Підписуйся на інформаційну страховку бухгалтера
Розділи:
Підрозділи:
Підрозділи:
Підрозділи:

Чи можна укласти угоду на заплановану суму, збільшивши обсяг закупівлі?


Як правильно і, взагалі, чи можна укласти угоду з переможцем допорогової закупівлі на суму, попередньо заплановану в додатку до річного плану, збільшивши обсяг закупівлі? Наприклад, у додатку передбачено купити 850 флаконів спирту на суму 15 000 грн. Постачальник після аукціону в ProZorro готовий продати такий обсяг спирту за 11 100 грн. Отже, із запланованих коштів залишається ще 3 900 грн. Чи можна на цю суму дозакупити в того самого постачальника – переможця аукціону ще спирт, збільшивши кількість флаконів, тобто укласти договір не на 11 100 грн., а на 15 000 грн.? Чи треба спочатку укласти з переможцем договір на суму 11 100 грн., а потім додатковою угодою збільшити суму й обсяги? Чи маємо ми право так зробити? Чи має бути новий договір на суму 3 900 грн.?


Як відомо, під час закупівлі товарів, робіт і послуг, вартість яких є меншою за вартість, установлену в абзацах другому і третьому ч. 1 ст. 2 Закону від 25.12.15 р. № 922-VII «Про публічні закупівлі» (далі – Закон № 922), замовники повинні дотримуватися принципів здійснення публічних закупівель, установлених цим Законом, та можуть використовувати електронну систему закупівель з метою відбору постачальника товару (товарів), надавача послуги (послуг) та виконавця робіт для укладення договору (абзац четвертий ч. 1 ст. 2 Закону № 922).

При цьому допорогові торги в ProZorro відбуваються згідно з Порядком здійснення допорогових закупівель, затвердженим наказом ДП «Зовнішторгвидав України» від 13.04.16 р. № 35 (далі – Порядок № 35).

Так, якщо пропозиція учасника відповідає умовам закупівлі, то замовник визначає такого учасника переможцем та публікує в системі скан-копію документа з відповідним рішенням (п. 9.3 Порядку № 35). Наступним етапом закупівлі є підписання договору.

При цьому за результатами проведення закупівлі договір підписується замовником та переможцем поза системою згідно з чинним законодавством не раніше ніж через 2 робочих дні (далі – р. д.) після оприлюднення рішення про переможця закупівлі. Водночас договір між замовником та переможцем має бути підписаний на суму, що не перевищує ціни останньої пропозиції, поданої переможцем аукціону (п. 9.4 Порядку № 35). Протягом 2 р. д. із дня укладання договору замовник розміщує його в системі для вільного перегляду користувачами системи.

Згідно з п. 9.5 Порядку № 35 замовник зобов’язаний завершити закупівлю шляхом підписання договору або відміни закупівлі протягом 30 днів після закінчення строку подання пропозицій.

Тож, як бачимо, якщо зважати на положення Порядку № 35, то в нашій ситуації замовник мав би укласти договір з переможцем аукціону на загальну суму 11 100 грн. І якщо в додатку до річного плану закупівель у замовника заплановано купити спирту на 15 000 грн. (обсягу спирту в кількості 850 флаконів, на який укладено договір, недостатньо для забезпечення потреби замовника), то, керуючись нормами Цивільного та Господарського кодексів щодо зміни умов договору, замовник може внести відповідні зміни до укладеного договору, збільшивши обсяг закупівлі та загальну суму договору до 15 000 грн. (варіант 1).

Нагадаємо, ч. 1 ст. 651 ЦК визначено, що зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін та вчиняється в тій самій формі, що й договір, що змінюється або розривається, якщо інше не встановлено договором або законом чи не випливає із звичаїв ділового обороту. При цьому в разі зміни договору зобов’язання сторін змінюються відповідно до змінених умов, які стосуються предмета, місця, строків виконання тощо (ч. 1 ст. 653 ЦК).

