь, як відрізнити подарунок від хабара, як діяти, якщо вам пропонують хабар, яку відповідальність несе особа в разі отримання хабара всупереч чинному законодавству?
Вступаючи на державну службу, особа, крім прав та обов’язків державного службовця, свідомо й добровільно приймає встановлені законодавством антикорупційні обмеження і заборони та зобов’язується неухильно їх дотримуватися, уникаючи дій, які можуть розглядатись як підстава підозрювати її в корупції. Проте так часто буває, що на свято або навіть просто від щирого, як то кажуть, серця посадовій особі приносять дарунок. Як же відрізнити подарунок від хабара? Між цими поняттями дуже тонка грань. І законодавством установлено чіткі критерії. Пояснимо це докладніше.
Отримання подарунків може бути передумовою вчинення корупційних діянь і пов’язаних із корупцією правопорушень. Адже посадова особа використовує свої владні повноваження на користь третіх осіб або безпосередньо так званих дарувальників.
Одним із законодавчо встановлених обмежень для осіб, уповноважених на виконання функцій держави (держслужбовців), є обмеження щодо отримання дарунків (пожертв).
Тлумачення терміна «подарунок» міститься у ст. 1 Закону від 14.10.14 р. № 1700-VII «Про запобігання корупції» (далі – Закон № 1700):
Згідно зі ст. 718 Цивільного кодексу дарунком можуть бути рухомі речі, зокрема гроші та цінні папери, а також нерухомі речі. Дарунком можуть бути також майнові права, якими уже володіє дарувальник або які можуть виникнути в майбутньому.
Крім того, подарунком вважаються і різноманітні види майнових прав, а також ювелірні прикраси, культурні цінності, транспортні засоби, комп’ютерна та побутова техніка, меблі, зброя, талони на паливо, туристичні путівки, квитки на розважальні заходи, на проїзд у літаку тощо.
Для більшості осіб прийняти подарунок – цілком звична та приємна справа. Однак отримання подарунка особами, уповноваженими на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, та особами, які для цілей Закону № 1700 прирівнюються до таких осіб, може вплинути на прийняття ними певних рішень, що суперечать інтересам держави.
У ст. 23, 24 Закону № 1700 чітко визначено правила та обмеження щодо отримання подарунків держслужбовцями.
Зокрема, забороняється:
Відповідно до абзацу четвертого ст. 7 Закону від 14.11.19 р. № 294-IX «Про Державний бюджет України на 2020 рік» ПМ для працездатних осіб цього року становить:
Звертаємо увагу! Сукупна вартість таких подарунків, отриманих від однієї особи (групи осіб) протягом 2020 року, не повинна перевищувати 4 204 грн. |
Передбачене обмеження щодо вартості подарунків не поширюється на подарунки, які:
Близькі особи – це члени сім’ї суб’єкта, зазначеного у ч. 1 ст. 3 цього Закону № 1700, а також чоловік, дружина, батько, мати, вітчим, мачуха, син, дочка, пасинок, падчерка, рідний та двоюрідний брати, рідна та двоюрідна сестри, рідний брат та сестра дружини (чоловіка), племінник, племінниця, рідний дядько, рідна тітка, дід, баба, прадід, прабаба, внук, внучка, правнук, правнучка, зять, невістка, тесть, теща, свекор, свекруха, батько та мати дружини (чоловіка) сина (дочки), усиновлювач чи усиновлений, опікун чи піклувальник, особа, яка перебуває під опікою або піклуванням зазначеного суб’єкта (ст. 1 Закону № 1700).
До особистих можуть бути віднесені подарунки, отримані від близьких осіб, давніх друзів та добрих знайомих, які дарують їх з нагоди, наприклад, дня народження, ювілею або загальновизнаного свята (Новий рік, Міжнародний жіночий день, День захисника України тощо) за умови, що їхні дарунки не впливатимуть на прийняття особами, уповноваженими на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, окремими прирівняними до них особами неправомірних рішень або не створюватимуть враження, що це може впливати на їхні рішення.
Якщо вартість подарунка від близької особи перевищує:
Особи, уповноважені на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, прирівняні до них особи в разі надходження пропозиції щодо неправомірної вигоди або подарунка, незважаючи на приватні інтереси, зобов’язані невідкладно вжити таких заходів:
Відповідно до ч. 2 ст. 52 Закону № 1700 отримання доходу, придбання майна або здійснення видатків на суму, яка перевищує 105 100 грн, є суттєвою зміною у майновому стані суб’єкта декларування. У десятиденний строк із моменту отримання доходу, придбання майна або здійснення видатків суб’єкт декларування зобов’язаний повідомити про це НАЗК шляхом подання повідомлення про суттєві зміни в майновому стані до Єдиного державного реєстру декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування.
Ця норма застосовується до суб’єктів декларування, які:
Питання порушення встановлених законом обмежень та заборон щодо отримання подарунків посадовими особами в Україні регулюються нормами КУпАП (ст. 1725) та Закону № 1700.
За порушення обмежень, передбачених ст. 23 Закону № 1700, ст. 1725 КУпАП, можуть застосовуватися такі адміністративні стягнення:
1. За перше порушення встановлених норм – штраф у розмірі від 100 до 200 НМДГ (від 1 700 до 3 400 грн). За повторне порушення протягом року – штраф у розмірі від 100 до 400 НМДГ (від 1 700 до 6 800 грн) із конфіскацією подарунка та позбавленням права обіймати певні посади чи займатися певною діяльністю строком на 1 рік.
2. За вчинення дій або прийняття будь-яких рішень на користь особи, яка подарувала подарунок, ст. 1727 КУпАП передбачено:
Отримання неправомірної вигоди за вчинення або невчинення дій із використанням службового становища (повноважень) є злочином, який карається згідно зі ст. 368 Кримінального кодексу, а саме:
Щоб не мати проблем у вигляді протоколу про адміністративне або/та кримінальне правопорушення, держслужбовці повинні дотримуватися вимог чинного антикорупційного законодавства та не перетинати тонку межу між подарунком та хабарем.