У нашій ситуації замовник може не укладати додаткову угоду до діючого договору на залишок у сумі 3 900 грн. (15 000 грн. – 11 100 грн.), а укласти прямий договір за наявності потреби в спирті (варіант 2).

Є ще один (третій) варіант виходу із цієї ситуації. Оскільки Порядок № 35 не є нормативно-правовим актом, обов’язковим для виконання замовниками та учасниками, можна укласти договір або з переможцем аукціону, або з іншим учасником ринку на заплановану в додатку до річного плану загальну суму 15 000 грн. Але в цьому випадку варто прийняти до уваги один важливий момент.

Дійсно, за недотримання замовником положень Порядку № 35 відповідальність не передбачено. При цьому слід урахувати, як прописано механізм проведення допорогових закупівель замовником у його власному положенні, порядку тощо. Можливо, є відповідний нормативний акт вищого органу управління, який має застосовувати у воїй господарській діяльності замовник. І тоді слід керуватися нормами цього акта стосовно організації та проведення допорогових закупівель.

Утім, згідно із Законом № 922 замовник має й при допорогових закупівлях дотримуватися принципів публічних закупівель. Тому якщо він діє з дотриманням цих принципів, а також внутрішніх локальних нормативних актів та актів вищого органу, то для вирішення ситуації він може обрати третій варіант.

Коментарі до матеріалу
Всього коментарів 1
Відсортовано:
Швидка реєстрація
Будьте в курсі змін і актуальних тем, задавайте питання.
Популярне
26.02.2025
Дистанційна робота: трудовий договір з урахуванням норм воєнного стану
У реаліях нашого часу багато підприємств перевели своїх працівників на дистанційну роботу і з новими працівниками укладають трудові договори на умовах саме такої роботи (зрозуміло, коли ця форма співпраці можлива). Однак у разі організації даного виду трудових відносин роботодавцю слід знати та дотр...
17.03.2025
Надбавка за англійську мову: затверджено порядок установлення
Наша країна невпинно наближається до набуття членства в Європейському Союзі, тому знання іноземної мови знадобиться багатьом. Постановою КМУ від 07.03.2025 № 257 затверджено Порядок установлення надбавки за володіння англійською мовою деяким категоріям осіб (далі – Постанова № 257, Порядок № 2...
07.04.2025
Функції та повноваження ОМС у галузі оборонної роботи та щодо територіальної оборони
В умовах правового режиму воєнного стану органи місцевого самоврядування (далі – ОМС) продовжують виконувати свої повноваження щодо забезпечення життєдіяльності територіальних громад, а також допомагають військовим підрозділам. Проте не всі способи підтримки військових підрозділів відповідають...
Нове
24.01.2023
Держзакупівлі та конфіденційна інформація
Воєнний стан установлює нові правила оприлюднення інформації про закупівлі. Поки діяла постанова КМУ від 28.02.2022 № 169 «Деякі питання здійснення оборонних та публічних закупівель товарів, робіт і послуг в умовах воєнного стану» (далі – Постанова № 169), вимоги щодо оприлюднення ...
11.01.2023
У публічних закупівлях скасовано аукціони!
У публічних закупівлях знову новації – згідно з постановою КМУ від 30.12.2022 № 1495 (далі – Постанова № 1495) скасовано аукціони у процедурі закупівель «відкриті торги». Розглянемо, як це вплине на замовників та яким тепер буде алгоритм проведення відкритих торгів. У публічн...
28.10.2022
Нові умови проведення публічних закупівель на період воєнного стану
За період дії воєнного стану публічні закупівлі постійно зазнавали змін. У ці складні часи здійснювати закупівлі потрібно динамічно, у короткі строки та з урахуванням умов, що диктує війна, зокрема із забезпеченням захищеності замовників від воєнних загроз на період дії правового режиму воєнного ста...
Кращі матеріали